Aliance Renault-Nissan chce vzkřísit ruskou Ladu
Lada, respektive AvtoVAZ, zůstává největším výrobcem automobilů v Rusku a také jich prodává ze všech nejvíc, byť měla namále a byla zachráněna doslova v hodině dvanácté. Aliance Renault-Nissan oznámila, že vytvořila společný podnik s firmou Russian Technologies, dalším z akcionářů. V AvtoVAZu držela dlouhodobě čtvrtinový podíl a nyní má v rukách všechny trumfy, jak jej posílit.
Podle podmínek dohody, která bude dokončena v polovině roku 2014, proinvestuje francouzsko-japonská aliance 23 miliard rublů a získá v joint-venture většinovou kontrolu 67,13 %, zbytek balíku akcií bude patřit právě společnosti Russian Technologies. Obě pak dohromady ovládnou 74,5% AvtoVAZu.
Lada se chce soustředit hlavně na domácí ruský trh. Loni se na něm zvýšil odbyt o 40 % na 2,6 milionu jednotek a letos by měl dosáhnout ještě o 300 tisíc aut více. Potenciál růstu je tak stále značný. Rusové navíc bohatnou, podle analýzy banky Sberbank spadá do střední třídy již zhruba 15-30 milionů lidí. Jsou to sice nepřesná čísla, ale ještě v roce 1999 jich byl pouhý milion. Jaký je to kontrast k současné situaci v západní Evropě. Unie se potýká s odbytovou krizí nových aut a očekává se i stagnace toho čínského.
„Rusko je na nejlepší cestě stát se největším automobilovým trhem v Evropě do roku 2015," řekl Carlos Ghosn během tiskové konference v Moskvě 16. prosince. „Panuje zde silný konkurenční boj a všichni hlavní zahraniční výrobci již zde mají své závody. Ale aby bylo jasno – my děláme více, než jen budujeme infrastrukturu pro produkci a dealerskou síť v Rusku."
Ghosn chce vzkřísit Ladu ze zdrojů Renaultu a Nissanu, hlavně těch technických. Všechny tři značky by měly do tří let prodat dohromady 1,4 milionu aut. Šéf aliance řekl agentuře Reuters: „Není pochyb o tom, že Lada bude v Rusku v krátkodobém i dlouhodobém horizontu naší největší značkou. Jsme zde proto, abychom ji posílili a dali jí vše, co potřebuje.“
Dalším cílem jsou okolní země bývalého Sovětského svazu. V současnosti Lada vyrábí i jeden model přímo od Renaultu: Largus, což je přeznačkovaná Dacia Logan MCV včetně dodávkové verze.