Analytici radí Fordu a GM odchod z Evropy, Ford to odmítá
Šéfredaktor serveru Automotive News Europe a vlivný sloupkař Luca Ciferri se v jednom ze svých článků ptal, zda je potřebné, aby General Motors a Ford vyráběly a prodávaly auta v Evropě. Šéf evropské divize Fordu Stephen Odell však nápady na odchod ze starého kontinentu zamítá.
Ciferri ve svém článku tvrdí, že Evropa je pro GM a Ford v současné době nejproblémovější region. Oba výrobci navíc v Evropě zaznamenávají ztrátu, a tak by ukončení zdejší výroby a prodejů mohlo jejich finanční problémy vyřešit.
Podle Ciferriho automobilky celá desetiletí léta vyrábějí tam, kde prodávají. Na starém kontinentu ale kvůli dluhové krizi prodeje nových aut klesají. S tím se snižují i zisky jednotlivých výrobců.
Navíc odchod Fordu a GM z Evropy by dle Ciferriho nemusel být tak nereálný, například Opel (patřící do koncernu GM) mohl být v roce 2009 prodán do rukou kanadsko-rakouskému výrobce automobilových součástek Magna International.
Ciferri dále cituje analytika Maxe Warburtona, podle kterého by odchod z Evropy měl pro GM a Ford smysl, protože se zde nedají vydělat peníze. "VW je příliš silný a ostatní se v dohledné době nevzdají,“ tvrdí Warburton. Ten dále říká, že italské a francouzské značky mají více politických překážek k ukončení svého podnikání v Evropě než Ford a GM.
Ford sice nedávno začal vyrábět ve své rumunské továrně, v německých a belgických závodech ale kvůli poklesu prodejů výrobu snižuje. GM má zase problémy s Opelem, který má kvůli ztrátě čekat další restrukturalizace.
Šéf evropské divize Fordu na Ciferriho názory zareagoval vlastním článkem. V něm tvrdí, že Ford neplánuje omezit své evropské aktivity, místo toho chce zvyšovat zdejší zisky. To je i jednou ze základních součástí globální strategie automobilky.
Odell si je vědom současných problémů v Evropě, zdůrazňuje ale, že Ford umí být konkurenceschopný – je zde druhou nejprodávanější značkou a v šesti z posledních osmi let zde zaznamenal zisk.
Ford chce i nadále investovat do aut a techniky určené pro Evropu. Během letošního a příštího roku má na zdejší trh dorazit více než 10 nových nebo modernizovaných aut. Mezi nimi mají být modely B-Max, Kuga, Mondeo nebo Transit Custom.
Hmatatelným důkazem toho, že se Ford v blízké době nechystá odejít z Evropy, je nedávné zahájení sériové výroby modelu B-Max v rumunské továrně Craiova. Zde se již vyrábí tříválec 1,0 EcoBoost, od začátku příštího roku tu bude vznikat také nový zážehový motor o objemu 1,5 litru.