reklama


26.5. 2013 Jakub Sochor

Atypické sedany: Pokusy o modernizaci tradiční karoserie

 

Pod pojmem sedan se kromě středně velkých manažerských sedanů ukrývají sportovní vize či dálniční retro křižníky. Jste na strany klasiky, nebo experimentů?

Tříprostorová karoserie bývá řazena mezi nejtradičnější a nejrozšířenější karosářské verze. Hlavními znaky takto pojaté karoserie jsou tři samostatné a od sebe oddělené karosářské prostory, s čímž souvisí tři karosářské sloupky a stupňovitá stavba zádě. Jedná se o populární karoserii, na čemž má lví podíl proporční vyváženost, neboť příď (nezřídka dlouhou a mohutnou) opticky vyvažuje třetí karosářský prostor a jeho náležitosti – kupříkladu vhodně umístěná zadní světla či vkusně vyvedená hrana víka zavazadlového prostoru.

Existují však sedany, které i přes své – z principu konzervativní – založení překvapí kreativními proporcemi, tvary či jednotlivými prvky. Takový produkt můžeme nalézt mezi výstavními studiemi, sériovými sedany mainstreamu, luxusními limuzínami či moderními reinkarnacemi historických vozidel. Do výčtu byli začleněni reprezentanti všech těchto skupin v abecedním pořadí.

Atypické sedany – Po stopách alternativ

Mezi osobité sedany lze bezpochyby zařadit Aston Martin Lagonda, představený roku 1976 na londýnském autosalonu. Vůz s designem od Williama Townse se vyznačuje dynamickým profilem, nízkým pontonem a v rámci svého karosářského druhu velmi originální proporčností, kterou ozvláštňuje dlouhá příď a ostře řezaný C-sloupek. Zatímco futuristická přední část překvapí šesticí samostatných světlometů (v novější podobě, jež nahradila nespolehlivá výklopná světla) a velmi malou maskou chladiče, klínový profil upoutá pozornost strmou přední a zadní částí. Extravagance vnějších tvarů se promítá do interiéru, jehož dominantou je hranatá přístrojová deska, která je opticky rozdělena na několik segmentů – mezi nimi najdeme například digitální středový panel.

V roce 1993 byl na autosalonu v Ženevě uveden sedan Aston Martin Lagonda Vignale, jehož autorem je designér Moray Callum. Základem designu této limuzíny jsou klasické tvary se zaměřením na ladnost, jíž bylo dosaženo zejména díky zakulaceným proporcím. Jejich největším specifikem je optická mohutnost zadní části s osobitým klenutím, štíhlými svítilnami a poměrně malým oknem. Vraťme se ale k přídi, kde najdeme minimalisticky pojatou masku a k ní přiléhající horizontální světlomety.

Interiér studie, jíž zhotovila karosárna Ghia, kombinuje tradiční materiály s progresivními detaily. Přístrojové desce dominuje masivní dřevěný díl, který doplňuje moderní středový panel a sportovní tříramenný volant. Zvláštní pozornost zasluhují sedadla s atraktivně tvarovanou boční oporou sedáku.

Lagonda – osudové spojení (2. část)

Po sedanu se spíše poklidným charakterem přejděme k dynamické kreaci BMW CS, která byla uvedena v roce 2007 na autosalonu v Šanghaji. Čtyřdveřové gran turismo překvapilo mohutnou maskou chladiče s charakteristickým tvarem, jehož podoba – do určité míry – ovlivnila design sériových BMW posledních let. Ačkoli lze na jeho karoserii vysledovat stopy experimentátorského designového směru počátku milénia, vozidlo je navrženo s ohledem na sportovní, avšak zároveň méně provokativní tvary. Exteriér využívá zkušenosti moderních studií (například Z9, X-Coupe či CS-1) v oblasti prolínání ploch karoserie, což oživuje její povrch a vkusně doplňuje dramaticky vyhlížející přední partie s ostře řezanými světlomety.

Kabina pracuje s kontrastním barevným uspořádáním – zatímco horní polovina přístrojové desky je vyvedena v tmavém odstínu šedi, její spodní část oživuje bílá barva. Světlé barevné odstíny, které našly uplatnění také na dekoračních lištách, prosvětlují a provzdušňují interiér sportovních tvarů s atraktivně tvarovanými díly, mezi něž patří členitý volant či propracované ukazatele.

Vraťme se však na začátek 90. let minulého století – do období, pro které jsou typické nové materiály či designové postupy a z nich plynoucí výzvy pro pokrokovější a tvořivější návrhy. Jedním z nich je Buick Bolero, jenž byl poprvé vystaven v roce 1990 na autosalonu v Detroitu. Tento šestiválcový koncept se vyznačuje expresivním stylem založeným na oblých tvarech, které jsou v drtivé většině případů orientovaný horizontálním směrem – jde zejména o zadní sdružené svítilny a masku chladiče s mírným šípovitým výběžkem směrem nahoru. Charakteristickým znakem konceptu je však obepnutí exteriéru plynulou křivkou, jež se nejvýrazněji projevuje na deformaci a zmenšení podběhů zadních kol.

Jak si představit sedan v podání prestižní sportovní značky? Mezi osobité příklady patří Bugatti EB 112, ženevský koncept z roku 1993 s designem od studia Ital Design. Exteriér vozu je zaměřen na oblé linie a důsledně zakulacené proporce, které odkazují na historické vozy Bugatti z 20. a 30. let minulého století. Tomu odpovídá snaha skloubit klasický tvar blatníků s karosářskými zvyklostmi doby vzniku studie, zadní okno členěné na dva díly či maska chladiče s mřížkou prokládanou vertikálními linkami.

Téma luxusního sedanu se sportovním zaměřením a klasickými prvky v podání Bentley se dočkalo pokračování. O šest let později byl na ženevském autosalonu představen koncept EB 218, model vycházející z kreace EB 118 z roku 1998, jehož design je oproti EB 112 ostřejší, hranatější a reprezentativnější. To je dáno zejména odklonem od sportovní zádě, jíž nahradila zádní část praktičtějšího tvaru s modernějšími svítilnami. Vozidlo však i nadále odkazuje na designovou historii značky, v tomto případě však lépe reaguje na dobové prvky, mezi něž patří například čistší optika předních světlometů či hliníkový rám karoserie.

U hledání souvislostí mezi designovou historií a karosářskou progresí ještě chvíli zůstaneme. V roce 2003 byla na autosalonu v Detroitu uvedena vize luxusního vozu Cadillac Sixteen, v jehož moderním designu nalezneme stopy klasických Cadillaců – jde převážně o mohutnou masku a dlouhou příď, která je opticky vyvážena vyšší zádí a masivním zadním sloupkem. Motivy retro designu jsou kombinovány s extravagantními výstřelky, například propojením zadních svítilen s koncovkami výfukové soustavy.

Zatímco vnější tvary jsou zaměřeny na hrany a ostré zlomy, kabina překvapí měkkými přechody mezi jednotlivými díly a doplňky z ušlechtilého dřeva, jehož tmavý odstín a struktura je vyvážena krémovou barvou koženého čalounění a chromovými obroučkami ukazatelů.

Samostatnost tří karosářských prostorů sedanu nemusí být zřejmá na první pohled – v historii najdeme automobily, jehož prostory na sebe navazují a opticky splývají do jednoho vyváženého celku. Jedním z takových modelů je Citroën DS, jehož premiéra se uskutečnila roku 1955 v Paříži. Design Flaminia Bertoniho upoutal pozornost vysoce aerodynamickou karoserií, která se od konkurenčních sedanů odlišovala takřka ve všech ohledech – příď bez klasické masky chladiče překvapila šípovitým středem, který svým provedením ovlivnil hrubý obrys karoserie s částečně skrytým zadním kolem, svažující se střechou a nízkou zádí s vysoko umístěnými zadními směrovými světly.

V tradici velkých sedanů neobvyklého designu pokračujme studií C6 Lignage, uvedenou roku 1999 v Ženevě. Jedná se o jeden z prvních konceptů značky s karoserií, jejíž tvary nastolily nové zásady, jimiž se až dosud řídily sériové Citroëny. C6 Lignage, jež vytvořila základ pro sériový model C6, kombinuje horizontální a vertikální motivy – nejvýrazněji k tomu dochází na přídi, kde je plynulost prolisů masky a chromových lišt s logem výrobce narušena ostrou linkou, která je zároveň vnitřní hranou světlometů trojúhelníkovitého tvaru. Dalším identifikačním znakem exteriéru je klenuté zadní okno a velmi kompaktní záď, jejíž víko má oproti bočním panelům snížený reliéf.

Málokterý retro automobil posledních několika desetiletí se vyznačuje takovou vizuální progresivitou jako Dodge Super 8 Hemi, detroitský koncept z roku 2001. Exteriér postrádá vyváženost běžných manažerských sedanů, zejména díky jedinečné kompozici s klenutým čelním sklem (pozoruhodný odkaz na padesátá léta 20. století), bočními karosářskými panely s vodorovnými prolisy, strmou přídí (se dvěma výraznými lamelami) a vysokou zadní částí. Interiér je přístupný dveřmi, které se otvírají proti sobě. Přístrojová deska zaujme kombinací technicistně vyhlížejících prvků s moderním designem (zahrnující středový panel a nad ním se nacházející trojici samostatných ukazatelů) a tmavým koženým čalouněním.

Sedan Pinin je v historii automobilky Ferrari ojedinělým projektem. Vůz byl oficiálně představen v roce 1980 na autosalonu v Turínu, kde prezentoval design navržený studiem Pininfarina. Nejvýraznějším znakem karoserie je vizuální čistota a nekomplikovanost (aby byla co nejvyšší, není vůz dekorován žádnými chromovými doplňky), stejně tak důraz na vyvážený a nízký profil s hranatými proporcemi. Tvarová čistota se promítá do kabiny, kterou tvoří dvoudílná přístrojová deska, masivní středový panel a ukazatele sdružené v ohraničeném prostoru. Právě tento prvek je futuristicky působící částí sportovní kabiny, která se od zbytku interiéru liší nejen tvarem, ale také svým šedým barevným odstínem.

Příkladem emocionálního designu tříprostorového automobilu je Chevrolet Venture, jehož premiéra se odehrála roku 1988 v New Yorku. Cílem designérů bylo vytvořit mladistvý design s pokrokovými prvky, mezi něž patří odnímatelná skleněná střecha, s níž souvisí bohaté prosklení a tenké sloupky. Hlavním poznávacím znakem vozu je však – kromě předních a zadních světel sdružených do kontinuálního pásu – zešpičatěná příď s plynulou návazností na čelní sklo.

Ve výčtu atypických sedanů nesmí chybět experiment z raného období 90. let, jímž je detroitská kreace Chrysler Cirrus (1992). Stěžejním znakem vnějšího designu jsou v tomto případě masivní zadní partie (včetně dlouhého převisu), jež kontrastují s nízkou (a o poznání menší) přídí. Celek je odlehčen předními a zadními světly, která jsou rozčleněna na dvě samostatné části v podobě drobných elips.

Zmíněný styl, který se vymyká konvenčnímu uspořádání proporcí, byl rozpracován v roce 1996 v souvislosti s modelem LHX. V porovnání s Cirrusem vykazuje běžněji vyhlížející tvary. To ale nelze říci o interiéru, jehož přístrojová deska zaujme středovým panelem ve stupňovitém provedení.

Retro design je atraktivním tématem pro mnoho designérů – při jeho tvorbě lze vycházet z nepřeberného množství designových nápadů historie. V případě limuzín amerického původu to platí dvojnásob. Jedním z nejpozoruhodnějších počinů tohoto druhu je Chrysler Chronos (1998) s designem, jenž odkazuje na karosářské zvyklosti padesátých let minulého století. Mohutná maska oválného tvaru je dominantou přídě, jíž ohraničují masivní boční panely. Mezi tvarová specifika patří nárůst hmoty v zadní části karoserie a zvýšený reliéf středu kapoty a víka zavazadlového prostoru.

Dosud jsme hovořili převážně o vozidlech, která jsou atypická po stránce proporční či, obecně vzato, karosářské. Existují však i sedany s relativně běžnými proporcemi, které jsou doplněny progresivně laděnými dílčími prvky. Mezi takové vozy patří Honda FS-X s futuristickou přídí, tvořenou malou maskou chladiče a štíhlými, do ostré špičky zakončenými světlomety.

V roce 1990 byl uveden Jaguar Kensington, navrženy studiem Ital Design. Tento automobil je ve výčtu atypických sedanů uveden z důvodu jeho unikátního propojení reprezentativnosti a emocionality, kterou kultivuje důraz na klasickou eleganci a precizně navržené detaily. Uhlazené proporce vozu jsou po stranách lemovány citlivým zásahem v podobě prolisu, jenž koresponduje s přídí, kterou tvoří dvě různě rozměrné vrstvy. To vše je doplněno maskou chladiče s chromovým ohraničením, k níž přiléhají nenuceně vyhlížející světlomety. Tato kompozice mnohým připomíná čelní část první generace Octavie (1996).

Mercedes-Benz bývá ztotožňován s konzervativní tvarovou filozofií, mezi jejíž hodnoty patří úcta k historii a péče o léty prověřené tvary. Existují však studie, které opouštějí mantinely tradicionalismu a hledají nové cesty – a to i při navrhování tak konzervativní karosářské verze, jakou je sedan. Jedním z takto koncipovaných automobilů je Mercedes-Benz F 700, představený roku 2007 ve Frankfurtu. Karoserie klade zvláštní důraz na blatníky, jež ovlivňují tvar nejen profilu, ale také přídě, kde na ně dosedají světlomety nekonformního pojetí a – oproti sériovým produktům – nadstandardní velikosti. Avantgarda je však vyvážena maskou v klasickém stylu, kterou se vize F 700 hlásí k designové tradici svého výrobce.

Zatímco odvážné tvarosloví F 700 začlenilo do svého rámce i klasické prvky, předloňská studie F125! opouští tradici a razí zcela novou cestu. Na exteriéru nenajdeme nic, čím by se vyznačovaly dosavadní Mercedesy – změny podstoupila také maska chladiče, kterou tvoří šest nasávacích otvorů. Vozidlo má vně i uvnitř blízko k organickému designu – hrany byly minimalizovány, přičemž atmosféru v interiéru dotváří dřevěné díly v kombinaci s originálně vrstvenými plasty.

Ze spolupráce Peugeotu s Pininfarinou vzešla v historii kvalitní díla. Kromě populárního 406 Coupé můžeme zmínit studii Peugette z roku 1976, minimalisticky pojatý vůz s orientací na maximální možnost jednoduchost. Rok 1997 však přinesl sedan Nautilus s designem, jehož úkolem je skloubit reprezentativní vzhled limuzíny a sportovní tvary gran turisma. Vozidlo má neobyčejný výraz, tvořený ostrými světlomety a dvěma světelnými výběžky po stranách masky chladiče v dobovém stylu. Patrně nejoriginálnější části je však záď se třemi světelnými pásy.

Zůstaneme-li na chvíli ve Francii, můžeme vzpomenout kreaci Initiale automobilky Renault, jejímž prostřednictvím hleděl autor designu konceptu (Patrick le Quément) na karoserii sedan novou optikou. Futuristicky laděná záď ukrývá zavazadlový prostor, který je přístupný skrze víko, jež se pohybuje na vertikálních vzpěrách. Uvnitř třetího karosářského prostoru najdeme také schránku na menší předměty.

Přehled atypických sedanů zakončeme československým zástupcem – Tatrou 603 z roku 1955. Na automobilu pracovali inženýr Julius Mackerle, architekt František Kardaus a konstruktér Vladimír Popelář. První maketa v měřítku 1:1 již nesla charakteristické rysy modelu 603, zde však doplněné o velkou stabilizační ploutev (umístěnou doprostřed zádě), která dělila zadní sklo. Unikátním rysem přídě první série vozu byla trojice světlometů umístěných pod průhledným krytem, díky čemuž jde o nesmírně pronikavý a odvážný návrh. Karoserie jako taková pokračuje v linii pokrokových projektů T87 a T77.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Atypické sedany: Pokusy o modernizaci…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama