Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2008: Nejprodávanější kupé, kabriolety a roadstery - vede Audi A5

Aleš Dragoun
Diskuze (52)
Nejoblíbenějším sportovním vozem v roce 2008 bylo na českém trhu Audi A5. Prvních pět příček obsadily automobily vyráběné v Německu.

Nesourodou kategorii s označením sportovní vozy obvykle na auto.cz v měsíčních analýzách vynecháváme, vzhledem k nízkým počtům registrací. Jednou ročně se ale pohled tento segment vyplatí. Ten čas právě nastává.

Češi, kteří mají na to koupit si dvoudveřový automobil, volí nejčastěji Audi A5. V loňském roce si jej koupilo celkem 169 zákazníků, což tomuto vozu zajistilo podíl 17,3 %. Druhý skončil v celkovém pořadí Volkswagen Eos s 80 vozy (8,2 %) a třetí jsou modely kupé/kupé-kabrio na bázi současné generace BMW řady 3 (69 vozů, 7,1 %). Čtvrtá je legenda Porsche 911, kterých se prodalo úctyhodných 57 kusů (podíl 5,8 %), německou pětici uzavírá Audi TT se 44 vozy (4,5 %).

Šestý je první zástupce zbytku světa, Hyundai Coupé se čtyřmi desítkami registrací (podíl 4,1 %), na sedmém místě najdeme Renault Mégane CC s 39 vozy a 4 %, osmé jsou kupé a kabriolety jedničkové řady BMW, které se dělí o místo s velkým Mercedesem CL (oba 37 vozů a 3,8 %). První desítku uzavírá Volvo C70 s 32 kusy a 3,3 %. Zmiňme se ještě o jednom voze, který se sice do první desítky neprotlačil, ale přesto byl velmi úspěšný, a tím je Audi R8. Patří mu celkové třinácté místo s 28 kusy, což je na model se základní cenou 2,2 milionu korun a bez dlouhé tradice velmi slušné číslo.

Jak jezdí nejprodávanější kupé v ČR?
TEST Audi A5 3.0 TDI quattro – Vítězství rozumu ve prospěch emocí

Z loňských novinek si nejlépe vedl VW Scirocco, který skončil šestnáctý s 21 kusy, o dvě příčky za ním se umístil malý kabriolet Audi A3, pro který se rozhodlo celkem 15 zákazníků. V první třicítce se objevují ještě dva modely, které nemají žádnou registraci za rok 2007. Jedničkové kupé a kabriolety BMW se začaly prodávat ještě předloni, avšak ve statistikách nebyly uvedeny samostatně.

Vzhledem k jednotkám či maximálně desítkám kusů nově zaregistrovaných vozů v této kategorii (Audi A5 je vzácnou výjimkou) je meziroční srovnání poněkud zavádějící. Přesto připomeňme alespoň největší skokany a propadáky. Z vozů uvedených v první třicítce si nejvíce polepšilo Porsche Boxster, a to o plných 180 %. Předloni si malé roadstery koupilo pouhých 5 zákazníků, loni 14. Pomyslné druhé místo v této statistice patří BMW řady 6 s nárůstem 93,8 % (ze 16 na 31 kusů). Třetí je Audi A5 s 87,8 %, ale to se neprodávalo celý rok, v žebříčku se prvních 16 kusů objevilo v červnu 2007. Propadákem roku v nejlepší třicítce je jednoznačně Peugeot 207 CC, zatímco předloni se pro něj rozhodlo 44 zákazníků, loni jen 15. Není to ovšem největší pokles ze všech modelů. Ten zaznamenal Mercedes-Benz CLK, který skončil v celkovém pořadí až na 34. místě se 3 vozy. V roce 2007 přitom našlo nové majitele 18 těchto automobilů, což znamená meziroční pokles o 83,3 %.

Třída sportovních vozů, registrace na českém trhu v roce 2008
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl ve tř.
-Období1-12/20081-12/2007[ks][%]1-12/2008
1.Audi A5169907987,8%17,3%
2.Volkswagen EOS80117-37-31,6%8,2%
3.BMW 369442556,8%7,1%
4.Porsche 91157372054,1%5,8%
5.Audi TT4470-26-37,1%4,5%
6.Hyundai COUPÉ4055-15-27,3%4,1%
7.Renault MEGANE CC3943-4-9,3%4,0%
8.BMW 1 COUPÉ/CABRIO37037-3,8%
8.Mercedes-Benz CL373612,8%3,8%
10.Volvo C703240-8-20,0%3,3%
11.BMW 631161593,8%3,2%
12.Mercedes-Benz SLK29191052,6%3,0%
13.Audi R82819947,4%2,9%
14.Alfa Romeo GT2645-19-42,2%2,7%
15.BMW Z 42224-2-8,3%2,3%
16.Volkswagen SCIROCCO21021-2,1%
17.Peugeot 407 COUPÉ1619-3-15,8%1,6%
18.Audi A3 CABRIO15015-1,5%
18.Mercedes-Benz SL1512325,0%1,5%
18.Nissan 350 Z1524-9-37,5%1,5%
18.Peugeot 207 CC1544-29-65,9%1,5%
22.Porsche BOXSTER1459180,0%1,4%
23.Jaguar XK1319-6-31,6%1,3%
24.Peugeot 307 CC1228-16-57,1%1,2%
24.Porsche CAYMAN1215-3-20,0%1,2%
26.Alfa Romeo BRERA118337,5%1,1%
26.Chevrolet CORVETTE11011-1,1%
26.Mazda MX5119222,2%1,1%
29.Audi A4 CABRIO912-3-25,0%0,9%
30.Ford FOCUS CC86233,3%0,8%
-Ostatní modely3984-45-53,6%4,0%
-CELKEM977940373,9%100,0%

Vznětový motor není už dnes u kupé či kabrioletu ničím neobvyklým, nachází si cestu i do sportovních vozů (Audi R8). Co se celkových počtů týče, nejvíce nových registrací vznětových verzí má Audi A5 (104) před Eosem (50), jedničkovým BMW (25), trojkových kabrioletů z Mnichova byly rovné dvě desítky, stejný počet dieselů si na své konto připsalo i Volvo C70. Naprostou jedničkou v podílu vznětových pohonných jednotek je ovšem Peugeot 407 Coupé. Prodalo se celkem 16 vozů, naftu pak polykalo 13 z nich, což znamená podíl 81,3 %.

Do kategorie sportovních vozů jsou řazeny automobily s karoserií kupé, stále oblíbenější kupé-kabriolety s pevnou skládací střechou, ale také klasické kabriolety se střechou plátěnou a v neposlední řadě roadstery. Vzhledem k objemu registrací na našem trhu (necelých 1000 kusů za rok) a roztříštěnosti celé třídy, kam jsou zařazeny jak otevřené verze velkosériových modelů, tak i například supersporty, je prakticky nemožné rozdělit jednotlivé vozy do podkategorií.

V přehledu navíc chybí vozy takových značek, jako jsou Ferrari (26 ks), Maserati (36 ks, ale vč. Quattroporte), Aston Martin (10 ks), Lamborghini (9 ks), Lotus (2 ks) nebo Bentley (24 ks, včetně Continentalu Flying Spur). Data o registracích jednotlivých modelů těchto výrobců bohužel nejsou (snadno) dostupná. To však neznamená, že se k nim časem nevrátíme.

Aleš Dragoun
Diskuze (52)
Avatar - ethicon
9. 2. 2009 17:52
Re: LIGA EURODRZEK
"úspech" VW=prepad predajov za január o 1/5 BRAWO>:-[] :no:
Avatar - ethicon
9. 2. 2009 17:41
Re: koniec selanky
odkial vieš, že robím na ARE???:-)chceš si pokecať o medicíne?? ale to radšej neskúšaj.... takých ako ty tam uspávame a dávame im elektrošoky...ECTH..ale čísla sú reálne, nezmenia to ani tvoje stupídne urážky.. >:-[]
9. 2. 2009 08:43
Re: "cesky trh"
RX-8 nejexkluzivnější na světě ( jen kvůki motoru ) ?? >:D
Podle téhle logiky, třeba Reventon není exkluzivní vůbec, protože má v podstatě normální 12-ti válec (?), nebo třeba Enzo atd.... >:D
8. 2. 2009 21:55
Re: koniec selanky
[odkaz]

:-!
Avatar - Emel
8. 2. 2009 21:48
Eos, Laguna a Scirocco
Scirocco musí brát top 5 téměř jako nutnost, vzhledem k prodejům Golfa a technice by bylo cokoliv nad 10. místo katastrofou... a mezi 5 a 10 na pokrčení rameny. Přece jen by měl najít širší publikum než EOS. Ten mě sice moc nebere, ale výsledek hezký.

Lagunu tipuju výš, Renault na image maká.. laik si při vyslovení Laguna Coupe představí, jak Fernando Alonso po večerech sedí nad natáčecí zadní nápravou a na okruhu s ní prohání Schumiho v Enzu. Uvidíme, jak to dopadne po konfrontaci s kupní silou typických zákazníků Renaultu.