Český trh v roce 2008: Nejprodávanější kupé, kabriolety a roadstery - vede Audi A5
Nesourodou kategorii s označením sportovní vozy obvykle na auto.cz v měsíčních analýzách vynecháváme, vzhledem k nízkým počtům registrací. Jednou ročně se ale pohled tento segment vyplatí. Ten čas právě nastává.
Češi, kteří mají na to koupit si dvoudveřový automobil, volí nejčastěji Audi A5. V loňském roce si jej koupilo celkem 169 zákazníků, což tomuto vozu zajistilo podíl 17,3 %. Druhý skončil v celkovém pořadí Volkswagen Eos s 80 vozy (8,2 %) a třetí jsou modely kupé/kupé-kabrio na bázi současné generace BMW řady 3 (69 vozů, 7,1 %). Čtvrtá je legenda Porsche 911, kterých se prodalo úctyhodných 57 kusů (podíl 5,8 %), německou pětici uzavírá Audi TT se 44 vozy (4,5 %).
Šestý je první zástupce zbytku světa, Hyundai Coupé se čtyřmi desítkami registrací (podíl 4,1 %), na sedmém místě najdeme Renault Mégane CC s 39 vozy a 4 %, osmé jsou kupé a kabriolety jedničkové řady BMW, které se dělí o místo s velkým Mercedesem CL (oba 37 vozů a 3,8 %). První desítku uzavírá Volvo C70 s 32 kusy a 3,3 %. Zmiňme se ještě o jednom voze, který se sice do první desítky neprotlačil, ale přesto byl velmi úspěšný, a tím je Audi R8. Patří mu celkové třinácté místo s 28 kusy, což je na model se základní cenou 2,2 milionu korun a bez dlouhé tradice velmi slušné číslo.
TEST Audi A5 3.0 TDI quattro – Vítězství rozumu ve prospěch emocí |
Z loňských novinek si nejlépe vedl VW Scirocco, který skončil šestnáctý s 21 kusy, o dvě příčky za ním se umístil malý kabriolet Audi A3, pro který se rozhodlo celkem 15 zákazníků. V první třicítce se objevují ještě dva modely, které nemají žádnou registraci za rok 2007. Jedničkové kupé a kabriolety BMW se začaly prodávat ještě předloni, avšak ve statistikách nebyly uvedeny samostatně.
Vzhledem k jednotkám či maximálně desítkám kusů nově zaregistrovaných vozů v této kategorii (Audi A5 je vzácnou výjimkou) je meziroční srovnání poněkud zavádějící. Přesto připomeňme alespoň největší skokany a propadáky. Z vozů uvedených v první třicítce si nejvíce polepšilo Porsche Boxster, a to o plných 180 %. Předloni si malé roadstery koupilo pouhých 5 zákazníků, loni 14. Pomyslné druhé místo v této statistice patří BMW řady 6 s nárůstem 93,8 % (ze 16 na 31 kusů). Třetí je Audi A5 s 87,8 %, ale to se neprodávalo celý rok, v žebříčku se prvních 16 kusů objevilo v červnu 2007. Propadákem roku v nejlepší třicítce je jednoznačně Peugeot 207 CC, zatímco předloni se pro něj rozhodlo 44 zákazníků, loni jen 15. Není to ovšem největší pokles ze všech modelů. Ten zaznamenal Mercedes-Benz CLK, který skončil v celkovém pořadí až na 34. místě se 3 vozy. V roce 2007 přitom našlo nové majitele 18 těchto automobilů, což znamená meziroční pokles o 83,3 %.
Třída sportovních vozů, registrace na českém trhu v roce 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2008 | 1-12/2007 | [ks] | [%] | 1-12/2008 |
1. | Audi A5 | 169 | 90 | 79 | 87,8% | 17,3% |
2. | Volkswagen EOS | 80 | 117 | -37 | -31,6% | 8,2% |
3. | BMW 3 | 69 | 44 | 25 | 56,8% | 7,1% |
4. | Porsche 911 | 57 | 37 | 20 | 54,1% | 5,8% |
5. | Audi TT | 44 | 70 | -26 | -37,1% | 4,5% |
6. | Hyundai COUPÉ | 40 | 55 | -15 | -27,3% | 4,1% |
7. | Renault MEGANE CC | 39 | 43 | -4 | -9,3% | 4,0% |
8. | BMW 1 COUPÉ/CABRIO | 37 | 0 | 37 | - | 3,8% |
8. | Mercedes-Benz CL | 37 | 36 | 1 | 2,8% | 3,8% |
10. | Volvo C70 | 32 | 40 | -8 | -20,0% | 3,3% |
11. | BMW 6 | 31 | 16 | 15 | 93,8% | 3,2% |
12. | Mercedes-Benz SLK | 29 | 19 | 10 | 52,6% | 3,0% |
13. | Audi R8 | 28 | 19 | 9 | 47,4% | 2,9% |
14. | Alfa Romeo GT | 26 | 45 | -19 | -42,2% | 2,7% |
15. | BMW Z 4 | 22 | 24 | -2 | -8,3% | 2,3% |
16. | Volkswagen SCIROCCO | 21 | 0 | 21 | - | 2,1% |
17. | Peugeot 407 COUPÉ | 16 | 19 | -3 | -15,8% | 1,6% |
18. | Audi A3 CABRIO | 15 | 0 | 15 | - | 1,5% |
18. | Mercedes-Benz SL | 15 | 12 | 3 | 25,0% | 1,5% |
18. | Nissan 350 Z | 15 | 24 | -9 | -37,5% | 1,5% |
18. | Peugeot 207 CC | 15 | 44 | -29 | -65,9% | 1,5% |
22. | Porsche BOXSTER | 14 | 5 | 9 | 180,0% | 1,4% |
23. | Jaguar XK | 13 | 19 | -6 | -31,6% | 1,3% |
24. | Peugeot 307 CC | 12 | 28 | -16 | -57,1% | 1,2% |
24. | Porsche CAYMAN | 12 | 15 | -3 | -20,0% | 1,2% |
26. | Alfa Romeo BRERA | 11 | 8 | 3 | 37,5% | 1,1% |
26. | Chevrolet CORVETTE | 11 | 0 | 11 | - | 1,1% |
26. | Mazda MX5 | 11 | 9 | 2 | 22,2% | 1,1% |
29. | Audi A4 CABRIO | 9 | 12 | -3 | -25,0% | 0,9% |
30. | Ford FOCUS CC | 8 | 6 | 2 | 33,3% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 39 | 84 | -45 | -53,6% | 4,0% |
- | CELKEM | 977 | 940 | 37 | 3,9% | 100,0% |
Vznětový motor není už dnes u kupé či kabrioletu ničím neobvyklým, nachází si cestu i do sportovních vozů (Audi R8). Co se celkových počtů týče, nejvíce nových registrací vznětových verzí má Audi A5 (104) před Eosem (50), jedničkovým BMW (25), trojkových kabrioletů z Mnichova byly rovné dvě desítky, stejný počet dieselů si na své konto připsalo i Volvo C70. Naprostou jedničkou v podílu vznětových pohonných jednotek je ovšem Peugeot 407 Coupé. Prodalo se celkem 16 vozů, naftu pak polykalo 13 z nich, což znamená podíl 81,3 %.
Do kategorie sportovních vozů jsou řazeny automobily s karoserií kupé, stále oblíbenější kupé-kabriolety s pevnou skládací střechou, ale také klasické kabriolety se střechou plátěnou a v neposlední řadě roadstery. Vzhledem k objemu registrací na našem trhu (necelých 1000 kusů za rok) a roztříštěnosti celé třídy, kam jsou zařazeny jak otevřené verze velkosériových modelů, tak i například supersporty, je prakticky nemožné rozdělit jednotlivé vozy do podkategorií.
V přehledu navíc chybí vozy takových značek, jako jsou Ferrari (26 ks), Maserati (36 ks, ale vč. Quattroporte), Aston Martin (10 ks), Lamborghini (9 ks), Lotus (2 ks) nebo Bentley (24 ks, včetně Continentalu Flying Spur). Data o registracích jednotlivých modelů těchto výrobců bohužel nejsou (snadno) dostupná. To však neznamená, že se k nim časem nevrátíme.