Český trh v listopadu 2011: Audi A6 před BMW, celý rok ale vede Mnichov
Celý trh získal meziročně 36,2 %. Loni bylo nově zaregistrováno 199 vozů tohoto segmentu, letos 271, tedy o 72 více.
Podobný husarský kousek, tedy vítězství, se povedl A6 již letos v červnu. K aktuálnímu prvenství jí stačilo 77 kusů. Sedanů a kombi bylo celkem 68, odvozených Allroadů pak 9.
Úhlavní nepřítel s modrou vrtulí ve znaku má na kontě 65 registrací.
Volva řad S80, V70 a XC70 to dotáhla na rovné tři desítky, což jim zajistilo bronz. Nejúspěšnější z nich bylo kombi do lehkého terénu XC70 s 19 přírůstky do statistik.
Stuttgartské sedany a kombi si koupilo 24 zákazníků, což znamená aktuální čtvrtou příčku a sestup z medailových pozic. Kupé a zejména kabriolety v chladných měsících na odbyt nejdou.
Páté místo obsadil další model z Ingolstadtu: Sportback A7 (23 aut).
Ve statistikách se objevil další nový model: Hyundai Genesis. Ptáte se, proč Genesis Coupé řadíme do střední a limuzínu sem? Stačí se podívat na rozvor náprav a rozměry. Kupé má lehce přes 4,6 m a vzdálenost mezi nápravami 2,82 m, zatímco vlajková loď Jihokorejců s tříprostorovou karoserií měří 4,98 m a disponuje rozvorem 2,94 m.
Minulý nováček Thema si připsal do statistik dalších sedm exemplářů, což mu zajistilo deváté pořadí.
V meziročním srovnání s listopadem 2010 dva vozy v Top 5 ztratily, tři naopak získaly. Vedoucí
Audi A6 má o 37,5 % více, v kusech +21. Přesto mu patřilo prvenství i před rokem. Pětková řada BMW si polepšila ještě více: o 44,4 %. Její počty stouply o dvacítku registrací, dvanáct měsíců nazpět jich tedy bylo jen 45. Velká Volva vykazují nárůst plných 150 %, což v jejich případě znamená +18 vozů z 12. Naopak propad hlásí E-Klasse, a to přesně třetinový (loni 36 aut, aktuálně -12). Zmiňme i Audi A7, které ztratilo 20,7 %, reprezentovaných šesti kusy.
Postupům tedy dominuje Volvo sérií 70 a 80. Bylo by ale nefér nezmínit Jaguar XF. Ten je sice kusovou záležitostí, listopadových 9 registrací je ovšem na něj hodně vysoké číslo. Tím je způsobeno i navýšení +200 %., Propadákům vládne kromě taktéž kusové Hondy Legend (přes -80 %) již zmíněný Mercedes-Benz E.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Období | 11/2011 | 1-11/2011 | 11/2011 | 1-11/2011 | |
1. | Audi A6/Allroad | 77 | 550 | 28,4% | 21,5% | |
2. | BMW 5 | 65 | 802 | 24,0% | 31,3% | |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 30 | 267 | 11,1% | 10,4% | |
4. | Mercedes-Benz E | 24 | 400 | 8,9% | 15,6% | |
5. | Audi A7 | 23 | 264 | 8,5% | 10,3% | |
6. | Mercedes-Benz CLS | 17 | 103 | 6,3% | 4,0% | |
7. | Renault LATITUDE | 16 | 92 | 5,9% | 3,6% | |
8. | Jaguar XF | 9 | 40 | 3,3% | 1,6% | |
9. | Lancia THEMA | 7 | 8 | 2,6% | 0,3% | |
10. | Hyundai GENESIS | 1 | 1 | 0,4% | 0,0% | |
10. | Honda LEGEND | 1 | 3 | 0,4% | 0,1% | |
10. | Lexus GS | 1 | 3 | 0,4% | 0,1% | |
- | Ostatní modely | 0 | 30 | 0,0% | 1,2% | |
- | CELKEM | 271 | 2563 | 100,0% | 100,0% |
Objem českého trhu ve vyšší střední třídě oproti jedenácti měsícům loňského roku vyrostl, a to o 633 registrací, tedy z 1.930 na 2.563. V procentech tento údaj představuje nárůst o 32,8 %. Oproti říjnu se zvýšil o dalších 0,4 %, přitom v září měl ještě +31,3 %
V žebříčku od ledna pokračuje ve své letošní suverenitě pětkové BMW. Vzhledem k tomu, že do konce roku chybí jediný měsíc, nikdo jiný už jej nemá šanci předstihnout. Pořadí vládne s aktuálními 802 kusy a podílem 31,3 %. Audi A6 je druhé (550 aut, 21,5 %). Třetí místo okupuje E-Klasse s rovnými čtyřmi stovkami a podílem 15,6 %. O pomyslných medailistech je tedy již rozhodnuto, rozdíly mezi nimi jsou příliš velké a odstup od ostatních také. Zato mezi A7 a Volvy 70/80 to neustále vře, nedarují si ani jedinou registraci. Švéd se díky momentálnímu úspěchu vyhoupl na čtyřku (267, 10,4 %), větší Sportback od Audi je pátý (264, 10,3 %).
V meziročním srovnání si vedoucí série 5 polepšila o 296 vozů (+58,5 %). Audi A6 je také v kladných číslech, i když mnohem menších: má o 84 více (+18 %). Za nimi následuje dvojice ztráta v podání Mercedesu E: -156 kusů (-28,1 %). Volvo 70/80 má nově +11 aut (2,9 %). Švédská rodinka je tedy v plusu, minule byla ještě v tříprocentní ztrátě.
Nárůst Audi A7 spadl na něco málo přes 750 %. V listopadu 2010 bylo v tabulkách teprve druhý měsíc, takže bychom jej s klidem mohli vynechat. Jenže, nejvíce ze všech dobře prodávaných modelů si polepšil Mercedes CLS. Díky nové generaci jeho skok dosáhl takřka 1.190 % - a to je vyšší číslo než v případě čtyř kruhů.
Opačné nelichotivé prvenství patří také Mercedesu, ovšem pro změnu třídě E. Některé modely mají pády o tři čtvrtiny i více, ale nejsou pro nás důležité. Konkrétně jde o Citroën C6, Lexus GS a Chrysler 300C. Poslední jmenovaný ale z kontinentální Evropy zmizel ve prospěch Lancie.
Podíly turbodieselů jsou ve vyšší střední třídě u většiny zástupců většinou velmi vysoké. Audi A6 a Allroadů TDI si postavilo do garáže 72 Čechů (93,5 %), benzin spaluje pět aut. Vznětových BMW pětkové řady si zákazníci v listopadu odvezli celkem 65 (96,9 % z celkového počtu). Naftová Volva 70/80 zvolilo 25 klientů (83,3 % - z Top 5 nejméně). Mercedes-Benz E má na kontě 22 turbodieselů (91,7 %) a dva zážehové, zemní plyn (CNG) nekonzumoval ani jeden. Naftu lije do nádrží rovněž dvacítka majitelů novoučkých Audi A7 (87 %).