Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi e-tron GT Concept je studií elektromobilu třídy GT. Výroba od roku 2020!

Tomáš Dusil
Diskuze (9)

Hvězdou stánku Audi na právě probíhajícím autosalonu v LA je koncept elektromobilu luxusní třídy gran turismo. Jeho sériová výroba by měla začít koncem roku 2020.

Audi dokazuje svoji budoucí ofenzívu na poli elektromobility již nyní. Po SUV e-tron a modelu e-tron Sportback, které se začne vyrábět už příští rok, je dalším obdobně pojatým vozem luxusní čtyřdveřový sedan kategorie gran turismo.

Pokud jste doteď považovali elektromobily za nudná auta, tak toto Audi by vás mohlo přesvědčit. Výrobce slibuje jízdní vlastnosti sportovního vozu, na čemž má zásluhu nízké těžiště a samozřejmě výkon hnací soustavy 434 kW. Chybět nemá ani pohon všech kol quattro, který umožní rozdělovat hnací sílu mezi jednotlivá kola.

Že je auto zástupce prestižní třídy GT dokazují nejen proporce jeho karoserie, ale také vnější rozměry. Je to zejména délka 4,96 m, šířka 1,96 metru a výška pouhých 1,38 metru. Technologie výroby karoserie a potažmo nosného skeletu je velmi pokroková. Kombinuje hned několik materiálů. Tak třeba střecha je vyrobena z uhlíkového kompozitu, řada komponentů je z hliníku, avšak na skelet zvolilo Audi vysokopevnostní ocel. Holt doby prostorového hliníkového rámu ASF u Audi asi již opravdu skončily… Výrobce uvádí, že technika tohoto vozu byla vyvinuta ve spolupráci s Porsche. Při pohledu na atraktivní tvary se ale nemůžeme ubránit dojmu, že mají také něco z Porsche. Pravdou je, že svažující se dozadu protaženou záď známe také z Audi, konkrétně třeba A7 či A5 Sportback. Asi by to nebylo Audi, kdyby se na přídi neobjevila typická maska "chladiče" „Singleframe“. Zajímavě tvarovaná je také přední kapota s výrazným a poměrně širokým prolisem. Byla inspirována studiemi Aicon a PB18 e-tron a měla by eliminovat vnik turbulentního proudění.

Na dynamičnosti přidávají tomuto konceptu také kola s průměrem 22 palců, které se ukrývají pod výrazně vytaženými blatníky. Byla navržena tak, aby podporovala účinek chlazení brzd. Dále nechybějí svítilny, jak jinak než typu LED, s nimiž Audi kdysi začínalo jako jedna z prvních automobilek v Evropě.

Sportovní i v kabině

Interiér nového konceptu Audi e-tron GT těží z rozvoru náprav 2,90 metru. Nabízí čtyřmístné uspořádání. Před řidičem je přístrojový štít tvořený obrazovkou. Druhá obrazovka se nachází na nejvyšším místě středového panelu. Pod ní je menší displej. Nechybí možnost široké konfigurace vozidla, kdy lze měnit třeba vzhled displejů, respektive to, co budou a jakým způsobem zobrazovat.

Řada funkcí se ovládá přímo z volantu. Vůz je vybaven sportovními sedadly, tady zaujme jejich čalounění šedou látkou, která se nachází rovněž na dveřních výplních.

Více než 400 km

Design je sice skvělá věc, ovšem důležitější pro jízdu je technika. Ani v té však koncept Audi nepřipouští kompromisy. V případě pohonu quattro zapomeňte na hnací kloubový hřídel, který plochá podlaha vozu ani neumožňuje. Celé je to vyřešeno dvěma synchronními elektromotory s permanentním buzením. To znamená, že každá z obou náprav má svůj vlastní. Spíše než označení quattro se pro pohon vozu hodí spojení e-Quattro. Výrobce udává, že vůz má trvale poháněné obě nápravy. Chytrá elektronika umožňuje měnit hnací sílu na jednotlivých nápravách a samozřejmě i kolech.

Jízdní výkony auta jsou skvělé. Z klidu na rychlost 100 km/h vůz akceleruje za pouhých 3,5 sekundy, ta přibližně 12 sekund pokoří rychlost 200 km/h a dále můžete pokračovat až do rychlosti 240 km/h. Uvedená maximální rychlost je elektronicky omezena, dle Audi z důvodu zajištění dostatečného dojezdu. My si však myslíme, že jedním z důvodů je i chlazení akumulátoru, neboť právě to je u elektromobilů s velmi vysokou maximální rychlostí problém. Proto se používají různé redukční převody, aby se snížily otáčky elektromotoru a tím i odběr elektrického proudu z akumulátoru. V realitě všedních dnů je však rychlost 240 km/h plně dostačující.

Mnohem důležitější je dojezd vozu, který je dle metodiky měření WLTP vyšší než 400 km. Napájení elektromotorů se děje z baterií typu lithium-ion, které jsou uloženy v podlaze vozidla. Tím je zajištěno výše zmíněné velmi nízké těžiště vozu.

Auto je v současné době ve vývoji. Sériová verze se očekává koncem roku 2020, předání aut prvním zákazníkům by mělo proběhnout počátkem roku 2021. Pokud se tohle Audi skutečně dostane do výroby, tak už teď jsme zvědaví, jak bude jezdit. Parametry i technika jsou totiž opravdu slibné. A navíc i skvěle vypadá!

Tomáš Dusil
Diskuze (9)
4. 1. 2019 17:33
krasavec
Jakože vypadá moc hezky takový noový TT :yes: :yes:
Avatar - CountachSV
30. 11. 2018 07:52
Hezounek
Za design velkej palec nahoru, první audi, co se mi líbí ze všech stran. Zadek trochu 911, ale to se nedá nic dělat, dokonalost přitahuje následovníky.
29. 11. 2018 12:50
Re: Super
Připravuje se i5 (2020) a dá se očekávat, že platformu použijí dál.
Avatar - Dinar
29. 11. 2018 12:34
Re: Super
Spíše bych tohle bral jako možnou odpověď Audi (samozřejmě posunutou v čase a třídě, proto ne hybrid, ale EV, proto ne sporťák, ale GT) na i8, to je tady přece jen už pár let.
29. 11. 2018 11:44
EV nemusí být nutně ošklivé...
...a Audi to dokazuje. Už se to povedlo Tesle s modelem S, I-Paceu a teď Audi :yes: