Audi přejde na elektroinstalaci s napětím 48 V

 

Dvanáctivoltové elektrické soustavy přestávají moderním automobilům stačit. O přechodu na 48 voltů už se mluví minimálně patnáct let.

Současné automobily jsou nabité elektronikou a skoro vše v nich ovládají elektromotory. Alternátory, které postupně nahrazovaly dynama, tak po čtyřech a více desítkách let vývoje pomalu přestávají stačit. A dvanáct voltů, které se masivně prosadily bezprostředně už po druhé světové válce, taktéž. Zdaleka už se nejedná pouze o elektrické startéry, světla a stěrače, všemožné řídicí jednotky, displeje, klimatizace a další moderní výdobytky pro ně představují velký nápor. A pochopitelně v době, kdy se klade velký důraz na úspory, tenhle fakt představuje problém, protože zařízení spotřebovávají výkon motorů.

Stávající elektroinstalace se tak octly na samé hranici svých možností, obzvlášť za chladného počasí. Tvrdí to hlavně Audi, ale fakt platí pochopitelně globálně. Výrobce z Ingolstadtu ovšem svoje koncepční kupé RS 5 TDI vybavil právě systémem s 48 volty, který je napojen na palubní dvanáctivoltový. Což samozřejmě vyžaduje instalaci převodníku (konvertoru). Není divu, protože třílitrový šestiválec TDI s 283 kW využívá kromě klasického výfukového turbodmychadla ještě jedno, které pohání elektřina. Elektromotor vystřídal klasické turbínové kolo a je napájen z lithium-iontové baterie. Výsledkem je masivní točivý moment 750 N.m v rozmezí od 1250 od 2000 otáček, tedy maximální hodnota k dispozici prakticky od volnoběhu...

Použití obou sítí se může zdát být ještě komplikovanější, ale tradiční dvanáctivoltový akumulátor uložený v zavazadlovém prostoru je díky použití dalšího modernějšího článku méně zatěžován. Kromě toho napětí 48 V používá slabší kabely, takže jejich svazky zabírají méně místa a jsou lehčí. Lithium-iontová baterie pak slouží jako zdroj energie i tehdy, když je motor vypnutý, rovněž v režimu start-stop. Elektrické posilovače řízení a brzd tak mohou zůstat v činnosti. Úspora paliva (v tomto případě nafty) není nijak dramatická, zhruba 0,4 l/100 km, ale každý decilitr se počítá...

Ulrich Hackenberg, šéf technického vývoje Audi, k přechodu na 48 V řekl: „To nám umožňuje, abychom měli k dispozici více energie a otevírá cestu k nové technice, se kterou můžeme vyrábět naše vozy sportovnější, zároveň však pohodlnější a použitelnější v každodenním provozu.“ Počítáme tedy s tím, že se novinka co nejdříve objeví v sériové výrobě, stejně jako zmíněné elektrické turbo.

V posílených elektrických soustavách mají přitom u čtyř kruhů velmi dlouhou tradici. Nevěříte? Terénní čtyřkolka Munga (1956-1968), která ještě nesla značky Auto Union a DKW, mohla mít až 24 V se dvěma bateriemi o 45 Ah. A to i v nejkratší čtyřmístné verzi. Off-road s dvoutaktními tříválci 0,9 a později 1,0 l byl však určen hlavně pro armádu. Zejména západoněmecký Bundeswehr, ale sloužil třeba i ve Francii a licenčně se vyráběl jako Candango v Brazílii u DKW Vemag. Účel takovéto výbavy je tak zřejmý: hlavně nutné rádiové spojení.

Psali jsme: Audi pracuje na elektrickém turbodmychadlu, dostane ho jako první nová Q7?

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, v noci podle…

Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství Patriotismus stranou. Masy Britů žádají Francouze, Němce a Iry kvůli brexitu o občanství

Z obav o ztrátu práv občanů Evropské unie žádají masy…

 
Zdroj: Autoblog.es, Motor Authority,

Štítky Diesely Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Jízdní dojmy Audi RS5 Coupé: Stejný výkon, ale méně válců Jízdní dojmy Audi RS5 Coupé: Stejný výkon, ale méně válců

Od roku 2010 tvoří Audi RS5 protiváhu slavnějšímu BMW M3.…

Audi RS5 Coupé vstupuje na český trh. Za 450 koní dáte dva a čtvrt milionu korun Audi RS5 Coupé vstupuje na český trh. Za 450 koní dáte dva a čtvrt milionu korun

České zastoupení Audi spustilo předprodej nejsilnější…

 



 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou vlakových nehod ve Studénce

Neposlechla jsem svůj instinkt, říká přeživší obou…

V roce 2008 zažilo nehodu vlaku ve Studénce několik stovek lidí. Málokdo z nich ale o sedm let později seděl…

 

iSport.cz

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec generálku nezvládl

Liberec gólem Breiteho vyhrál v Chotěbuzi. Jablonec…

Fotbalistům Jablonce nevyšla generálka na start nové soutěžní sezony. Severočeši dnes prohráli s nováčkem…

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět věcí, které trápí Spartu

Lafata není podhrot, tupé kraje i jalový Janko. Pět…

Co Spartě ve čtvrteční generálce proti Vitesse Arnhem (1:1) fungovalo? Popravdě řečeno – prakticky nic.…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…