Audi přejde na elektroinstalaci s napětím 48 V

 

Dvanáctivoltové elektrické soustavy přestávají moderním automobilům stačit. O přechodu na 48 voltů už se mluví minimálně patnáct let.

Současné automobily jsou nabité elektronikou a skoro vše v nich ovládají elektromotory. Alternátory, které postupně nahrazovaly dynama, tak po čtyřech a více desítkách let vývoje pomalu přestávají stačit. A dvanáct voltů, které se masivně prosadily bezprostředně už po druhé světové válce, taktéž. Zdaleka už se nejedná pouze o elektrické startéry, světla a stěrače, všemožné řídicí jednotky, displeje, klimatizace a další moderní výdobytky pro ně představují velký nápor. A pochopitelně v době, kdy se klade velký důraz na úspory, tenhle fakt představuje problém, protože zařízení spotřebovávají výkon motorů.

Stávající elektroinstalace se tak octly na samé hranici svých možností, obzvlášť za chladného počasí. Tvrdí to hlavně Audi, ale fakt platí pochopitelně globálně. Výrobce z Ingolstadtu ovšem svoje koncepční kupé RS 5 TDI vybavil právě systémem s 48 volty, který je napojen na palubní dvanáctivoltový. Což samozřejmě vyžaduje instalaci převodníku (konvertoru). Není divu, protože třílitrový šestiválec TDI s 283 kW využívá kromě klasického výfukového turbodmychadla ještě jedno, které pohání elektřina. Elektromotor vystřídal klasické turbínové kolo a je napájen z lithium-iontové baterie. Výsledkem je masivní točivý moment 750 N.m v rozmezí od 1250 od 2000 otáček, tedy maximální hodnota k dispozici prakticky od volnoběhu...

Použití obou sítí se může zdát být ještě komplikovanější, ale tradiční dvanáctivoltový akumulátor uložený v zavazadlovém prostoru je díky použití dalšího modernějšího článku méně zatěžován. Kromě toho napětí 48 V používá slabší kabely, takže jejich svazky zabírají méně místa a jsou lehčí. Lithium-iontová baterie pak slouží jako zdroj energie i tehdy, když je motor vypnutý, rovněž v režimu start-stop. Elektrické posilovače řízení a brzd tak mohou zůstat v činnosti. Úspora paliva (v tomto případě nafty) není nijak dramatická, zhruba 0,4 l/100 km, ale každý decilitr se počítá...

Ulrich Hackenberg, šéf technického vývoje Audi, k přechodu na 48 V řekl: „To nám umožňuje, abychom měli k dispozici více energie a otevírá cestu k nové technice, se kterou můžeme vyrábět naše vozy sportovnější, zároveň však pohodlnější a použitelnější v každodenním provozu.“ Počítáme tedy s tím, že se novinka co nejdříve objeví v sériové výrobě, stejně jako zmíněné elektrické turbo.

V posílených elektrických soustavách mají přitom u čtyř kruhů velmi dlouhou tradici. Nevěříte? Terénní čtyřkolka Munga (1956-1968), která ještě nesla značky Auto Union a DKW, mohla mít až 24 V se dvěma bateriemi o 45 Ah. A to i v nejkratší čtyřmístné verzi. Off-road s dvoutaktními tříválci 0,9 a později 1,0 l byl však určen hlavně pro armádu. Zejména západoněmecký Bundeswehr, ale sloužil třeba i ve Francii a licenčně se vyráběl jako Candango v Brazílii u DKW Vemag. Účel takovéto výbavy je tak zřejmý: hlavně nutné rádiové spojení.

Psali jsme: Audi pracuje na elektrickém turbodmychadlu, dostane ho jako první nová Q7?

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní Americký Fed znovu zvýšil úrokové sazby, ekonomický výhled je pozitivní

Americká centrální banka ve středu podle očekávání…

Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala Škoda 720 měla konkurovat západním autům. Do výroby se však nikdy nedostala

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale…

 
Zdroj: Autoblog.es, Motor Authority,

Štítky Diesely Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

 



Jízdní dojmy Audi RS5 Coupé: Stejný výkon, ale méně válců Jízdní dojmy Audi RS5 Coupé: Stejný výkon, ale méně válců

Od roku 2010 tvoří Audi RS5 protiváhu slavnějšímu BMW M3.…

Audi RS5 Coupé vstupuje na český trh. Za 450 koní dáte dva a čtvrt milionu korun Audi RS5 Coupé vstupuje na český trh. Za 450 koní dáte dva a čtvrt milionu korun

České zastoupení Audi spustilo předprodej nejsilnější…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod taktovkou Andreje Babiše?

Noví ministři přehledně: Kdo bude šéfovat Česku pod…

Andrej Babiš už má pohromadě celý menšinový kabinet. Moc do rukou mu dal prezident Miloš Zeman, který ve středu…

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty, odpůrci neuspěli

Češi o kebab nepřijdou: EU v něm nechá fosfáty,…

Konec kebabu v Česku ani dalších zemích EU v dohledné době nehrozí. Europoslanci ve středu při hlasování…

 

iSport.cz

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat vystřelil hattrickem

Česko - Finsko 3:2 pp. Neuvěřitelný Růžička! Obrat…

Skvělý obrat! Hokejisté české reprezentace porazili Finy 3:2 po prodloužení. Svěřencům Josefa Jandače se…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…