Audi přejde na elektroinstalaci s napětím 48 V

 

Dvanáctivoltové elektrické soustavy přestávají moderním automobilům stačit. O přechodu na 48 voltů už se mluví minimálně patnáct let.

Současné automobily jsou nabité elektronikou a skoro vše v nich ovládají elektromotory. Alternátory, které postupně nahrazovaly dynama, tak po čtyřech a více desítkách let vývoje pomalu přestávají stačit. A dvanáct voltů, které se masivně prosadily bezprostředně už po druhé světové válce, taktéž. Zdaleka už se nejedná pouze o elektrické startéry, světla a stěrače, všemožné řídicí jednotky, displeje, klimatizace a další moderní výdobytky pro ně představují velký nápor. A pochopitelně v době, kdy se klade velký důraz na úspory, tenhle fakt představuje problém, protože zařízení spotřebovávají výkon motorů.

Stávající elektroinstalace se tak octly na samé hranici svých možností, obzvlášť za chladného počasí. Tvrdí to hlavně Audi, ale fakt platí pochopitelně globálně. Výrobce z Ingolstadtu ovšem svoje koncepční kupé RS 5 TDI vybavil právě systémem s 48 volty, který je napojen na palubní dvanáctivoltový. Což samozřejmě vyžaduje instalaci převodníku (konvertoru). Není divu, protože třílitrový šestiválec TDI s 283 kW využívá kromě klasického výfukového turbodmychadla ještě jedno, které pohání elektřina. Elektromotor vystřídal klasické turbínové kolo a je napájen z lithium-iontové baterie. Výsledkem je masivní točivý moment 750 N.m v rozmezí od 1250 od 2000 otáček, tedy maximální hodnota k dispozici prakticky od volnoběhu...

Použití obou sítí se může zdát být ještě komplikovanější, ale tradiční dvanáctivoltový akumulátor uložený v zavazadlovém prostoru je díky použití dalšího modernějšího článku méně zatěžován. Kromě toho napětí 48 V používá slabší kabely, takže jejich svazky zabírají méně místa a jsou lehčí. Lithium-iontová baterie pak slouží jako zdroj energie i tehdy, když je motor vypnutý, rovněž v režimu start-stop. Elektrické posilovače řízení a brzd tak mohou zůstat v činnosti. Úspora paliva (v tomto případě nafty) není nijak dramatická, zhruba 0,4 l/100 km, ale každý decilitr se počítá...

Ulrich Hackenberg, šéf technického vývoje Audi, k přechodu na 48 V řekl: „To nám umožňuje, abychom měli k dispozici více energie a otevírá cestu k nové technice, se kterou můžeme vyrábět naše vozy sportovnější, zároveň však pohodlnější a použitelnější v každodenním provozu.“ Počítáme tedy s tím, že se novinka co nejdříve objeví v sériové výrobě, stejně jako zmíněné elektrické turbo.

V posílených elektrických soustavách mají přitom u čtyř kruhů velmi dlouhou tradici. Nevěříte? Terénní čtyřkolka Munga (1956-1968), která ještě nesla značky Auto Union a DKW, mohla mít až 24 V se dvěma bateriemi o 45 Ah. A to i v nejkratší čtyřmístné verzi. Off-road s dvoutaktními tříválci 0,9 a později 1,0 l byl však určen hlavně pro armádu. Zejména západoněmecký Bundeswehr, ale sloužil třeba i ve Francii a licenčně se vyráběl jako Candango v Brazílii u DKW Vemag. Účel takovéto výbavy je tak zřejmý: hlavně nutné rádiové spojení.

Psali jsme: Audi pracuje na elektrickém turbodmychadlu, dostane ho jako první nová Q7?

Spolupracujeme s TipCars.com
V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

 
Zdroj: Autoblog.es, Motor Authority,

Štítky Diesely Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Audi RS5 Coupé vstupuje na český trh. Za 450 koní dáte dva a čtvrt milionu korun Audi RS5 Coupé vstupuje na český trh. Za 450 koní dáte dva a čtvrt milionu korun

České zastoupení Audi spustilo předprodej nejsilnější…

Audi RS 5: Ostré kupé našlo inspiraci v minulosti Audi RS 5: Ostré kupé našlo inspiraci v minulosti

Kupé RS 5 se stává vlajkovou lodí druhé generace Audi A5.…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…