Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q2: V Curychu jsme otestovali litrový tříválec TFSI. Bude stačit? (+videa)

Jan Mička
Diskuze (135)
S modelem Q2 vstupuje Audi do zcela nové části segmentu crossoverů. V rámci prezentace v Curychu jsme se svezli s výkonově nejslabším i nejvýkonnějším agregátem.

Když Audi na letošním ženevském autosalonu odhalilo zcela nový crossover Q2, nazval jej Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti Audi AG, drzým autem. Tehdy se kolem vozu seběhly mraky novinářů a posedět v interiéru, aniž by vám stále někdo nedýchal na záda nebo vás netlačil koleny, bylo spíše dílem náhody. Na první delší seznámení s novým modelem přišel čas až nyní, po více než čtyřech měsících od velké premiéry. Skutečně je vůz takový, jak o něm hovoří nejvyšší postava Audi?

S vozem jsem se poprvé svezl v rámci mezinárodní prezentace v Curychu a hned napoprvé zamířil k exempláři se snad nejkontroverznějším agregátem z celé nabídky – litrovým tříválcem TFSI, standardně dodávaným s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Není to poprvé, co se tento motor objevuje u crossoveru koncernu Volkswagen, vždyť jde o základní jednotku Seatu Ateca a příští rok jej dostane také nový Yeti, navíc už i samotné Audi s ním má poměrně dost zkušeností. Pod kapotou modelu A1 jde o základ nabídky (70 kW), v rámci faceliftu jej dostalo také větší A3, a kdo ví, jak daleko takhle vlna downsizingu ještě v budoucnu zajde. Právě s tímto agregátem by mělo Q2 stát zhruba 600.000 korun, v první fázi prodeje se však ještě neobjeví.

Video se připravuje ...

Pro začátek malé opáčko. Blok motoru a písty jsou z hliníku, ojnice kované, díky přesnému vyvážení pohyblivých komponent odpadla potřeba vyvažovacího hřídele a výfukové potrubí je integrované do hlavy válců. Tyto informace jsme uvedli již v rámci představení litrové octavie na začátku června, rozdíl je však v hmotnostech. Zatímco „litr“ mladoboleslavského bestselleru váží 78 kilogramů, pod kapotou Q2 se alespoň podle oficiálních údajů výrobce ukrývá o deset kilogramů více (Audi to vysvětluje rozdílným způsobem měření ve srovnání se škodovkou, například nezapočítání úchytů a podobně). I tak je ale vůz velmi lehký – vždyť právě tato verze váží jenom 1205 kilogramů, a to jde na první pohled o docela velký kus auta…

První nastartování opět potvrdilo bezproblémový a kultivovaný běh tříválce. Nevibruje, nedrnčí, v nízkých otáčkách není téměř a ozývat se začíná až nad hranicí 3000 min-1. Až budete mít možnost si jej vyzkoušet, neváhejte, jistě mi dáte za pravdu. Párovat jej lze také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, na prezentaci však byly přítomny pouze exempláře s manuálním šestikvaltem, který na druhou stranu také není na škodu. Kulisa je krátká a při přechodu přes neutrální polohu je znát jasná mechanika skříně. Pokud české zastoupení Audi zachová stejnou finanční politiku jako u modelu Q3, bude se za převodovku DSG připlácet 63.000 Kč.

Video se připravuje ...

Testovací trasa nás nejdříve vedla po dálnici, která samozřejmě nebude hlavním revírem tříválcových verzí, na druhou stranu ale nevidím jediný důvod, proč si ji čas od času nedopřát. Na palubě jsme byli dva, dohromady o hmotnosti kolem dvou metráků, a „audina“ plynule zrychlovala i do prudších kopců. Rádce vhodných rychlostních stupňů vás klidně nechá zařadit šestku už v rychlostech okolo 60 km/h, takže snaha o udržování co nejnižších otáček za účelem nižší spotřeby je více než zřejmá, když ale necháte motor povalovat okolo 2000 min-1, celkem nic se nestane.

Tehdy má totiž nejvíce elánu, naplno zabírá točivý moment 200 N.m a bez problémů můžete točit až k pěti a půl tisícům otáček, kde vrcholí maximální výkon 85 kilowattů. Na druhou stranu ani hodně nízké otáčky nejsou motoru zapovězeny – tah se bez dunění nebo náznaku „dušení“ plynule sbírá zhruba od 1400 min-1, uvědomělý řidič si ale stejně jistě podřadí, protože „nafouknutí“ motoru pochopitelně nějakou dobu trvá. Navíc ani spotřeba není napoprvé špatná. Během testování jsme vyrazili také na klikaté švýcarské okresky a postáli v kolonách, přičemž celkový průměr činil 6,9 l/100 km.

Audi Q2 – technická data zážehových motorů
Motor 1.0 TFSI 1.4 TFSI COD 1.4 TFSI COD quattro 2.0 TFSI quattro
Zdvihový objem [cm3] 999 1395 1395 1984
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 85/5500 110/5000-6000 110/5000-6000 140/4200-6000
Točivý moment [N.m/min] 200/2000-3500 250/1500-3500 250/1500-3500 320/1450-4150
Převodovka 6M (7DS) 6M (7DS) 6M 7DS
Max. rychlost [km/h] 190 208 (208) 205 219
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 (10,5) 8,5 (8,5) 9,0 6,8

O motoru tedy vcelku nic nového, jízdní vlastnosti Q2 ale byly až do prvního testování velkou neznámou. Nebo snad ne? Kdyby mi popravdě řečeno někdo namluvil, že jedu v Audi A3, asi bych i uvěřil. Podvozek je velmi dobře odhlučněný, základním charakterem tužší, ale zase se může opřít o velice tuhou karoserii. Jezdili jsme v předprodukčních exemplářích, u kterých bych tu a tam očekával nějaké vrznutí, zaskřípání a podobně, ničeho z toho jsem se ale nedočkal. Provoz v okolí Curychu nebyl úplně ideální, často jsme se pomalu ploužili a museli rozjíždět, což samo o sobě není problém, pouze odpor spojky by mohl být na můj vkus trochu tužší a představoval bych si i plynulejší záběr – zde se totiž neděje téměř nic snad až do posledních centimetru před plným uvolněním pedálu, dá se na to ale zvyknout.

Mám rád malá, lehká kompaktní auta s kolem s kolem v každém rohu karoserie a rozumně výkonnými motory, protože s nimi můžete jet opravdu ostře, ždímat je až do poslední kapky benzinu, ale stále máte perfektní přehled o jejich chování. Audi Q2, přestože se jedná o crossover, je jedním z těchto aut. Je agilní, mrštné, v zatáčkách i díky přibrzďování kol krásně drží stopu, ale hlavně má něco, co znám zejména z Volkswagenu Golf GTI – řízení s progresivním převodem jako standard pro všechny verze a motory. Ve městě je příjemně lehké a komfortní, na okreskách při vyšších rychlostech zase tuhé a strmé, takže nemusíte tolik točit volantem. Chce to trochu zvyku a nevelké očekávání zpětné vazby od předních kol, řezání zatáček je ale i tak docela slušná zábava!

Překvapila také nízká míra aerodynamické hlučnosti. Ve Švýcarsku jsme sice mohli jet maximálně „stodvacítkou“, protože rychleji se zde jezdit nesmí, aerodynamický hluk kolem vnějších zpětných zrcátek a přední sloupků byl ale omezen na naprosté minimum. Není se ostatně co divit – přestože Q2 vypadá jako pořádná městká „hrana“, je součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx pouze 0,30.

Z extrému do extrému

Litrový motor byl nepřekvapivě dobrý, pro další fázi testování jsem však chtěl sáhnout na opačný konec nabídky. Na benzinový dvoulitr TFSI o výkonu 140 kW a točivém momentu 320 N.m si budeme muset ještě chvíli počkat, k dispozici však byl vrcholný naftový dvoulitr se stejným výkonem, avšak točivým momentem 400 N.m. Čtyřválec se bude dodávat výhradně s pohonem všech kol a novou sedmistupňovou převodovkou DSG s dvojicí mokrých spojek a podle odhadů půjde o vůbec nejdražší verzi celé nabídky. Kolik však bude stát, je však zatím ve hvězdách.

Vrcholným naftovým agregátem byly vybaveny žluté z dostupných testovacích exemplářů, měly osmnáctipalcová kola, adaptivní podvozek a výraznější interiér (bílý litr měl „sedmnáctky“ a standardní tlumiče), nám ale šlo v prvé řadě o demonstraci síly. Čtyřválec je pod kapotou slyšet o něco více, než jsem si původně představoval, vždyť u technicky spřízněného Volkswagenu o něm téměř nevíte, stále se však jedná o velmi kultivovaný agregát, jehož spolupráci s dvouspojkovou skříní lze označit za téměř dokonalou. Proč téměř? Protože při nízké zátěžím sice nechává hezky rozvíjet „spodový“ charakter motoru, řadí jemně a neznatelně, ale když bouchnou saze, na vyšší stupně řadí možná až zbytečně pozdě.

Top model dieselové nabídky přináší vedle pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace a dvouspojkové převodovky také víceprvkovou zadní nápravu (předokolky si musejí vystačit s vlečenými rameny), na vyžehlených švýcarských okreskách ale nebyl její přínos zase až tak moc znát. Co takto vybavené Audi Q2 „neokecá“, je vyšší hmotnost, kterou se v zatáčkách elektronika snaží krotit častějším přibrzďováním kol, i tak ale máte perfektní přehled o vedení stopy a ve zvláště utažených pasážích je hezky cítit vliv zadních hnaných kol, na která dokáže vícelamelová spojka přenést až padesát procent hnacích sil. Stáčivý moment karoserie je o to silnější a na výjezdech nemá auto při správné práci s plynem takové tendence přecházet k nedotáčivosti, je stále příjemně agilní a mrštné, o sporťák se ale v žádném případě nejedná.

Takto konfigurované Audi Q2 se mi nejvíce osvědčila jako pohodlný dostavník s výraznou výkonovou rezervou, kterou využijete zejména při předjíždění. Pružné zrychlení možná do sedadel tolik nezatlačí, ručička tachometru letící svižně nahoru ale jasně napovídá, že na nedostatek síly si budete stěžovat jenom málokdy. Karoserie se na zvlněné vozovce ladně pohupuje a jinak příjemně odhlučněný podvozek narušovaly snad jenom v ostrých zatáčkách zvláštně hučící pneumatiky (v přímém směru se hučení neprojevovalo), závěrečné soudy týkající se filtrování větších nerovností a ostrých spár si však nechám až na velký redakční test. Silnice, po kterých nás vedla navigace, byly totiž o mnoho kvalitnější než většina komunikací v Česku, a jak se mi již v praxi několikrát ukázalo, české díry mnohdy auta „bolí“ mnohem více.

Dobré zprávy přicházejí také z oblasti spotřeby paliva. Testovací trasa nás vedla výhradně horskými vesničkami, kde jsme na rovný kus silnice narazili jenom občas, konečných 6,8 l/100 km ale rozhodně nepůsobí zle. Odhaduji, že v běžném kombinovaném cyklu to bude rozhodně ještě o něco méně.

Audi Q2 – technická data vznětových motorů
Motor 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI quattro 2.0 TDI quattro
Zdvihový objem [cm3] 1598 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 85/3250-4000 110/3500-4000 110/3500-4000 140/3500-4000
Točivý moment [N.m/min] 250/1500-3200 340/1750-3000 340/1750-3000 400/1900-3300
Převodovka 6M (7DS) 6M (7DS) 7DS 7DS
Max. rychlost [km/h] 190 208 (208) 202 218
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 8,7 (8,5) 8,7 7,0

Drzoun kdo?

Pokud se budeme bavit pouze o jízdních vlastnostech, drzounem bych Audi Q2 rozhodně nenazýval, ve spojitosti s vnějším designem ale musím dát šéfovi představenstva Audi AG za pravdu. Tohle auto se tak moc vymyká současnému designovému trendu značky, až může na první pohled trochu šokovat, avšak „hrana“, jak Audi nastolený styl interně nazývá, však má něco do sebe. Celek působí robustně, mladistvě, „městsky“, a to přece v dnešní době podobně střiženým crossoverům jde.

Sami byste navíc možná ani hned netipovali, že je vůz ve skutečnosti o dvacet centimetrů kratší než model Q3, který při srovnání s menším bráchou vypadá docela nafouknutě. Detaily Q2 jsou moderní a nápadité, zejména pak široký výřez táhnoucí se od předních blatníků až po zadní sloupky, nebo kontrastní boční panely ve stylu Audi R8. Nejvíce vyniknou s paketem S line – má jej modrý vůz na fotografiích, který si mě svým vzhledem získal úplně nejvíce.

Uvnitř je Audi Q2 navrženo přesně na míru mladé generaci. Před řidičem se usadil známý Virtual cockpit s úhlopříčkou 12,3 palce, který už známe z modelů A3, A4, A5, Q7 a R8, navigace umí díky integrované kartě SIM zobrazovat mapy Google a nechybí modul LTE pro vysokorychlostní připojení k internetu. Ozdobné lišty přístrojové desky a středového tunelu mohou být vyvedeny ve žlutém, oranžovém nebo červeném odstínu, a vrcholné provedení je má dokonce podsvíceno homogenním světlem, což ve tmě vypadá opravdu působivě.

Audi Q2 - základní rozměry
Délka [mm] 4190
Šířka [mm] 1790
Výška [mm] 1510
Rozvor [mm] 2610
Objem zavazadelníku [mm] 405/1050*
Hmotnost [kg] 1205*
*Verze quattro mají objemy o 50 litrů menší, ** platí pro 1.0 TSI 6M

Ovládání běžných funkcí je snadné a intuitivní, nijak se neliší od nových modelů značky, tedy až na jednu novinku. Hlasové ovládání infotainmentu totiž reaguje i na hovorové hlášky. Řeknete například „kde mohu natankovat?“, a systém vás navede k nejbližší benzinové stanici. Totéž platí pro rádio a multimediální funkce. Něco podobného už ale umí také systém Ford Sync 3, kterému stačí říci třeba „potřebuji kávu“, a on vás navede k nejbližší kavárně. Letos v Ženevě jsem si to vyzkoušel v modernizovaném modelu Kuga.

Přední sedadla jsou až překvapivě dobře dimenzovaná a mohou se směle rovnat s většími a luxusnějšími modely značky. Perfektní pozici k řízení jsem si našel hned a líbí se mi i subtilní prahy kryté dveřmi, které usnadňují nastupování a po jízdě v marastu si nezašpiníte nohavice. Celkově ale uvnitř není místa nazbyt a nezlobil bych se ani za větší prosklenou plochu zejména zadních dveří. Dva dospělí chlapi se vpředu téměř dotýkají lokty a při usazení „za sebe“ mi před koleny nezůstane žádná rezerva, nad hlavou je ale místa více než dost. Že šlo skutečně o předprodukční exempláře, napovídala například absence stropních madel pro cestující vzadu, jinak ale všechny materiály, zpracování a sesazení jednotlivý dílů interiéru stoprocentně odpovídají luxusnímu segmentu.

Žádný větší problém naopak nevidím v oblasti zavazadlového prostoru. Verze s předním pohonem mají základní objem 405 litrů (pohon quattro ubere 50 litrů) a 1050 litrů vznikne po sklopení zadních opěradel (standardně jsou dělena v poměru 60:40, alternativně jako třídílná sada s rozdělením 40:20:40), mezipodlahu lze výškově nastavovat a alespoň na našem trhu by měla být ve standardu dojezdová rezerva. Zadní víko lze samozřejmě ovládat i elektricky a dlouháni ocení, že se pod ním nebudou muset hrbit.

Svezeme se v listopadu

S novým crossoverem Q2 vstupuje Audi do zatím neprobádané části trhu. Značka sama uvádí jako konkurenta pouze Mini Countryman, kterého se loni u nás loni prodalo 256 kusů, míří však ještě mnohem výše. Příští rok by u nás chtěla prodat asi 500 exemplářů Q2, přičemž základní cena by se mohla pohybovat okolo zmíněných šesti set tisíc korun. Zda tomu tak ve skutečnosti bude, nebo ne, si musíme ještě počkat, protože český ceník bude k dispozici až v průběhu srpna. A jak jsme již v pátek s předstihem uvedli, společně s ním spustí české zastoupení Audi také předprodej.

Předpokládaná základní cena se vztahuje na verzi 1.0 TSI/85 kW, která stejně jako dvoulitr TSI dorazí na český trh o něco později. Než se tak stane, bude hrát prim zážehová čtrnáctistovka TSI o výkonu 110 kW s vypínáním válců, pro jejíž cenu, byť zatím ne českou, nemusíme chodit daleko. V Německu totiž takto poháněné Audi Q2 vychází na 24.900 eur (asi 673.000 Kč) a za převodovku S tronic se připlácí 2.000 eur (asi 54.000 Kč). Linie sport a design u našich západních sousedů vycházejí shodně na 26.750 eur, což je podle aktuálního kurzu ČNB asi 723.000 Kč. Prozatím jediný v Německu nabízený turbodiesel, šestnáctistovka TDI o výkonu 85 kW, stojí 25.850 eur, tedy zhruba 700.000 Kč.

Jan Mička
Diskuze (135)
Avatar - LEGOPARK
19. 7. 2016 09:38
Re: Svetla vyska
Tu pisu pisu o zavratnych 15cm: "takže vypadá jak nízký hatchback na vysokém podvozku (světlá výška je 15 centimetrů)". Tak neviem, ale dufam ze len sranduju.

Zdroj: [odkaz]
Avatar - Hammunasakra
18. 7. 2016 20:30
Re: Tříválec
Ano = tady dokonce opakovaně ;-)

Obzvlášť kultivovaně se projevuje v Oktě (video) [odkaz] >:-[]
Avatar - Pepa_007
18. 7. 2016 18:39
Tříválec
AUDI:
První nastartování opět potvrdilo bezproblémový a kultivovaný běh tříválce. Nevibruje, nedrnčí, v nízkých otáčkách není téměř a ozývat se začíná až nad hranicí 3000 min-1.

Je to vůbec fyzicky možné? Aby z principu nevyvážený motor měl takové hodnocení? :*)
18. 7. 2016 15:04
Re: Vzhled pro 18-25
;-)
Avatar - Hammunasakra
18. 7. 2016 15:01
Re: Vzhled pro 18-25
Já to neviděl ani jednou ale samozřejmě že to znám = no nic dík :-)