Audi se vzdá vlastních platforem. Jaký je důvod?
Značky koncernu VW Group se i nadále musejí vypořádat s důsledky emisního skandálu. Napříč koncernem se musí šetřit, což nyní hodně pociťuje Audi. Nedávno vyšlo najevo, že se kvůli snížení nákladů patrně bude muset vzdát svých závodních aktivit ve vytrvalostních závodech. Poslední zprávy hovoří také o konci vlastních platforem.
Audi dnes od A4 nahoru používá platformu MLB (respektive její vylepšenou verzi MLB evo) s podélně uloženým motorem a pohonem předních kol, který alternativně může nahradit čtyřkolka. Přestože ji dnes využívají další značky koncernu – Bentley pro bentaygu a Volkswagen pro příští generaci touaregu, v blízké budoucnosti kvůli snížení nákladů skončí. Tato technika totiž potřebuje speciálně upravené motory i převodovky, což její výrobu prodražuje.
U větších modelů proto Audi přejde na pohon zadních kol, když přezbrojí na novou platformu MSB, známou třeba z druhé generace Porsche Panamera. S ní se počítá už pro novou generaci vlajkové lodě, v podobě luxusního sedanu A8. Tu samou architekturu, avšak ve zkrácené podobě, mají použít i budoucí generace A6 a A7. Před dvěma lety se jí přitom Audi údajně bránilo, v rámci snižování nákladů se jí však nevyhne. MSB je variabilnější, a tak je z finančního pohledu výhodnější.
Naopak A4 a A5 by se v příštích generacích mohly přiblížit Volkswagenu Passat a Škodě Superb. Uvažuje se nad tím, že použijí novou verzi platformy MQB. To by znamenalo, že se dočkají „neprémiového,“ ale prostorově méně náročného řešení s příčně uloženým motorem. Přesto všechno automobilka tvrdí, že si uchová vlastní charakter a typické prvky.
Vedle toho se začíná spekulovat o konci supersportu R8, který v nové generaci není až tak úspěšný, jak Audi očekávalo. Pokud by však novou generaci přece jen dočkal, dostal by architekturu vyvíjenou Porsche. Tu patrně bude muset použít i nástupce Lamborghini Huracán, současné babylambo je přitom postaveno na stejném základu jako R8.