Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto roku v České republice: Ford Focus slaví již počtvrté. Znáte další vítěze?

Stanislav Kolman
Diskuze (38)
Již čtvrt století vybírá odborná porota nejlepší vůz v soutěži Auto roku v ČR. Letos po čtyřleté nadvládě Škodovky uspěl Ford s modelem Focus. Pojďte si ale připomenout všechny dosavadní vítěze.

Anketa Auto roku v České republice má za sebou hodně košatou historii, vždyť vůbec poprvé se u nás vůz roku vybíral už v roce 1994, tehdy pod taktovkou Svazu dovozců automobilů, Sdružení automobilového průmyslu a Klubu motoristických novinářů.

Za čtvrt století se v anketě stala nejúspěšnější značkou domácí Škodovka, která si první trofej pro vítěze odnesla hned při premiérovém hlasování. Odborná porota tehdy zvolila jako Auto roku v ČR Felicii. Letmo připomeňme další vítěze: Renault Laguna, Audi A4, VW Passat či Alfa Romeo 156, do dnešního dne jediný italský vítěz této ankety.

Konec milénia ovládl Ford s modelem Focus, který v anketě včetně posledního vítězství uspěl již čtyřikrát a udělal tak z Modrého oválu druhou nejúspěšnější značku, když překonal Mazdu se třemi vítězstvími.

Ale pojďme popořadě. V roce 2000 slavil Opel s modelem Zafira, který po roce sesadila Škoda Fabia kombi. Karosářská varianta se přitom za celou historii ankety zohledňovala jen v tomto případě. Následovalo prvenství Peugeotu 307, Mazdy 6 a Mazdy 3, které roku 2005 vystřídala Octavia. Ještě jednou se na první příčku vrátil Opel díky Corse, o rok později triumfovala Kia s modelem Ceed, tehdy tedy ještě cee'd.

Psal se rok 2009 a titul Auto roku v ČR opět získala Škodovka. Nejprve s modelem Superb, o rok později uhranul odbornou porotu Yeti. Pikantní byl ročník 2011, ve kterém zvítězil Mercedes-Benz SLS AMG, na čemž se podílely i hlasy veřejnosti.

O rok později se opět zadařilo Fordu Focus, posléze uspěl i VW Golf a opět Mazda 6. Od ročníku 2016 už absolutní prvenství vždy náleželo Škodovce. Postupně se vystřídaly modely Superb, Kodiaq a Karoq. Letos mladoboleslavská značka žádnou novinku, která by splňovala pravidla účasti, neměla, takže došlo na souboj ostatních automobilek.

A z něj, jak už jistě víte, vyšel vítězně opět Ford Focus. Jak jsme již zmiňovali, jde o čtvrté prvenství modrého oválu a zároveň čtvrté vítězství modelu Focus. Americká značka se tak stala druhou nejúspěšnější automobilkou v počtu celkových triumfů. Jen připomeňme, že Focus se letos ve finálových bojích musel vypořádat s konkurencí v podobě Kie Ceed, BMW X5, Peugeotu 508 a Subaru XV.

A jak přesně se letos o Autě roku v ČR rozhodovalo? Vítěze vybírala odborná porota složená z 35 českých automobilových novinářů a novinářek. Redakce Auto.cz v ní měla hned dva zástupce, Davida Bureše a Tomáše Dusila. Auto roku 2019 v České republice bylo vybíráno v rámci dvoukolové soutěže.

Nejdříve každý z porotců vybral z 23 nominovaných aut svých pět favoritů, přičemž nejčastěji zmiňovaná auta se dostala do druhého kola. V druhém kole již porotci udělovali finalistům body, na základě hodnocení pěti kategorií – jízda, užitná hodnota, ekonomika, technologie a design. V každé kategorii bylo určeno, kolik bodů se může mezi jednotlivé vozy rozdat s tím, že na konci žádný z hodnocených automobilů nesměl mít stejný počet bodů. Každý z porotců měl celkem k dispozici 150 bodů.

Přehled vítězů ankety Auto roku v ČR
1994Škoda Felicia
1995Renault Laguna
1996Audi A4
1997Volkswagen Passat
1998Alfa Romeo 156
1999Ford Focus
2000Opel Zafira
2001Škoda Fabia Combi
2002Peugeot 307
2003Mazda 6
2004Mazda 3
2005Škoda Octavia
2006Ford Focus
2007Opel Corsa
2008Kia cee'd
2009Škoda Superb
2010Škoda Yeti
2011Mercedes-Benz SLS AMG
2012Ford Focus
2013Volkswagen Golf
2014Mazda 6
2015Škoda Fabia
2016Škoda Superb
2017Škoda Kodiaq
2018Škoda Karoq
2019Ford Focus

Stanislav Kolman
Diskuze (38)
9. 1. 2019 13:16
Re: Focusu fandím,
No torzní tyč má jen hatch a jen 1.0EB. Vše ostatní má víceprvek. Nevídím to tak bídně.
9. 1. 2019 13:14
Re: Njn
Jo kdežto Passat/Glof a Octavia/Superb neztrácí. Jo tak na tuhle marketingovou kachnu už jsem taky naletěl... Je to kec. V absolutní hodnotě ztratí všechny stejně.
Avatar - Ozzman
9. 1. 2019 09:04
Re: este vacsia zrudicka nez sme dufali
Když já si myslím, že Topper není až tak bezpáteřní zabedněná zeď a možná jednou při svých toulkách Košicemi udělá pro sebevzdělání to málo a pár autosalonů navštíví ;) Už jednou se překonal >:D

Avatar - woody-alien
9. 1. 2019 09:01
Re: este vacsia zrudicka nez sme dufali
Ach jo, měl by sis zopakovat nějaká pořekadla a rčení. Existuje jedno o hrachu a zdi, vzpomínáš ? >:-[]
Avatar - Ozzman
9. 1. 2019 08:15
Re: este vacsia zrudicka nez sme dufali
Ahoj, že se ti nelíbí, na to máš své právo, ale kvality mu upřít nemůžeš, hlavně ,když si nikdy ani žádný Ford nezkoušel.... proč tohle děláš? Proč se takhle fundovaně vyjadřuješ k autům, s kterými máš nulovou zkušenost ?

Dříve si takhle šel do koncernu VW a ejhle, projel si se a máš ho doma... hnusný, zlý downsizovaný turbomotor, zlatá atmosféra.... a já byl jeden z těch, co ti tady říkali... běž si to TSI vyzkoušet, ať nešíříš bludy....

Stejné je to i s tím Fokusem a Fordem obecně. Nechme stranou, že já Fordu fandím, ale má to svůj důvod, racionální. Ve své cenové relaci ta auta prostě dobře jezdí, vidí to novináři, vidí to majitelé, vidí to většina lidí, kteří si je zkusili. U mne za koupi dalšího Fordu mohla i velmi dobrá zkušenost.

Nový Fokus má přesně ty vlastnosti, díky kterým ovládl nižší střední třídu před dvaceti lety (98? nebo 97 ? no, to je jedno..), dobře jezdí, má solidní interiér a prostornost, není to Audi, ani BMW, ale je to slušné auto s dobrými jízdními vlastnostmi, má širokou nabídku motorů (i když jsou to pro někoho nepřekousnutelné tříválce) a také širokou nabídku verzí od základního 5dv HB na jedné straně, až po "oplastované verze" Active" či "luxusní" Vignale...

Nářek nad tříválci je asi lichý, mne to také netěší, starší 1.5/1.6 Ecoboost R4 byl dle mne jízdně a charakterem nejlepší motor ve své výkonové a objemové kategorii (v Mainstreamu)... a 1.5 se už snad ani nepekla, ale dle testů jsou nové R3 Ecoboosty ještě lepší.... tak proč jim nedat šanci? Já osobně bych si do Fokusu stejně vzal buď 1.5 TDCi (88kw verze ja pro kombik naprosto dostačující, ještě s powershiftem), nebo lépe 2.0 TDCi.

Jestli se Fokus bude prodávat, ukáže čas, lidi mají více peněz, je to i v Evropě, ve světě, i v ČR, takže ty peníze radši utratí za SUV, které je dražší a vesměs zůstane jen ten Golf... možná ano, možná ne... ale Fokus je auto, které se stejně jako Golf či Corolla pohybuje dlouhodobě na předních pozicích světově... takže to asi tak špatné auto nebude.

Na závěr ti jen chci říct, že Ceed není špatný, ale Fokus je lepší, byť v některých konfiguracích Ceed umí vypadat lépe. Běž od monitoru někam mezi lidi a projeď se... prosím.