22.1. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Slepnoucí světlomety: Účinnost snížená až na pětinu! Co s tím?

 

Vlastností aut s moderními polykarbonátovými světlomety je s léty klesající svítivost. Ta se může v extrému snížit až na pouhou pětinu původního stavu.

Dokud měla auta kryt hlavních světlometů vyrobený ze skla, neměla s léty problém s poklesem účinku osvětlení. Koncem 90. let ale výrobci začali postupně přecházet ze skla na polykarbonát. Bylo pro to hned několik důvodů. Od snahy snížit hmotnost světlometu až po stále složitější tvary svítilen, jejichž dosažení bylo při využití polykarbonátu snazší. Bohužel následující léta ukázala také stinnou stránku této změny.

To auto vůbec nesvítí

Hlavním nešvarem polykarbonátových světlometů je s léty klesající účinnost, což na první pohled prozradí jejich zažloutlá či zatmavená barva. Asi nejmarkantněji pocítili čeští motoristé tento problém při přechodu ze Škody Felicia, která měla kryty světlometů skleněné, na první generaci Fabie - ta má od začátku svítilny z polykarbonátu.

Se stejným problémem se potýkají ale i jinde, například v USA. Jak se účinnost světlometů z polykarbonátu mění s léty, se rozhodl ukázat spolek AAA (American Automobile Association) neboli americká automobilová asociace. Ta publikovala studii vypracovanou Consumer reports auto test center, jejíž výsledky jsou alarmující.

Video: Jak na renovaci plastových světlometů

Dle této studie potřebuje řidič při rychlosti 96 km/h vidět do vzdálenosti alespoň 90 až 105 metrů. Jen tak lze zajistit včasnou reakci řidiče na případné nenadálé jízdní situace. Jenže dle zmíněné studie může u „osleplých“ světlometů dojít ke snížení jejich účinnosti na pouhých 20 procent v porovnání se stejnými novými světlomety. V takovém případě se viditelnost řidiče při jízdě za tmy markantně zkrátí na pouhých přibližně 18 metrů!

UV záření neškodí jen očím

Proč ale krycí plast svítilen žloutne? Příčinou je ultrafialové záření (UV). To tak není škodlivé pouze pro živé organismy, ale rovněž škodí polykarbonátu. Aby výrobci polykarbonátovou krycí plochu světlometů ochránili, musejí ji opatřit vrstvou proti UV záření. Tedy něčím podobným, co používají optici u plastových skel brýlí ve snaze šetřit vaše oči. Dříve používané sklo ochranu nepotřebovalo, navíc ani UV záření nepropouští.

Příčinou slepnutí světlometů je poškození zmíněné ochranné UV vrstvy. K tomu dochází působením okolních vlivů – dešťovou vodou (kyselé deště), změnami teploty a samozřejmě mytím vozidel v myčkách, kde se používá poměrně agresivní mycí prostředek. A také vinou mechanického poškození, třeba od odletujících kamínků či prachu od jedoucích aut.

Nový, nebo zrenovovaný

Možností, jak uvedenou skutečnost vyřešit a tedy zlepšit osvětlení vozovky u staršího auta, je samozřejmě několik. Nejlepší by bylo pořídit si nové světlomety. Jenže ty jsou drahé, zejména pokud se jedná třeba o xenony. Takový světlomet může stát i řadově desítky tisíc korun. Mnohem lepším řešením je pro uživatele ojetiny nechat světlomety zrenovovat. Navíc pokud jste alespoň trochu zruční, zcela jistě to zvládnete i svépomocí.

Zažloutlá a slepnoucí světla: Víme, jak je spolehlivě vyčistit! Opravdu funguje zubní pasta?

Nejlevnější metodou je použití obyčejné zubní pasty. Že to funguje, vyzkoušeli před lety kolegové ze Světa motorů. Spíše než toto bychom však raději zkusili využít nabídku opravných sad, které pořídíte na internetu za částku od přibližně 390 korun. Sada na renovaci krycí vrstvy světlometů obsahuje několik brusných disků s různou tvrdostí povrchu, leštící pastu a v lepších sadách také maskovací pásku či držák kotouče na suchý zip. Pokud si na to sami netroufáte, můžete využít servisů, které toto nabízejí.

Není to na věky

Renovace osleplých světlometů je velmi účinná, dokonce i ta nejlevnější může svítilnám vrátit účinek téměř na úroveň nových lamp. Problém je, že to nebude napořád. Američané ve své studii uvádějí přibližně rok, zkušenosti u nás jsou ale trochu lepší. Tady hodně záleží na tom, v jakých podmínkách vozidlo jezdí, případně parkuje (je rozdíl parkovat v přítmí suterénu domu, nebo na ulici zalité letním sluncem). Rovněž trvanlivost ovlivňuje proces renovace svítilen.

Renovace světlometů: Dentální hygiena

Po hlavním procesu obnovy světlometů je vhodné na jejich plochu nastříkat novou krycí vrstvu proti UV záření. Jenže to znamená ji také nechat po zaschnutí vypálit při teplotě přibližně 62 stupňů v lakýrnickém boxu. A ten pokud si děláte renovaci sami, doma běžně k dispozici nemáte. Rovněž je při daném postupu potřeba demontovat svítilnu z auta. Pokud ale máte dražší vůz, který si hodláte ponechat, je tento postup jednoznačně nejlepší.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Česku v loňském roce rekordně stoupla spotřeba i výroba elektřiny V Česku v loňském roce rekordně stoupla spotřeba i výroba elektřiny

V Česku v loňském roce stoupla spotřeba i výroba…

Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu Metro D se Praze prodraží téměř o polovinu

Do klíčové dopravní stavby bude muset pražský magistrát…

Zápisník Jana Pavce: Brutální láska Zápisník Jana Pavce: Brutální láska

I ty sebeošklivější stavby si vždycky nakonec najdou své…

Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů Bohemia Energy prosazuje větší ochranu spotřebitelů

Etický kodex podle doporučení Energetického regulačního…

 
 

Přidat názorDiskuse: Slepnoucí světlomety: Účinnost snížená až…






Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu? Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 





 
Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Kia v Ženevě rozšíří nabídku modelu Ceed. Tohle je první nákres crossoveru Xceed

Včera

Modelová řada Ceed se ještě letos rozšíří o čtvrtou karosářskou verzi. Pětidveřový hatchback, kombi a shooting brake doplní crossover.




Blesk.cz

Další oběť Michaela Jacksona (†50)? Nechutnosti s dvanáctiletou!

Další oběť Michaela Jacksona (†50)? Nechutnosti s…

Po soudních tahanicích, obviňování ze sexuálního obtěžování malých chlapců a kontroverzním dokumentu Leaving…

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a stěhování!

Smutná dohra Výměny manželek: Potrat kvůli stresu a…

V premiérové Výměně manželek se představila rodina z Liberce, kterou tvoří Andrea (30), Arne (47), Roman (12),…

 

iSport.cz

Jágr zářil, bral 0+2 a hrál i oslabení: Potřebuju zase dostat hlad po gólech

Jágr zářil, bral 0+2 a hrál i oslabení: Potřebuju…

Druhý zápas, druhá výhra. K tomu dvě asistence. Jaromír Jágr úspěšně zvládl i druhý duel po roční pauze, Rytíři…

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke - City 2:3

SESTŘIHY LM: Atlético porazilo Juventus 2:0, Schalke…

Fotbalisté Atlétika Madrid v úvodním osmifinále Ligy mistrů porazili doma Juventus Turín 2:0 a sahají po postupu…

 

Reflex.cz

Marek Stoniš: Otec a matka končí, bude jen očíslovný rodič. Říká se tomu pokrok!

Marek Stoniš: Otec a matka končí, bude jen očíslovný…

Pod nátlakem politické korektnosti, homosexuální lobby, všech možných i méně možných moderních politických…

Proměny měny aneb 10 zajímavostí, které možná nevíte o našich bankovkách

Proměny měny aneb 10 zajímavostí, které možná nevíte…

Právě před sto lety začali naši předkové platit díky nezlomné vůli prvního československého ministra financí…