Legendární autobus Škoda 706 RTO se začal sériově vyrábět před 60 lety

 

Škoda 706 RTO představuje nejpopulárnější československý autobus a jeho příznivci v letošním roce oslavují 60 let od zahájení jeho sériové výroby, i když veřejnost se s ním seznámila o dva roky dříve.

Autobus Škoda 706 RTO byl veřejnosti poprvé představena na brněnské Výstavě československého strojírenství v roce 1956, tehdy však ještě ve formě prototypu. Samotná produkce odstartovala až začátkem roku 1958 a ve Vysokém Mýtě a trvala až do roku 1970.

Vedle toho byly další kusy produkovány v Holýšově, kde se v rámci generálních oprav starší Škody 706 RO dosazovaly na původní podvozky karoserie z novějšího RTO. V Polsku pak až do roku 1977 probíhala licenční výroba, a to pod označením Jelcz.

Na výrobě náhradních dílů pro autobusy RTO pracovaly podnik Liaz v Mnichově Hradišti a Hanychově do roku 1985. Dalších pět let pak byly vyráběny ve Velkém Krtíši, než došlo k úplnému ukončení jejich produkce.

Legendy východního bloku: Známé i neznámé autobusy

Historie legendárního autobusu Škoda 706 RTO se přitom datuje až do roku 1950, kdy se zástupci ČSAD a ČZAL (Československé závody automobilové a letecké) sešli, aby projednali možnosti nahrazení autobusu Škoda 706 RO, který se začal vyrábět v roce 1947.

Cílem bylo použít samonosnou karoserii a nestavět autobus na základech nákladního vozu (předchozí model 706 RO měl základ v nákladním voze 706 R), tyto plány ale nakonec nevyšly.

Výsledkem se nakonec stalo použití polosamonosné karoserie v kombinaci s upraveným podvozkem nákladního vozu 706 RT. Důvodem vylepšení stávající techniky místo vývoje nové byla samozřejmě snaha o snížení vývojových nákladů. Právě s ohledem na 706 RT bylo pro nový autobus použito označením, v němž zkratka za číselným označením znamenala rámový, trambusový, osobní.

Autobusácká posedlost Václava Kopty: Diagnóza RTO

V přídi nového autobusu byl usazen motor s označením Škoda 706, což byl vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Řadový motor technicky vycházel z toho v autobusu 706 RO, proti němu se však lišil přímým vstřikováním paliva. Motor spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a naladěn byl na výkon 118 kW a točivý moment 686 N.m.

Právě na motor odkazovalo použití značky Škoda. Bus se totiž nekompletoval u mladoboleslavské automobilky, ale u Karosy ve Vysokém Mýtě. Karosa se vedle kompletování starala o karoserie, zatímco podvozky dodávaly tehdy nově založené Liberecké automobilové závody (LIAZ). Použití mladoboleslavských znaků mělo především obchodní motiv, protože škodovka byla podstatně známější než tehdy nová liazka.

Techniku sice autobus Škoda 706 RTO sdílel s nákladními vozidly 706 RT, ale dodnes atraktivní oblé linie byly naprosto svébytné. Právě jim vděčí autobus s rozvorem 5450 mm, celkovou délkou 10.810 mm, šířkou 2500 mm a výškou 2980 mm v provedení LUX z velké části za svou popularitu.

Liaz a jeho nákladní vozy: Od Škody 706 R po Xenu

Autobusy Škoda 706 RTO byly vyráběny v řadě variant. Nejrozšířenější představují provedení MTZ a MEX, představující městské autobusy s dvojicí dvoukřídlých dveří, první byl určený pro Československo, druhý pro exportní trhy. KAR byl navržen pro meziměstské tratě, z toho důvodu dostal jen jedny dveře, odkládací prostory nad sedadly nebo střešní nosič. LUX pak byl používán na dálkových tratích, jeho specialitou byla pohodlnější koženková sedadla, záclonky a hlavně prosklené střešní oblouky.

Polský podnik Jelcz pak vyráběl i speciální přívěsy ve stylu autobusu (Jelcz PO-1E), které byly hojně používány třeba v Ostravě. Tyto vleky byly předchůdci dnešních kloubových busů.

Zapomenout bychom neměli ani na RTO-LUX pro EXPO 58 s ojedinělou kabinou, kde se po každé straně kabiny objevilo 12 dvojic pohodlných sedadel, televize Tesla nebo bufet s ledničkou a plynovým vařičem. RTO-K pak byl třínápravový kloubový autobus, který však vznikl v jediném exempláři.

Kloubový autobus Škoda 706 RTO-K se do výroby nedostal: Jaký byl jeho další osud?

Legendární status „ertéóčka“ dokazuje i návrh Škoda RTO 707 Dumpling z roku 2014. Slovenský designér Miroslav Dorotčín se tehdy rozhodl navrhnout moderní interpretaci původního busu. Výsledkem bylo krásné retrodílo, které by na silnicích ostudu rozhodně neudělalo.

Spolupracujeme s TipCars.com
The Times: Mayová vzdoruje Unii, odmítne otevřené hranice pro Severní Irsko The Times: Mayová vzdoruje Unii, odmítne otevřené hranice pro Severní Irsko

Britská premiérka Theresa Mayová odmítne nový unijní…

Za čtyřicet let ovládnou pracovní trh roboti. Člověka nahradí v polovině profesí Za čtyřicet let ovládnou pracovní trh roboti. Člověka nahradí v polovině profesí

Celosvětově postupně zanikne až třiapadesát procent…

Drtivá většina plateb kartami Mastercard v Česku probíhá bezkontaktně Drtivá většina plateb kartami Mastercard v Česku probíhá bezkontaktně

V Česku je 93 procent plateb kartou Mastercard v obchodě…

 

Štítky Škoda Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

 





 
Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Ford Focus 1.0 EcoBoost - Zpátky na vrchol

Dnes 12:50

Čtvrtá generace Fordu Focus dostala do vínku skutečně výborný podvozek. Leckteré modely by se od něj mohly učit.




Blesk.cz

PlayStation jednička se vrací v plné polní: Nabídne 20 videoher v HD obraze

PlayStation jednička se vrací v plné polní: Nabídne…

První PlayStation konzole, která v Česku vyšla v roce 1995, hlásí velký comeback. Vrací se v novodobé formě s HD…

Mareš s Boučkem končí na Primě! Jejich velkolepá show „1 proti všem“ nebavila

Mareš s Boučkem končí na Primě! Jejich velkolepá…

Spojení Libor Bouček (37) a Leoš Mareš (42) se opět ukázalo jako nešťastné. Soutěžní pořad 1 proti všem, který…

 

iSport.cz

Youth League ONLINE: Plzeň - CSKA 1:1. Viktoria srovnala z penalty

Youth League ONLINE: Plzeň - CSKA 1:1. Viktoria…

Společně se slavnou Ligou mistrů, startuje i její mládežnická obdoba s názvem UEFA Youth League. Dorostenci…

Šéf VAR: Diopa video řešit nemohlo. Co si myslí o Vrbově kritice?

Šéf VAR: Diopa video řešit nemohlo. Co si myslí o…

Videorozhodčí byli o víkendu podrobeni další kritice. Pavel Královec v zápase Plzně s Opavou…

 

Reflex.cz

Ann Hodgesová: Jediná žena, kterou prokazatelně uhodil meteorit. Srážku přežila, štěstí jí to ale nepřineslo

Ann Hodgesová: Jediná žena, kterou prokazatelně…

V průběhu dějin nebylo mnoho lidí, které uhodil meteorit. Důkaz o takovém setkání existuje jen u jednoho…

Deníček ilegálního imigranta: Jak jsem se dostal do České republiky a proč chci pryč

Deníček ilegálního imigranta: Jak jsem se dostal do…

Všichni o nich mluví. Jsou jich plná média. Lidé se jich bojí. Vyhrávají se díky nim volby. Jací ale jsou ve…