Legendární autobus Škoda 706 RTO se začal sériově vyrábět před 60 lety

 

Škoda 706 RTO představuje nejpopulárnější československý autobus a jeho příznivci v letošním roce oslavují 60 let od zahájení jeho sériové výroby, i když veřejnost se s ním seznámila o dva roky dříve.

Autobus Škoda 706 RTO byl veřejnosti poprvé představena na brněnské Výstavě československého strojírenství v roce 1956, tehdy však ještě ve formě prototypu. Samotná produkce odstartovala až začátkem roku 1958 a ve Vysokém Mýtě a trvala až do roku 1970.

Vedle toho byly další kusy produkovány v Holýšově, kde se v rámci generálních oprav starší Škody 706 RO dosazovaly na původní podvozky karoserie z novějšího RTO. V Polsku pak až do roku 1977 probíhala licenční výroba, a to pod označením Jelcz.

Na výrobě náhradních dílů pro autobusy RTO pracovaly podnik Liaz v Mnichově Hradišti a Hanychově do roku 1985. Dalších pět let pak byly vyráběny ve Velkém Krtíši, než došlo k úplnému ukončení jejich produkce.

Legendy východního bloku: Známé i neznámé autobusy

Historie legendárního autobusu Škoda 706 RTO se přitom datuje až do roku 1950, kdy se zástupci ČSAD a ČZAL (Československé závody automobilové a letecké) sešli, aby projednali možnosti nahrazení autobusu Škoda 706 RO, který se začal vyrábět v roce 1947.

Cílem bylo použít samonosnou karoserii a nestavět autobus na základech nákladního vozu (předchozí model 706 RO měl základ v nákladním voze 706 R), tyto plány ale nakonec nevyšly.

Výsledkem se nakonec stalo použití polosamonosné karoserie v kombinaci s upraveným podvozkem nákladního vozu 706 RT. Důvodem vylepšení stávající techniky místo vývoje nové byla samozřejmě snaha o snížení vývojových nákladů. Právě s ohledem na 706 RT bylo pro nový autobus použito označením, v němž zkratka za číselným označením znamenala rámový, trambusový, osobní.

Autobusácká posedlost Václava Kopty: Diagnóza RTO

V přídi nového autobusu byl usazen motor s označením Škoda 706, což byl vodou chlazený vznětový šestiválec se zdvihovým objemem 11.781 cm3. Řadový motor technicky vycházel z toho v autobusu 706 RO, proti němu se však lišil přímým vstřikováním paliva. Motor spolupracoval s pětistupňovou manuální převodovkou a naladěn byl na výkon 118 kW a točivý moment 686 N.m.

Právě na motor odkazovalo použití značky Škoda. Bus se totiž nekompletoval u mladoboleslavské automobilky, ale u Karosy ve Vysokém Mýtě. Karosa se vedle kompletování starala o karoserie, zatímco podvozky dodávaly tehdy nově založené Liberecké automobilové závody (LIAZ). Použití mladoboleslavských znaků mělo především obchodní motiv, protože škodovka byla podstatně známější než tehdy nová liazka.

Techniku sice autobus Škoda 706 RTO sdílel s nákladními vozidly 706 RT, ale dodnes atraktivní oblé linie byly naprosto svébytné. Právě jim vděčí autobus s rozvorem 5450 mm, celkovou délkou 10.810 mm, šířkou 2500 mm a výškou 2980 mm v provedení LUX z velké části za svou popularitu.

Liaz a jeho nákladní vozy: Od Škody 706 R po Xenu

Autobusy Škoda 706 RTO byly vyráběny v řadě variant. Nejrozšířenější představují provedení MTZ a MEX, představující městské autobusy s dvojicí dvoukřídlých dveří, první byl určený pro Československo, druhý pro exportní trhy. KAR byl navržen pro meziměstské tratě, z toho důvodu dostal jen jedny dveře, odkládací prostory nad sedadly nebo střešní nosič. LUX pak byl používán na dálkových tratích, jeho specialitou byla pohodlnější koženková sedadla, záclonky a hlavně prosklené střešní oblouky.

Polský podnik Jelcz pak vyráběl i speciální přívěsy ve stylu autobusu (Jelcz PO-1E), které byly hojně používány třeba v Ostravě. Tyto vleky byly předchůdci dnešních kloubových busů.

Zapomenout bychom neměli ani na RTO-LUX pro EXPO 58 s ojedinělou kabinou, kde se po každé straně kabiny objevilo 12 dvojic pohodlných sedadel, televize Tesla nebo bufet s ledničkou a plynovým vařičem. RTO-K pak byl třínápravový kloubový autobus, který však vznikl v jediném exempláři.

Kloubový autobus Škoda 706 RTO-K se do výroby nedostal: Jaký byl jeho další osud?

Legendární status „ertéóčka“ dokazuje i návrh Škoda RTO 707 Dumpling z roku 2014. Slovenský designér Miroslav Dorotčín se tehdy rozhodl navrhnout moderní interpretaci původního busu. Výsledkem bylo krásné retrodílo, které by na silnicích ostudu rozhodně neudělalo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích Spotřeba cigaret loni vzrostla. Navzdory zákazu kouření v restauracích

I přes zákaz kouření v hospodách se spotřeba cigaret…

Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší Komentář Michala Čupy: Skutečnou příčinu drahých dat nikdo neřeší

Celý svůj profesní život jsem zasvětil telekomunikačnímu…

Tesla expanduje na důležitý čínský trh dříve, než plánovala Tesla expanduje na důležitý čínský trh dříve, než plánovala

Na největší světový trh s automobily předčasně vstupuje…

Pilsen Steel plánuje delší odstávku, odbory jsou proti Pilsen Steel plánuje delší odstávku, odbory jsou proti

Plzeňské hutě a kovárny Pilsen Steel, jejichž ruští…

 

Štítky Škoda Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně Také Hyundai se chystá na ostrá SUV. Začne ale docela opatrně

Svou ostrou verzi mělo dostat SUV Tuscon a malý hatchback…

 





 
Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

TEST: Renault Kadjar TCe 160 vs. Škoda Karoq 1.5 TSI – Každý podle svého gusta!

Dnes 18:50

Oba aktéři začínají písmenem „K“ a oba míří do ostře nabitého segmentu kompaktních SUV.




Blesk.cz

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty. Začne u amerických veteránů

Apple u iPhonů zboří bariéry mezi lékaři a pacienty.…

Apple dnes oznámil první krok, kterým chce zbořit bariéry mezi lékaři a pacienty.     

Matka kojící 4letého syna pobouřila internet: Pedofilko, nadávají ji

Matka kojící 4letého syna pobouřila internet:…

Britská fotografka Yakaly Di Romaová (31) nemá zrovna na růžích ustláno. V posledních dnech se na ni sesypala…

 

iSport.cz

ONLINE + VIDEO: Liberec - Dukla 1:0. Slovan vede, prosadil se obránce Hybš

ONLINE + VIDEO: Liberec - Dukla 1:0. Slovan vede,…

22. kolo FORTUNA:LIGY startuje páteční předehrávkou mezi Slovanem Liberec a pražskou Duklou. Potvrdí domácí,…

O trade deadline vypráví Plekanec a Michálek. Které kluby se rozvášní?

O trade deadline vypráví Plekanec a Michálek. Které…

V pondělí končí v NHL přestupní období. Favorité posilují a týmy na dně tabulky cílí na budoucnost. Které kluby…

 

Reflex.cz

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která nepřátelům naháněla obrovský strach

Kaspická příšera: Smrtící sovětská zbraň, která…

Ekranoplán je stroj, který připomíná křížence mezi lodí a letadlem. Pohybuje se těsně nad vodní hladinou díky…

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi. Česká památková ochrana selhává

Architektonická perla v centru Prahy půjde k zemi.…

Navzdory snahám města (pozdě ale přece) i navzdory několika malým protestům pravděpodobně nic nezastaví…