Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takto se Avia připravovala na 21. století. Dnes už je to smutná vzpomínka

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Za typické zástupce značky Avia jsou ještě dnes vnímána nákladní vozidla řady A s kořeny ve Francii, ale v roce 2000 byla uvedena nová řada D se svébytným designem. Připomenout si ji můžete v naší velké galerii.

Avia byla založena v roce 1919 s původním zaměřením na leteckou výrobu, jíž se věnovala úspěšně až do druhé poloviny čtyřicátých let.

Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobily. V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nákladních vozidel.

Druhá polovina čtyřicátých let přinesla výrobu nákladních vozidel a autobusů značky Škoda. V padesátých letech se Avia nakrátko vrátila k letecké výrobě, ale již na počátku šedesátých let v jejích prostorách probíhala montáž vozidel Tatra 805 a od roku 1961 výroba nákladních automobilů Praga V3S a S5T.

Druhá polovina šedesátých se nesla ve znamení náběhu licenční výroby francouzských vozidel Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Tato vozidla ve své typické modré barvě stála u zrodu tzv. řady A, s níž značka Avia prožila poslední tři desetiletí dvacátého století.

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a v roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Ta přinesla širokou paletu verzí a především zcela novou kabinu. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Vedle použití zcela nové kabiny došlo i na nové pohonné jednotky. Zájemci a nové Avie mohli volit mezi přeplňovaným vznětovým motorem z vlastního vývoje automobilky, poskytujícím z objemu 3,9 výkon 98 kW, resp. z objemu 3,6 l výkon 85 kW a motorem Cummins ISBe o objemu 3,9 l s výkonem 110 kW. S motory pak mohly spolupracovat pětistupňové a šestistupňové manuální převodovky.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která ale již v následujícím roce byla Avia prodána indickému Ashok Leyland a vzniká společnost Avia Ashok Leyland Motors s.r.o.

Avia v rámci modelové řady D nabídla nejprve provedení D60, D75, D80 a D90 a následně nabídku rozšířila i provedení D100, D110 a D120. Do nabídky letňanským nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 do 12 tun bylo zařazeno i provedení s pohonem všech čtyř kol.

Ve druhém desetiletí jednadvacátého století měla Avia zpočátku velké plány, jejich součástí byly dodávky podvozků a kabin pro elektromobily Smith, plánovaná montáž vozidel ve Velké Británii a rozšíření sortimentu o autobus. Poslední novinkou se nakonec v roce 2012 stalo na IAA v Hannoveru představení nové řady Squad Series, což byla řada D s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou.

Prodeje Avie začaly v tomto období stoupat a v roce 2010 prodala letňanská značka 448 vozidel, v roce 2011 to bylo 600 vozů a v následujícím roce zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů, což byl oproti předchozímu roku růst o 67 %. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, firma poskytovala i nadále. Na jaře roku 2015 se objevily neoficiální informace o prodeji českého výrobce lehkých nákladních aut Avia neznámému zájemci.

Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.

Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře roku 2017 byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.

Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D, kterou s přepracovanou kabinou a novými motory nabídla jako modelovou řadu D Initia.

Foto: Avia Motors s.r.o., Wheelsage.org, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - Bubáq
17. 12. 2018 18:22
Nechápu, proč článek končí bez uvedení aktuálních informací
Z článku, resp. z jeho konce vyplývá, že v Avii Přelouč je všechno v pořádku, nabízí se řada D Initia a je docela možné, že Rusové se o tento truck poperou.
Protože už ale víme, že to tak není, kladu si otázku, co je účelem článku? Pokud by to byla sonda do historie, jistě by stálo za to, aby článek byl ukončen posledními dvěma či třemi větami o ukončení výroby z důvodu nezájmu trhu. Ve skutečnosti to ale vypadá jako další z příkladů odbyté novinářské práce, tolik typické pro ACZ v posledních letech.
Pokud účelem článku bylo zpracovat pár slov jako doplněk ke galerii, kladu si otázku, proč jsou v galerii použity v tak vysokém počtu fotografie jednoho a toho samého vozu. Zase ve mně narůstá silný pocit odbyté práce autora.
Když už byla historie Avia vzata od "píky", proč článek neobsahuje informaci o prototypech A430?
Proč se autor nezmiňuje o dodávce automobilky pro českou armádu?
Avatar - DaewooMaster
17. 12. 2018 15:25
Minulost
Jak je z fotek patrné, tak ve čtvrtině 21. století chtěli nadále žít z toho, co tam v roce 2000 zavedlo Daewoo (řada D). Ale takto to šlo možná do roku 1989, dnes už s tím těžko někdo uspěje, recyklovat 20 a více let stále to samé (snad s výjimkou Ruska).