Takto se Avia připravovala na 21. století. Dnes už je to smutná vzpomínka

 

Za typické zástupce značky Avia jsou ještě dnes vnímána nákladní vozidla řady A s kořeny ve Francii, ale v roce 2000 byla uvedena nová řada D se svébytným designem. Připomenout si ji můžete v naší velké galerii.

Avia byla založena v roce 1919 s původním zaměřením na leteckou výrobu, jíž se věnovala úspěšně až do druhé poloviny čtyřicátých let.

Brzy po skončení II. světové války byla v Avii zavedena výroba vstřikovacích čerpadel, trysek a valivých ložisek pro nákladní automobily. V rámci poválečné reorganizace československého průmyslu bylo následně rozhodnuto, aby Avia plně přešla na výrobu nákladních vozidel.

Druhá polovina čtyřicátých let přinesla výrobu nákladních vozidel a autobusů značky Škoda. V padesátých letech se Avia nakrátko vrátila k letecké výrobě, ale již na počátku šedesátých let v jejích prostorách probíhala montáž vozidel Tatra 805 a od roku 1961 výroba nákladních automobilů Praga V3S a S5T.

Druhá polovina šedesátých se nesla ve znamení náběhu licenční výroby francouzských vozidel Renault-Saviem SG 4 Super Galion a SG 2 Super Goelette, z nichž se později staly modely Avia A30 a A15. Tato vozidla ve své typické modré barvě stála u zrodu tzv. řady A, s níž značka Avia prožila poslední tři desetiletí dvacátého století.

Trojtest: Avia A30 K, A31 N a A31T N – Jak dnes jezdí socialistická pracovnice?

V polovině devadesátých let zamířila Avia pod křídla jihokorejského Daewoo a v roce 2000 byla představena zcela nová řada D. Ta přinesla širokou paletu verzí a především zcela novou kabinu. Na jejím vývoji pracovali designéři společnosti Daewoo v Anglii, zatímco za koordinaci projektu, vývoj motoru a podvozku byli zodpovědní odborníci z letňanského podniku.

Vedle použití zcela nové kabiny došlo i na nové pohonné jednotky. Zájemci a nové Avie mohli volit mezi přeplňovaným vznětovým motorem z vlastního vývoje automobilky, poskytujícím z objemu 3,9 výkon 98 kW, resp. z objemu 3,6 l výkon 85 kW a motorem Cummins ISBe o objemu 3,9 l s výkonem 110 kW. S motory pak mohly spolupracovat pětistupňové a šestistupňové manuální převodovky.

Přes uvedení zcela nové modelové řady se Avii nedařilo držet krok s konkurencí. V roce 2005 došlo po krachu mateřského Daewoo ke změně majitele, jímž se stala skupina Odien Capital Partners, která ale již v následujícím roce byla Avia prodána indickému Ashok Leyland a vzniká společnost Avia Ashok Leyland Motors s.r.o.

Neznámý příběh Avie S 430: Proč se letňanský nástupce legendární Pragy V3S nevyráběl?

Avia v rámci modelové řady D nabídla nejprve provedení D60, D75, D80 a D90 a následně nabídku rozšířila i provedení D100, D110 a D120. Do nabídky letňanským nákladních automobilů s celkovou hmotností od 6,5 do 12 tun bylo zařazeno i provedení s pohonem všech čtyř kol.

Ve druhém desetiletí jednadvacátého století měla Avia zpočátku velké plány, jejich součástí byly dodávky podvozků a kabin pro elektromobily Smith, plánovaná montáž vozidel ve Velké Británii a rozšíření sortimentu o autobus. Poslední novinkou se nakonec v roce 2012 stalo na IAA v Hannoveru představení nové řady Squad Series, což byla řada D s prodlouženou čtyřdveřovou kabinou.

Prodeje Avie začaly v tomto období stoupat a v roce 2010 prodala letňanská značka 448 vozidel, v roce 2011 to bylo 600 vozů a v následujícím roce zamířilo k zákazníkům celkem 1003 vozů, což byl oproti předchozímu roku růst o 67 %. Přesto byla Avia v trvalé ztrátě a mateřská společnost Avia Ashok Leyland Limited rozhodla o zastavení výroby k 31. červenci roku 2013.

Toto jsou poslední vozidla značky Avia se vznětovými motory

Poprodejní služby, jako je například záruční servis a prodej náhradních dílů, firma poskytovala i nadále. Na jaře roku 2015 se objevily neoficiální informace o prodeji českého výrobce lehkých nákladních aut Avia neznámému zájemci.

Tyto zprávy se potvrdily, když na jaře roku 2016 letňanský podnik a práva k tradiční české značce koupil holding Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i automobilku Tatra, a to údajně za 280 milionů korun.

Koncem srpna roku 2016 bylo následně oficiálně potvrzeno, že výroba vozidel značky Avia se přestěhuje z původního letňanského podniku do závodu v Přelouči na Pardubicku. Na jaře roku 2017 byl na stavebním veletrhu CTT Moskva představen první modernizovaný model oživené značky pod novým vlastníkem Czechoslovak Group.

Za začátek nové kapitoly ve výrobě nákladních vozidel značky Avia lze označit spuštění jejich produkce v novém provozu v Přelouči. Prakticky zároveň se Avia vrátila na český trh a představila svou aktuální nabídku v podobě evoluce modelové řady D, kterou s přepracovanou kabinou a novými motory nabídla jako modelovou řadu D Initia.

Foto: Avia Motors s.r.o., Wheelsage.org, Auto.cz

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Seehofer se rozloučil s vedením CSU, nahradí ho Markus Söder Seehofer se rozloučil s vedením CSU, nahradí ho Markus Söder

Potleskem ve stoje se dnes členové bavorské…

České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem České letouny L-410 se začínají montovat za Uralem

Ruský majitel kunovického výrobce letadel Aircraft…

Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie Banky HSBC a Barclays jsou vyšetřovány kvůli řetězci Patisserie

Britský úřad pro regulaci finančního trhu vyšetřuje…

 
Zdroj: Avia Motors s.r.o.

Štítky Avia Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

 





 
Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Auto v mobilu: Co všechno můžete v autě mobilem ovládat? Možnosti berou dech

Dnes 07:00

Vyzkoušeli jsme, co vše dnes můžete ve svém autě sledovat a ovládat přes telefon a co v této oblasti výrobci chystají do budoucna.




Blesk.cz

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou už tlustší než Američané

Marii z váhy 137 kilo pomohla až operace. Češi jsou…

Paní Marie (60) se kilogramy navíc většinou netrápila, přesto se za svých 137 kilo tu a tam zastyděla. Časem se…

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Módní téma týdne: Být královnou bálu, stát se Popelkou

Plesy jsou na pořadu dne. K období zimy tradičně patří a v lednu se jejich kolotoč začíná naplno roztáčet.…

 

iSport.cz

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako Laine, ale hokejky neseděly

Král padl, na trůnu je Polanský: Chtěl být jako…

Jedním gólem Jiří Polanský pomohl porazit Pardubice 5:2. Tahle trefa pro něj byla ale výjimečná. Za Oceláře…

TOP 50 talentů: Vítěz z Atalanty, naděje Sparty i brankář Manchesteru United

TOP 50 talentů: Vítěz z Atalanty, naděje Sparty i…

KOMPLETNÍ POŘADÍ OD 50. DO 1. MÍSTA | Deník Sport dal již tradičně dohromady výběr největších českých…

 

Reflex.cz

10 nejlepších hororů všech dob: Hororový zlatý fond aneb nejděsivější filmy historie

10 nejlepších hororů všech dob: Hororový zlatý fond…

Největší slávu zažila filmová hrůza v sedmdesátých a osmdesátých letech. Nejde zapomenout na klasiky, které…

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se zranění a prožijte plnohodnotný život

Paralympijský vítěz Jiří Ježek: Nepodvolte se…

Za nepozornost se platí. Dlouhé hodiny by o tom mohl vyprávět šestinásobný paralympijský vítěz a mistr světa…