reklama


17.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Dacia Duster: Rumunská náhrada za Nivu

 

Duster obohatil nabídku rumunské Dacie v roce 2010. Stejně jako ostatní modely značky se vyznačuje jednoduchou robustní konstrukcí. I v ojetém stavu je tak často v hledáčku těch, kteří potřebují čas od času jezdit mimo zpevněné cesty.

Jistě si vzpomínáte na Ladu Nivu. Nejen za dob bývalého režimu jezdilo u nás těchto vozů značné množství. Výroba Nivy byla zahájena v roce 1977 a pokračuje do dnešních dnů. A jelikož je základ vozu stále stejný a tedy poplatný sedmdesátým letům, je dnes už technicky beznadějně zastaralý. Přesto na něj mnozí stále nedají dopustit. Ono na robustní, jednoduché a snadno opravitelné technice není v zásadě co měnit. Zvláště, když konkurenční značky ze západu dnes takový vůz až na výjimky nenabízejí. Nivu tak stále ocení správci horských chat, státních lesů, či zaměstnanci velkých staveb.

Ne každému však tento ruský off-road vyhovuje. Jízdní projev Nivy je samozřejmě poplatný době vzniku a použité technice. Od roku 2010 se však nabízí plnohodnotný „nástupce“, nesrovnatelně modernější, ale stále si zachovávající přiměřenou jednoduchost. A stejně jako Niva také pochází ze země bývalého tábora „míru a socialismu“.

Video

Znáte starší Renaulty?

Technicky vzato, Duster participuje na technice starších Renaultů. Některé specifické komponenty naproti tomu pocházejí z Nissanu. Zmíněné je asi nejvíce patrné na podvozku vozu. Přední náprava rumunského SUV tak bude povědomá všem, kteří měli někdy co do činění třeba z první generací Méganu či druhým vydáním Clia. Hnací ústrojí je totiž u Dusteru uloženo na velkém pomocném rámu. Toto řešení poprvé uvedl v roce 1980 malý sedan Renault 9 a následně jej převzali modernější modely francouzské značky.

Pomocný rám drží zároveň také příčná ramena přední nápravy modifikovaného McPhersonu. I ty svým provedením a tvarem kopírují starší Renaulty. Tvoří je rovnostranný trojúhelník, přičemž jak přední silentblok, tak i zadní uložení ramene je identické. Coby originální díl vyjde rameno na sympatických 2413 Kč. V druhovýrobě je jeho cena jen o málo nižší.

Horší je, že Dacia nenabízí samostatně zmíněná uložení, ba dokonce ani čep ramene. Přitom ten do něj není nalisován, nýbrž přinýtován. Druhovýroba je v tomto ohledu prozřetelnější, takže jak čep, tak i uložení tady zakoupit lze. Spodní čep tady vyjde na přibližně osm stovek, navíc součástí opravné sady je také trojice šroubů s maticemi, jimž se nahradí zmíněné nýty.

„Podvozek Dusteru je vcelku odolný,“ říká mechanik Jirka ze servisu, který se v pražských Malešicích na vozy Dacia a Renault specializuje. „Když už něco měním na přední nápravě, zpravidla jsou to spojovací tyče řízení. Téměř vždy jde ale o auta, která mají najeto přes 100.000 km,“ dodává mechanik.

Náprava podle pohonu

Spíše než zavěšení předních kol zaslouží u Dusteru pozornost zadní náprava. Ta je dvojího provedení, liší se přitom opravdu výrazně. Dustery s poháněnou přední nápravou si vzadu vystačí s torzní příčkou. Trochu jinak je tomu u verzí s pohonem všech kol. Ty namísto zkrutného nosníku dostaly nápravu s dvojicí paralelních příčných ramen na každé straně, které doplňuje jedno podélné. Jde o zavěšení léta praktikované japonskými, korejskými či italskými výrobci. Dnes toto najdete třeba na Fiatu 500X. Duster se tak může pochlubit zadní víceprvkovou nápravou, kterou například Suzuki SX4 S-Cross vůbec nenabízí.

Je to právě pohon všech kol, který je hlavním tahákem kupujících rumunského SUV. Bez ohledu na motorizaci se s ním pojí vždy šestistupňová převodovka TL8. Jelikož nemá redukci, snažil se ji výrobce částečně suplovat velice krátkou jedničkou. Její převod 4,45:1 znamená, že při 1000 otáčkách za minutu je rychlost vozidla pouhých 5,79 km/h. První dva převody, stejně jako koncový převod 4,86:1. jsou shodné pro zážehový i výkonnější vznětový motor. Odlišnosti jsou od trojky dále, které jsou u dieselu přirozeně delší.

Součástí skříně TL8 je transfer s úhlovým převodem pohánějící přes kloubový hřídel zadní nápravu. O rozdělení hnací síly se stará elektromagnetická lamelová spojka, umístěná v bloku před diferenciálem zadní nápravy. Jde o obdobu systému All Mode 4x4 od Nissanu. Hnací síla mezi přední a zadní nápravu je dělená v poměru od 100:0 až do 50:50. Vše záleží na povrchu, po němž vůz jede a samozřejmě na vstupních hodnotách od snímačů. Samotné řízení pohonu bere v potaz mimo jiné také signál z čidla příčného zrychlení, takže pohon všech kol v zásadě může vylepšovat ovladatelnost vozu. Řidič má k dispozici tři volitelné režimy: 2WD, v němž je spojka bez proudu, takže je pohon zadní nápravy zcela odpojený. Bohužel kloubový hřídel se točí stále, tudíž očekávaný efekt snížení spotřeby je méně výrazný než u pokročilejších systémů s druhou spojkou v transferu. Režim „Auto“ umožňuje jízdu s pohonem všech kol při normálním provozu, zatímco režim „Lock“ natvrdo sevře lamely spojky, takže hnací síla je pak v neměnném poměru 50:50.

Elektromagnetická lamelová spojka je z pohledu dlouhodobého provozu asi lepším řešením než v Evropě oblíbenější elektrohydraulický Haldex. Je jednodušší a navíc nevyžaduje pravidelné výměny oleje. Ten je zde pouze v roli chlazení. A v Dusteru je naprosto spolehlivá. Pokud by bylo potřeba ji vyměnit, počítejte přibližně s padesáti tisíci.

Pokud pohon všech kol u Dusteru nefunguje, bývá na vině ztržené ovládání spojky. Stává se to zejména u aut, jezdících hodně v terénu za předpokladu, že nejsou vybaveny dodatečnou kovovou ochranou (testovaný vůz ji měl). Ta navíc chrání také zadní díl výfuku, jenž je zcela proti logice věci vedený pod zadní nápravou, takže je lidově řečeno „první na ráně“. V originále vyjde na zhruba 3.300 Kč a druhovýroba jej zatím nenabízí.

Jezdí takřka na všechno

Až do výrazné modernizace uskutečněné v roce 2013 se nabízel jediný zážehový motor. Tím byl čtyřválec 1.6 16V K4M dobře známý z Renaultů již od roku 1998. V Dusteru existoval ve verzi s výkonem 77 kW. Na rozdíl od výkonnějších variant agregátu K4M si tady nemusíte šetřit přibližně 7.000 Kč na nový přesuvník proměnného časování rozvodu, neboť motor K4M v Dusteru proměnné časování nepoužívá.

Jediné, s čím tak budete možná bojovat, budou vadné zapalovací cívky. Pokud motor běží nepravidelně a navíc je závada doprovázená rozsvícením kontrolky řízení motoru, rozhodně nedoporučujeme s takovým autem jezdit. Motor K4M totiž neumí na rozdíl třeba od agregátů VW TSI z řady EA888 poznat, který válec „nepálí“ a nevypne tak jeho vstřikovač benzínu. Ten se tak dopaluje ve výfuku, čímž nadměrně tepelně zatěžuje katalyzátor. Jiné opakující se problémy tento motor nemá. Verze s pohonem předních kol je spojena s manuální převodovkou JR5 s pěti převody, čtyřkolka pak s TL8.

Snad vědom si nabídky pouze jediného benzinového motoru, snažila se Dacia tuto nevýhodu kompenzovat nabídkou verzí na alternativní paliva. Motor K4M tak existoval jak ve variantě spalující LPG, tak i palivo E85. Prvně jmenovaná verze je nabízena dosud, druhá skončila po dvou letech produkce.

Jen ve výkonu to není

Alternativou k zážehovému motoru byla vznětová 1.5 dCi K9K. V Dusteru existovaly od začátku dvě verze tohoto motoru, které se odlišují poněkud více než pouze výkonem a točivým momentem. Do roku 2013 splňují normu Euro4, přičemž ji dokážou splnit bez filtru pevných částic.

Méně výkonná varianta se 63 kW se vyznačovala kompresním poměrem 17,6:1, přičemž jako palivová soustava byl použit common-rail Delphi. Že je dost choulostivý se už obecně ví, stejně jako to, že je dnes bez problému a hlavně asi s nejmenšími náklady opravitelný. Ceny za vstřikovač se pohybují od zhruba 3.000 Kč za repasovaný. Tato varianta se v Dusteru pojila pouze s pohonem přední nápravy a tedy pětistupňovou převodovkou JR5. Dobrou zprávou je, že nepoužívá dvouhmotový setrvačník. Později nabídnutá varianta se 66 kW dostala snížený kompresní poměr 15,7:1, stále ale používá common-rail od Delphi.

Výkonnější varianta s 80 kW pracuje taktéž se sníženým kompresním poměrem 15,7:1 a také odlišným common-railem, jehož dodavatelem je Continental-Siemens. Kromě toho je použito turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, zatímco slabší verze si musejí vystačit s pevným, tedy s regulací plnicího tlaku obtokem. Na rozdíl od slabších variant byla tato od začátku pouze s pohonem všech kol. A to znamená použití převodovky TL8 a také přítomnost dvouhmotového setrvačníku. Za nový chce Dacia tučných skoro 28.000 Kč. Kromě toho ale nabízí také repasovaný výměnnou formou za příznivějších asi 17.500 Kč.

Co dělat aby se nezadřel

Že jsou ojniční ložiska u motorů K9K málo odolná se už docela ví. A zřejmě si je toho vědom i samotný výrobce. Dnes proto nabízí sadu ojničního ložiska za vcelku příznivých 1.378 Kč. To vcelku koresponduje s doporučením odborníků nechat je při najetých 100.000 km vyměnit. Ojniční ložiska jsou samozřejmě čtyři a navíc je třeba počítat s prací. Pro zajímavost, jen na demontáž a zpětnou montáž olejové vany, tedy úkonu nezbytného k výměně ložisek, počítá Dacia (Renault) 4,4 hodiny. Další zhruba 4 hodiny zabere samotná výměna ložisek. Zkušení mechanici navíc doporučují použít nové šrouby jejich překladů, jakkoliv výrobce toto nepředepisuje. Zmíněný problém se týká všech výkonových verzí, neboť jejich blok se v zásadě prakticky nezměnil.

Nejlepší prevencí, jak výše popsané proceduře předejít a nezadřít přitom motor, je měnit olej po ujetí 10.000, maximálně 15.000 km. Dacia přitom v případě Dusteru uvádí interval 20.000 km, který je ale příliš optimistický.

Hezčí, lepší a… vždy s filtrem pevných částic

V roce 2013 prodělala Dacia Duster poměrně výraznou modernizaci. Stalo se tak po více než 450.000 prodaných vozech. V rámci toho přišly na řadu optické retuše, nicméně více změn se odehrálo v kabině. Původní, zastaralou a hranatou palubní desku nahradila zcela nová, modernější, hezčí a hlavně kvalitnější. Přinesla také změněné ovládání ventilační a topné soustavy a zároveň se nabídka výbavy rozšířila o navigaci Dacia MEDIA NAV, jejíž součástí je dotyková sedmipalcová obrazovka. Její součástí je také slot na USB, což u staršího jednodinového, byť originálního audia, chybělo. V případě, že jste si navigaci neobjednali, bylo použito standardní originální audio, ovšem dvoudinových rozměrů, efektně zasazené do středního panelu palubní desky.

Nový je také přístrojový štít, bohužel bez teploměru chladicí kapaliny. Dále posílila ergonomie, takže tlačítka elektrického ovládání oken v předních i zadních oknech jsou nyní umístěna na panelu na dveřích řidiče, jak už léta jinde běžné.

Všechny pohonné jednotky od té doby splňují normu Euro5. Paleta zážehových agregátů byla navíc obohacena novým motorem TCe 125, tedy přeplňovaným čtyřválcem 1,2 litru označeným H5Ft vybaveným přímým vstřikováním benzínu. Spojený byl s novou šestistupňovou převodovkou TL4 odvozenou od TL8, ovšem pouze s pohonem přední nápravy. Později byl nabídnut také v kombinaci se čtyřkolkou.

Obě verze vznětové 1.5 dCi dostaly standardně filtr pevných částic, common-rail Continental-Siemens a také kompresní poměr 15,7 :1 či turbodmychadlo s proměnnou geometrií. Navíc v rámci boje s Euro5 také dva okruhy EGR: nízkotlaký a vysokotlaký. Výkony jsou nyní 66 a 81 kW. Namísto převodovky JR5 je použita i ve spojení s pohonem přední nápravy šestistupňová TL4, a to také v případě výkonnější verze agregátu. Pět převodů a tedy starší skříň JR5, si ponechala pouze zážehová šestnáctistovka ve verzi s poháněnou přední nápravou. Hlavně však výrobce konečně zesílil ojniční ložiska, takže problém se zadíráním motoru by měl být u europětkových K9K snad již minulostí.

Jak šel čas

2010: Na jaře představení vozu. Dvě verze pohonu. Zážehový motor 1.6 16V o výkonu 77 kW, alternativně spalující LPG či E85 (některé trhy), vznětové motory 1.5 dCi ve verzi s 63 a 80 kW. Zážehový motor, jakož i výkonnější diesel, alternativně s pohonem všech kol a také šestistupňovou převodovkou. Ostatní varianty s pětikvaltem. Verze 1.5 dCi se 63 kW se na konci roku přestává vyrábět a je nahrazena verzí se 66 kW.

2012: Z výroby vypadává verze motoru 1.6 16V na E85.

2013: Na podzim výrazná modernizace vozu. Upravený vnější vzhled, nová palubní deska, rozšíření výbavy. Všechny motory nově splňují Euro5. Nový motor 1.2 Energy TCe o výkonu 92 kW kombinovaný zprvu s předním pohonem spojený s novou šestistupňovou převodovkou TL4. Později 1.2 TCe Energy také s pohonem 4x4. Upravený motor 1.5 dCi pro Euro5 ve verzích s 66 a 81 kW. Varianta s předním pohonem dostává šestistupňovou převodovku TL4. Nově výkonnější varianta také s pohonem pouze přední nápravy.

2013: Nová verze motoru K4M označená 1.6 SCe nabízející výkon 85 kW. Kombinována je s pohonem přední nápravy i 4x4. Vůz je stále ve výrobě.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Dacia Duster, si jakožto nejlevnější SUV na trhu, velmi rychle vydobyl svou pozici i v segmentu ojetých vozů. V autobazarech je zájem především o vozy s naftovými motorizacemi 1.5 dCi a pohonem 4x4. Vzhledem k faktu, že nižší výbavové stupně jsou na dnešní dobu opravdu chudě vybavené, je největší poptávka po vozech v nejvyšších verzích. Ačkoli byla Dacia Duster po uvedení na trh vnímána spíše jako pracovní vůz, získala si oblibu i jako levné rodinné SUV. Vyšší spotřeba benzínového čtyřválcového motoru 1.6 s výkonem 75 kW byla jistě jedním z důvodů, proč se Duster začal nabízet i s alternativním pohonem na LPG, bohužel však pouze s pohonem předních kol. V roce 2013 prošel Duster omlazovací kúrou, která mu přinesla atraktivnější rysy a celkově líbivější design. Dacia se rovněž některými výbavovými stupni snaží zacílit i na mladší generaci, kterou se snaží oslovit netradičním designem, jako tomu bylo u výbavy Blackstorm. Ta na první pohled zaujala sytě žlutými zrcátky a označením Blackstorm na karoserii i v interiéru. Downsizing se samozřejmě nevyhnul ani Dusteru a od roku 2013 je možné jej pořídit s benzínovým motorem 1.2 TCe s výkonem 92 kW, a to jak v kombinaci s předním pohonem, tak i ve verzi 4x4. Nabídku benzínových motorizací doplňuje modernizovaná šestnáctistovka s označením SCe, jejíž výkon vzrostl ze 75 na 80 kW. Dacia Duster je bezkonkurenčně nejlevnější vůz své kategorie, který vzbudil zájem hned po uvedení na trh a velmi dobře se prosadil i v segmentu ojetých vozů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Dacia Duster: Rumunská náhrada za Nivu



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Exotické dacie: Je libo sportovní Sandero? Nebo drsný Duster? Exotické dacie: Je libo sportovní Sandero? Nebo drsný Duster?

Vozy Dacia se na jihoamerických trzích prodávají se znaky…

Dacia Duster: Druhá generace příští rok Dacia Duster: Druhá generace příští rok

Rumunské SUV je na trhu téměř šest let a stále slaví…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben. Zůstane v Bayernu

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben.…

V Bayernu Mnichov vyhrál pět titulů i Ligu mistrů, kroutí tam už osmou sezonu. A v pondělí Arjen Robben rozhodl,…

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je zrádné, ale zvládli jsme to

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je…

Devět gólů. Takový ranec nasypal Hradec Chomutovu. „Řekli jsme si, že začneme aktivně, budeme hodně střílet a…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama