29.3. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Volkswagen Crafter s celkovou hmotností 3,5 tuny dokáže nabídnout sedm míst a 3,4 m dlouhý valník pro náklad.

Crafter vystřídal legendární model LT a jako dvojvaječné dvojče Sprinteru přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů mnoho novinek. Díky tomu, že výrobce chtěl ještě umořit starší verzi 2,5litrového pětiválce s litinovým blokem, vyhnuly se Crafteru problémy s novým hliníkovým motorem o stejném označení 2.5 TDI, používaném například v Transporteru.

Držák

Litinový blok motoru a zřejmě slušné zacházení se podepsaly pod tím, že crafter s 167 tisíci kilometry tahal jako nový. Subjektivní pocit velkého zátahu vydatně podporoval velmi krátký stálý převod. Na šestku bylo možné jezdit i ve městě, pětiválec při mírném zatížení spokojeně točil 1300/min.

Tragédie pro naše uši i peněženku nastala na dálnici, protože silný pětiválec s maximem točivého momentu už při 2000/min točil při tempu 130 km/h strašlivých 3200 ot./min. Chudák motor, pomysleli jsme si a nechali trápení neviňátka.

Pětiválec se nám za shovívavost odvděčil tím, že spotřeba nepřesáhla deset litrů na sto kilometrů. Zdá se vám to příliš?

Pět let

V tehdejších poměrech se námi dosažená žízeň považovala u vozidla s celkovou hmotností 3,5 tuny za odpovídající. Víme, že poslední generace sesterského Sprinteru sice umí jezdit průměrně za osm litrů na sto kilometrů, ale před pěti lety?

Pětiválec 2.5 TDI byl k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činil 220-350 N.m, přičemž nejslabší provedení se hodilo jen pro provedení s celkovou hmotností 3 tuny. S prázdným crafterem si silný agregát pohrával. Když jsme si nechali naložit tunu písku, už si tolik nevyskakoval, ale díky krátkým převodům splnil veškeré nároky. Nejsilnější specifikaci 120 kW u 3,5tunové verze nevyhledávejte, je podle našeho názoru zbytečná.

Předek i zadek

Po naložení valníku se začaly důsledky opotřebení automobilu projevovat více. Od přední nápravy se pravidelně ozývala loupání a tlučení kvůli vůlím na čepech a stabilizátoru, od zadních kol přicházel po dotyku brzdového pedálu jemný pištivý zvuk - neklamná to pozvánka k výměně obložení. Řízení už také ztratilo preciznost nového vozu, ale co do vůle by určitě na STK nemělo problém. Tím však crafter vyčerpal veškerou munici vůči naší spokojenosti a dál jsme jezdili opečováváni prostorným interiérem kabiny. Snad jen výrobce mohl přidat možnost nastavení volantu, aby se šofér po hodinách řízení rád k volantu vracel. Samozřejmě trochu pomohla regulace sedadla, ale po hodince lehkého shrbení přišla krátká přestávka vhod.

Standard pro šest

Dvojkabina slouží pracovním četám a nabízela sedm sedadel. Standardní bylo uspořádání 2 + 4 a za příplatek dvojlavice vpředu, takže majitel crafteru musel počítat se sedmi osobami. Z celkového užitečného zatížení 1280 kg po obsazení sedmi urostlými muži zůstalo na náklad přibližně jen 700 kg. Nástavby od italské firmy Scattolini nejsou u nás neznámé, i když samozřejmě dominují domácí výrobci. Tato firma také do Česka dodává malé třístranné sklápěče, ale zmíněné řešení je určené spíše pro Crafter 50.

V pořádku

Interiér vyloženého pracanta nás přivítal milým dojmem. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel díky pohonu zadní nápravy vhod výborný rejd předních kol.

Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce Volkswagenu a Mercedes-Benzu, takže pravá páčka pod volantem byla nahrazena funkčnější levou, jak to známe z osobních i lehkých užitkových vozů stuttgartské značky. Rovněž hlavice řadicí páky ukazovala na partnerský Sprinter.

Zadní čtyřmístná lavice poskytovala široký prostor pro všechny cestující. Komfort na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla. Dlouhé trasy bychom na těchto místech rádi oželeli. Stejně tak místo pro kolena zadních cestujících nebylo štědré, protože u užitkového vozidla jde také významně o co největší nástavbářskou délku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2461
Chlazení kapalinou
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Emisní norma Euro 4
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Délka/šířka/výška (mm) 6840/2090/2370
Rozvor (mm) 3665
Provozní hmotnost (kg) 2230
Celková hmotnost (kg) 3500
D/š nákladového prostoru (mm) 3400/2030
Vnitřní výška bočnic (mm) 400
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1800
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Objem nádrže paliva (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 275 000

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí VW Crafter RWD a 4motion: Trakce a pohodlí

Zajeli jsme do Rakouska vyzkoušet v prostředí lomu i…

Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz Volkswagen Crafter Doka 2.0 TDI: Na doraz

Podvozek crafteru s celkovou hmotností 3,5 tuny a…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…