29.3. 2013 Ladislav Černý

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Volkswagen Crafter s celkovou hmotností 3,5 tuny dokáže nabídnout sedm míst a 3,4 m dlouhý valník pro náklad.

Crafter vystřídal legendární model LT a jako dvojvaječné dvojče Sprinteru přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů mnoho novinek. Díky tomu, že výrobce chtěl ještě umořit starší verzi 2,5litrového pětiválce s litinovým blokem, vyhnuly se Crafteru problémy s novým hliníkovým motorem o stejném označení 2.5 TDI, používaném například v Transporteru.

Držák

Litinový blok motoru a zřejmě slušné zacházení se podepsaly pod tím, že crafter s 167 tisíci kilometry tahal jako nový. Subjektivní pocit velkého zátahu vydatně podporoval velmi krátký stálý převod. Na šestku bylo možné jezdit i ve městě, pětiválec při mírném zatížení spokojeně točil 1300/min.

Tragédie pro naše uši i peněženku nastala na dálnici, protože silný pětiválec s maximem točivého momentu už při 2000/min točil při tempu 130 km/h strašlivých 3200 ot./min. Chudák motor, pomysleli jsme si a nechali trápení neviňátka.

Pětiválec se nám za shovívavost odvděčil tím, že spotřeba nepřesáhla deset litrů na sto kilometrů. Zdá se vám to příliš?

Pět let

V tehdejších poměrech se námi dosažená žízeň považovala u vozidla s celkovou hmotností 3,5 tuny za odpovídající. Víme, že poslední generace sesterského Sprinteru sice umí jezdit průměrně za osm litrů na sto kilometrů, ale před pěti lety?

Pětiválec 2.5 TDI byl k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činil 220-350 N.m, přičemž nejslabší provedení se hodilo jen pro provedení s celkovou hmotností 3 tuny. S prázdným crafterem si silný agregát pohrával. Když jsme si nechali naložit tunu písku, už si tolik nevyskakoval, ale díky krátkým převodům splnil veškeré nároky. Nejsilnější specifikaci 120 kW u 3,5tunové verze nevyhledávejte, je podle našeho názoru zbytečná.

Předek i zadek

Po naložení valníku se začaly důsledky opotřebení automobilu projevovat více. Od přední nápravy se pravidelně ozývala loupání a tlučení kvůli vůlím na čepech a stabilizátoru, od zadních kol přicházel po dotyku brzdového pedálu jemný pištivý zvuk - neklamná to pozvánka k výměně obložení. Řízení už také ztratilo preciznost nového vozu, ale co do vůle by určitě na STK nemělo problém. Tím však crafter vyčerpal veškerou munici vůči naší spokojenosti a dál jsme jezdili opečováváni prostorným interiérem kabiny. Snad jen výrobce mohl přidat možnost nastavení volantu, aby se šofér po hodinách řízení rád k volantu vracel. Samozřejmě trochu pomohla regulace sedadla, ale po hodince lehkého shrbení přišla krátká přestávka vhod.

Standard pro šest

Dvojkabina slouží pracovním četám a nabízela sedm sedadel. Standardní bylo uspořádání 2 + 4 a za příplatek dvojlavice vpředu, takže majitel crafteru musel počítat se sedmi osobami. Z celkového užitečného zatížení 1280 kg po obsazení sedmi urostlými muži zůstalo na náklad přibližně jen 700 kg. Nástavby od italské firmy Scattolini nejsou u nás neznámé, i když samozřejmě dominují domácí výrobci. Tato firma také do Česka dodává malé třístranné sklápěče, ale zmíněné řešení je určené spíše pro Crafter 50.

V pořádku

Interiér vyloženého pracanta nás přivítal milým dojmem. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel díky pohonu zadní nápravy vhod výborný rejd předních kol.

Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce Volkswagenu a Mercedes-Benzu, takže pravá páčka pod volantem byla nahrazena funkčnější levou, jak to známe z osobních i lehkých užitkových vozů stuttgartské značky. Rovněž hlavice řadicí páky ukazovala na partnerský Sprinter.

Zadní čtyřmístná lavice poskytovala široký prostor pro všechny cestující. Komfort na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla. Dlouhé trasy bychom na těchto místech rádi oželeli. Stejně tak místo pro kolena zadních cestujících nebylo štědré, protože u užitkového vozidla jde také významně o co největší nástavbářskou délku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2461
Chlazení kapalinou
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Emisní norma Euro 4
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Délka/šířka/výška (mm) 6840/2090/2370
Rozvor (mm) 3665
Provozní hmotnost (kg) 2230
Celková hmotnost (kg) 3500
D/š nákladového prostoru (mm) 3400/2030
Vnitřní výška bočnic (mm) 400
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1800
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Objem nádrže paliva (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 275 000

Spolupracujeme s TipCars.com
G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí? Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí?

Zájemci o nového craftera si mohou vybírat z pohonu…

Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…