reklama


29.3. 2013 Ladislav Černý

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Volkswagen Crafter s celkovou hmotností 3,5 tuny dokáže nabídnout sedm míst a 3,4 m dlouhý valník pro náklad.

Crafter vystřídal legendární model LT a jako dvojvaječné dvojče Sprinteru přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů mnoho novinek. Díky tomu, že výrobce chtěl ještě umořit starší verzi 2,5litrového pětiválce s litinovým blokem, vyhnuly se Crafteru problémy s novým hliníkovým motorem o stejném označení 2.5 TDI, používaném například v Transporteru.

Držák

Litinový blok motoru a zřejmě slušné zacházení se podepsaly pod tím, že crafter s 167 tisíci kilometry tahal jako nový. Subjektivní pocit velkého zátahu vydatně podporoval velmi krátký stálý převod. Na šestku bylo možné jezdit i ve městě, pětiválec při mírném zatížení spokojeně točil 1300/min.

Tragédie pro naše uši i peněženku nastala na dálnici, protože silný pětiválec s maximem točivého momentu už při 2000/min točil při tempu 130 km/h strašlivých 3200 ot./min. Chudák motor, pomysleli jsme si a nechali trápení neviňátka.

Pětiválec se nám za shovívavost odvděčil tím, že spotřeba nepřesáhla deset litrů na sto kilometrů. Zdá se vám to příliš?

Pět let

V tehdejších poměrech se námi dosažená žízeň považovala u vozidla s celkovou hmotností 3,5 tuny za odpovídající. Víme, že poslední generace sesterského Sprinteru sice umí jezdit průměrně za osm litrů na sto kilometrů, ale před pěti lety?

Pětiválec 2.5 TDI byl k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činil 220-350 N.m, přičemž nejslabší provedení se hodilo jen pro provedení s celkovou hmotností 3 tuny. S prázdným crafterem si silný agregát pohrával. Když jsme si nechali naložit tunu písku, už si tolik nevyskakoval, ale díky krátkým převodům splnil veškeré nároky. Nejsilnější specifikaci 120 kW u 3,5tunové verze nevyhledávejte, je podle našeho názoru zbytečná.

Předek i zadek

Po naložení valníku se začaly důsledky opotřebení automobilu projevovat více. Od přední nápravy se pravidelně ozývala loupání a tlučení kvůli vůlím na čepech a stabilizátoru, od zadních kol přicházel po dotyku brzdového pedálu jemný pištivý zvuk - neklamná to pozvánka k výměně obložení. Řízení už také ztratilo preciznost nového vozu, ale co do vůle by určitě na STK nemělo problém. Tím však crafter vyčerpal veškerou munici vůči naší spokojenosti a dál jsme jezdili opečováváni prostorným interiérem kabiny. Snad jen výrobce mohl přidat možnost nastavení volantu, aby se šofér po hodinách řízení rád k volantu vracel. Samozřejmě trochu pomohla regulace sedadla, ale po hodince lehkého shrbení přišla krátká přestávka vhod.

Standard pro šest

Dvojkabina slouží pracovním četám a nabízela sedm sedadel. Standardní bylo uspořádání 2 + 4 a za příplatek dvojlavice vpředu, takže majitel crafteru musel počítat se sedmi osobami. Z celkového užitečného zatížení 1280 kg po obsazení sedmi urostlými muži zůstalo na náklad přibližně jen 700 kg. Nástavby od italské firmy Scattolini nejsou u nás neznámé, i když samozřejmě dominují domácí výrobci. Tato firma také do Česka dodává malé třístranné sklápěče, ale zmíněné řešení je určené spíše pro Crafter 50.

V pořádku

Interiér vyloženého pracanta nás přivítal milým dojmem. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel díky pohonu zadní nápravy vhod výborný rejd předních kol.

Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce Volkswagenu a Mercedes-Benzu, takže pravá páčka pod volantem byla nahrazena funkčnější levou, jak to známe z osobních i lehkých užitkových vozů stuttgartské značky. Rovněž hlavice řadicí páky ukazovala na partnerský Sprinter.

Zadní čtyřmístná lavice poskytovala široký prostor pro všechny cestující. Komfort na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla. Dlouhé trasy bychom na těchto místech rádi oželeli. Stejně tak místo pro kolena zadních cestujících nebylo štědré, protože u užitkového vozidla jde také významně o co největší nástavbářskou délku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2461
Chlazení kapalinou
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Emisní norma Euro 4
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Délka/šířka/výška (mm) 6840/2090/2370
Rozvor (mm) 3665
Provozní hmotnost (kg) 2230
Celková hmotnost (kg) 3500
D/š nákladového prostoru (mm) 3400/2030
Vnitřní výška bočnic (mm) 400
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1800
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Objem nádrže paliva (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 275 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen Volkswagen Užitkové vozy spustil projekt Crafter2Craftsmen

Volkswagen Užitkové vozy vyslal nový model Crafter na…

Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen Volkswagen Užitkové vozy: Nový podnik v Polsku otevřen

Volkswagen Užitkové vozy během slavnostní akce otevřel…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama