29.3. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Bazar: Volkswagen Crafter 2.5 TDI DK Valník - Valník na béčko

Volkswagen Crafter s celkovou hmotností 3,5 tuny dokáže nabídnout sedm míst a 3,4 m dlouhý valník pro náklad.

Crafter vystřídal legendární model LT a jako dvojvaječné dvojče Sprinteru přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů mnoho novinek. Díky tomu, že výrobce chtěl ještě umořit starší verzi 2,5litrového pětiválce s litinovým blokem, vyhnuly se Crafteru problémy s novým hliníkovým motorem o stejném označení 2.5 TDI, používaném například v Transporteru.

Držák

Litinový blok motoru a zřejmě slušné zacházení se podepsaly pod tím, že crafter s 167 tisíci kilometry tahal jako nový. Subjektivní pocit velkého zátahu vydatně podporoval velmi krátký stálý převod. Na šestku bylo možné jezdit i ve městě, pětiválec při mírném zatížení spokojeně točil 1300/min.

Tragédie pro naše uši i peněženku nastala na dálnici, protože silný pětiválec s maximem točivého momentu už při 2000/min točil při tempu 130 km/h strašlivých 3200 ot./min. Chudák motor, pomysleli jsme si a nechali trápení neviňátka.

Pětiválec se nám za shovívavost odvděčil tím, že spotřeba nepřesáhla deset litrů na sto kilometrů. Zdá se vám to příliš?

Pět let

V tehdejších poměrech se námi dosažená žízeň považovala u vozidla s celkovou hmotností 3,5 tuny za odpovídající. Víme, že poslední generace sesterského Sprinteru sice umí jezdit průměrně za osm litrů na sto kilometrů, ale před pěti lety?

Pětiválec 2.5 TDI byl k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činil 220-350 N.m, přičemž nejslabší provedení se hodilo jen pro provedení s celkovou hmotností 3 tuny. S prázdným crafterem si silný agregát pohrával. Když jsme si nechali naložit tunu písku, už si tolik nevyskakoval, ale díky krátkým převodům splnil veškeré nároky. Nejsilnější specifikaci 120 kW u 3,5tunové verze nevyhledávejte, je podle našeho názoru zbytečná.

Předek i zadek

Po naložení valníku se začaly důsledky opotřebení automobilu projevovat více. Od přední nápravy se pravidelně ozývala loupání a tlučení kvůli vůlím na čepech a stabilizátoru, od zadních kol přicházel po dotyku brzdového pedálu jemný pištivý zvuk - neklamná to pozvánka k výměně obložení. Řízení už také ztratilo preciznost nového vozu, ale co do vůle by určitě na STK nemělo problém. Tím však crafter vyčerpal veškerou munici vůči naší spokojenosti a dál jsme jezdili opečováváni prostorným interiérem kabiny. Snad jen výrobce mohl přidat možnost nastavení volantu, aby se šofér po hodinách řízení rád k volantu vracel. Samozřejmě trochu pomohla regulace sedadla, ale po hodince lehkého shrbení přišla krátká přestávka vhod.

Standard pro šest

Dvojkabina slouží pracovním četám a nabízela sedm sedadel. Standardní bylo uspořádání 2 + 4 a za příplatek dvojlavice vpředu, takže majitel crafteru musel počítat se sedmi osobami. Z celkového užitečného zatížení 1280 kg po obsazení sedmi urostlými muži zůstalo na náklad přibližně jen 700 kg. Nástavby od italské firmy Scattolini nejsou u nás neznámé, i když samozřejmě dominují domácí výrobci. Tato firma také do Česka dodává malé třístranné sklápěče, ale zmíněné řešení je určené spíše pro Crafter 50.

V pořádku

Interiér vyloženého pracanta nás přivítal milým dojmem. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel díky pohonu zadní nápravy vhod výborný rejd předních kol.

Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce Volkswagenu a Mercedes-Benzu, takže pravá páčka pod volantem byla nahrazena funkčnější levou, jak to známe z osobních i lehkých užitkových vozů stuttgartské značky. Rovněž hlavice řadicí páky ukazovala na partnerský Sprinter.

Zadní čtyřmístná lavice poskytovala široký prostor pro všechny cestující. Komfort na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla. Dlouhé trasy bychom na těchto místech rádi oželeli. Stejně tak místo pro kolena zadních cestujících nebylo štědré, protože u užitkového vozidla jde také významně o co největší nástavbářskou délku.

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.5 TDI
Typ přeplňovaný vznětový pětiválec
Objem válců (cm3) 2461
Chlazení kapalinou
Vstřikování common rail
Největší výkon (kW/ot. za min) 100/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 300/2000
Emisní norma Euro 4
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon zadních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 145
Délka/šířka/výška (mm) 6840/2090/2370
Rozvor (mm) 3665
Provozní hmotnost (kg) 2230
Celková hmotnost (kg) 3500
D/š nákladového prostoru (mm) 3400/2030
Vnitřní výška bočnic (mm) 400
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 1800
Spotřeba paliva (l/100 km) 13,3/9,2/10,7
Objem nádrže paliva (l) 100
Základní cena (Kč bez DPH) 275 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Netradiční test: S VW Crafter jsme za tři dny najeli 3000 km! Netradiční test: S VW Crafter jsme za tři dny najeli 3000 km!

Nový Volkswagen Crafter je nejzajímavější dodávkou, jaká…

Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí? Nový Volkswagen Crafter přichází na český trh. Co nová velká dodávka nabízí?

Zájemci o nového craftera si mohou vybírat z pohonu…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…