27.2. 2013 Ladislav Černý

Bazar: Volkswagen Transporter 1.9 TDI - Plný plyn

 

Ze současného pohledu je 63 kW pro vozidlo s užitečnou hmotností kolem jedné tuny málo. Přesto tato verze nepatří mimo silnice.

Poslední generace Transporteru na rozdíl od zkoušeného sice nabízí ještě méně výkonnou motorizaci 2.0 TDI/62 kW, ale u užitkových vozidel má prioritu točivý moment. Ten v případě testovaného vozidla měl být u nového čtyřválce 1.9 TDI 200 N.m, zatímco současný agregát 2.0 TDI/62 kW produkuje 220 N.m.

My jsme se však smířili s devatenáctistovkou, která má u použitého vozu velký význam. Pověst nezničitelnosti motoru při slušném zacházení je u ojetiny mnohem důležitější než veškerá výbava a naleštěný interiér.

Držák

Pátá generace Transporteru přišla v roce 2003, ze kterého pocházelo zkoušené vozidlo. Kromě mnoha továrních zkoušek tehdy nikdo pořádně neprověřil, co čtyřválec se vstřikováním čerpadlo-tryska ve velké dodávce vydrží. Výrobce sice při zátěžových zkouškách simuluje dlouhodobější proběh, ale vzhledem k výdrži řady Transporter nebývá problém potkat velmi zachovalé desetileté vozidlo. Tím také mělo být s chybějícím rokem to, které jsme dostali do rukou.

Nepřekvapil

Slabý zátah a 1,8 tuny kamarády rozhodně nebyly. Nečekali jsme žádné zázraky, ale takový lenochod nás ve srovnání s dynamikou současných lehkých užitkových vozidel překvapil. Při otáčkách pod 1500/min motor netáhl a nakvašeně drnčel, při 1900 se rázně vzchopil, ale jeho maximum bylo pro nás minimem, co bychom v současném provozu byli ochotni tolerovat. Vzpomínka na snadný start po krátkém žhavení, olej bez náznaku vody a čisté výfukové plyny bez přítomnosti spáleného oleje však nám náladu pozvedly.

Během jízd jsme nezaznamenali náznak závady motoru a výsledná spotřeba významně pod osm na sto kilometrů nás rozhodně velmi těšila. Proč ne, když poslední generace Transporteru s motorem 2.0 TDI/62 kW má předepsanou podobnou žízeň. Devítiletý vůz však nebyl zatížen filtrem pevných částic, což je pro zájemce o ojetinu a jeho peněženku velmi zásadní informace. Přesto nelze základní devatenáctistovce upřít velký kus hrdinství, že vydržela přes sto tisíc kilometrů pracovat v tak velkém vozidle bez infarktu. Pravděpodobně jezdila na výměnu oleje a filtrů včas. To se brzy po skončení záruční doby dobře pozná.

Výměna sedadla

Přístrojová deska a její součásti byly natolik zachovalé, že vzbuzovaly obdiv. Volkswagen i na tomto modelu ukázal, že klade důraz na výdrž a udržení ceny u svých modelů v průběhu let. Pouze sedadlo řidiče s jiným potahem než dvoulavice vpravo dávalo najevo, že potahová látka již byla natolik prošoupaná či potrhaná, že se majiteli už nechtělo v tak opotřebované sedačce jezdit. Tím, však významně znatelné používání prostoru pro posádku končilo.

Koroze? Jen náznaky

Dvanáctileté ručení proti prorezavění karoserie u řady Transporter by výrobce mohl bez dalších ztrát na opravách prodloužit cca o dva až tři roky. Téměř desetileté vozidlo bez náznaku větší opravy karoserie prozradilo sklon k rezavění pouze ve spojích plechových dílů. Škoda že transporter neměl jako některé osobní vozy celoplastové kryty podběhů kol a tudíž nebyl vůči korozi imunní. Odletující kamínky od kol narušily na několika místech lakování podběhů tak, že už zde kvetly klasické korozní prskavky. K prorezavění, jak jej známe u jiných vozidel, však měl Volkswagen ještě přibližně čtyři až pět let k dobru.

Podvozek bez potíží

Nejslabší motorizace a předpokládaná nízká hmotnost nákladu měly významný podíl na tom, že vozidlo nedostávalo příliš zabrat. Proto také řízení vykazovalo přesnost skoro jako u nového automobilu a byla radost se s ním pohybovat v členitém městském provozu. Ve stejně velmi dobrém stavu se nacházela ramena a svislé čepy. Po dlouhé době jsme měli radost z jízdních vlastností vozu, který překročil hranici 100 000 km.

Ani brzdová soustava nevykazovala slabinu a rovněž řazení bylo v naprosté pohodě. Tedy pouze na jednu drobnost – z hlavice páky upadla krytka se schématem.

Něco vozil

Nejviditelnější stopy prozrazující používání vozidla se nacházely v nákladovém prostoru. Papírové krytí ložného místa bylo na mnoha místech proražené, ale to nijak neomezovalo funkční schopnosti. Největší zásek jsme našli proti bočním posuvným dveřím, což mohlo souviset s velmi nešetrnou nakládkou. Kdo by však u koupě tak staré ojetiny řešil krásu ložného prostoru, když se mu nabízí motor, podvozek a karoserie v tak solidním stavu?

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI
Typ přeplň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1896
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 63/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 200/2000
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 146
Rozvor (mm) 3000
D/š/v vozidla (mm) 4890/1904/1959
Objem nákladového prostoru (m3) 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1735
Celková hmotnost (kg) 2600
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč) 190 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




VW Transporter T6 Van 2.0 TDI BMT: Na spotřebu VW Transporter T6 Van 2.0 TDI BMT: Na spotřebu

Už jsme informovali o extrémně úsporné jízdě Gerharda…

Video: Pekelný Volkswagen T1 se 7,7litrovým osmiválcem Chevrolet Video: Pekelný Volkswagen T1 se 7,7litrovým osmiválcem Chevrolet

Na první pohled působí tento Volkswagen T1 z roku 1963,…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…