27.2. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Volkswagen Transporter 1.9 TDI - Plný plyn

 

Ze současného pohledu je 63 kW pro vozidlo s užitečnou hmotností kolem jedné tuny málo. Přesto tato verze nepatří mimo silnice.

Poslední generace Transporteru na rozdíl od zkoušeného sice nabízí ještě méně výkonnou motorizaci 2.0 TDI/62 kW, ale u užitkových vozidel má prioritu točivý moment. Ten v případě testovaného vozidla měl být u nového čtyřválce 1.9 TDI 200 N.m, zatímco současný agregát 2.0 TDI/62 kW produkuje 220 N.m.

My jsme se však smířili s devatenáctistovkou, která má u použitého vozu velký význam. Pověst nezničitelnosti motoru při slušném zacházení je u ojetiny mnohem důležitější než veškerá výbava a naleštěný interiér.

Držák

Pátá generace Transporteru přišla v roce 2003, ze kterého pocházelo zkoušené vozidlo. Kromě mnoha továrních zkoušek tehdy nikdo pořádně neprověřil, co čtyřválec se vstřikováním čerpadlo-tryska ve velké dodávce vydrží. Výrobce sice při zátěžových zkouškách simuluje dlouhodobější proběh, ale vzhledem k výdrži řady Transporter nebývá problém potkat velmi zachovalé desetileté vozidlo. Tím také mělo být s chybějícím rokem to, které jsme dostali do rukou.

Nepřekvapil

Slabý zátah a 1,8 tuny kamarády rozhodně nebyly. Nečekali jsme žádné zázraky, ale takový lenochod nás ve srovnání s dynamikou současných lehkých užitkových vozidel překvapil. Při otáčkách pod 1500/min motor netáhl a nakvašeně drnčel, při 1900 se rázně vzchopil, ale jeho maximum bylo pro nás minimem, co bychom v současném provozu byli ochotni tolerovat. Vzpomínka na snadný start po krátkém žhavení, olej bez náznaku vody a čisté výfukové plyny bez přítomnosti spáleného oleje však nám náladu pozvedly.

Během jízd jsme nezaznamenali náznak závady motoru a výsledná spotřeba významně pod osm na sto kilometrů nás rozhodně velmi těšila. Proč ne, když poslední generace Transporteru s motorem 2.0 TDI/62 kW má předepsanou podobnou žízeň. Devítiletý vůz však nebyl zatížen filtrem pevných částic, což je pro zájemce o ojetinu a jeho peněženku velmi zásadní informace. Přesto nelze základní devatenáctistovce upřít velký kus hrdinství, že vydržela přes sto tisíc kilometrů pracovat v tak velkém vozidle bez infarktu. Pravděpodobně jezdila na výměnu oleje a filtrů včas. To se brzy po skončení záruční doby dobře pozná.

Výměna sedadla

Přístrojová deska a její součásti byly natolik zachovalé, že vzbuzovaly obdiv. Volkswagen i na tomto modelu ukázal, že klade důraz na výdrž a udržení ceny u svých modelů v průběhu let. Pouze sedadlo řidiče s jiným potahem než dvoulavice vpravo dávalo najevo, že potahová látka již byla natolik prošoupaná či potrhaná, že se majiteli už nechtělo v tak opotřebované sedačce jezdit. Tím, však významně znatelné používání prostoru pro posádku končilo.

Koroze? Jen náznaky

Dvanáctileté ručení proti prorezavění karoserie u řady Transporter by výrobce mohl bez dalších ztrát na opravách prodloužit cca o dva až tři roky. Téměř desetileté vozidlo bez náznaku větší opravy karoserie prozradilo sklon k rezavění pouze ve spojích plechových dílů. Škoda že transporter neměl jako některé osobní vozy celoplastové kryty podběhů kol a tudíž nebyl vůči korozi imunní. Odletující kamínky od kol narušily na několika místech lakování podběhů tak, že už zde kvetly klasické korozní prskavky. K prorezavění, jak jej známe u jiných vozidel, však měl Volkswagen ještě přibližně čtyři až pět let k dobru.

Podvozek bez potíží

Nejslabší motorizace a předpokládaná nízká hmotnost nákladu měly významný podíl na tom, že vozidlo nedostávalo příliš zabrat. Proto také řízení vykazovalo přesnost skoro jako u nového automobilu a byla radost se s ním pohybovat v členitém městském provozu. Ve stejně velmi dobrém stavu se nacházela ramena a svislé čepy. Po dlouhé době jsme měli radost z jízdních vlastností vozu, který překročil hranici 100 000 km.

Ani brzdová soustava nevykazovala slabinu a rovněž řazení bylo v naprosté pohodě. Tedy pouze na jednu drobnost – z hlavice páky upadla krytka se schématem.

Něco vozil

Nejviditelnější stopy prozrazující používání vozidla se nacházely v nákladovém prostoru. Papírové krytí ložného místa bylo na mnoha místech proražené, ale to nijak neomezovalo funkční schopnosti. Největší zásek jsme našli proti bočním posuvným dveřím, což mohlo souviset s velmi nešetrnou nakládkou. Kdo by však u koupě tak staré ojetiny řešil krásu ložného prostoru, když se mu nabízí motor, podvozek a karoserie v tak solidním stavu?

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI
Typ přeplň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1896
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 63/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 200/2000
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 146
Rozvor (mm) 3000
D/š/v vozidla (mm) 4890/1904/1959
Objem nákladového prostoru (m3) 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1735
Celková hmotnost (kg) 2600
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč) 190 000

Spolupracujeme s TipCars.com
NYT: Putin osobně nařídil vměšování do voleb v USA NYT: Putin osobně nařídil vměšování do voleb v USA

Donald Trump dostal loni v lednu dva týdny před svou…

Komentář Petra Koubského: Google a peníze do kasičky Komentář Petra Koubského: Google a peníze do kasičky

Představte si, že máte na účtu sto tisíc a za nějaký…

Ministerstva marně hledají odborné náměstky Ministerstva marně hledají odborné náměstky

Zatímco vládní ANO a ČSSD přemýšlejí, že by si navzájem…

Vláda chce novelou zákona omezit přístup k informacím o trestním řízení Vláda chce novelou zákona omezit přístup k informacím o trestním řízení

Vládní návrh zákona o zpracování osobních údajů omezí i…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté Místo volantu kleště, místo sedačky kyblík. Takové auto zastavili policisté

Jízdu vskutku odvážného řidiče museli řešit dopravní…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 



Tradiční Transportersraz na vlastní kůži: Takhle paří téčka! Tradiční Transportersraz na vlastní kůži: Takhle paří téčka!

Zúčastnili jsme se srazu užitkáčů od Volkswagenu,…

VW spolupracuje s Applem. Mají postavit autonomní Transporter VW spolupracuje s Applem. Mají postavit autonomní Transporter

Není to sice oficiální, ale automobilka Volkswagen už prý…

 



 
Renault Zoe R90 - Na elektřinu do Brna a zpátky?

Renault Zoe R90 - Na elektřinu do Brna a zpátky?

Dnes 12:50

V Evropě jde o nejprodávanější elektromobil, v tuzemsku je ale Renault Zoe žhavou novinkou. Přijíždí rovnou ve verzi s velkými akumulátory, které slibují pohádkový dojezd.




Blesk.cz

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery: Poslední člen vyvražděného kmene žije už 22 let sám

Nejopuštěnějšího muže na světě zachytily kamery:…

Na internetu se objevily dech beroucí záběry. Poslední známý přeživší z Amazonského kmene, který vyvraždili…

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe uchovat ovoce na vánoční bublaninu

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe…

Jahod, maliny, rybíz, třešně, borůvky, meruňky… ovoce nepřeberné množství, jenže za pár týdnů bude po sezoně a…

 

iSport.cz

Fantasy fotbalové ligy je tu! Sestav si vlastní tým a hraj o 200 tisíc

Fantasy fotbalové ligy je tu! Sestav si vlastní tým…

Už dnes začne první fotbalová liga. To je výborná zpráva i pro hráče Sazka Fantasy, kteří se mohou těšit na…

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen mírně zaostává?

ANALÝZA Sportu: Proč je favoritem Slavia a Plzeň jen…

Obhájí Plzeň titul, sesadí ji přes léto sladěnější Slavia, nebo obživne naposledy klopýtající kolos jménem…

 

Reflex.cz

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na Balkáně už jsou znovu buňky islámských teroristů

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na…

Začalo složité období. Bývalý náčelník generálního štábu české armády Jiří Šedivý vidí ve světě zásadní…

Radek Banga z Gipsy.cz přinesl do šapitó Reflexu fóry a politickou nekorektnost

Radek Banga z Gipsy.cz přinesl do šapitó Reflexu…

Že má Radek Banga, šestatřicetiletý frontman kapely Gipsy.cz a král romano hip hopu, dobrý smysl pro humor, se…