27.2. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Volkswagen Transporter 1.9 TDI - Plný plyn

 

Ze současného pohledu je 63 kW pro vozidlo s užitečnou hmotností kolem jedné tuny málo. Přesto tato verze nepatří mimo silnice.

Poslední generace Transporteru na rozdíl od zkoušeného sice nabízí ještě méně výkonnou motorizaci 2.0 TDI/62 kW, ale u užitkových vozidel má prioritu točivý moment. Ten v případě testovaného vozidla měl být u nového čtyřválce 1.9 TDI 200 N.m, zatímco současný agregát 2.0 TDI/62 kW produkuje 220 N.m.

My jsme se však smířili s devatenáctistovkou, která má u použitého vozu velký význam. Pověst nezničitelnosti motoru při slušném zacházení je u ojetiny mnohem důležitější než veškerá výbava a naleštěný interiér.

Držák

Pátá generace Transporteru přišla v roce 2003, ze kterého pocházelo zkoušené vozidlo. Kromě mnoha továrních zkoušek tehdy nikdo pořádně neprověřil, co čtyřválec se vstřikováním čerpadlo-tryska ve velké dodávce vydrží. Výrobce sice při zátěžových zkouškách simuluje dlouhodobější proběh, ale vzhledem k výdrži řady Transporter nebývá problém potkat velmi zachovalé desetileté vozidlo. Tím také mělo být s chybějícím rokem to, které jsme dostali do rukou.

Nepřekvapil

Slabý zátah a 1,8 tuny kamarády rozhodně nebyly. Nečekali jsme žádné zázraky, ale takový lenochod nás ve srovnání s dynamikou současných lehkých užitkových vozidel překvapil. Při otáčkách pod 1500/min motor netáhl a nakvašeně drnčel, při 1900 se rázně vzchopil, ale jeho maximum bylo pro nás minimem, co bychom v současném provozu byli ochotni tolerovat. Vzpomínka na snadný start po krátkém žhavení, olej bez náznaku vody a čisté výfukové plyny bez přítomnosti spáleného oleje však nám náladu pozvedly.

Během jízd jsme nezaznamenali náznak závady motoru a výsledná spotřeba významně pod osm na sto kilometrů nás rozhodně velmi těšila. Proč ne, když poslední generace Transporteru s motorem 2.0 TDI/62 kW má předepsanou podobnou žízeň. Devítiletý vůz však nebyl zatížen filtrem pevných částic, což je pro zájemce o ojetinu a jeho peněženku velmi zásadní informace. Přesto nelze základní devatenáctistovce upřít velký kus hrdinství, že vydržela přes sto tisíc kilometrů pracovat v tak velkém vozidle bez infarktu. Pravděpodobně jezdila na výměnu oleje a filtrů včas. To se brzy po skončení záruční doby dobře pozná.

Výměna sedadla

Přístrojová deska a její součásti byly natolik zachovalé, že vzbuzovaly obdiv. Volkswagen i na tomto modelu ukázal, že klade důraz na výdrž a udržení ceny u svých modelů v průběhu let. Pouze sedadlo řidiče s jiným potahem než dvoulavice vpravo dávalo najevo, že potahová látka již byla natolik prošoupaná či potrhaná, že se majiteli už nechtělo v tak opotřebované sedačce jezdit. Tím, však významně znatelné používání prostoru pro posádku končilo.

Koroze? Jen náznaky

Dvanáctileté ručení proti prorezavění karoserie u řady Transporter by výrobce mohl bez dalších ztrát na opravách prodloužit cca o dva až tři roky. Téměř desetileté vozidlo bez náznaku větší opravy karoserie prozradilo sklon k rezavění pouze ve spojích plechových dílů. Škoda že transporter neměl jako některé osobní vozy celoplastové kryty podběhů kol a tudíž nebyl vůči korozi imunní. Odletující kamínky od kol narušily na několika místech lakování podběhů tak, že už zde kvetly klasické korozní prskavky. K prorezavění, jak jej známe u jiných vozidel, však měl Volkswagen ještě přibližně čtyři až pět let k dobru.

Podvozek bez potíží

Nejslabší motorizace a předpokládaná nízká hmotnost nákladu měly významný podíl na tom, že vozidlo nedostávalo příliš zabrat. Proto také řízení vykazovalo přesnost skoro jako u nového automobilu a byla radost se s ním pohybovat v členitém městském provozu. Ve stejně velmi dobrém stavu se nacházela ramena a svislé čepy. Po dlouhé době jsme měli radost z jízdních vlastností vozu, který překročil hranici 100 000 km.

Ani brzdová soustava nevykazovala slabinu a rovněž řazení bylo v naprosté pohodě. Tedy pouze na jednu drobnost – z hlavice páky upadla krytka se schématem.

Něco vozil

Nejviditelnější stopy prozrazující používání vozidla se nacházely v nákladovém prostoru. Papírové krytí ložného místa bylo na mnoha místech proražené, ale to nijak neomezovalo funkční schopnosti. Největší zásek jsme našli proti bočním posuvným dveřím, což mohlo souviset s velmi nešetrnou nakládkou. Kdo by však u koupě tak staré ojetiny řešil krásu ložného prostoru, když se mu nabízí motor, podvozek a karoserie v tak solidním stavu?

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI
Typ přeplň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1896
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 63/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 200/2000
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 146
Rozvor (mm) 3000
D/š/v vozidla (mm) 4890/1904/1959
Objem nákladového prostoru (m3) 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1735
Celková hmotnost (kg) 2600
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč) 190 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Softwarová firma Kaspersky žaluje vládu USA kvůli zákazu antivirového programu Softwarová firma Kaspersky žaluje vládu USA kvůli zákazu antivirového programu

Ruský výrobce antivirového softwaru Kaspersky Lab podal…

Trump v nové bezpečnostní strategii líčí Rusko jako podvratný živel Trump v nové bezpečnostní strategii líčí Rusko jako podvratný živel

Rusko zasahuje do vnitropolitických záležitostí zemí po…

Washington a Rada bezpečnosti OSN se kvůli Jeruzalému neshodnou Washington a Rada bezpečnosti OSN se kvůli Jeruzalému neshodnou

Spojené státy vetovaly rezoluci Rady bezpečnosti OSN,…

Bitcoin se dere do nejvyšší politiky. Francouzi o něm chtějí jednat na G20 Bitcoin se dere do nejvyšší politiky. Francouzi o něm chtějí jednat na G20

Francouzský ministr financí, Bruno Le Maire chce…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 



Blesk.cz

Víc vojáků i kvalitní boty: Šlechtová představila svoje plány s ministerstvem obrany

Víc vojáků i kvalitní boty: Šlechtová představila…

Na výstroj vojáků a technické vybavení armády se během svého funkčního období zaměří ministryně obrany Karla…

Zavřené obchody o svátcích? Víme, kdy si můžete o Vánocích nakoupit

Zavřené obchody o svátcích? Víme, kdy si můžete o…

Na Vánoce by se měli Češi předzásobit. Díky zákonu totiž zůstanou po několik dnů obchody s prodejní plochou nad…

 

iSport.cz

Motor doma poprvé v sezoně padl! Do čela jde po výhře 6:0 Energie

Motor doma poprvé v sezoně padl! Do čela jde po…

Hokejisté Karlových Varů zvítězili v 31. kole první ligy v Benátkách nad Jizerou 6:0 a díky lepšímu skóre se…

Náhrada, pokud odejde Trpišovský? Na radaru Liberce je i Holoubek

Náhrada, pokud odejde Trpišovský? Na radaru Liberce…

Jak informoval deník Sport již v pátek, David Holoubek se na doporučení ocitl na seznamu vytipovaných trenérů…

 

Reflex.cz

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je předjede culík, ale já si to užívám

První Češka na Dakaru: Chlapi nesou těžce, když je…

Pouštními dunami v Maroku se řítí čtyřkolka. Od kol odlétávají mračna písku. Stroj skáče a klesá po…

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna, která si pohrávala s drogami a s Rolling Stones

Femme fatale Anita Pallenbergová: Krásná blondýna,…

Exkluzívní blondýna, o níž se říkalo, že je šestým členem britské skupiny Rolling Stones. Přitom na nic nehrála…