27.2. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Bazar: Volkswagen Transporter 1.9 TDI - Plný plyn

 

Ze současného pohledu je 63 kW pro vozidlo s užitečnou hmotností kolem jedné tuny málo. Přesto tato verze nepatří mimo silnice.

Poslední generace Transporteru na rozdíl od zkoušeného sice nabízí ještě méně výkonnou motorizaci 2.0 TDI/62 kW, ale u užitkových vozidel má prioritu točivý moment. Ten v případě testovaného vozidla měl být u nového čtyřválce 1.9 TDI 200 N.m, zatímco současný agregát 2.0 TDI/62 kW produkuje 220 N.m.

My jsme se však smířili s devatenáctistovkou, která má u použitého vozu velký význam. Pověst nezničitelnosti motoru při slušném zacházení je u ojetiny mnohem důležitější než veškerá výbava a naleštěný interiér.

Držák

Pátá generace Transporteru přišla v roce 2003, ze kterého pocházelo zkoušené vozidlo. Kromě mnoha továrních zkoušek tehdy nikdo pořádně neprověřil, co čtyřválec se vstřikováním čerpadlo-tryska ve velké dodávce vydrží. Výrobce sice při zátěžových zkouškách simuluje dlouhodobější proběh, ale vzhledem k výdrži řady Transporter nebývá problém potkat velmi zachovalé desetileté vozidlo. Tím také mělo být s chybějícím rokem to, které jsme dostali do rukou.

Nepřekvapil

Slabý zátah a 1,8 tuny kamarády rozhodně nebyly. Nečekali jsme žádné zázraky, ale takový lenochod nás ve srovnání s dynamikou současných lehkých užitkových vozidel překvapil. Při otáčkách pod 1500/min motor netáhl a nakvašeně drnčel, při 1900 se rázně vzchopil, ale jeho maximum bylo pro nás minimem, co bychom v současném provozu byli ochotni tolerovat. Vzpomínka na snadný start po krátkém žhavení, olej bez náznaku vody a čisté výfukové plyny bez přítomnosti spáleného oleje však nám náladu pozvedly.

Během jízd jsme nezaznamenali náznak závady motoru a výsledná spotřeba významně pod osm na sto kilometrů nás rozhodně velmi těšila. Proč ne, když poslední generace Transporteru s motorem 2.0 TDI/62 kW má předepsanou podobnou žízeň. Devítiletý vůz však nebyl zatížen filtrem pevných částic, což je pro zájemce o ojetinu a jeho peněženku velmi zásadní informace. Přesto nelze základní devatenáctistovce upřít velký kus hrdinství, že vydržela přes sto tisíc kilometrů pracovat v tak velkém vozidle bez infarktu. Pravděpodobně jezdila na výměnu oleje a filtrů včas. To se brzy po skončení záruční doby dobře pozná.

Výměna sedadla

Přístrojová deska a její součásti byly natolik zachovalé, že vzbuzovaly obdiv. Volkswagen i na tomto modelu ukázal, že klade důraz na výdrž a udržení ceny u svých modelů v průběhu let. Pouze sedadlo řidiče s jiným potahem než dvoulavice vpravo dávalo najevo, že potahová látka již byla natolik prošoupaná či potrhaná, že se majiteli už nechtělo v tak opotřebované sedačce jezdit. Tím, však významně znatelné používání prostoru pro posádku končilo.

Koroze? Jen náznaky

Dvanáctileté ručení proti prorezavění karoserie u řady Transporter by výrobce mohl bez dalších ztrát na opravách prodloužit cca o dva až tři roky. Téměř desetileté vozidlo bez náznaku větší opravy karoserie prozradilo sklon k rezavění pouze ve spojích plechových dílů. Škoda že transporter neměl jako některé osobní vozy celoplastové kryty podběhů kol a tudíž nebyl vůči korozi imunní. Odletující kamínky od kol narušily na několika místech lakování podběhů tak, že už zde kvetly klasické korozní prskavky. K prorezavění, jak jej známe u jiných vozidel, však měl Volkswagen ještě přibližně čtyři až pět let k dobru.

Podvozek bez potíží

Nejslabší motorizace a předpokládaná nízká hmotnost nákladu měly významný podíl na tom, že vozidlo nedostávalo příliš zabrat. Proto také řízení vykazovalo přesnost skoro jako u nového automobilu a byla radost se s ním pohybovat v členitém městském provozu. Ve stejně velmi dobrém stavu se nacházela ramena a svislé čepy. Po dlouhé době jsme měli radost z jízdních vlastností vozu, který překročil hranici 100 000 km.

Ani brzdová soustava nevykazovala slabinu a rovněž řazení bylo v naprosté pohodě. Tedy pouze na jednu drobnost – z hlavice páky upadla krytka se schématem.

Něco vozil

Nejviditelnější stopy prozrazující používání vozidla se nacházely v nákladovém prostoru. Papírové krytí ložného místa bylo na mnoha místech proražené, ale to nijak neomezovalo funkční schopnosti. Největší zásek jsme našli proti bočním posuvným dveřím, což mohlo souviset s velmi nešetrnou nakládkou. Kdo by však u koupě tak staré ojetiny řešil krásu ložného prostoru, když se mu nabízí motor, podvozek a karoserie v tak solidním stavu?

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.9 TDI
Typ přeplň. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/8
Objem válců (cm3) 1896
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/ot. za min) 63/3500
Točivý moment (N.m/ot. za min) 200/2000
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l/100 km) 7,5
Nejvyšší rychlost (km/h) 146
Rozvor (mm) 3000
D/š/v vozidla (mm) 4890/1904/1959
Objem nákladového prostoru (m3) 5,8
Provozní hmotnost (kg) 1735
Celková hmotnost (kg) 2600
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena (Kč) 190 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané se do KLDR už asi nepodívají. Vláda chystá zákaz cestování do této země Američané se do KLDR už asi nepodívají. Vláda chystá zákaz cestování do této země

Americká vláda se chystá zakázat občanům Spojených států…

Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu

Doprava na Ukrajině je velmi specifická. Pásy ani…

Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky

Politická strana je uskupení lidí vytvořené za účelem…

 

Štítky Volkswagen Profi

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 
Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Dnes 10:55

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a představil model E All-Terrain. Na jeho bázi nyní vznikl ještě schopnější vůz.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje péči 24 hodin denně

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje…

S Leuškou (5) se život rozhodně nemazlil. Když se holčička narodila, zjistilo se, že trpí vzácným syndromem,…

 

iSport.cz

Pekhart jde do Izraele! S Beer Ševou bude hrát o Ligu mistrů

Pekhart jde do Izraele! S Beer Ševou bude hrát o Ligu mistrů

Český útočník Tomáš Pekhart má nové angažmá. Na tři roky se upsal Hapoelu Beer Ševa, poslední vítěz izraelské…

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se ztrapnil a Lukaku slavil

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se…

Před rokem odepsal Pep Guardiola v Manchesteru City brankáře Joea Harta, na jeho místo přivedl Claudia Brava z…

 

Reflex.cz

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky, energická LP a „ztracená“ Norah Jones

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky,…

Na hlavním pódiu měly během druhého dne přesilu ženy. Zatímco zpěvačka LP byla ve svém živlu, vybíhala až mezi…

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově nevěříme ani v nebe, peklo či existenci duše

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově…

To, že Češi jsou k náboženství mimořádně chladní, se ví již dlouho. Na rozdíl od jiných národů ale nevěříme jen…