Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 335i a 320d GT: První jízdní dojmy

Diskuze (46)
Z Mnichova vzkazují: řada 3 je kompletní. BMW uvádí třetí karosářskou verzi, víceúčelové Gran Turismo s karoserií typu liftback.

Už koncem minulého století se u BMW pustili do objevování nových segmentů. Nejprve se na trh dostala řada X, která dnes už čítá čtyři různá SUV, teď jsme svědky další fáze. Poté, co řadu 5 obohatilo Gran Turismo, tedy prodloužená a zvýšená varianta s karoserií liftback, přichází stejná novinka i do řady 3. Design i zaměření jsou kontroverzní, prodeje alespoň u pětkového GT nikterak vysoké (zhruba 6 % celé řady 5), ale jiná cesta růstu neexistuje. Ze současné produkce řady 3 ve výši 400 tisíc kusů ročně už není v klasických karosářských formách kam růst.

O číslo větší Trojka

Koncepce Gran Turismo je dobře známá už z větší řady 5. Přesto je rozsah provedených změn působivý: verze GT natáhla rozvor o 110 mm na 2920 mm, celková délka se prodloužila o rovných 20 cm na 4824 mm a výška se zvětšila o 81 mm na téměř MPVéčkových 1508 mm. S takovými rozměry by se řada 3 Gran Turismo mohla klidně cpát do vyšší střední třídy – nakonec kombi 5 Touring je už jen o pár centimetrů delší a širší.

Ruku v ruce s exteriérem se změnila i technika (o 30 mm větší průměr kol a o 25 mm zvýšené těžiště) a interiér. Vzadu přibylo sedm centimetrů na kolena, o 59 mm se zvýšila pozice pasažérů nad vozovkou a zvětšila se prosklená plocha. Jako mávnutím kouzelné hůlky zmizela subjektivní stísněnost, místa je všemi směry dostatek. Tedy… samozřejmě musíme odečíst masivní středový tunel mezi předními sedadly, který do BMW prostě patří, a jeden nešikovný detail. Dveře zavazadlového prostoru se standardně otevírají elektromotory, jejich masivní závěsy snižují strop hned za zadními sedadly, takže dlouháni budou mít hlavu blízko stropního čalounění. Naopak prostor pro nohy je jedním slovem fantazie – 3 Gran Turismo se řadí do stejného ranku jako řada 5 nebo krátká limuzína řady 7.

Samotný zavazadlový prostor je bez výhrad. Objem 520 litrů překonává kombi 3 Touring o 25 litrů. Samozřejmostí jsou sedadla dělená v poměru 40:20:40, rovná plocha po jejich sklopení i možnost schovat krycí plato pod podlahu zavazadelníku. Přidejme kolejnice a oka pro fixování nákladu, polohovatelná zadní opěradla a příplatkovou možnost otevřít páté dveře bezkontaktně pohybem nohy pod nárazníkem. Toto BMW už prostě nemohlo být praktičtější.

Kromě prostoru pro posádku a zavazadla byla prioritou vývojářů i aerodynamika. Aby řada 3 nemusela mít tak vysokou záď jako 5 Gran Turismo, použili konstruktéři BMW vůbec poprvé výsuvný spoiler. Křídlo se aktivuje při 110 km/h, zpátky se zasune pokud rychlost klesne pod 70 km/h – výsledkem má být snížení vztlaku na zádi o 60 %. Kdo chce trošku zamachrovat, může si křídlo vysunout i v nižších rychlostech tlačítkem. Dále BMW přidalo průduchy do podběhů a deflektory za přední kola, které snižují turbulence na bocích karoserie. A v neposlední řadě nesmíme zapomenout na odhlučnění bezrámových dveří – to se proti 5 Gran Turismo slyšitelně zlepšilo.

335i Gran Turismo M paket

Nejprve usedáme do vrcholného modelu. Šestiválec 335i vybavený M paketem (možnost objednat od července 2013) je to nejdražší, co můžete v Trojce dostat. Ortodoxní fanoušci se budou chvíli sžívat s vyšším posazem a podezřele dobrým výhledem. Ve skutečnosti ale nejde o žádný extrém – kdo chce opravdu sedět výš, musí zvolit X3. Gran Turismo jen na rozdíl od sedanu a kombi řady 3 nabídne takový posaz, jako většina běžných aut. To bude pochopitelně vyhovovat klientele, kterou by žádné z tradičních BMW neuspokojilo. Příznivce značky potěší sportovní sedadla se zesíleným bočním vedením a tlustý volant čalouněný jemnou kůží – standardní součásti M paketu.

Celočerný interiér s hliníkovým dekorem pomáhá navodit tu správnou BMW atmosféru, kterou po nastartování dokreslí zvuk přeplňovaného šestiválce. Třílitr s nízkotlakým turbodmychadlem twin-scroll je snad to nejlepší, co můžete od BMW dostat, a bez jakýchkoliv pochyb jde o jeden z nejlepších motorů na světě. 400 Newtonmetrů umí konkurence dostat i z podstatně menších objemů, kouzlo mnichovského třílitru ale spočívá v dokonalé pružnosti. Plná síla je k dispozici téměř v celém spektru otáček a osmistupňový automat to dobře ví. Při klidné jízdě dokáže ve městě bručet doslova na volnoběh, v další sekundě ale umí podřadit rovnou na dvojku a hnát motor do omezovače. A pak je tu samozřejmě řazení pádly pod volantem, kdy převodovka poslouchá na slovo a tvrdě řadí jeden převod za druhým.

M paket znamená standardně snížený a přitvrzený podvozek (i když tradičně lze na přání specifikovat M paket i bez něj), navíc doplněný o 19palcová kola. Tato kombinace znamená, že auto agresivně kopíruje povrch silnice a neutají žádnou díru. Sportovně laděné tlumiče ale umí zkrotit pohyby kol, takže přesto GT drží kontakt s vozovkou. Na extrémně rozbité silnici se projeví menší odolnost karoserie proti kroucení. Dlouhý rozvor a páté dveře zakouslé až nad zadní nápravu jsou velkou konstrukční výzvou, kterou ani v BMW nezvládli dokonale.

Rozvor na úrovni vyšší střední třídy vyvolává ještě jednu oprávněnou otázku: jak to bude s ovladatelností? Obavy jsou zbytečné – poloměr otáčení je sice o čtvrt metru větší než u základního sedanu řady 3, s Trojkou xDrive ale vychází Gran Turismo na stejno. Díky velkému rejdu se největší zástupce řady 3 snadno proplétá i úzkými italskými uličkami.

320d Gran Turismo Modern Line

Stejná karoserie, jiný motor a jiná linie – a najednou tu máme docela jiné auto. Už první dojem je jiný, interiér Modern Line se světlým stropem, tmavým dřevem a tenčím volantem působí jaksi obyčejněji, ačkoliv kvalita materiálů i zpracování odpovídá nejnáročnějším standardům střední třídy.

Zatímco motor v 335i má pro každou situaci výkonu víc než dost, dieselový čtyřválec 320d je pro pohodovější jízdu – však je také o 220 tisíc levnější a o třetinu úspornější. 3 Gran Turismo s ním dosahuje přeměřené dynamiky, osmisekundová akcelerace na stovku je adekvátní. Osmistupňová převodovka je ta samá jako v 335i, s nižším výkonem se ale u automatizované 320d vytratilo potěšení z rychlosti. Místo toho je jízda zkrátka bezstarostná a efektivní. A také tichá – ve velkém autě se podařilo dieselový čtyřválec dobře odhlučnit.

Varianta Modern Line má stejně jako základní model a alternativní Luxury Line nejměkčí nastavení podvozku. Standardem jsou pro tento paket 18palcová kola – s vyšším profilem pneumatiky a měkčím odpružením je 3 Gran Turismo znatelně komfortnější. Zároveň se z jízdy vytratilo sportovní kouzlo, to se objeví, až když dotlačíte podvozek blízko limitům. A na sicilských tankodromech se navzdory všemu uměl projevit velmi tvrdě, jen hranice takového chování se proti M paketu posunula.

Další motory přijdou ještě letos

Na start prodeje nastupuje nové Gran Turismo v pěti verzích: s benzinovými dvoulitry 320i a 328i, jako špičkový šestiválec 335i a s dvojicí dieselových dvoulitrů 318d a 320d. Ještě letos ale mnichovská Octavia přidá silnější turbodiesel, dvojitě přeplňovaný 325d (160 kW, 450 N.m). A pro modely 320i, 328i, 335i a 320d nabídne pohon všech kol xDrive. Všechny novinky se objeví v cenících během léta.

Výroba probíhá v továrně Dingolfing. Vedle řad 5, 6 a 7 je 3 Gran Turismo nejmenším produktem dolnobavorské továrny BMW.

BMW 3 Gran Turismo - technická data a ceny
Model 320i 328i 335i 318d 320d
Převodovka 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A) 6M (8A)
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997 2979 1995 1995
Válce/ventily 4/4 4/4 6/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 135/5000-6250 180/5000-6500 225/5800-6000 105/4000 135/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 270/1250-4500 350/1250-4800 400/1200-5000 320/1750-2500 380/1750-2750
Max. rychlost [km/h] 230 (229) 250 (250) 250 (250) 210 (210) 230 (226)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,9 (7,9) 6,1 (6,1) 5,7 (5,4) 9,7 (9,6) 8,0 (7,9)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,6 (6,2) 6,7 (6,4) 8,1 (7,7) 4,5 (4,8) 4,9 (4,9)
Cena [Kč] 947.500,- 1.057.500,- 1.215.000,- 925.000,- 995.000,-
Cena automat [Kč] 1.002.150,- 1.112.150,- 1.269.650,- 979.650,- 1.049.650,-
Diskuze (46)
2. 5. 2013 19:05
Re: Trojka GT
Omluva, ze reagují na jiný příspěvek. Není to náhodou úplně jedno, v čem Eda jezdí? I kdyby měl Felicii, tak přece může ohodnotit modlu bmw, nemyslíš?
2. 5. 2013 19:02
Re: Trojka GT
Představ si, ze prijdes do hodinářství. Pán ti ukáže dvoje hodinky. "Co stojí ty Breitlingy?" ptáš se zvědavě. Tento model stojí 119.000 korun, odpovídá prodavač. "A mají safirove sklo a náramek je z chirurgické oceli?" "Ale kdepak, ve skutecnosti je to plast a náramek je taky plastový, ale vypada jako byl ocelový, viďte?" Chvíli mas pocit, ze si z Tebe děla prodavač srandu. Vždyť hodinky vedle stojí jen o tisícovku více a mají nádherné safirove sklo a lesknouci se kovový náramek. Prodavač si toho všimne a reaguje. "Mily pane, Vám musí stačit, ze to jsou Breitlingy. Mají skvělý strojek, mají. Na materiály se u Breitlingu nehraje".
25. 3. 2013 08:12
Re: Trojka GT
Jakýmpak krasavcem jezdíte Vy pane Edo?
Avatar - flyboyeda
23. 3. 2013 14:38
Re: Trojka GT
Jestli se u BMW nehraje na interiér tak exteriér téhle odporné trojky GT to teda nezachrání ba navopak
23. 3. 2013 13:23
Re: TROJKA JEDNIČKOU
:-) Jo, ta cesta "do výšky" je ovšem tep doby. Řekněme, že je to přitažlivá další z karosářských četností tohoto subsegmentu.