BMW 435i M Sport aneb příprava na M4
Polovina června přinesla představení prvního zástupce zcela nové řady 4. Ta v nabídce značky BMW nahradí dosavadní kupé a kabriolety řady 3, pro níž nadále zůstanou vyhrazeny karosářské verze sedan, kombi a Gran Turismo. BMW tak provádí stejné dělení jako v případě řad 5 a 6.
S nástupem nové řady 4 je mimo jiné konec ostrým kupé a kabrioletům s označením M3, jejichž tradice sahá do poloviny osmdesátých let. Než dojde k představení modelu s označením M4, pod jehož kapotou má podle neoficiálních informací pracovat dvojicí turbodmychadel přeplňovaný řadový třílitrový šestiválec s výkonem 331 kW (450 k), tak bude pozici nejvýkonnějšího a zároveň nejsportovnějšího provedení dané řady zastávat model 435i s paketem M Sport.
BMW 435i je aktuálním vrcholem řady 4 a ve své přídi má uložen třílitrový řadový šestiválec přeplňovaný jediným turbodmychadlem typu Twin-Scroll. Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 225 kW při 5800 až 6000 min-1 a točivým momentem 400 N.m dostupným od 1200 do 5000 min-1.
V případě verze s pohonem zadních kol je standardem šestistupňová manuální převodovka a na přání bude k dispozici osmistupňová automatická převodovka, která je standardem pro verzi xDrive s pohonem všech kol.
Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládne 435i za 5,4 sekundy s manuální převodovkou a za 5,1 s automatickou převodovkou. Provedení 435i xDrive potřebuje na stejnou disciplínu 4,9 s. Maximální rychlost je vždy omezena na 250 km/h. Kombinovanou spotřebu paliva uvádí BMW pro 435i s manuálem 7,9 l na 100 km a s automatem 7,2 l na 100 km, zatímco xDrive má 7,6 l benzinu na 100 km.
Paket M Sport sice nepřináší žádné změny v oblasti pohonné jednotky, ale jeho součástí je sportovní podvozek s pevnějšími tlumiči i pružinami a tužšími stabilizátory, který může být na přání vybaven adaptivními tlumiči. Dále může obsahovat i výkonnější brzdový systém se čtyřpístkovými třmeny vpředu a dvoupístkovými třmeny vzadu. Úpravu odrážející se v jízdních vlastnostech i vzhledu představují 18" kola nahrazující standardní sedmnáctipalcová. Za příplatek budou k dispozici také 19" ráfky.
Kromě úprav podvozku obsahuje M Sport i stylistické úpravy exteriéru a interiéru. V případě karoserie se jedná o agresivněji tvarované nárazníky, nástavce prahů a přední blatníky s výdechy. V interiéru se jedná o kryty prahů, sportovní tříramenný volant, sportovní sedadla čalouněná částečně Alcantarou a několik dalších dekorativních prvků zvyšujících sportovní styl prostoru pro cestující.
Paket M Sport samozřejmě nebude vyhrazen pouze pro model 435i, ale právě toto spojení se vizuálně i svými jízdními výkony nejvíce přibližuje připravovanému modelu M4. Ten přitom čeká nelehký úkol navázat na čtyři generace populárních kupé, kabrioletů a sedanů M3.
Rychlé ohlédnutí za M3
Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1985 měla premiéru první generace BMW M3. Od ostatních zástupců tehdejší řady 3 generace E30 se na první pohled lišila nárazníky, výrazně rozšířenými blatníky a spoilerem na víku zavazadlového prostoru. Pod kapotou pracoval čtyřválec o objemu 2,3 l s výkonem 147 kW.
První generace M3 slavila velké úspěchy na závodních tratích. K největším patřilo vítězství v Mistrovství světa cestovních vozů v roce 1987, dvojice evropských titulů a stejný počet titulů z německého šampionátu DTM. Podobně úspěšná byla i u zákazníků, když bylo prodáno více než 17 970 kusů, včetně šestisetkusové série BMW M3 Sport Evolution s motorem 2,5 l a ručně vyráběného kabrioletu, jenž vznikl v počtu 765 kusů.
Druhá generace M3, která se představila v roce 1992, vycházela z řady 3 generace E36 a oproti svému předchůdci působila výrazně civilnějším dojmem. K jejímu pohonu sloužil atmosférický šestiválec s výkonem 210 kW (286 k). Tato M3 byla mimo jiné prvním modelem BMW s proměnným časováním sacích ventilů VANOS Tento systém, patentovaný BMW M, výrazně zvyšoval točivý moment v nízkých a středních otáčkách.
V případě druhé generace byl často kritizován poměrně mírný vzhled a vyšší hmotnost, ale opět se jednalo o vynikajícího zástupce své kategorie, což dokazovaly výsledky dosažené na závodních tratích a ještě lépe i prodejní výsledky. Do ukončení výroby v roce 1999 vzniklo přes 71 000 kupé, kabrioletů a čtyřdveřových sedanů.
Třetí generace M3 byla odvozena od generace E46 a zůstala věrná řadovému šestiválci. Ten z objemu 3,2 litru poskytoval výkon 252 kW (343 k). V případě této M3 BMW zůstalo jen u dvou karosářských verzí – kupé a kabrioletu. Zvláště kupé se ovšem dočkalo řady modifikací, z nichž ty nejpopulárnější představují osmiválcové M3 GTR a odlehčené M3 CSL. Za pouhých pět let výroby vzniklo přes 85 000 vozů M3 třetí generace.
Poslední M3 se v produkční podobě představila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2007 a vycházela z řady 3 generace E90/92/E93, což znamená, že kromě kupé a kabrioletu byl k opět k dispozici i čtyřdveřový sedan. Šestiválec dvojice předchozích generací byl zapomenut o pod kapotu se nastěhoval čtyřlitrový osmiválec s výkonem 309 kW (420 k). Historie této M3 se uzavřela v podstatě v první polovině letošního roku, když šéf BMW M, Friedrich Nitschke, prozradil, že všechny M3, které ještě opustí výrobní linku do ukončení produkce již mají majitele.