Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Cadillac BLS Wagon 1.9D Sport Luxury – Severská, nikoli Severní Amerika

Ondřej Šuch
Cadillac jako kombi s turbodieselem??? Kdysi otázka do kabaretu, ale to si u Jaguaru původně mysleli taky…

Snaha rozšířit portfolio prémiových značek směrem k evropsky oblíbeným třídám je evidentně nad všechny tradice. Když už jsme se tedy dočkali zmíněného naftového kombi od Jaguaru, podobný krok značky Cadillac už nepřijde podivný vůbec.

Platforma, kterou GM využívá pro Opel Vectra a Saab 9-3 je osazena karoserií, ve které lze identifikovat švédské kořeny i bez brýlí. Nejde ale o zcela totožné vozy – ve skutečnosti má Cadillac z vnějších prvků totožné se Saabem jen boční dveře, skla a střechu. Osobitost dodávají vozu výrazná mřížka chladiče i zadní sdružená světla a kromě relativně nenápadného laku je vůz svým způsobem atraktivní a designově rozhodně čistý.

Světlý interiér je kombinací saabovského přístrojového panelu, ovladačů klimatizace a sedadel s prvky amerického důrazu na okatý komfort, či chcete-li nenutný luxus – příkladem budiž pohled na analogové hodiny na přístrojové desce. Zámek zapalování je kupodivu v tradičnější poloze vedle volantu. Ten je tříramenný a včetně ovladačů dokonalý.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

Sedadla patří k nejpovedenějším částem vozu. Ta přední s elektrickým ovládáním nabízejí skvělý komfort i možnost optimálního nastavení pozice řidiče vůči volantu a pedálům, mají ale slabší boční vedení. Zadní sedačky jsou pohodlné téměř stejně, trpí ovšem nedostatkem místa pro kolena. Kožené čalounění je i v dveřních výplních bezchybné, použité plasty přiměřené a vůně až neamericky příjemná. Už základní výbava vozu je solidní a obsahuje například i ESP, námi testovaná verze Sport Luxury pak sice komfortem téměř hýří, ale stále ještě umožňuje připlatit si za střešní okno, parkovací asistent či DVD navigaci.

Zavazadelník je dobře přístupný lehce otevíratelnými pátými dveřmi, stejně jako u Saabu ale žehráme na poměrně malou výšku hrany víka při otevření. Nijak závratný základní objem 425 litrů je limitován vysokou podlahou, pod ní se ale ukrývá jen souprava na lepení pneumatik. Stejně jako u interiéru nás u zavazadelníku potěšilo jeho bezchybné světlé čalounění.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

U multikulturního vozu nepřekvapí, že pod jeho kapotou tepe klenot z dílen Fiatu, jmenovitě Common rail 1.9 s dvojitým(!) přeplňováním. Postupné zapojování obou turbodmychadel podle narůstajících otáček má za následek nadstandardní kultivovanost zvukovou i výkonovou, pochopitelně ale až po zahřátí. Motor s výkonem 132 kW a točivým momentem 370 Nm cvičí s relativně těžkým kombi velmi jistě a na brizanci kupodivu příliš nemění ani kombinace se šestistupňovou automatickou převodovkou. V porovnání např. s motory TDI se sdruženými vstřikovači je nástup výkonu podobně razantní, ovšem u Cadilaccu bez prodlevy a s přijatelnější zvukovou kulisou. K deklarované průměrné spotřebě 7,5 l/100 km je potřeba vůz téměř nutit, při běžné mimoměstské jízdě motor žádá až o litr více, ve městě pak průměrně 9,5 litru.

cadillac testy strednitrida cadillac testy strednitrida
 

Podvozek je jednoznačně zaměřen na komfort jízdy, dokonce i s osmnáctipalcovými koly se na méně kvalitních silnicích nemusí bát o smrt vytřesením. I když víceprvkové zavěšení zadních kol odvádí dobrou práci a karoserie se výrazně nenaklání, snahy o sportovnější jízdu hatí až příliš nekontaktní řízení – účinek posilovače je dalším znamením toho, že sedíme v „americkém“ voze.

Pohled do ceníku napoví, že BLS se pohybuje pod úrovní srovnatelné evropské prémiové konkurence. Prestižní americkou značku (byť vyráběnou ve Švédsku a s italským motorem) tak lze pořídit za relativně zajímavé ceny. Nevýhodou je zatím řídká prodejní a servisní síť výhodou neokoukanost.

První cena vozu836.500,- (2.0 175k Business 6M)
První cena vozu s testovanou motorizací905.800,- (1.9 D 180k Business 6M)
Základní cena testovaného vozu1.179.900,- (1.9 D 180k Sport Luxury 6A)
Cena testovaného vozu1.278.500,- (1.9 D 180k Sport Luxury 6A)

Plusy:

  • design
  • zpracování interiéru
  • nižší cena oproti prémiové konkurenci
  • pohodlí na předních sedadlech
  • skvělý motor
  • základní výbava
  • cena

Minusy:

  • podobnost se Saabem
  • přílišný účinek posilovače řízení
  • omezené servisní zázemí
  • objem zavazadlového prostoru
  • spotřeba

Ondřej Šuch
Cadillac BLS Wagon 1.9D Sport Luxury
Cena základní sestavy 1 179 900 Kč
Výbava základní sestavy systém StabiliTrak, imobilizér, přední, boční a hlavové airbagy, palubní počítač, tříramenný volant s dálkovým ovládáním audiosystému, tempomat, audiosystém se sedmi reproduktory „Piano black“ interiér, dešťový senzor, sedačky nastavitelné v osmi směrech, dvouzónová klimatizace,18“ kola, sportovní podvozek, Bi-xenonové světlomety, vyhřívané elektricky nastavitelné kožené sedačky s pamětí a dřevěné vykládání interiéru Kč
Cena testované sestavy 1 278 500 Kč
Výbava testované sestavy Parkovací asistent (11.300,-), DVD navigace a audiosystém Bose (87.300,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1850 - 2850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 425 / 1285
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1620 / 550
Rozměr pneu: 235/45 R17
Cadillac BLS Wagon 1.9D Sport Luxury
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4716
b) šířka (mm): 1802
c) výška (mm): 1543
d) rozvor (mm): 2957
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 840 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano