Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

California v Kalifornii: Legendární obytňák od VW jsme prohnali po Americe!

Leoš Káňa
Diskuze (5)

Kde jinde oslavit třicáté narozeniny Volkswagenu California než v zemi, která ho nejvíce proslavila a dala mu i jméno.

Tady to všechno začalo – stát Kalifornie, jihozápadní pobřeží Tichého oceánu. V San Francisku se v šedesátých letech rozrůstá hnutí hippies, jehož nedílnou součástí jsou i pestrobarevné volkswageny. Když v roce 1988 představitelé německé značky hledali název pro jejich kempinkový speciál, nemohli zvolit výstižnější jméno. Tak vznikl Volkswagen California, legenda volně smýšlejících cestovatelů. V Los Angeles jsou pro nás připraveny vozy

v nejvyšší specifikaci Ocean, s benzinovým dvoulitrem – naftu nemají v Americe příliš v lásce –, sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Kombinace, která nás dostane i do nejodlehlejších koutů nejbohatšího státu USA.

Plážový povaleč

První den strávíme na pacifi ckém pobřeží. Míříme na pláž Venice Beach se známou promenádou Ocean Front Walk, plnou restaurací, barů, obchodů i pouličních umělců a prodavačů. V neděli odpoledne je přelidněná, takže se pomalu prokousáváme kolonou aut. V californii nám však nic nechybí – sedadla jsou pohodlná, klimatizace účinná a z reproduktorů hraje americký rock. Alespoň můžeme sledovat mumraj všech zajímavých postaviček, i když u několika pomalovaných předchůdců obytného volkswagenu bychom rádi zastavili. Po Pacific Coast Highway pokračujeme do Malibu a pod

vlivem pohodového cestovního tempa se kocháme okolím. Obytné vozy všech velikostí zaparkované na pobřeží značí, že místní surfaři se bez nich zkrátka neobejdou. Tolik transporterů na jednom místě jsme ještě neviděli. Když nás jejich majitelé vidí, mávají na pozdrav.

Musíme přiznat, že provozu se moc nevěnujeme. Přednárazový systém nás určitě upozorní na blížící se překážku, nebo sám zastaví. Nemusíme se tedy obávat, že skončíme napasovaní v zadním nárazníku nějakého obřího pickupu, jak to vidíme v protisměru. V dálce pozorujeme velrybu a do toho zapadá slunce – tak to je „Amerika“ se vším všudy.

Kouzlo jednoduchosti

První nocleh leží v kopcích nad pobřežím. Vyškrábat se strmou cestou nahoru nečiní californii žádný problém. Teď ještě na malém paloučku najít rovinu, abychom nestáli do kopce, nebo nakloněni na stranu. Hned se pouštíme do přestavby na spaní. Vytáhneme zadní lavici dopředu, sklopíme opěradlo, přehodíme matraci a dole máme hotové lůžko pro dvě osoby. Připravit horní část je ještě jednodušší. U nejvyšší výbavy Ocean zvedají střešní nástavbu elektromotorky, ovládající se multifunkční konzolou na stropě. Ještě zatáhnout záclonky, a za pár minut máme hotovo. A spaní v patře? Paráda! Ráno se probouzíme svěží jako rybičky.















Volkswagen California 2.0 TSI 7DSG 4Motion
Palivo benzin
Počet válců/ventilů 4/16
Zdvihový objem (cm3) 1984
Výkon (kW/min-1) 150/4200-600
Točivý moment (Nm/min-1) 350/1500-4000
Převodovka 7AT
Maximální rychlost (km/h) 198
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,9
Kombin. spotřeba (l/100 km) 9,6
Cena: Beach (Kč) 1 582 853
Cena: Coast (Kč) 1 924 619
Cena: Ocean (Kč) 2 156 357

Neznámý cizinec

Další den máme více času na zastávky, takže se jedeme podívat do Santa Barbary, kde se stáváme středem pozornosti. Každý si chce novou californii prohlédnout a místní vyzvídají, odkud jsme. Několik šťastných majitelů starších modelů kvůli nám i zastavuje, protože aktuální provedení ještě neviděli. Nejnovější california se totiž paradoxně na severoamerickém trhu neprodává, což nám zástupci značky vysvětlili jednoduše: „Pro Američany by byla drahá.“

Dále míříme do vnitrozemí a v horských silničkách vyprahlého národního parku Los Pardes volkswagen dokazuje, jak výborné má jízdní vlastnosti – takhle bychom si řízení s jiným obytňákem neužili. Druhou noc spíme v ještě odlehlejším koutě, kam se lze dostat jen po polní cestě podél vyschlého říčního toku. Prach, kamení, stoupání, klesání – čtyřkolka zvládne vše.

Filmová hvězda

Poslední den nám jihozápad Spojených států ukazuje jinou tvář. Dále ve vnitrozemí se kopce zelenají a přes rozlehlé planiny vedou silnice bez zatáček. Už jste někdy ujeli 40 kilometrů rovně? My poprvé. Čtyřproudá dálnice směřující zpět do Los Angeles se také jen tak nevidí. Hlavně když se časem rozšíří na pět, šest a nakonec na sedm pruhů v jednom směru. Houstne i provoz, ale všichni si drží tempo 75 mil/h, tedy 120 km/h. California si jenom ševelí, vždyť díky benzinovému dvoulitru s výkonem 150 kW může po dálnici uhánět rychlostí až 198 km/h. Nikdo nespěchá, ani zbytečně nebrzdí, při přejíždění mezi proudy nám pomáhá systém sledování mrtvého úhlu.

Jedna z posledních zastávek nás čeká na Hollywood Hills s výhledem na celé Los Angeles i vyhlášenou filmařskou oblast. V uzoučkých silničkách kopcovitého Hollywoodlandu vynikne obratnost volkswagenu a na americké poměry i kompaktní rozměry. Dál už nás čeká jen letiště.

Škoda že není více času navštívit San Francisko, Yosemitský národní park, Death Valley, prohlédnout si obří sekvoje nebo se projet po legendární Route 66. Volkswagen California by pro to byl nejlepší společník, protože se ze svižného a pohodlného MPV umí rychle proměnit v komfortní hotel.

Plusy

  • Multifunkční využití

 

  • Výborné jízdní vlastnosti

 

 

  • Snadná úprava na spaní

 

 

  • Silný motor

 

Minusy

  • Vyšší cena

 

  • Spotřeba benzinu

 

 

  • Verze Coast a Ocean jen čtyřmístné

 

Víte, že …

… Kalifornie, která leží na jihozápadě Spojených států amerických na pobřeží Tichého oceánu, je rozlohou 423.970 km² třetím největším státem USA a s 39,3 milionu obyvatel nejlidnatějším?

… hlavním městem je Sacramento se 490 tisíci obyvatel, největším potom Los Angeles se čtyřmi miliony?

… nejvyšším vrcholem je Mount Whitney s nadmořskou výškou 4421 m v pohoří Sierra Nevada, jenž je nejvyšší horou kontinentálních Spojených států?

… pláň Badwater v Údolí smrti s nadmořskou výškou 85 m je naopak nejníže položeným místem USA?

… na kalifornském pobřeží se Španělé objevili v roce 1542 a pojmenovali ho zřejmě po mytické zemi španělského románu?

… území bylo součástí místokrálovství Nové Španělsko a od roku 1821 nezávislého Mexika?

… po mexicko-americké válce připadla v roce 1848 Spojeným státům a 9. září 1850 se stala 31. státem USA?

… Kalifornie je státem s nejvyšším HDP v USA – 1,4 bilionu dolarů – a tvoří celých 14 % ekonomiky Unie?

… roční příjem na obyvatele je 47.000 dolarů (3916 dolarů měsíčně)? To je o 1/3 víc než celostátní průměr.

… Kalifornie je největším centrem počítačového a filmového průmyslu na světě, soustředěného v Silicon Valley a losangelském Hollywoodu?

Volkswagen California: Zrozen ke svobodě

Prapůvodně byl symbolem vzdoru proti konzumní společnosti, postupně se z něj stal pohodlný společník na dovolenkové kempování. Volkswagen California slaví třicetiny.

O šedesátých a sedmdesátých letech minulého století, kdy američtí hippies celému světu ukázali, jak bezstarostný život může být, se naši dědečci vzhledem k tuhému socialismu dozvídali jen z doslechu. My však víme, že k „dětem květin“ neodmyslitelně patřily dlouhé vlasy, volné šaty, mír, láska, přátelství a kromě LSD i pestrobarevně pomalované minibusy Volkswagen, které jim umožňovaly společné volné cestování. Již první generace Transporteru T1 se stala základem pro obytná provedení, například od výrobce přívěsů Westfalia. Stejná společnost přišla na nápad s vyklápěcí střechou a postarala se o výrobu prvních dvou generací kultovního vozu.

California T3 (1988-1990)

Speciální karavan na základech Transporteru T3 se představil v roce 1988 na výstavě v Essenu. Limitovaná edice využila osvědčené uspořádání a vybavení, které Westfalia navrhla pro svou přestavbu Joker. Tu prodávala již dříve, ale vystavený kempinkový vůz byl poprvé prezentován pod značkou Volkswagen.

Neměl sice dvojitá skla jako model Joker, zato byl o deset tisíc marek levnější. A to bylo rozhodující, protože první rok prodal Volkswagen 5000 californií. Pod vyklápěcí střechou se nacházelo lůžko o rozměrech 1850 x 1220 mm. V nabídce byla i verze s vysokou pevnou střechou s matrací 1940 x 1160 mm, která byla odolnější vůči nepříznivému počasí. Jenže s výškou celého vozu 2610 mm se už nevešla do některých veřejných ani domácích garáží.

Dnes už se přesně neví, kdy kempinkové T3 získalo název California. Původně šlo jen o luxusní verzi, ale posléze se toto označení vžilo pro všechny modely s tradičním „kalifornským“ uspořádáním kabiny. Tedy s výklopnou střechou, otočnými předními křesly, zadními sklopnými sedadly, která šlo rozložit na 1880 mm dlouhou a 1200 mm širokou postel, a kuchyňskou linkou za řidičem. T3 mělo k dispozici i pomocné vytápění, připojení na 220 V, samostatné baterie pro vnitřní prostor i nádrže na sladkou a odpadní vodu. První california se vyráběla jen do roku 1990, protože přišla až v samotném závěru životního cyklu řady T3. I tak jich vzniklo asi 22.000 kusů.

California T4 (1990-2003)

S novou řadou T4 přišly výrazné technické změny. Po čtyřech desetiletích pohonu zadních kol plochými čtyřválci přepracovali konstruktéři transporter

vzhůru nohama: motor umístili dopředu, kde poháněl přední nápravu. Tím se změnil design, podvozek, motory i nabídka prostoru. Stejně jako T3 vznikal nástupce v dílnách firmy Westfalia a tehdejší reklamní slogan zněl: „Hotel California. Tiché místo, komfortní vybavení, panoramatický výhled.“ Šlo o narážku na skladbu skupiny Eagles a hotel ve městě West Hollywood.

Uspořádání obytné části zůstalo stejné, ale se změnou koncepce celého vozu se lednička, sporák i připojení na externí elektrickou síť mohly posunout více dozadu. Tím se zvětšila svoboda pohybu v prostoru pro posezení. Předchozí plastová okna náchylná na poškrábání nahradila skleněná a do volitelné výbavy přibyla zadní sprcha. Bezpečnost jízdy zvýšila dvojice airbagů, stabilizace ESP a řidič si mohl cíl cesty navolit na navigaci.

V roce 1992 nabídku tvořilo základní provedení Coach s výklopnou střechou a prodloužené verze: Club s kuchyňkou a Tour i s otočnými předními křesly. O dva roky později debutoval model s vysokou střechou vyrobený k 150. výročí založení firmy Westfalia a také aerodynamicky optimalizovaná 500kusová série Highway. Rok 1995 znamenal příchod luxusního modelu Exclusive s vysokou střechou, dlouhým rozvorem a mokrou místností včetně WC. Rok nato se california dočkala faceliftu. Čtvrté generace se prodalo 39.000 kusů.

California T5 (2004-2015)

Transporter T5 se představil na jaře 2003 a od T4 převzal koncepci s pohonným ústrojím vpředu. Novinkou byl pohon všech kol 4Motion s elektronicky

řízenou vícelamelovou spojkou, který nahradil méně účinnou viskózní spojku, používanou v T4. California si premiéru odbyla v létě a zpočátku se nabízela ve dvou provedeních Trendline a Comfortline. Obě dostala i elektrohydraulické ovládání výklopné střechy a luxusnější comfortline také hodnotnější palubní desku z multivanu. Výroba se přestěhovala do Hannoveru. Kromě kvalitnějších a lehčích materiálů se ve voze objevila řada chytrých řešení – například rozkládací křesílka schovaná ve víku kufru nebo venkovní stoleček uložený ve výplni posuvných bočních dveří.

Roštové lůžko v patře nabídlo více komfortu, interiér osvětlila řada světýlek a lamp, záclonky integrované do čelního skla zase vytvořily větší soukromí.

Novinkami byly i sklopný a posuvný stolek u kuchyňky, 42litrová lednička nebo minitrezor. Do T5 si zákazníci mohli objednat přehrávač DVD, televizor, připojení mobilního telefonu nebo parkovací kameru. Během jedenáctiletého života vznikla spousta speciálních a limitovaných edicí, které hýčkaly majitele nevídaným přepychem. Jejich cena však vystoupala až příliš. Proto v roce 2007 Volkswagen představil levnou možnost kempování: verzi Beach. Ta se obešla bez kuchyňky a střecha se vyklápěla ručně. S 54.000 prodanými kusy se California T5 stala nejúspěšnějším kempovacím vozem na světě.

California T6 (od roku 2015)

Uspořádáním kabiny a základním vybavením se T6 příliš neliší od T5, převzalo od ní podvozek i rozvor náprav 3000 mm. Vždyť i vyklápěcí mechanismus střechy nebo systém rozkládání zadních sedadel zůstal zachován. Změnil se však design exteriéru i palubní desky, california dostala úspornější motory, spoustu jízdních asistentů, moderní infotainment, nové vnitřní dekory a celou řadu komfortních prvků splňujících jakékoliv přání zákazníka. I díky domu oslavila California T6 v roce 2017 prodejní rekord s 15 155 dodanými vozy. K letošnímu březnu si poslední generaci převzalo 37.000 zákazníků.

Leoš Káňa
Diskuze (5)
28. 5. 2018 20:33
Re: cena a homologace v USA
Californie Ocean má otočná přední sedadla v základu, standardní pneumatiky na Californii jsou 235 / 55 na 17 diskach to asi nejsou nizkoprofilovky. Na ameriku je to malý, to je jasný.
Avatar - Blue Sun
13. 5. 2018 09:14
Re: cena a homologace v USA
Připlácení za samozřejmé věci je u VW zcela normální... tak čemu se divíš?
13. 5. 2018 07:20
Re: cena a homologace v USA
To je asi obecný problém naprosté většiny obytných aut, že jejich konstruktéři v nich sami nikdy nikam nejeli. Podle toho pak jejich výtvory vypadají ...

Třeba u Californie mi přijde úsměvné, že konstruktéři si vybrali pro obytnou přestavbu tu nejmenší možnou verzi auta a pak se s tou sardinkou ještě jedou chlubit do Ameriky >:D .
A taky mě překvapilo, že ani naprosto nezbytné prvky jako třeba otočná přední sedadla nejsou za tu cenu v základu, ale musí se objednávat a připlácet navíc. Přijde mi to jako výsměch zákazníkům
Avatar - rokyta.p
13. 5. 2018 01:17
Re: cena a homologace v USA
Já si myslím, že to pro americký trh ani není. Navíc pro ně se zdá trošku malý. Buď mají nějaký F350 co nese na korbě sundávací obytnou boudu. Nebo má v korbě točnici a táhne obytný vlek. Nebo mají novinku tzv. "sport van" což je náš Sprinter 4x4 na větších kolech (u nich i jako Freightliner 2500) a dovnitř si dají serfová prkna, horská kola a takové. Uvnitř je vařič a spaní a 2-4 osoby vyrazí někam do národních parků.

Legenda bylo T3 se synchrem. Osobně mě nejvíc oslovuje zas T4. Už to bylo slušné a je to držák ...Od T5 to šlo do kytek a když koukám na nízkoprofilové silniční kola od vyobrazené T6, tak konstruktéři asi znají Overland pouze z kanceláře a tímpádem auto nemá smysl vůbec řešit.
12. 5. 2018 21:02
cena a homologace v USA
tak jsem shledl na toto trema video na youtube, jak to testova Pepa ... a padla tam informace, ze to auto neni homologovane pro provoz v USA + ukazka vpredu nemecka SPZ, vzadu docasna USA SPZ... a pry duvod... na pomery v USA by to bylo moc drahe... se ani nedivim, kdyz tu koukam na ty CZ ceny... Amici maji rozum, no vsak on to nasinec z EU koupi...