Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Caparo v problémech, šéf spáchal sebevraždu

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Osud britského výrobce silničních formulí je nejistý. Caparo Group je v nucené správě a její šéf už nežije.

Mateřská společnost Caparo Group se skládá z konsorcia podniků, které se zaměřují hlavně na ocelářský průmysl. Klesající ceny oceli v poslední době jí však srazily na kolena a před dvěma týdny na ni byla uvalena nucená správa. Šéf Angad Paul, syn zakladatele Swraje Paula, navíc zemřel 8. listopadu při pádu z okna svého podkrovního bytu. Cizí zavinění policie vyloučila, šlo tedy jistě o sebevraždu. Caparo momentálně stíhá jedna rána za druhou.

Caparo T1, výsledek ambiciózního projektu, který se původně jmenoval Freestream T1, bylo představeno před devíti lety. Formule s registrační značkou a dvěma místy pro pilota a spolujezdce vyrážela dech svými výkony a nízkou hmotností 570 kg. Extrémní supersport si pochopitelně příliš mnoho klientely nenašel a výrobce se prakticky od počátku existence potácel na hraně bankrotu. Vývojovým pracem příliš nepomohl ani incident závodníka Jasona Plata, kterému v roce 2007 při testech shořel motor v rychlosti přes 240 km/h. Vyvázl s popáleninami.

Tříapůllitrový atmosférický osmiválec Menard dává 425 kW. Představila se rovněž policejní verze, v roce 2009 se zrodila výkonnější Race Extreme se 462 kW, která zhubla dalších 20 kg. V Basingstoke se však od loňska pracovalo na modernizované Evolution, kterou zatím viděla za zavřenými dveřmi pouze hrstka potenciálních klientů. Loni v srpnu byl uvolněn oficiálně pouze teaser... Caparo Vehicle Technologies chtěl nabídnout i závodní balíček pro extrémní okruhové hrátky, koneckonců ani základní T1 se do běžného provozu opravdu moc nehodí. Na zakázku stavěné motory měly dávat až 522 kW. To vše za 1,1 milionu eur (29,7 milionu korun dle současného kurzu).

Počítalo se s aktualizovaným vzhledem, ABS, kontrolou trakce a stability kvůli silniční homologaci, plně nastavitelným šasi na okruh a vylepšeným pohodlím pilota, ale kdo by očekával za volantem nějaký komfort, že?

S Caparem to tedy vzhledem ke tragédii nevypadá vůbec dobře. Najde se bohatý investor? Takto úzce zaměření výrobci to ovšem měli těžké vždy. Příklad Horacia Paganiho však ukazuje, že mohou fungovat. Těch, kterým se přežít nepodařilo, je ovšem mnohem více...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)