Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh za rok 2014: Škoda obsadila kompletní pódium mezi modely

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Škodě patří tři první pozice mezi nejoblíbenějšími novými modely osobních aut na českém trhu. Ovládá také pětici segmentů z osmičky.

Nejprodávanějším novým automobilem na domácím trhu je Octavia. Čeští firemní i soukromí klienti si jich za celý loňský rok koupili 20.539 kusů. Také jí jako jediné ze všech patří dvouciferný podíl, dosáhla 10,67 %. Druhý Rapid překročil hranici 6,4 % a má na svém kontě 12.393 aut. Fabia, která prochází generační výměnou, si připsala jen 8.773 vozů (4,6 %). Nejoblíbenějším dováženým modelem je jinak evropská jednička Golf s 3,5 % a 6.633 kusy. Nejlepší pětici doplňuje Hyundai i30 (6.172 ks, 3,2 %). Stálé oblibě se těší Fiesta, která pokořila hranici 5 tisíce přírůstků a za ní následují další dvě škodovky. SUV Yeti se podařilo totéž a za malým fordem zaostalo jen o 22 registrací. Superb si připsal 4,4 tisíce exemplářů). Top 10 doplňují ještě Hyundaie ix 20 (4,3 tis.) a i20 (3,5 tis.). Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovický konkurent se stylizovaným H ve znaku. Jak loni vypadala situace v jednotlivých třídách?

Minivozy

Neohroženým králem nejmenšího segmentu je bratislavské Citigo, jeho sourozenec Up! skončil bronzový. Pokořil jej Hyundai i10, který se zlepšil naprosto radikálně, v roce 2013 se prodalo jen 71 kusů, 58 z nich připadlo už nové generaci. Fiat sice minivozy vždy uměl, ale třetí Panda má velkou konkurenci a rozhodně nestojí tak málo, jako ta předešlá. Zaznamenala však naprosto stejný výsledek jako před rokem! Polský Ford Ka vyšplhal vzhůru díky akcím. Zda pořadím minikategorie zamíchají noví velcí hráči, na to si musíme počkat minimálně do letošního ledna, který napoví více. Hlavně jsme zvědavi na Twingo.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO3 2803 0552257,4%
2.HYUNDAI i10964718931257,7%
3.VOLKSWAGEN UP!4934187517,9%
4.FIAT PANDA37137100,0%
5.FORD KA248117131112,0%

Malé vozy

Fabia mezi malými vozy stále vede. Střídání stráží ale znamená pokles zájmu oproti roku 2013 o 1.113 kusů. Tomu se však nevyvaruje při střídání generací prakticky nikdo. Ani Hyundai i20, který je na tom momentálně stejně, druhá řada se stejným označením se začala prodávat v prosinci 2014. Úbytky jsou však, pravda, oproti škodovce minimální. Naopak radikální zvýšení zájmu zaznamenala celkově stříbrná Fiesta, skoro dvoutřetinové, předloni se jich za stejné období prodaly jen tři tisíce. První pětku doplňují dva vozy koncernu VW: Polo a Ibiza. Drtivá většina malých seatů však do čtvrt roku končí za hranicemi naší země...

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA8 7739 886-1 113-11,3%
2.FORD FIESTA5 0383 0342 00466,1%
3.HYUNDAI i203 5523 609-57-1,6%
4.VOLKSWAGEN POLO2 6411 91872336,2%
5.SEAT IBIZA2 2551 99825713,4%

Nižší střední třída

Octavia podle Svazu dovozců automobilů patří do střední třídy, rozvorem náprav jí však neodpovídá. Rapid je sem naopak řazen správně, i když je jeho nabídka motorů spíše skromnější. Šplhounem je oficiálně Leon se skoro dvojnásobkem, jenže u něj platí totéž, co u výše zmíněné Ibizy. Španělská dcera Volkswagenu vyváží z České republiky tři čtvrtiny nových vozů ven.

Zajímavé jsou i další postupy u první pětky: takřka poloviční v případě Rapidu, Golf vykazuje v tomto ohledu 34 % a zvedla se i i30. Levnějších a menších okřídlených šípů se prodalo o 4 tisíce více.

Nejprodávanější auta nižší střední třídy
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA20 53918 1892 35012,9%
2.ŠKODA RAPID12 3938 3554 03848,3%
3.VOLKSWAGEN GOLF6 6334 9171 71634,0%
4.HYUNDAI i306 1725 0451 12722,9%
5.SEAT LEON3 0931 6101 48392,1%

Střední třída

Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první a navíc o 11 procent posílil, zatímco Passatů si Češi koupili letos naopak o 7 % méně. Nejspíše je na vině opět generační výměna. B8 má ovšem ambice velké a chce zatopit i Mercedesu, BMW a Audi. Nástupce ale už vyhlíží i škodovka, podobu faceliftu Hyundaie i40 už známe. A Mondeo prošlo konečně obměnou nedávno, i když už stačilo v interiéru trochu zastarat. I tak je na tom lépe než v roce 2013, navíc stejně jako všichni kromě VW. Obliba Řádně drahých sérií 3 a 4 z Mnichova také neutuchá. Modrobílá značka je ale silná hlavně výše..

Nejprodávanější auta střední třídy
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB4 4063 97543110,8%
2.VOLKSWAGEN PASSAT2 1442 315-171-7,4%
3.HYUNDAI i401 060992686,9%
4.BMW řady 3 / 4924886384,3%
5.FORD MONDEO841803384,7%

Vyšší střední třída

Zatímco lídr vyšší střední BMW řady 5 (včetně liftbacků GT vycházejících z větší sedmičky) posiluje, u bavorského soupeře z Ingolstadtu je tomu přesně naopak. Audi A6 i s oplastovanými Allroady ztratilo skoro dvacet procent. Prohrálo sice i v roce 2013, ale jen o 73 aut oproti aktuálním 265. Bronzová je třída E od Mercedesu, čest „neněmeckých“ značek zachraňuje Volvo s řadami 70 a 80. Situaci Mnichova dokresluje i úspěch všech variant šestky a její skok o více než polovinu.

Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW řady 5874827475,7%
2.AUDI A6/ALLROAD609754-145-19,2%
3.MERCEDES-BENZ třídy E3643075718,6%
4.VOLVO 70/802952633212,2%
5.BMW řady 6143925155,4%

Luxusní vozy

Naprostým suverénem ve třídě luxusních limuzín (a také fastbacků a kupé) je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou. Vždyť loni zaznamenala o 269 % více registrací než v předchozím roce! Trojnásobek a ještě kousek má i Audi A8, ale to se musí sklonit před sedmičkovým BMW a nachází se tedy až na bronzu. Postupy i pády jsou zde pochopitelně vzhledem k nižšímu objemu registrací razantnější. Za Panamerou, kterých se prodalo o šest méně a SDA ji řadí mezi sportovní auta, najdeme vyslance hrdého Albionu: Jaguar XJ. Také on je takovým vetřelcem v jinak germánském segmentu.

Nejprodávanější luxusní vozy
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ třídy S33290242268,9%
2.BMW řady 7123923133,7%
3.AUDI A8973166212,9%
4.PORSCHE PANAMERA2834-6-17,6%
5.JAGUAR XJ1711654,5%

Terénní vozy a SUV

Dacia Duster zaznamenala sice zvýšený zájem zákazníků o více než tři čtvrtiny, ale na Yetiho to nestačilo, i on si polepšil o 64 %. Rumunské SUV se tak dostalo jen přes hranici tří tisíc registrací. Hyundai ix35 a VW Tiguan oscilují kolem 2 tisíc, Kia Sportage má ještě méně. Autům pro nezpevněné cesty bez rozdílu velikosti dominují pochopitelně ta menší, kompaktnější a levnější, mnohdy nemají ani pohon všech kol a vydávat se s nimi mimo asfalt je o podvozek. Ale móda tak velí...

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI5 0163 0541 96264,2%
2.DACIA DUSTER3 0891 7471 34276,8%
3.HYUNDAI ix352 1972 0751225,9%
4.VOLKSWAGEN TIGUAN2 0881 71637221,7%
5.KIA SPORTAGE1 6921 5901026,4%

MPV

Hyundai ix20 má nad Roomsterem navrch, respektive loni už podruhé za sebou měl. Futurista s okřídleným šípem vyhrál naposledy ročník 2012. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je o více než tři čtvrtiny lepší než ten předloňský. Fiat 500L uvádí SDA v malých vozech, je to však jednoznačné MPV včetně delší, až sedmimístné verze Living. Nejprodávanější osobní dodávkou se stal Citroën Berlingo (1.362) před mohutně finišující Dacií Dokker (1.205) a Volkswagenem Caddy (1.180).

Nejprodávanější MPV
PořadíModel1-12/2014 [ks]1-12/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix204 3443 78056414,9%
2.ŠKODA ROOMSTER3 3223 1561665,3%
3.OPEL MERIVA1 37277060278,2%
4.FORD B-MAX1 1501 440-290-20,1%
5.FIAT 500L1 04578326233,5%

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Avatar - rohYpnol
10. 1. 2015 11:16
Re: Hyundai útočí
ale vždyť ano, máš pravdu. Nazvi si to jak chceš, na tom přeci až tak nesejnde. Předpokládám že víš jak jsem to myslel. Prostě soukromé nákupy pro fyzické osoby nepodnikající, ať je to do rodin, pro singla, důchodce, geye, lesbu... Zkrátka ne na IČO ;-)
Avatar - Emel
9. 1. 2015 22:51
Re: Hyundai útočí
Všechny definice rodiny co znám začínají tím, že to je skupina osob... a ne, ta skupina nemůže mít jednoho člena.

To je přesně to klišé... rodina = auto koupené soukromě... ale soukromé prodeje, to jsou často třeba důchodci, tatíkové od rodin naopak mají častěji možnost vzít to auto tak či tak na firmu.
Avatar - rohYpnol
9. 1. 2015 19:22
Re: Hyundai útočí
vdova/vdovec = neúplná rodina :-!
Avatar - Emel
9. 1. 2015 18:41
Re: Hyundai útočí
A co třeba soukromé nákupy vdovců a vdov, kdo vede tam? ;-)
Avatar - rohYpnol
9. 1. 2015 18:37
Re: Řekni kde ty Fiesty jsou
Je to tam, reálné prodeje Fiesty až 15. místo celkové s takřka polovičními čísly i20