Český trh za rok 2014: Škoda obsadila kompletní pódium mezi modely
Nejprodávanějším novým automobilem na domácím trhu je Octavia. Čeští firemní i soukromí klienti si jich za celý loňský rok koupili 20.539 kusů. Také jí jako jediné ze všech patří dvouciferný podíl, dosáhla 10,67 %. Druhý Rapid překročil hranici 6,4 % a má na svém kontě 12.393 aut. Fabia, která prochází generační výměnou, si připsala jen 8.773 vozů (4,6 %). Nejoblíbenějším dováženým modelem je jinak evropská jednička Golf s 3,5 % a 6.633 kusy. Nejlepší pětici doplňuje Hyundai i30 (6.172 ks, 3,2 %). Stálé oblibě se těší Fiesta, která pokořila hranici 5 tisíce přírůstků a za ní následují další dvě škodovky. SUV Yeti se podařilo totéž a za malým fordem zaostalo jen o 22 registrací. Superb si připsal 4,4 tisíce exemplářů). Top 10 doplňují ještě Hyundaie ix 20 (4,3 tis.) a i20 (3,5 tis.). Škodovka má pětici segmentových vítězství z osmi a pouze v MPV ji překonává nošovický konkurent se stylizovaným H ve znaku. Jak loni vypadala situace v jednotlivých třídách?
Minivozy
Neohroženým králem nejmenšího segmentu je bratislavské Citigo, jeho sourozenec Up! skončil bronzový. Pokořil jej Hyundai i10, který se zlepšil naprosto radikálně, v roce 2013 se prodalo jen 71 kusů, 58 z nich připadlo už nové generaci. Fiat sice minivozy vždy uměl, ale třetí Panda má velkou konkurenci a rozhodně nestojí tak málo, jako ta předešlá. Zaznamenala však naprosto stejný výsledek jako před rokem! Polský Ford Ka vyšplhal vzhůru díky akcím. Zda pořadím minikategorie zamíchají noví velcí hráči, na to si musíme počkat minimálně do letošního ledna, který napoví více. Hlavně jsme zvědavi na Twingo.
Nejprodávanější minivozy | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA CITIGO | 3 280 | 3 055 | 225 | 7,4% |
2. | HYUNDAI i10 | 964 | 71 | 893 | 1257,7% |
3. | VOLKSWAGEN UP! | 493 | 418 | 75 | 17,9% |
4. | FIAT PANDA | 371 | 371 | 0 | 0,0% |
5. | FORD KA | 248 | 117 | 131 | 112,0% |
Malé vozy
Fabia mezi malými vozy stále vede. Střídání stráží ale znamená pokles zájmu oproti roku 2013 o 1.113 kusů. Tomu se však nevyvaruje při střídání generací prakticky nikdo. Ani Hyundai i20, který je na tom momentálně stejně, druhá řada se stejným označením se začala prodávat v prosinci 2014. Úbytky jsou však, pravda, oproti škodovce minimální. Naopak radikální zvýšení zájmu zaznamenala celkově stříbrná Fiesta, skoro dvoutřetinové, předloni se jich za stejné období prodaly jen tři tisíce. První pětku doplňují dva vozy koncernu VW: Polo a Ibiza. Drtivá většina malých seatů však do čtvrt roku končí za hranicemi naší země...
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA FABIA | 8 773 | 9 886 | -1 113 | -11,3% |
2. | FORD FIESTA | 5 038 | 3 034 | 2 004 | 66,1% |
3. | HYUNDAI i20 | 3 552 | 3 609 | -57 | -1,6% |
4. | VOLKSWAGEN POLO | 2 641 | 1 918 | 723 | 36,2% |
5. | SEAT IBIZA | 2 255 | 1 998 | 257 | 13,4% |
Nižší střední třída
Octavia podle Svazu dovozců automobilů patří do střední třídy, rozvorem náprav jí však neodpovídá. Rapid je sem naopak řazen správně, i když je jeho nabídka motorů spíše skromnější. Šplhounem je oficiálně Leon se skoro dvojnásobkem, jenže u něj platí totéž, co u výše zmíněné Ibizy. Španělská dcera Volkswagenu vyváží z České republiky tři čtvrtiny nových vozů ven.
Zajímavé jsou i další postupy u první pětky: takřka poloviční v případě Rapidu, Golf vykazuje v tomto ohledu 34 % a zvedla se i i30. Levnějších a menších okřídlených šípů se prodalo o 4 tisíce více.
Nejprodávanější auta nižší střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA OCTAVIA | 20 539 | 18 189 | 2 350 | 12,9% |
2. | ŠKODA RAPID | 12 393 | 8 355 | 4 038 | 48,3% |
3. | VOLKSWAGEN GOLF | 6 633 | 4 917 | 1 716 | 34,0% |
4. | HYUNDAI i30 | 6 172 | 5 045 | 1 127 | 22,9% |
5. | SEAT LEON | 3 093 | 1 610 | 1 483 | 92,1% |
Střední třída
Velký Superb je v našem přehledu řazen stejně jako Octavia o segment níže. I tak je samozřejmě první a navíc o 11 procent posílil, zatímco Passatů si Češi koupili letos naopak o 7 % méně. Nejspíše je na vině opět generační výměna. B8 má ovšem ambice velké a chce zatopit i Mercedesu, BMW a Audi. Nástupce ale už vyhlíží i škodovka, podobu faceliftu Hyundaie i40 už známe. A Mondeo prošlo konečně obměnou nedávno, i když už stačilo v interiéru trochu zastarat. I tak je na tom lépe než v roce 2013, navíc stejně jako všichni kromě VW. Obliba Řádně drahých sérií 3 a 4 z Mnichova také neutuchá. Modrobílá značka je ale silná hlavně výše..
Nejprodávanější auta střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA SUPERB | 4 406 | 3 975 | 431 | 10,8% |
2. | VOLKSWAGEN PASSAT | 2 144 | 2 315 | -171 | -7,4% |
3. | HYUNDAI i40 | 1 060 | 992 | 68 | 6,9% |
4. | BMW řady 3 / 4 | 924 | 886 | 38 | 4,3% |
5. | FORD MONDEO | 841 | 803 | 38 | 4,7% |
Vyšší střední třída
Zatímco lídr vyšší střední BMW řady 5 (včetně liftbacků GT vycházejících z větší sedmičky) posiluje, u bavorského soupeře z Ingolstadtu je tomu přesně naopak. Audi A6 i s oplastovanými Allroady ztratilo skoro dvacet procent. Prohrálo sice i v roce 2013, ale jen o 73 aut oproti aktuálním 265. Bronzová je třída E od Mercedesu, čest „neněmeckých“ značek zachraňuje Volvo s řadami 70 a 80. Situaci Mnichova dokresluje i úspěch všech variant šestky a její skok o více než polovinu.
Nejprodávanější auta vyšší střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | BMW řady 5 | 874 | 827 | 47 | 5,7% |
2. | AUDI A6/ALLROAD | 609 | 754 | -145 | -19,2% |
3. | MERCEDES-BENZ třídy E | 364 | 307 | 57 | 18,6% |
4. | VOLVO 70/80 | 295 | 263 | 32 | 12,2% |
5. | BMW řady 6 | 143 | 92 | 51 | 55,4% |
Luxusní vozy
Naprostým suverénem ve třídě luxusních limuzín (a také fastbacků a kupé) je S-Klasse W222 s trojcípou hvězdou. Vždyť loni zaznamenala o 269 % více registrací než v předchozím roce! Trojnásobek a ještě kousek má i Audi A8, ale to se musí sklonit před sedmičkovým BMW a nachází se tedy až na bronzu. Postupy i pády jsou zde pochopitelně vzhledem k nižšímu objemu registrací razantnější. Za Panamerou, kterých se prodalo o šest méně a SDA ji řadí mezi sportovní auta, najdeme vyslance hrdého Albionu: Jaguar XJ. Také on je takovým vetřelcem v jinak germánském segmentu.
Nejprodávanější luxusní vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | MERCEDES-BENZ třídy S | 332 | 90 | 242 | 268,9% |
2. | BMW řady 7 | 123 | 92 | 31 | 33,7% |
3. | AUDI A8 | 97 | 31 | 66 | 212,9% |
4. | PORSCHE PANAMERA | 28 | 34 | -6 | -17,6% |
5. | JAGUAR XJ | 17 | 11 | 6 | 54,5% |
Terénní vozy a SUV
Dacia Duster zaznamenala sice zvýšený zájem zákazníků o více než tři čtvrtiny, ale na Yetiho to nestačilo, i on si polepšil o 64 %. Rumunské SUV se tak dostalo jen přes hranici tří tisíc registrací. Hyundai ix35 a VW Tiguan oscilují kolem 2 tisíc, Kia Sportage má ještě méně. Autům pro nezpevněné cesty bez rozdílu velikosti dominují pochopitelně ta menší, kompaktnější a levnější, mnohdy nemají ani pohon všech kol a vydávat se s nimi mimo asfalt je o podvozek. Ale móda tak velí...
Nejprodávanější terénní vozy a SUV | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA YETI | 5 016 | 3 054 | 1 962 | 64,2% |
2. | DACIA DUSTER | 3 089 | 1 747 | 1 342 | 76,8% |
3. | HYUNDAI ix35 | 2 197 | 2 075 | 122 | 5,9% |
4. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 2 088 | 1 716 | 372 | 21,7% |
5. | KIA SPORTAGE | 1 692 | 1 590 | 102 | 6,4% |
MPV
Hyundai ix20 má nad Roomsterem navrch, respektive loni už podruhé za sebou měl. Futurista s okřídleným šípem vyhrál naposledy ročník 2012. Zmrtvýchvstání Opelu dokazuje výsledek Merivy, který je o více než tři čtvrtiny lepší než ten předloňský. Fiat 500L uvádí SDA v malých vozech, je to však jednoznačné MPV včetně delší, až sedmimístné verze Living. Nejprodávanější osobní dodávkou se stal Citroën Berlingo (1.362) před mohutně finišující Dacií Dokker (1.205) a Volkswagenem Caddy (1.180).
Nejprodávanější MPV | |||||
Pořadí | Model | 1-12/2014 [ks] | 1-12/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | HYUNDAI ix20 | 4 344 | 3 780 | 564 | 14,9% |
2. | ŠKODA ROOMSTER | 3 322 | 3 156 | 166 | 5,3% |
3. | OPEL MERIVA | 1 372 | 770 | 602 | 78,2% |
4. | FORD B-MAX | 1 150 | 1 440 | -290 | -20,1% |
5. | FIAT 500L | 1 045 | 783 | 262 | 33,5% |