Český trh v červenci 2008: Pořadí značek
V červenci bylo na českém trhu prodáno 18.144 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1904 ks více než v červenci minulého roku. To představuje meziroční nárůst 11,7 %. Letos už ale trh rostl ve třech měsících více než 12% tempem. Rekordním měsícem roku 2008 byl duben s 20.603 prodanými auty. To představovalo nárůst proti dubnu 2007 o 23 %!
Nyní se dostáváme do tradičního prázdninového propadu a prodejci říkají, že teď je ten nejlepší čas na nákup nového auta. Na rozdíl od relativně prázdných skladů na počátku roku je teď aut dostatek a dokonce i dovozci mají prostor pro poskytování výrazných slev. Mnoho z nich ale vůbec nikde oficiálně sepsané nenajdete, takže nezbývá než zajít k dealerům.
Škoda zastavila propad
Ceníky Edition 08 a plošná zvýhodnění na skladové vozy pomohly domácí značce zastavit neradostný vývoj odbytu na českém trhu. Škoda prodala v červnu 5.426 osobních a lehkých užitkových vozů. To představuje meziroční nárůst o 234 aut, resp. 4,5 %. Celý trh ale rostl o téměř 12 %.
Červencový a celoroční lídr mezi dovozci - Ford - se díky silnému červenci 2007 dostal do zajímavé situace. I když letos v sedmém měsíci prodal o 85 aut méně než před rokem, drží spolehlivě první místo s necelými patnácti stovkami registrací. Nové akční ceníky na srpen (mj. pětidveřový Focus se šesti airbagy, ESP a klimatizací za 350 tisíc) ale dávají tušit, že Ford míří ještě výše než k prvenství mezi importéry.
Na druhé importérské místo se dostal Renault s 1390 registracemi. 575 z nich zajistily modely Clio a Thalia, 242 měla na svědomí vyprodávaná řada Megane. Třetí místo Volkswagenu zajistily vyrovnané výsledky různě starých modelů - svědčí to o dobré práci řízení portfolia? Polo bylo v červenci zaregistrováno 261krát, Golf 238krát a Passat 185krát.
Pátý a šestý koncern PSA je na svých tradičních pozicích. Kia podává stabilní výsledky bez ohledu na to, zda je právě sezóna nebo ne. V květnu bylo zaregistrováno 617 vozů této značky, v červnu 672 ks a v červenci pak 641 ks. Mateřské značce Hyundai schází na loňský výsledek i na Kiu několik desítek registrací. TOP10 uzavírá Toyota a také Opel, na který jen těsně nestačila dvojice Mercedes-Benz a Fiat.
Registrace na českém trhu v měsíci červenci 2008, data SDA | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 7/2008 | 7/2007 | [ks] | [%] | 7/2008 |
1. | Škoda | 5426 | 5192 | 234 | 4,5% | 29,9% |
2. | Ford | 1498 | 1583 | -85 | -5,4% | 8,3% |
3. | Renault | 1390 | 1010 | 380 | 37,6% | 7,7% |
4. | Volkswagen | 1251 | 1125 | 126 | 11,2% | 6,9% |
5. | Peugeot | 830 | 757 | 73 | 9,6% | 4,6% |
6. | Citroën | 816 | 825 | -9 | -1,1% | 4,5% |
7. | Kia | 641 | 407 | 234 | 57,5% | 3,5% |
8. | Hyundai | 592 | 671 | -79 | -11,8% | 3,3% |
9. | Toyota | 570 | 515 | 55 | 10,7% | 3,1% |
10. | Opel | 534 | 532 | 2 | 0,4% | 2,9% |
11. | Fiat | 517 | 462 | 55 | 11,9% | 2,8% |
11. | Mercedes-Benz | 517 | 347 | 170 | 49,0% | 2,8% |
13. | Audi | 427 | 282 | 145 | 51,4% | 2,4% |
14. | Suzuki | 379 | 286 | 93 | 32,5% | 2,1% |
15. | Chevrolet | 354 | 291 | 63 | 21,6% | 2,0% |
16. | BMW | 324 | 219 | 105 | 47,9% | 1,8% |
17. | Honda | 311 | 312 | -1 | -0,3% | 1,7% |
18. | Dacia | 294 | 251 | 43 | 17,1% | 1,6% |
19. | Mazda | 262 | 130 | 132 | 101,5% | 1,4% |
20. | Seat | 234 | 188 | 46 | 24,5% | 1,3% |
21. | Nissan | 208 | 173 | 35 | 20,2% | 1,1% |
22. | Volvo | 152 | 147 | 5 | 3,4% | 0,8% |
23. | Mitsubishi | 125 | 109 | 16 | 14,7% | 0,7% |
24. | Subaru | 111 | 54 | 57 | 105,6% | 0,6% |
25. | Iveco | 53 | 38 | 15 | 39,5% | 0,3% |
26. | Renault Trucks | 38 | 21 | 17 | 81,0% | 0,2% |
27. | Alfa Romeo | 34 | 25 | 9 | 36,0% | 0,2% |
28. | Jeep | 25 | 24 | 1 | 4,2% | 0,1% |
29. | Land Rover | 22 | 59 | -37 | -62,7% | 0,1% |
30. | Lexus | 19 | 21 | -2 | -9,5% | 0,1% |
30. | Porsche | 19 | 20 | -1 | -5,0% | 0,1% |
30. | Saab | 19 | 8 | 11 | 137,5% | 0,1% |
33. | Chrysler | 16 | 9 | 7 | 77,8% | 0,1% |
34. | Jaguar | 14 | 13 | 1 | 7,7% | 0,1% |
35. | Dodge | 12 | 16 | -4 | -25,0% | 0,1% |
36. | Lada | 10 | 9 | 1 | 11,1% | 0,1% |
37. | Mini | 8 | 11 | -3 | -27,3% | 0,0% |
38. | Ssangyong | 7 | 16 | -9 | -56,3% | 0,0% |
39. | Hummer | 5 | 6 | -1 | - | 0,0% |
40. | Ferrari | 4 | 4 | 0 | - | 0,0% |
41. | Smart | 3 | 9 | -6 | - | 0,0% |
42. | Lancia | 2 | 1 | 1 | - | 0,0% |
42. | Kaipan | 2 | 1 | 1 | - | 0,0% |
42. | Maserati | 2 | 2 | 0 | - | 0,0% |
45. | Cadillac | 1 | 4 | -3 | - | 0,0% |
- | Santana | 0 | 5 | -5 | - | 0,0% |
- | Rover | 0 | 0 | 0 | - | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 66 | 50 | 16 | 32,0% | 0,4% |
- | Celkem | 18144 | 16240 | 1904 | 11,7% | 100,0% |
Katastrofické scénáře už možná v Boleslavi schovali zpět do šuplíků. V červenci se podařilo držet alespoň nějaký meziroční růst, takže nejprodávanější značka ztrácí na svá loňská čísla už jen 3,1 %. Situaci značky ve druhém pololetí by mohla vylepšit chystaná inovace Octavie. Nutnou podmínkou ale asi bude další zatraktivnění ceníků.
Celý trh se za prvních sedm měsíců meziročně zvětšil o 10,2 %, když se prodalo 123.270 osobních a lehkých užitkových aut (+11.428 ks).
Dvouciferně rostli všichni dovozci (Ford, Volkswagen i Renault) na importérských stupních vítězů. Úspěchy pokračují také u značky Kia (meziroční nárůst o 41,6 %), které už patří stabilní místo v TOP10. O to naopak bojují dříve tradiční značky první desítky: Fiat, Toyota a Opel.
Mezi velké skokany druhé desítky dosavadních letošních výsledků patří Mazda (+116 %), BMW (+43 %), Chevrolet (+42 %) a Dacia (+50 %).
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008, data SDA | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-7/2008 | 1-7/2007 | [ks] | [%] | 1-7/2008 |
1. | Škoda | 35693 | 36846 | -1153 | -3,1% | 29,0% |
2. | Ford | 9861 | 8119 | 1742 | 21,5% | 8,0% |
3. | Volkswagen | 9219 | 7919 | 1300 | 16,4% | 7,5% |
4. | Renault | 8587 | 7109 | 1478 | 20,8% | 7,0% |
5. | Citroën | 6492 | 5934 | 558 | 9,4% | 5,3% |
6. | Peugeot | 6141 | 5782 | 359 | 6,2% | 5,0% |
7. | Hyundai | 5277 | 4955 | 322 | 6,5% | 4,3% |
8. | Kia | 4663 | 3294 | 1369 | 41,6% | 3,8% |
9. | Fiat | 4067 | 3249 | 818 | 25,2% | 3,3% |
10. | Toyota | 3497 | 3677 | -180 | -4,9% | 2,8% |
11. | Opel | 3315 | 3588 | -273 | -7,6% | 2,7% |
12. | Mercedes-Benz | 3013 | 2604 | 409 | 15,7% | 2,4% |
13. | Chevrolet | 2713 | 1905 | 808 | 42,4% | 2,2% |
14. | Suzuki | 2525 | 2229 | 296 | 13,3% | 2,0% |
15. | Audi | 2215 | 2027 | 188 | 9,3% | 1,8% |
16. | Mazda | 2124 | 984 | 1140 | 115,9% | 1,7% |
17. | BMW | 1872 | 1306 | 566 | 43,3% | 1,5% |
18. | Honda | 1769 | 1975 | -206 | -10,4% | 1,4% |
19. | Nissan | 1741 | 1319 | 422 | 32,0% | 1,4% |
20. | Dacia | 1615 | 1075 | 540 | 50,2% | 1,3% |
21. | Seat | 1478 | 1274 | 204 | 16,0% | 1,2% |
22. | Mitsubishi | 1070 | 816 | 254 | 31,1% | 0,9% |
23. | Volvo | 909 | 912 | -3 | -0,3% | 0,7% |
24. | Subaru | 679 | 428 | 251 | 58,6% | 0,6% |
25. | Iveco | 447 | 336 | 111 | 33,0% | 0,4% |
26. | Smart | 228 | 221 | 7 | 3,2% | 0,2% |
27. | Land Rover | 224 | 326 | -102 | -31,3% | 0,2% |
28. | Jeep | 163 | 114 | 49 | 43,0% | 0,1% |
29. | Lexus | 143 | 146 | -3 | -2,1% | 0,1% |
30. | Alfa Romeo | 140 | 157 | -17 | -10,8% | 0,1% |
31. | Porsche | 131 | 104 | 27 | 26,0% | 0,1% |
31. | Renault Trucks | 131 | 89 | 42 | 47,2% | 0,1% |
33. | Lada | 119 | 117 | 2 | 1,7% | 0,1% |
34. | Jaguar | 98 | 76 | 22 | 28,9% | 0,1% |
35. | Chrysler | 96 | 79 | 17 | 21,5% | 0,1% |
36. | Saab | 75 | 43 | 32 | 74,4% | 0,1% |
37. | Dodge | 73 | 87 | -14 | -16,1% | 0,1% |
38. | Ssangyong | 56 | 106 | -50 | -47,2% | 0,0% |
39. | Mini | 54 | 51 | 3 | 5,9% | 0,0% |
40. | Hummer | 42 | 27 | 15 | 55,6% | 0,0% |
41. | Cadillac | 29 | 19 | 10 | 52,6% | 0,0% |
42. | Ferrari | 22 | 16 | 6 | 37,5% | 0,0% |
43. | Maserati | 21 | 10 | 11 | 110,0% | 0,0% |
44. | Lancia | 15 | 12 | 3 | 25,0% | 0,0% |
45. | Kaipan | 10 | 6 | 4 | 66,7% | 0,0% |
46. | Santana | 8 | 30 | -22 | -73,3% | 0,0% |
47. | Rover | 8 | 4 | 4 | 100,0% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 402 | 340 | 62 | 18,2% | 0,3% |
- | Celkem | 123270 | 111842 | 11428 | 10,2% | 100,0% |