Chevrolet Impala řádně prokoukl, mohl by se prodávat i v Evropě
Chevrolet na autosalonu v New Yorku ve světové premiéře představí v pořadí desátou generaci modelu Impala pojmenovaného po africké antilopě.
Novinka opouští konzervativní linie několika předchozích generací a vrací se ke sportovně laděnému exteriéru, který proslavil Impaly z konce padesátých a poloviny šedesátých let.
Čtyřdveřový sedan se splývavou linií střechy přitom nepřináší záplavu retro prvků, ale jde svou vlastní cestou. Spojení s minulostí představuje prakticky jen oživené logo s Impalou v kruhu a lehký odkaz na modely z šedesátých let může pro někoho představovat klenutý zadní blatník.
Přední partie nové Impaly rozvíjejí tvary modelu Volt poháněného elektřinou a především díky nízké masce chladiče velmi mírně připomínají aktuální Camaro.
Interiér Impaly má být komfortní, prostorný a disponovat velkou vnitřní šířkou. Typickým prvkem pro Chevrolet je duální kokpit, který vytváří dva téměř oddělené prostory řidič a spolujezdce.
Cestující mají mít k dispozici řadu praktických odkládacích prostor, včetně schránky ukryté za výsuvným dotykovým monitorem s úhlopříčkou 8 palců umístěným ve středu palubní desky. Součástí výbavy nové Impaly bude i multimediální systém Chevrolet MyLink
Sedan dlouhý 5113 mm, široký 1854 mm a vysoký 1496 mm sdílí platformu s Cadillacem XTS a má rozvor náprav 2837 mm. Podvozek využívá vpředu vzpěry McPherson a vzadu víceprvkové zavěšení. Hřebenové řízení je vybaveno elektrickým posilovačem s variabilní charakteristikou.
Paleta pohonných jednotek pro severoamerický trh nabídne dva čtyřválce a jeden šestiválec. Základní motorizaci představuje Ecotec 2,4 L DOHC s výkonem 134 kW (182 k) při 6200 min-1 a točivým momentem 233 Nm při 4900 min-1.
Uprostřed nabídky bude Ecotec 2,5 L DOHC s výkonem 145 kW (195 k) a točivým momentem 253 Nm.
Vrcholnou motorizaci představuje vidlicový šestiválec o objemu 3,6 l s výkonem 226 kW (303 k) při 6800 min-1 a točivým momentem 358 Nm při 5300 min-1.
Všechny tři motory standardně spolupracují s šestistupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím pohánějí kola přední nápravy. Brzdový systém je vybaven kotoučovými brzdami vpředu i vzadu. Podle motoru a stupně výbavy může mít nová Impala kola o průměru 18, 19 nebo 20 palců.
Bohatá nabídka asistenčních systémů zvyšujících aktivní i pasivní bezpečnost obsahuje mimo jiné deset airbagů, systémy sledování slepého úhlu a neúmyslného opuštění jízdního pruhu, adaptivní tempomat a systém zmírnění následků kolize, který upozorní řidiče na hrozící srážku a případě i sám zasáhne.
Nová generace Chevroletu Impala vstoupí na severoamerický trh počátkem roku 2013 jako modelový rok 2014. Zákazníci budou moci vybírat ze tří stupňů výbavy označených LS, LT a LTZ. Ceny prozatím nebyly zveřejněny.
Vzhledem k současnému sjednocování globální nabídky modelů u koncernů Ford a Chevrolet není zcela vyloučeno, že se nová Impala oficiálně podívá i do evropských showroomů. Zde by se stejně jako v USA stala vlajkovou lodí Chevroletu a v nabídce by se zařadila nad nový sedan Malibu.
Rychlá historie antilopy
Chevrolet Impala se do prodeje dostal poprvé v roce 1958, kdy představoval nejvyšší stupeň výbavy tehdy velmi oblíbeného modelu Bel Air. Tato verze zaznamenala prodejní úspěch a prvního roku její existence se pro ni rozhodlo 60.000 zákazníků.
V následujícím roce se z Impaly stal samostatný model, poháněný osmiválcem o objemu 5,7 litru s výkonem 250 kW (335 k). V druhém roce prodeje si odvezlo Impalu 175.000 nových majitelů.
V šedesátých letech se Impala v provedení SS stala jedním ze zakladatelů třídy výkonných amerických automobilů známých jako „Muscle Cars“. Model SS byl například v roce 1961 nabízen s motorem 5.7 V8 ve třech výkonových verzích nebo s osmiválcem o objemu 6,7 litru, poskytujícím výkon 313 kW (425 k).
Chevrolety se jménem Impala stály na vrcholu nabídky značky se sesterským modelem Caprice až do poloviny osmdesátých let. V roce 1985 Impala v tichosti odešla a k zákazníkům se vrátila až v roce 1994 jako výkonný „Muscle Car“ s označením SS a pohonem zadních kol.
V roce 1996 tento model opět končí a Chevrolet se ke jménu Impala vrací až v roce 2000, kdy nastupuje provedení s pohonem předních kol. V pořadí devátá generace je na trhu od modelového roku 2006.