Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cíle ministra dopravy pro rok 2016: Co si na nás Ťok vymyslel?

David Bureš
Diskuze (3)
Danu Ťokovi se povedlo něco, co jeho tři předchůdci nezvládli – ve funkci ministra dopravy vydržel rok. Jaké priority si stanovil pro další měsíce?

Dan Ťok působí ve funkci ministra dopravy už rok, vedle bilancování uplynulého období přišel čas i na stanovení úkolů pro dalších 12 měsíců. Ťok si pro rok 2016 vytyčil několik priorit, na kterých chce pracovat. „Věřím, že další rok bude minimálně stejně úspěšný jako ten letošní a podaří se po letech vyřešit spoustu nedostatků, které resort dopravy trápí,“ říká k cílům sám ministr.

Tím hlavním je výstavba nových silnic a dálnic. Ťok by rád postavil co nejvíce z plánovaných 200 kilometrů dálnic a silnic vyšších tříd, zaměřit se chce hlavně na dokončení dálnice D8, která má být hotová do konce roku 2016. Důležité bude i pokračování modernizace D1 a výstavba nových úseků dálnice D3. Letos se rozjela stavba sedmdesáti kilometrů nových úseků silnic, což je tempo, ve kterém by ministerstvo chtělo pokračovat i v následujícím roce.

Při výstavbě nových silnic a dálnic chce Ťok využít co nejvíce finančních prostředků poskytnutých Evropskou unií. Celkem bylo vytipováno 18 projektů, které by mohly být financovány pomocí unie. V této oblasti je rozhodně na čem pracovat, v čerpání dotací je na tom ČR nejhůře z celé unie, jen v roce 2014 nevyužilo 8,5 miliardy korun, o rok dříve to bylo dokonce 11,4 miliardy.

Ministerstvu dopravy aktuálně hrozí, že přijde o zatím neproplacené finance na stavbu části Pražského okruhu. Zpětným vyhodnocením projektu se zjistilo, že v okolí Dobřejovic dochází k překračování hlukových limitů, na což ministerstvo zareagovalo snížením povolené rychlosti v těchto místech a výstavbou nových protihlukových stěn.

Přišlo se totiž na to, že mezi vyhodnocením vlivů na životní prostředí (EIA) a samotnou realizací stavby došlo k určitým změnám projektu, které mohly ovlivnit vliv komunikace na životní prostředí. Ministerstvo chce s Evropskou komisí problematiku EIA řešit, aby nedocházelo ke zpoždění dalších staveb. Vedle Pražského okruhu se totiž na obdobné problémy přišlo také u dalších staveb.

Kdyby se v roce 2016 náhodou nepovedlo otevřít ani kilometr nové dálnice, i tak se česká dálniční síť rozšíří – ale jen na papíře. Na základě nového pojetí dálniční sítě se stávající rychlostní komunikace přejmenují na dálnice. Jako mávnutím proutku tímto opatřením přibude v Česku 450 kilometrů nových dálnic. S tím souvisí také úprava dopravního značení.

Kamery na STK a přísnější bodový systém

Výrazné změny čekají také samotné řidiče. Ministerstvo chystá představení nové koncepce pokut a bodového systému. Ťok se třeba v minulosti nechal slyšet, že aktuální výše pokut za dopravní přestupky je nízká a měla by se změnit. U závažnějších přestupků by se peněžní tresty mohly podle jeho názoru zvýšit dvojnásobně až trojnásobně. Schválení vyšších pokut a úprava bodového systému ale ještě není stoprocentně jistá, ministerstvo slibuje, že o případných změnách bude diskutovat i s veřejností.

Některé legislativní změny ale schválené již jsou. Od 1. ledna bude možné zažádat o registrační značky na přání, přičemž jedna tabulka bude stát 5.000 Kč – za speciální pár značek pro auto tudíž jeho majitel zaplatí deset tisíc. Řidiči si navíc budou moci přikoupit třetí registrační značku, třeba pro použití na nosič jízdních kol. V tuto chvíli zákon třetí značku získat neumožňuje , ani nalepení napodobenin není povolené.

Na Státní technické kontrole pak nově bude pořizován obrazový záznam, který má zamezit případným podvodům s kontrolami. Nemusí se jednat o video, stačí i fotografie, která dokáže přítomnost vozidla na STK. Povinností STK bude mimo jiné zdokumentovat výrobní štítek, tachometr, VIN a podobu vozu zepředu a zezadu. Dokumentace se bude muset nahrávat do Centrálního informačního systému STK, podklady budou archivovány pět let.

Některé legislativní změny se teprve připravují, ministerstvo však předpokládá, že k jejich zavedení dojde během příštího roku. Chodcům hrozí povinnost nosit reflexní prvky za snížené viditelnosti, cyklisté by se zase mohli dočkat tzv. cyklistické ulice. V té budou mít před řidiči motorových vozidel absolutní přednost, povolená rychlost bude v daném místě omezena na 20 km/h. Řidičům vozidel ve špatném technickém stavu pak může hrozit, že jim policista na místě sebere malý technický průkaz.

Výuku nových řidičů by pak mohl vylepšit tzv. řidičák na zkoušku. Možností je, že novopečeným řidičům bude povoleno řízení ihned po absolvování zkoušek. Podle návrhu by nemuseli čekat, až si na úřadě vyzvednou řidičský průkaz.

Ťok se v minulosti také několikrát vyjádřil ke kauze Dieselgate, která je jeho prioritou i pro následující rok. Teprve se musí rozhodnout o tom, zda budou dotčená vozidla koncernu VW Group upravována povinně, nebo dobrovolně. Ministerstvo každopádně nechce trestat řidiče kvůli tomu, že si v dobré víře koupili auto, kterého se záležitost týká.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - Stejsn
8. 12. 2015 21:57
Re: kamery na STK
[odkaz] 8-s
Avatar - honzanun
8. 12. 2015 20:50
kamery na STK
A bude se take pri STK kontrolovat, zda napr. stav km a jiny veci odpovidaji predesle kontrole, nebo zase vyhraje lobby autickaru?
Avatar - Zetti
8. 12. 2015 11:15
Státní technické kontrola
>:-[] >:-[] >:-[]