Citroen C3 1.4 HDi SX - Výrobce nafty (07/2002)

Citroen C3 1.4 HDi SX - Výrobce nafty (07/2002)

 
 

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroenem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroenem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Už vnější vzhled, odkazující na zaoblené linie populární "kachny" 2CV, prozrazuje touhu designérů odlišit auto od zástupu hranatějících konkurentů. Typickým znakem jsou střešní křivky, které se zvláště při pohledu z boku zaoblují do svislých linií. Markantní je to zejména na pevném okénku v předních dveřích a téměř ideálně kulaté zadní stěně. Sám vůz je se svými 1519 mm výšky lehce nad konkurencí, vysokou stavbu podtrhuje i opticky malá světlá výška karoserie, hluboké blatníkynízko uložený přední spoiler. Vzhledové nedostatky, typické pro malé vozy, jsou zde eliminovány velmi důsledně. Čtrnácti palcová kola opticky vyvažují módní prolisy kolem blatníků a ani užší zadní pár dveří nevypadá násilně. Standardně dodávané plastové lišty pak podtrhují orientaci auta spíše na městský provoz.

Do velkého úhlu otevíratelné dveře zvou do dvoubarevného, výrazně horizontálně členěného interiéru. Sedačky shledáváme vcelku úzké, jejich délka ale na krátké a střední tratě postačuje. Sedák i spodní část opěradla jsou dosti měkké, bez výraznějšího bočního vedení, naopak horní část sympaticky vysokého opěradla je tužší a drží záda i v zatáčkách. Při hledání vhodné polohy potěší dvouose nastavitelný volant i výškově nastavitelné sedadlo řidiče - to vše v základní výbavě.

Světlá i tmavá část palubní desky je tvořena tuhým, nicméně hodnotně působícím plastem, který ani ve vedrech nevydává nepříjemné pachy a neodráží se ve skle. Relativně málo ovládacích prvků najde řidič na obvyklých místech, pouze na ovladače spouštění oken vedle řadicí páky si asi nezvykneme nikdy. Solidně působí také hliníkové výdechy větrací soustavy - i po zaslepení interiér ozvláštňují a nenudí. Krátká řadicí páka má sice dlouhé dráhy, ale řazení je přesné a bezhlučné.

Přístrojovou desku ukrytou pod malou kapličkou lze vnímat dvěma způsoby: Pokud přijmeme trend, který kdysi nastolil Renault Twingo, pokračuje C3 v hravé a oku lahodící tradici velmi důstojně. Z pohledu spotřebitele bez emocí lze ale vznést výhradu kupříkladu k otáčkoměru, který kombinací umístění (u horní hrany přístrojů), tvaru (výřez kružnice) ani barevností (světlý podklad s krátkou červenou ručičkou) neumožňuje sledování bez zbytečného odvádění pozornosti.

Na zadních sedadlech je méně místa zvláště pro kolena, naopak na hlavě mohou mít spolucestující i malou placatou čepici. Zavazadlový prostor oplývá slušným objemem 279 litrů, ovšem kvůli tuhosti karoserie je jeho hrana vzhledem ke dnu vcelku vysoko. Systém Moduboard je s to srovnat podlahu s touto hranou, nicméně o robustnosti plastových výlisků, které jej tvoří, se musí přesvědčit každý uživatel sám. Díky systému jeho ovládání jej za příliš přínosný nepovažujeme.

Motor 1.4 HDi, který vyvinul koncern PSA společně s Fordem, jsme představili poprvé v testu modelu Peugeot 307. O tom, jak různá mohou být využití téhož agregátu v různých vozech, nás tento maloobjemový turbodiesel přesvědčil právě v Citroenu C3 (nejvyšší výkon 50 kW, točivý moment 150 Nm/1750 ot/min). Tichý chod ve všech režimech, přiměřený zátah odspodu, absence turboprodlevy a především extrémně nízká spotřeba dělají z této pohonné jednotky favorita mezi konkurenty. Při výkonu pouhých 50 kW dokáže motor rozhýbat i plně naložené auto za relativně krátkou dobu. Mluvíme-li o nízké spotřebě, nejde o plané reklamní sliby. Na 780 kilometrů s třetinovým podílem městského provozu jsme spotřebovali 29 litrů nafty (necelé 2/3 nádrže!), což představuje spotřebu 3,72 litru/100 km! Přitom jsme se nijak zvlášť nesnažili o úspornost a auto bylo vždy zatíženo alespoň dvěma osobami.

Francouzsky měkký podvozek s překvapivě neutrálnícharakteristikou byl při jízdě velmi citlivý na příčné nerovnosti a parkování čelem k obrubníku způsobovalo občasnou obavu o spoiler. Posilovač s proměnným účinkem vyžaduje v městském provozu skutečně minimum ovládací síly na volantu, s vyšší rychlostí ale jeho pomoc slábne jen neznatelně, což může být nepříjemné hlavně na dálnici. Lehce zvýšená citlivost na boční vítr byla znát jen při vyšších rychlostech a právě v takovýchto případech nutnosti směrové korekce byl účinek posilovače spíše na překážku. Brzdy, i když na zadních kolech pouze bubnové, vykazovaly stabilní účinnost, jen jejich nástup byl možná až příliš pozvolný.

Nesporně povedené auto ocení především lidé pohybující se v městském provozu a kladoucí důraz na nízké provozní náklady. Vcelku vysoká pořizovací cena sice relativizuje dechberoucí spotřebu paliva, ale v úvahu je třeba vzít i nadprůměrnou standardní výbavu. Lze předpokládat, že při výchozím stupni výbavy X s některými příplatkovými prvky by se cena dala stlačit i k příjemnějším hodnotám. A vzhledem k designu, lehkosti a jednoduchosti ovládání budiž Citroen C3 doporučen hlavně ženám.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 411 900 Kč Cena v testované výbavě: 484 600 Kč

Základní výbava:ABS, brzdový asistent, automatické zapnutí varovných blikačů v případě prudkého brždění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zvuková výstraha při překročení naprogramované rychlosti, elektronický imobilizér, tónovaná okna, uzamčení zavazadlového prostoru za jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, dělené zadní opěradlo 2/3-1/3 (sedačka nedělená), čalounění velur SIRIUS s předními loketními opěrkami, upravení úložné plochy zavazadlového prostoru vyjímatelnou deskou MODUBOARD

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+8.000 Kč), elektricky ovládaná zpětná zrcátka (+4.800 Kč), audio systém s CD včetně ovládání pod volantem (+12.000 Kč), klimatizace s protipylovými filtry (+32.000 Kč), přední mlhovky (+3.500 Kč), kola z lehkých slitin 14" (+12.400 Kč)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.8 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / 1150
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1022 / 479
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1667
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1439
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010):  Ženská záležitost Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010): Ženská záležitost

Citroën si za léta vybudoval pověst výrobce avantgardně…

Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč

Ceny Citroënu C3 první generace se v obou verzích…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou! Její prohlášení přesto slavného metrosexuála potěší

Plíšková přiznala problémy ve vztahu s Hrdličkou!…

Tenistka Karolína Plíšková (24) se sportovním moderátorem Michalem Hrdličkou (27) randí už tři čtvrtě roku. Za…

Test párků: Kupujeme si maso nebo pouze tuk?

Test párků: Kupujeme si maso nebo pouze tuk?

Čekáte, že kuřecí nebo krůtí párky budou vyrobené z masa a budou zdravější, ba dokonce dietnější než obyčejné…

 

iSport.cz

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to předvádět každý zápas

Hrdina Kadlec: Měli jsme radost ze hry. Teď to…

Po návratu do Sparty poprvé v plné kráse předvedl svůj potenciál. Střelec dvou gólů Václav Kadlec měl zásadní…

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové, tvrdil Holoubek

Pocity po výhře nad Interem? Je to hodně návykové,…

Lepší úvod svého angažmá na lavičce Sparty si snad nemohl těžko přát. Trenér David Holoubek slavil ve svém…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…