reklama


Citroen C3 1.4 HDi SX - Výrobce nafty (07/2002)

Citroen C3 1.4 HDi SX - Výrobce nafty (07/2002)

 
 

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroenem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroenem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Už vnější vzhled, odkazující na zaoblené linie populární "kachny" 2CV, prozrazuje touhu designérů odlišit auto od zástupu hranatějících konkurentů. Typickým znakem jsou střešní křivky, které se zvláště při pohledu z boku zaoblují do svislých linií. Markantní je to zejména na pevném okénku v předních dveřích a téměř ideálně kulaté zadní stěně. Sám vůz je se svými 1519 mm výšky lehce nad konkurencí, vysokou stavbu podtrhuje i opticky malá světlá výška karoserie, hluboké blatníkynízko uložený přední spoiler. Vzhledové nedostatky, typické pro malé vozy, jsou zde eliminovány velmi důsledně. Čtrnácti palcová kola opticky vyvažují módní prolisy kolem blatníků a ani užší zadní pár dveří nevypadá násilně. Standardně dodávané plastové lišty pak podtrhují orientaci auta spíše na městský provoz.

Do velkého úhlu otevíratelné dveře zvou do dvoubarevného, výrazně horizontálně členěného interiéru. Sedačky shledáváme vcelku úzké, jejich délka ale na krátké a střední tratě postačuje. Sedák i spodní část opěradla jsou dosti měkké, bez výraznějšího bočního vedení, naopak horní část sympaticky vysokého opěradla je tužší a drží záda i v zatáčkách. Při hledání vhodné polohy potěší dvouose nastavitelný volant i výškově nastavitelné sedadlo řidiče - to vše v základní výbavě.

Světlá i tmavá část palubní desky je tvořena tuhým, nicméně hodnotně působícím plastem, který ani ve vedrech nevydává nepříjemné pachy a neodráží se ve skle. Relativně málo ovládacích prvků najde řidič na obvyklých místech, pouze na ovladače spouštění oken vedle řadicí páky si asi nezvykneme nikdy. Solidně působí také hliníkové výdechy větrací soustavy - i po zaslepení interiér ozvláštňují a nenudí. Krátká řadicí páka má sice dlouhé dráhy, ale řazení je přesné a bezhlučné.

Přístrojovou desku ukrytou pod malou kapličkou lze vnímat dvěma způsoby: Pokud přijmeme trend, který kdysi nastolil Renault Twingo, pokračuje C3 v hravé a oku lahodící tradici velmi důstojně. Z pohledu spotřebitele bez emocí lze ale vznést výhradu kupříkladu k otáčkoměru, který kombinací umístění (u horní hrany přístrojů), tvaru (výřez kružnice) ani barevností (světlý podklad s krátkou červenou ručičkou) neumožňuje sledování bez zbytečného odvádění pozornosti.

Na zadních sedadlech je méně místa zvláště pro kolena, naopak na hlavě mohou mít spolucestující i malou placatou čepici. Zavazadlový prostor oplývá slušným objemem 279 litrů, ovšem kvůli tuhosti karoserie je jeho hrana vzhledem ke dnu vcelku vysoko. Systém Moduboard je s to srovnat podlahu s touto hranou, nicméně o robustnosti plastových výlisků, které jej tvoří, se musí přesvědčit každý uživatel sám. Díky systému jeho ovládání jej za příliš přínosný nepovažujeme.

Motor 1.4 HDi, který vyvinul koncern PSA společně s Fordem, jsme představili poprvé v testu modelu Peugeot 307. O tom, jak různá mohou být využití téhož agregátu v různých vozech, nás tento maloobjemový turbodiesel přesvědčil právě v Citroenu C3 (nejvyšší výkon 50 kW, točivý moment 150 Nm/1750 ot/min). Tichý chod ve všech režimech, přiměřený zátah odspodu, absence turboprodlevy a především extrémně nízká spotřeba dělají z této pohonné jednotky favorita mezi konkurenty. Při výkonu pouhých 50 kW dokáže motor rozhýbat i plně naložené auto za relativně krátkou dobu. Mluvíme-li o nízké spotřebě, nejde o plané reklamní sliby. Na 780 kilometrů s třetinovým podílem městského provozu jsme spotřebovali 29 litrů nafty (necelé 2/3 nádrže!), což představuje spotřebu 3,72 litru/100 km! Přitom jsme se nijak zvlášť nesnažili o úspornost a auto bylo vždy zatíženo alespoň dvěma osobami.

Francouzsky měkký podvozek s překvapivě neutrálnícharakteristikou byl při jízdě velmi citlivý na příčné nerovnosti a parkování čelem k obrubníku způsobovalo občasnou obavu o spoiler. Posilovač s proměnným účinkem vyžaduje v městském provozu skutečně minimum ovládací síly na volantu, s vyšší rychlostí ale jeho pomoc slábne jen neznatelně, což může být nepříjemné hlavně na dálnici. Lehce zvýšená citlivost na boční vítr byla znát jen při vyšších rychlostech a právě v takovýchto případech nutnosti směrové korekce byl účinek posilovače spíše na překážku. Brzdy, i když na zadních kolech pouze bubnové, vykazovaly stabilní účinnost, jen jejich nástup byl možná až příliš pozvolný.

Nesporně povedené auto ocení především lidé pohybující se v městském provozu a kladoucí důraz na nízké provozní náklady. Vcelku vysoká pořizovací cena sice relativizuje dechberoucí spotřebu paliva, ale v úvahu je třeba vzít i nadprůměrnou standardní výbavu. Lze předpokládat, že při výchozím stupni výbavy X s některými příplatkovými prvky by se cena dala stlačit i k příjemnějším hodnotám. A vzhledem k designu, lehkosti a jednoduchosti ovládání budiž Citroen C3 doporučen hlavně ženám.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 411 900 Kč Cena v testované výbavě: 484 600 Kč

Základní výbava:ABS, brzdový asistent, automatické zapnutí varovných blikačů v případě prudkého brždění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zvuková výstraha při překročení naprogramované rychlosti, elektronický imobilizér, tónovaná okna, uzamčení zavazadlového prostoru za jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, dělené zadní opěradlo 2/3-1/3 (sedačka nedělená), čalounění velur SIRIUS s předními loketními opěrkami, upravení úložné plochy zavazadlového prostoru vyjímatelnou deskou MODUBOARD

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+8.000 Kč), elektricky ovládaná zpětná zrcátka (+4.800 Kč), audio systém s CD včetně ovládání pod volantem (+12.000 Kč), klimatizace s protipylovými filtry (+32.000 Kč), přední mlhovky (+3.500 Kč), kola z lehkých slitin 14" (+12.400 Kč)

Strojírny Salten mají nového spolumajitele, rakouskou Bohemia Holding Strojírny Salten mají nového spolumajitele, rakouskou Bohemia Holding

Rakouská společnost Bohemia Holding získala ve firmě…

Česká pošta od ledna zdraží, lidé zaplatí více za balíky i dopisy do zahraničí Česká pošta od ledna zdraží, lidé zaplatí více za balíky i dopisy do zahraničí

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních…

Američané se dožívají méně, populaci kosí Alzheimer i sebevraždy Američané se dožívají méně, populaci kosí Alzheimer i sebevraždy

Průměrný věk dožití ve Spojených státech se loni poprvé…

Další rána pro Volkswagen: Německé úřady začaly kvůli emisím vyšetřovat Porsche Další rána pro Volkswagen: Německé úřady začaly kvůli emisím vyšetřovat Porsche

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.8 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / 1150
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1022 / 479
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1667
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1439
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010):  Ženská záležitost Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010): Ženská záležitost

Citroën si za léta vybudoval pověst výrobce avantgardně…

Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč

Ceny Citroënu C3 první generace se v obou verzích…

 



 
Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Dnes 18:56

Použití zimních pneumatik je v naší zemi určeno vyhláškou už čtvrtým rokem. Že zimní pneumatiky zlepšují přilnavost při nízkých teplotách, ví asi každý řidič, víte ale, proč tomu tak je?




Blesk.cz

Hrabáč Draco má nové spolubydlící! Do výběhu se mu nastěhovaly zakrslé antilopy

Hrabáč Draco má nové spolubydlící! Do výběhu se mu…

ZOO Praha se pyšní dalším přírůstkem do své rozmanité zvířecí rodiny. Jeden z výběhů spolu s hrabáčem Dracem…

Smutek před Vánoci: Blanarovičová se rozešla s přítelem!

Smutek před Vánoci: Blanarovičová se rozešla s přítelem!

Co se týče lásky, věčně usměvavé herečce Yvettě Blanarovičové (53) se lepí smůla na paty. Těsně před Vánocemi se…

 

iSport.cz

Jendrišák po výhře nad Estonskem: V úvodu jsme nebyli dost koncentrovaní

Jendrišák po výhře nad Estonskem: V úvodu jsme…

PŘÍMO Z RIGY | Povedlo se. Florbalisté po rozpačitém úvodu přejeli ve čtvrtfinále Estonce (8:2) a v sobotu se v…

Vukadinovič vyhlíží přestup: Slyšel jsem o Plzni, záleží i na Petrželovi

Vukadinovič vyhlíží přestup: Slyšel jsem o Plzni,…

Nahodil motor a jel. Od začátku až do konce. Podle známkování redaktorů Sportu byl zlínský expres Vukadin…

 

Reflex.cz

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Myslíte si, že porno ženy nebaví? Chyba. Díky švédské režisérce si erotické filmy mohou pořádně užít i…

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních psů začne tento víkend

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních…

Akce nazvaná „Prodej vánočních psů“, kterou chystají aktivisté z Hnutí 269, se odehraje už tuto sobotu na…

 
 
reklama