Citroen C3 1.4 HDi SX - Výrobce nafty (07/2002)

Citroen C3 1.4 HDi SX - Výrobce nafty (07/2002)

 
 

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroenem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroenem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Už vnější vzhled, odkazující na zaoblené linie populární "kachny" 2CV, prozrazuje touhu designérů odlišit auto od zástupu hranatějících konkurentů. Typickým znakem jsou střešní křivky, které se zvláště při pohledu z boku zaoblují do svislých linií. Markantní je to zejména na pevném okénku v předních dveřích a téměř ideálně kulaté zadní stěně. Sám vůz je se svými 1519 mm výšky lehce nad konkurencí, vysokou stavbu podtrhuje i opticky malá světlá výška karoserie, hluboké blatníkynízko uložený přední spoiler. Vzhledové nedostatky, typické pro malé vozy, jsou zde eliminovány velmi důsledně. Čtrnácti palcová kola opticky vyvažují módní prolisy kolem blatníků a ani užší zadní pár dveří nevypadá násilně. Standardně dodávané plastové lišty pak podtrhují orientaci auta spíše na městský provoz.

Do velkého úhlu otevíratelné dveře zvou do dvoubarevného, výrazně horizontálně členěného interiéru. Sedačky shledáváme vcelku úzké, jejich délka ale na krátké a střední tratě postačuje. Sedák i spodní část opěradla jsou dosti měkké, bez výraznějšího bočního vedení, naopak horní část sympaticky vysokého opěradla je tužší a drží záda i v zatáčkách. Při hledání vhodné polohy potěší dvouose nastavitelný volant i výškově nastavitelné sedadlo řidiče - to vše v základní výbavě.

Světlá i tmavá část palubní desky je tvořena tuhým, nicméně hodnotně působícím plastem, který ani ve vedrech nevydává nepříjemné pachy a neodráží se ve skle. Relativně málo ovládacích prvků najde řidič na obvyklých místech, pouze na ovladače spouštění oken vedle řadicí páky si asi nezvykneme nikdy. Solidně působí také hliníkové výdechy větrací soustavy - i po zaslepení interiér ozvláštňují a nenudí. Krátká řadicí páka má sice dlouhé dráhy, ale řazení je přesné a bezhlučné.

Přístrojovou desku ukrytou pod malou kapličkou lze vnímat dvěma způsoby: Pokud přijmeme trend, který kdysi nastolil Renault Twingo, pokračuje C3 v hravé a oku lahodící tradici velmi důstojně. Z pohledu spotřebitele bez emocí lze ale vznést výhradu kupříkladu k otáčkoměru, který kombinací umístění (u horní hrany přístrojů), tvaru (výřez kružnice) ani barevností (světlý podklad s krátkou červenou ručičkou) neumožňuje sledování bez zbytečného odvádění pozornosti.

Na zadních sedadlech je méně místa zvláště pro kolena, naopak na hlavě mohou mít spolucestující i malou placatou čepici. Zavazadlový prostor oplývá slušným objemem 279 litrů, ovšem kvůli tuhosti karoserie je jeho hrana vzhledem ke dnu vcelku vysoko. Systém Moduboard je s to srovnat podlahu s touto hranou, nicméně o robustnosti plastových výlisků, které jej tvoří, se musí přesvědčit každý uživatel sám. Díky systému jeho ovládání jej za příliš přínosný nepovažujeme.

Motor 1.4 HDi, který vyvinul koncern PSA společně s Fordem, jsme představili poprvé v testu modelu Peugeot 307. O tom, jak různá mohou být využití téhož agregátu v různých vozech, nás tento maloobjemový turbodiesel přesvědčil právě v Citroenu C3 (nejvyšší výkon 50 kW, točivý moment 150 Nm/1750 ot/min). Tichý chod ve všech režimech, přiměřený zátah odspodu, absence turboprodlevy a především extrémně nízká spotřeba dělají z této pohonné jednotky favorita mezi konkurenty. Při výkonu pouhých 50 kW dokáže motor rozhýbat i plně naložené auto za relativně krátkou dobu. Mluvíme-li o nízké spotřebě, nejde o plané reklamní sliby. Na 780 kilometrů s třetinovým podílem městského provozu jsme spotřebovali 29 litrů nafty (necelé 2/3 nádrže!), což představuje spotřebu 3,72 litru/100 km! Přitom jsme se nijak zvlášť nesnažili o úspornost a auto bylo vždy zatíženo alespoň dvěma osobami.

Francouzsky měkký podvozek s překvapivě neutrálnícharakteristikou byl při jízdě velmi citlivý na příčné nerovnosti a parkování čelem k obrubníku způsobovalo občasnou obavu o spoiler. Posilovač s proměnným účinkem vyžaduje v městském provozu skutečně minimum ovládací síly na volantu, s vyšší rychlostí ale jeho pomoc slábne jen neznatelně, což může být nepříjemné hlavně na dálnici. Lehce zvýšená citlivost na boční vítr byla znát jen při vyšších rychlostech a právě v takovýchto případech nutnosti směrové korekce byl účinek posilovače spíše na překážku. Brzdy, i když na zadních kolech pouze bubnové, vykazovaly stabilní účinnost, jen jejich nástup byl možná až příliš pozvolný.

Nesporně povedené auto ocení především lidé pohybující se v městském provozu a kladoucí důraz na nízké provozní náklady. Vcelku vysoká pořizovací cena sice relativizuje dechberoucí spotřebu paliva, ale v úvahu je třeba vzít i nadprůměrnou standardní výbavu. Lze předpokládat, že při výchozím stupni výbavy X s některými příplatkovými prvky by se cena dala stlačit i k příjemnějším hodnotám. A vzhledem k designu, lehkosti a jednoduchosti ovládání budiž Citroen C3 doporučen hlavně ženám.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 411 900 Kč Cena v testované výbavě: 484 600 Kč

Základní výbava:ABS, brzdový asistent, automatické zapnutí varovných blikačů v případě prudkého brždění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zvuková výstraha při překročení naprogramované rychlosti, elektronický imobilizér, tónovaná okna, uzamčení zavazadlového prostoru za jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, dělené zadní opěradlo 2/3-1/3 (sedačka nedělená), čalounění velur SIRIUS s předními loketními opěrkami, upravení úložné plochy zavazadlového prostoru vyjímatelnou deskou MODUBOARD

Výbava testovaného vozu:základní + metalický lak (+8.000 Kč), elektricky ovládaná zpětná zrcátka (+4.800 Kč), audio systém s CD včetně ovládání pod volantem (+12.000 Kč), klimatizace s protipylovými filtry (+32.000 Kč), přední mlhovky (+3.500 Kč), kola z lehkých slitin 14" (+12.400 Kč)

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení Vlakem z Prahy do Mnichova za méně než čtyři hodiny? Ministři dohodli revoluční zrychlení

Modernizace a rozšíření železničního koridoru mezi Prahou…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.8 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / 1150
Objem nádrže (l):46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1022 / 479
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1667
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1439
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,19
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010):  Ženská záležitost Ojetý Citroën C3 Mk1 (2002 - 2010): Ženská záležitost

Citroën si za léta vybudoval pověst výrobce avantgardně…

Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč Citroën C3 First a Furio: Doprodej skladových zásob za 219.900,- Kč

Ceny Citroënu C3 první generace se v obou verzích…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Dnes 18:48

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…