Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Citroën C3 1.4 HDi SX – Výrobce nafty (07/2002)

Tomáš Zajíček
Diskuze (25)

Neoficiální vnitroredakční soutěž o nejnižší spotřebu testovaného vozu má nového favorita. Na okraj dojmů z prvního seznámení s Citroënem C3 budiž ale konstatováno, že smutek majitelů čerpacích stanic nebude jediným pozitivem, které vás s tímto vozem čekají.

Už vnější vzhled, odkazující na zaoblené linie populární "kachny" 2CV, prozrazuje touhu designérů odlišit auto od zástupu hranatějících konkurentů. Typickým znakem jsou střešní křivky, které se zvláště při pohledu z boku zaoblují do svislých linií. Markantní je to zejména na pevném okénku v předních dveřích a téměř ideálně kulaté zadní stěně. Sám vůz je se svými 1519 mm výšky lehce nad konkurencí, vysokou stavbu podtrhuje i opticky malá světlá výška karoserie, hluboké blatníky a nízko uložený přední spoiler. Vzhledové nedostatky, typické pro malé vozy, jsou zde eliminovány velmi důsledně. Čtrnácti palcová kola opticky vyvažují módní prolisy kolem blatníků a ani užší zadní pár dveří nevypadá násilně. Standardně dodávané plastové lišty pak podtrhují orientaci auta spíše na městský provoz.

Do velkého úhlu otevíratelné dveře zvou do dvoubarevného, výrazně horizontálně členěného interiéru. Sedačky shledáváme vcelku úzké, jejich délka ale na krátké a střední tratě postačuje. Sedák i spodní část opěradla jsou dosti měkké, bez výraznějšího bočního vedení, naopak horní část sympaticky vysokého opěradla je tužší a drží záda i v zatáčkách. Při hledání vhodné polohy potěší dvouose nastavitelný volant i výškově nastavitelné sedadlo řidiče - to vše v základní výbavě.

Světlá i tmavá část palubní desky je tvořena tuhým, nicméně hodnotně působícím plastem, který ani ve vedrech nevydává nepříjemné pachy a neodráží se ve skle. Relativně málo ovládacích prvků najde řidič na obvyklých místech, pouze na ovladače spouštění oken vedle řadicí páky si asi nezvykneme nikdy. Solidně působí také hliníkové výdechy větrací soustavy - i po zaslepení interiér ozvláštňují a nenudí. Krátká řadicí páka má sice dlouhé dráhy, ale řazení je přesné a bezhlučné.

Přístrojovou desku ukrytou pod malou kapličkou lze vnímat dvěma způsoby: Pokud přijmeme trend, který kdysi nastolil Renault Twingo, pokračuje C3 v hravé a oku lahodící tradici velmi důstojně. Z pohledu spotřebitele bez emocí lze ale vznést výhradu kupříkladu k otáčkoměru, který kombinací umístění (u horní hrany přístrojů), tvaru (výřez kružnice) ani barevností (světlý podklad s krátkou červenou ručičkou) neumožňuje sledování bez zbytečného odvádění pozornosti.

Na zadních sedadlech je méně místa zvláště pro kolena, naopak na hlavě mohou mít spolucestující i malou placatou čepici. Zavazadlový prostor oplývá slušným objemem 279 litrů, ovšem kvůli tuhosti karoserie je jeho hrana vzhledem ke dnu vcelku vysoko. Systém Moduboard je s to srovnat podlahu s touto hranou, nicméně o robustnosti plastových výlisků, které jej tvoří, se musí přesvědčit každý uživatel sám. Díky systému jeho ovládání jej za příliš přínosný nepovažujeme.

Motor 1.4 HDi, který vyvinul koncern PSA společně s Fordem, jsme představili poprvé v testu modelu Peugeot 307. O tom, jak různá mohou být využití téhož agregátu v různých vozech, nás tento maloobjemový turbodiesel přesvědčil právě v Citroënu C3 (nejvyšší výkon 50 kW, točivý moment 150 Nm/1750 ot/min). Tichý chod ve všech režimech, přiměřený zátah odspodu, absence turboprodlevy a především extrémně nízká spotřeba dělají z této pohonné jednotky favorita mezi konkurenty. Při výkonu pouhých 50 kW dokáže motor rozhýbat i plně naložené auto za relativně krátkou dobu. Mluvíme-li o nízké spotřebě, nejde o plané reklamní sliby. Na 780 kilometrů s třetinovým podílem městského provozu jsme spotřebovali 29 litrů nafty (necelé 2/3 nádrže!), což představuje spotřebu 3,72 litru/100 km! Přitom jsme se nijak zvlášť nesnažili o úspornost a auto bylo vždy zatíženo alespoň dvěma osobami.

Francouzsky měkký podvozek s překvapivě neutrální charakteristikou byl při jízdě velmi citlivý na příčné nerovnosti a parkování čelem k obrubníku způsobovalo občasnou obavu o spoiler. Posilovač s proměnným účinkem vyžaduje v městském provozu skutečně minimum ovládací síly na volantu, s vyšší rychlostí ale jeho pomoc slábne jen neznatelně, což může být nepříjemné hlavně na dálnici. Lehce zvýšená citlivost na boční vítr byla znát jen při vyšších rychlostech a právě v takovýchto případech nutnosti směrové korekce byl účinek posilovače spíše na překážku. Brzdy, i když na zadních kolech pouze bubnové, vykazovaly stabilní účinnost, jen jejich nástup byl možná až příliš pozvolný.

Nesporně povedené auto ocení především lidé pohybující se v městském provozu a kladoucí důraz na nízké provozní náklady. Vcelku vysoká pořizovací cena sice relativizuje dechberoucí spotřebu paliva, ale v úvahu je třeba vzít i nadprůměrnou standardní výbavu. Lze předpokládat, že při výchozím stupni výbavy X s některými příplatkovými prvky by se cena dala stlačit i k příjemnějším hodnotám. A vzhledem k designu, lehkosti a jednoduchosti ovládání budiž Citroën C3 doporučen hlavně ženám.

Tomáš Zajíček
Diskuze (25)
Cena základní sestavy 411 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, brzdový asistent, automatické zapnutí varovných blikačů v případě prudkého brždění, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zvuková výstraha při překročení naprogramované rychlosti, elektronický imobilizér, tónovaná okna, uzamčení zavazadlového prostoru za jízdy, posilovač řízení s variabilním účinkem v závislosti na rychlosti vozidla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, dělené zadní opěradlo 2/3-1/3 (sedačka nedělená), čalounění velur SIRIUS s předními loketními opěrkami, upravení úložné plochy zavazadlového prostoru vyjímatelnou deskou MODUBOARD Kč
Cena testované sestavy 484 600 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalický lak (+8.000 Kč), elektricky ovládaná zpětná zrcátka (+4.800 Kč), audio systém s CD včetně ovládání pod volantem (+12.000 Kč), klimatizace s protipylovými filtry (+32.000 Kč), přední mlhovky (+3.500 Kč), kola z lehkých slitin 14" (+12.400 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 150 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.8 / 4.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 279 / 1150
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1022 / 479
Rozměr pneu: 165/70 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1667
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1439
f) rozchod vzadu (mm): 1440
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Hammunasakra
6. 2. 2023 10:06
Re: To boli časy
Viz 10:05 viz bod 1. ;-)

a taky viz bod 3. = tohle co napsal CHÁPE KAŽDEJ (trochu ZNALEJ) ty ani po nápovědÁÁÁÁÁCHCHCH koukám (furt) NE

viz NA CELÝ LIDSKÝ ŽIVOT + viz odkaz z 21:45 = tam to Kotecký (lidem jako si ty) VYSVĚTLUJE

za těch skoro 8? let sem to tobě i tady dal napsal tak 1000x? a jak si právě dnes TY napsal: FURT TO NECHÁPU :-O
No tak třeba za dalších 8 let
Avatar - Hammunasakra
6. 2. 2023 10:05
Re: To boli časy
1. nojo ale ty VŠECHNO říkáš vymyslíš PŘESNĚ NAOPAK = takže dobrý

2. nojo ale TY nemáš v mysli = znalost konstrukce aut (v tomhle případě) VO TOM TO JE

3. nojo ale TY máš k té neznalosti i NULA zkušenost = výsledek je TENHLE (DĚSIVÁ NEznalost = a výsledek je viz bod 1.

4. nojo ale TY si vždy ve všem PROTI NOVÉMU líbí se ti jen staré = i když ČASEM ti pak (občas) dojed... co třeba DOTOVÁNÍ NAFTY už? Nebo USA spojenec https://www.novinky.cz/…im-iran-40419989 zase bod 1.

5. propaganda = šíření informací = je správná (že někdo je něco jako 100%NEstudijní typ = nojo je, viz pája a DALŠÍ striktní VYMEZENÍ se závěrům Vaculíka (jo JEDEN z nich "sevyzná" a druhej je holt BLB BLBej

KTEREJ JE KTEREJ? víš? :*) odpovíš? :-!

ZÁVĚR sem optimista = vono ti to jednou taky dojde, asi by stačilo kdybys porovnal dynamiku zatáčky chování = sVWůj Sup a třeba jen Teslu 3 (a to ca po roce 2025 začne bejt pro VÁS ODMÍTAČE REALITY v tomhle asi o hodně HŮŘ = všechny automobilky ca tou dobou začnou přecházet na new jen pro EV specializované platformy = takže současný rozdíl kdy LEVNĚJŠÍ elektrická verze poráží jinak suprový R6 v 440i = se zvětší spíš ZVĚTŠÍ
6. 2. 2023 09:36
Re: To boli časy
Ano přesně tuhle propagandu a agitaci mám na mysli :-D
6. 2. 2023 09:36
Re: To boli časy
Naopak na rozdíl od tebe chápe velice správně.
Avatar - Hammunasakra
6. 2. 2023 08:55
Re: To boli časy
Ty ale LŽEŠ (+ si standardně trapný :-)

seS POTŘEBOVAL sakra SE VYMEZIT koukám :D :D :D

ale pěkný že PO MĚ OPAKUJEŠ slovo dotace = UŽ NEpopíráš https://oenergetice.cz/…fty-musi-skoncit ? tak DOBRÝ = si vzpomínáš když to tu přišlo NOVĚ = jak všichni včetně tebe ŘVALI? ;-)
stejně jako při info že přijde https://www.auto.cz/…psi-petku-147531 no a TY VŽDY na blbý straně (chápání) SUPER že s dotováním nafty (ne malých dieslů = tvoje slovo "DÝZLŮ" neexistuje;) byla (no JE) zhovadilost. DŮVOD PROČ ZMIZELY z malých aut = je JINÝ i to máš BLBĚ jo bez tvýho urážení MÁŠ TO prostě jen BLBĚ

OPĚT je to Vaculík a velmi rozsáhlý materiál o ZCELA MIMOŘÁDNÉM motoru a mj na dobu nevyklá kultura chodu = ho odlišovala od KLAP KLAP navíc poruchového 1.4 TDi, kterej MOŽNÁ měla nějaká SPÍŠ VYMYŠLENÁ švagrová ;-)

POPLETL siS ty pako Pumpe-Düse (tdi) s Common Rail (HDi) ten od začátku PSA umělo = a rozdíl byl právě ZVUK (a já sem TEN od zvuku FAKT UBOHEJ urážeči https://www.hifi-voice.com/ a jo i ta Kylie autum rozumí LÍP než ty + má praxi VĚTŠÍ než ty = to je realita

PROČ si napsal další VÝMYSL = to si vysvětli sám já jen konstatuju (že si) ŠÍLENĚ EXTRÉMNĚ TRAPNÝ

No já po zkušenosti opět ve shodě s dobovým závěrem (velkým materiálem) Vaculíka = no a ty OPĚT V přímém ROZPORU se závěry testu (spíš velkého shrnutá) = a ZASE VACULÍK :-O :-!

ty NIKDY NEZKLAMEŠ :yes: :*)