Citroën Grand C4 Picasso: První jízdní dojmy

 

Extravagantní MPV se transformovalo do prodloužené podoby. Narostlo o 17 cm, takže měří těsně pod 4,6 metru. Přitom je jen o 15 tisíc korun dražší.

V době konání Oktoberfestu nás Citroën pozval do Mnichova a malebného alpského městečka Berchtesgaden, abychom otestovali novou generaci rodinného modelu Grand C4 Picasso. Prodloužená verze přichází v rychlém sledu po „krátkém“ C4 Picasso a přináší více rozdílů než dříve. Na německých dálnicích a horských silničkách nám dělal společnost nový motor 2.0 BlueHDi, splňující již nyní emisní normu Euro 6. Brzy se objeví také například v Citroënu DS5 nebo Peugeotech 308 a 508.

Základní stylistické pojetí mají obě Picassa společné, shodných karosářských dílů je ale minimum. Už minulá generace odlišovala tyto varianty řešením předního nárazníku. Ta nová nemá společný ani tvar předních světel nebo zakončení horní části předního blatníku. Výrazné střešní ližiny, které jsou u Grand C4 Picasso vizuálně integrovány do karoserie, není ani potřeba zdůrazňovat. Zcela jiné jsou pochopitelně i zadní partie, „Grand“ dostal jiný design a k tomu o 11 cm delší převis karoserie. Za zmínku stojí i vylepšení aerodynamiky – součinitel odporu klesl na 0,295 a je nejlepší mezi konkurencí.

Novinkou je prodloužení rozvoru o 55 mm, které umožňuje modulární platforma EMP2. Se svými 2,84 metry je Grand C4 Picasso v tomto ohledu nejlepší z kompaktních MPV. Nová konstrukce ale přinesla i další změny, podlaha leží o 2 cm níž, pozice motoru se snížila o 5 cm a přední převis je o 11 cm kratší. Zároveň nová generace při zachování rozměrů zhubla o 100 kg.

TEST Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi – Dobře našlápnuto

Nabídku obohatil i nový motor. Ke spektru šestnáctistovek VTi/88 kW, THP/115 kW a naftovému HDi s 85 kW se přidává 2.0 BlueHDi – první turbodiesel od Citroënu, který splňuje emisní normu Euro 6. K tomu využívá SCR katalyzátoru (vstřikování močoviny do výfukových plynů), který se společně s filtrem pevných částic (FAP) nachází pod podlahou vozu. Toto uspořádání nemá dnes v sériové výrobě obdoby. Díky SCR Citroën slibuje o 65 % nižší emise oxidů dusíku a o 4 % nižší spotřebu paliva, FAP k tomu zachytí přes 99 % pevných částic.

Agregát vychází ze stávajícího 2.0 HDi (103, 110 nebo 120 kW), má výkon 110 kW a točivý moment vzrostl o 30 na 370 N.m. Čtyřválec prošel řadou úprav, přičemž některé z nich jdou proti aktuálním trendům – například zvýšení kompresního poměru na 16,7:1. Motor je také o 7 kg lehčí než dosud a má regulovatelné vodní a olejové čerpadlo. Standardem je samočinné vypínání motoru, které vychází z unikátní technologie použité u motoru 1.6 e-HDi.

Dvoulitr se projevuje zcela bez vibrací a v běžných jízdních režimech téměř není slyšet. Jeho zvuk se ozve až pod zátěží nebo v otáčkách, avšak je nevtíravý. Přísun točivého momentu je plynulý – jedině pod plným plynem se pozná, že točivý moment vrcholí až ve 2000 min-1 – a motor potvrzuje i slib ukázněné spotřeby. Ta je sama o sobě nízká a navíc se v závislosti na členitosti terénu nebo dynamice jízdy mění jen minimálně. S testovacím vozem vybaveným automatickou převodovkou se nám podařilo projet kombinaci dálničního a horského úseku s průměrnou spotřebou 6,5 l/100 km. Manuál se pak v provozu s výrazně větším podílem dálnice udržel na šesti litrech.

Právě automatická převodovka je druhou ožehavou novinkou. Opět pochází od Aisinu a má šest rychlostí, ovšem radikálně se zlepšily všechny důležité vlastnosti. Automat vykazuje menší vnitřní ztráty, má větší rozsah převodů (při 130 km/h točí na šestku jen 2100 min-1!) a často přemosťuje měnič. Také se zlepšilo tlumení rázů, a tak výsledkem je, že převodovka řadí rychleji, efektivněji a přitom komfortněji. Zároveň automat nabízí možnost opravdové manuální volby převodů, převodovka klidně nechá motor sestoupit až k volnoběžným otáčkám a přesto nepodřadí – respektuje přání řidiče. K následné akceleraci pak využije prokluzu měniče, takže se turbodiesel stejně nezakucká. Bez zajímavosti není ani nasazení systému start-stop, kterým mimo segment prémiových vozů zatím nedisponuje žádná jiná automatická převodovka s měničem.

TEST Kia Carens 1.7 CRDi vs. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

Mezigeneračně se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti, nižší hmotnost a radikální zkrácení předního převisu dělají své. Ve srovnání s C4 Picasso se „Grand“ skládá do zatáček s nepatrně menší ochotou, o to stabilněji ale pak drží zvolenou stopu. Na dálnici neznervózní ani při poryvech větru, ani ve vyšších rychlostech, což je u rodinného vozu to nejdůležitější. Řízení je samozřejmě odtažité (však v MPV se spíš jezdí, než aby se opravdu řídila), reaguje ale přesně.

Sedmimístný interiér má klasické uspořádání 2+3+2 a opravdu uveze sedm osob, ovšem už ve druhé řadě se sedí poněkud natěsno. Kabina totiž musí pojmout tři stejně rozměrná sedadla, takže v této části vyhoví spíše dětem. Sedmimístná konfigurace zanechává pro zavazadla jen nouzových 170 litrů, v pětimístném uspořádání je to působivých 645 l (mezigeneračně +69 l). Druhá řada sedadel je posouvatelná v rozsahu 15 cm, a tak lze prostor pro zavazadla jednoduše zvětšit až na 725 litrů.

S Grand C4 Picasso přichází také rozšíření příplatkové výbavy o dvě nové položky. 360° Vision je označení pro soustavu celkem čtyř kamer, které doplňují dosud nabízenou zadní parkovací kameru. Multimediální výbavu lze zase rozšířit o tzv. Plug & Play, což je dvojice obrazovek ze zadní strany předních sedadel doplněná o bezdrátová sluchátka a DVD přehrávač.

Grand C4 Picasso startuje na 414.900 Kč, přičemž testovaný dvoulitr stojí od 549.900 Kč. Prodloužená verze je tedy o 15 tisíc dražší než C4 Picasso, výměnou za to nabízí více místa v druhé řadě sedadel a o 108 litrů větší zavazadlový prostor. Kdo chce sedmimístný interiér, musí připlatit ještě jednou 15 tisíc korun.

Citroën Grand C4 Picasso - ceny a technická data
Motor1.6 VTi1.6 THP1.6 e-HDi1.6 e-HDi2.0 BlueHDi2.0 BlueHDi
Převodovka5M6M6M6MA6M6A
Zdvihový objem [cm3]159815981560156019971997
Válce/ventily4/44/44/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]88/6000115/600085/360085/3600110/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4250240/1400-4000285/1750285/1750370/2000370/2000
Max. rychlost [km/h]187209189189210207
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,69,212,112,69,810,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,04,04,04,24,5
Cena Attraction [Kč]414.900,--479.900,----
Cena Tendance [Kč]439.900,--504.900,-524.900,-549.900,--
Cena Intensive [Kč]474.900,-509.900,-539.900,-559.900,-584.900,-624.900,-
Cena Exclusive [Kč]-584.900,-614.900,-634.900,-659.900,-699.900,-

Citroën C4 Picasso - ceny a technická data
Motor1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi1.6 e-HDi1.6 e-HDi2.0 BlueHDi
Převodovka5M6M6M6MA6M6MA6M
Zdvihový objem [cm3]1598159815601560156015601997
Válce/ventily4/44/44/24/24/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]88/6000115/600068/400068/400085/360085/3600110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4250240/1400-4000230/1750230/1750285/1750285/1750370/2000
Max. rychlost [km/h]187209173175189189210
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,39,012,913,711,812,39,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,04,23,84,04,04,2
Cena Attraction [Kč]399.900,--439.900,-464.900,-464.900,---
Cena Tendance [Kč]424.900,--464.900,-489.900,-489.900,-509.900,-534.900,-
Cena Intensive [Kč]459.900,-494.900,---524.900,-544.900,-569.900,-
Cena Exclusive [Kč]-569.900,---599.900,-619.900,-644.900,-

Citroën Grand C4 Picasso
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën Grand C4 Picasso: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 







 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

 

iSport.cz

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou zápolit viagrou!

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou…

Absence Lionela Messiho není jedinou přítěží pro argentinskou reprezentaci v kvalifikačním zápase na MS 2018…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…