Citroën Grand C4 Picasso: První jízdní dojmy

 

Extravagantní MPV se transformovalo do prodloužené podoby. Narostlo o 17 cm, takže měří těsně pod 4,6 metru. Přitom je jen o 15 tisíc korun dražší.

V době konání Oktoberfestu nás Citroën pozval do Mnichova a malebného alpského městečka Berchtesgaden, abychom otestovali novou generaci rodinného modelu Grand C4 Picasso. Prodloužená verze přichází v rychlém sledu po „krátkém“ C4 Picasso a přináší více rozdílů než dříve. Na německých dálnicích a horských silničkách nám dělal společnost nový motor 2.0 BlueHDi, splňující již nyní emisní normu Euro 6. Brzy se objeví také například v Citroënu DS5 nebo Peugeotech 308 a 508.

Základní stylistické pojetí mají obě Picassa společné, shodných karosářských dílů je ale minimum. Už minulá generace odlišovala tyto varianty řešením předního nárazníku. Ta nová nemá společný ani tvar předních světel nebo zakončení horní části předního blatníku. Výrazné střešní ližiny, které jsou u Grand C4 Picasso vizuálně integrovány do karoserie, není ani potřeba zdůrazňovat. Zcela jiné jsou pochopitelně i zadní partie, „Grand“ dostal jiný design a k tomu o 11 cm delší převis karoserie. Za zmínku stojí i vylepšení aerodynamiky – součinitel odporu klesl na 0,295 a je nejlepší mezi konkurencí.

Novinkou je prodloužení rozvoru o 55 mm, které umožňuje modulární platforma EMP2. Se svými 2,84 metry je Grand C4 Picasso v tomto ohledu nejlepší z kompaktních MPV. Nová konstrukce ale přinesla i další změny, podlaha leží o 2 cm níž, pozice motoru se snížila o 5 cm a přední převis je o 11 cm kratší. Zároveň nová generace při zachování rozměrů zhubla o 100 kg.

TEST Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi – Dobře našlápnuto

Nabídku obohatil i nový motor. Ke spektru šestnáctistovek VTi/88 kW, THP/115 kW a naftovému HDi s 85 kW se přidává 2.0 BlueHDi – první turbodiesel od Citroënu, který splňuje emisní normu Euro 6. K tomu využívá SCR katalyzátoru (vstřikování močoviny do výfukových plynů), který se společně s filtrem pevných částic (FAP) nachází pod podlahou vozu. Toto uspořádání nemá dnes v sériové výrobě obdoby. Díky SCR Citroën slibuje o 65 % nižší emise oxidů dusíku a o 4 % nižší spotřebu paliva, FAP k tomu zachytí přes 99 % pevných částic.

Agregát vychází ze stávajícího 2.0 HDi (103, 110 nebo 120 kW), má výkon 110 kW a točivý moment vzrostl o 30 na 370 N.m. Čtyřválec prošel řadou úprav, přičemž některé z nich jdou proti aktuálním trendům – například zvýšení kompresního poměru na 16,7:1. Motor je také o 7 kg lehčí než dosud a má regulovatelné vodní a olejové čerpadlo. Standardem je samočinné vypínání motoru, které vychází z unikátní technologie použité u motoru 1.6 e-HDi.

Dvoulitr se projevuje zcela bez vibrací a v běžných jízdních režimech téměř není slyšet. Jeho zvuk se ozve až pod zátěží nebo v otáčkách, avšak je nevtíravý. Přísun točivého momentu je plynulý – jedině pod plným plynem se pozná, že točivý moment vrcholí až ve 2000 min-1 – a motor potvrzuje i slib ukázněné spotřeby. Ta je sama o sobě nízká a navíc se v závislosti na členitosti terénu nebo dynamice jízdy mění jen minimálně. S testovacím vozem vybaveným automatickou převodovkou se nám podařilo projet kombinaci dálničního a horského úseku s průměrnou spotřebou 6,5 l/100 km. Manuál se pak v provozu s výrazně větším podílem dálnice udržel na šesti litrech.

Právě automatická převodovka je druhou ožehavou novinkou. Opět pochází od Aisinu a má šest rychlostí, ovšem radikálně se zlepšily všechny důležité vlastnosti. Automat vykazuje menší vnitřní ztráty, má větší rozsah převodů (při 130 km/h točí na šestku jen 2100 min-1!) a často přemosťuje měnič. Také se zlepšilo tlumení rázů, a tak výsledkem je, že převodovka řadí rychleji, efektivněji a přitom komfortněji. Zároveň automat nabízí možnost opravdové manuální volby převodů, převodovka klidně nechá motor sestoupit až k volnoběžným otáčkám a přesto nepodřadí – respektuje přání řidiče. K následné akceleraci pak využije prokluzu měniče, takže se turbodiesel stejně nezakucká. Bez zajímavosti není ani nasazení systému start-stop, kterým mimo segment prémiových vozů zatím nedisponuje žádná jiná automatická převodovka s měničem.

TEST Kia Carens 1.7 CRDi vs. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

Mezigeneračně se výrazně zlepšily jízdní vlastnosti, nižší hmotnost a radikální zkrácení předního převisu dělají své. Ve srovnání s C4 Picasso se „Grand“ skládá do zatáček s nepatrně menší ochotou, o to stabilněji ale pak drží zvolenou stopu. Na dálnici neznervózní ani při poryvech větru, ani ve vyšších rychlostech, což je u rodinného vozu to nejdůležitější. Řízení je samozřejmě odtažité (však v MPV se spíš jezdí, než aby se opravdu řídila), reaguje ale přesně.

Sedmimístný interiér má klasické uspořádání 2+3+2 a opravdu uveze sedm osob, ovšem už ve druhé řadě se sedí poněkud natěsno. Kabina totiž musí pojmout tři stejně rozměrná sedadla, takže v této části vyhoví spíše dětem. Sedmimístná konfigurace zanechává pro zavazadla jen nouzových 170 litrů, v pětimístném uspořádání je to působivých 645 l (mezigeneračně +69 l). Druhá řada sedadel je posouvatelná v rozsahu 15 cm, a tak lze prostor pro zavazadla jednoduše zvětšit až na 725 litrů.

S Grand C4 Picasso přichází také rozšíření příplatkové výbavy o dvě nové položky. 360° Vision je označení pro soustavu celkem čtyř kamer, které doplňují dosud nabízenou zadní parkovací kameru. Multimediální výbavu lze zase rozšířit o tzv. Plug & Play, což je dvojice obrazovek ze zadní strany předních sedadel doplněná o bezdrátová sluchátka a DVD přehrávač.

Grand C4 Picasso startuje na 414.900 Kč, přičemž testovaný dvoulitr stojí od 549.900 Kč. Prodloužená verze je tedy o 15 tisíc dražší než C4 Picasso, výměnou za to nabízí více místa v druhé řadě sedadel a o 108 litrů větší zavazadlový prostor. Kdo chce sedmimístný interiér, musí připlatit ještě jednou 15 tisíc korun.

Citroën Grand C4 Picasso - ceny a technická data
Motor1.6 VTi1.6 THP1.6 e-HDi1.6 e-HDi2.0 BlueHDi2.0 BlueHDi
Převodovka5M6M6M6MA6M6A
Zdvihový objem [cm3]159815981560156019971997
Válce/ventily4/44/44/24/24/44/4
Největší výkon [kW/min-1]88/6000115/600085/360085/3600110/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4250240/1400-4000285/1750285/1750370/2000370/2000
Max. rychlost [km/h]187209189189210207
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,69,212,112,69,810,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,04,04,04,24,5
Cena Attraction [Kč]414.900,--479.900,----
Cena Tendance [Kč]439.900,--504.900,-524.900,-549.900,--
Cena Intensive [Kč]474.900,-509.900,-539.900,-559.900,-584.900,-624.900,-
Cena Exclusive [Kč]-584.900,-614.900,-634.900,-659.900,-699.900,-

Citroën C4 Picasso - ceny a technická data
Motor1.6 VTi1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi1.6 e-HDi1.6 e-HDi2.0 BlueHDi
Převodovka5M6M6M6MA6M6MA6M
Zdvihový objem [cm3]1598159815601560156015601997
Válce/ventily4/44/44/24/24/24/24/4
Největší výkon [kW/min-1]88/6000115/600068/400068/400085/360085/3600110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4250240/1400-4000230/1750230/1750285/1750285/1750370/2000
Max. rychlost [km/h]187209173175189189210
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,39,012,913,711,812,39,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,36,04,23,84,04,04,2
Cena Attraction [Kč]399.900,--439.900,-464.900,-464.900,---
Cena Tendance [Kč]424.900,--464.900,-489.900,-489.900,-509.900,-534.900,-
Cena Intensive [Kč]459.900,-494.900,---524.900,-544.900,-569.900,-
Cena Exclusive [Kč]-569.900,---599.900,-619.900,-644.900,-

Citroën Grand C4 Picasso
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Domácnosti se v zimě levnějšího plynu nedočkají Domácnosti se v zimě levnějšího plynu nedočkají

Největší obchodníci se během topné sezony nechystají…

Automobilka PSA hodlá v budoucnu nabízet u všech modelů elektrickou verzi Automobilka PSA hodlá v budoucnu nabízet u všech modelů elektrickou verzi

Francouzská automobilka PSA hodlá od roku 2025 nabízet u…

Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst Apple podlehl daňovému tlaku, v USA vytvoří dalších dvacet tisíc pracovních míst

Firma Apple plánuje postavit další firemní kampus ve…

Růst čínské ekonomiky loni zrychlil Růst čínské ekonomiky loni zrychlil

Růst čínské ekonomiky v loňském roce zrychlil na 6,9…

 
 

Přidat názorDiskuse: Citroën Grand C4 Picasso: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

 






 
První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

První skica nové Škody Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Dnes 08:11

Škoda Auto zveřejnila první skicu modernizované Škody Fabia. Vůz si odbude premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě.




Blesk.cz

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Jedlé kaštany: Jak vybrat kvalitní a dobře je doma upéci?

Také milujete tu vůni a chuť čerstvě upečených jedlých kaštanů? A víte, že si je můžete snadno připravit i doma?…

Brexit je o krok blíže: Britští poslanci zrušili nadřazenost zákonů EU

Brexit je o krok blíže: Britští poslanci zrušili…

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu dnes v souvislosti s chystaným odchodem z Evropské unie…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i Pastrňák, Krejčí a Kaše

To byly hody! Jeřábek má první gól v NHL. Pálili i…

SOUHRN | David Krejčí přispěl ve středečním utkání NHL gólem a přihrávkou k výhře Bostonu 4:1 nad Montrealem. Za…

 

Reflex.cz

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Snowboarďáci jsou moje prokletí, říká herec Vojta Kotek

Když jsme se sešli ve vinohradské kavárně, první, o co mě poprosil, bylo, abych ho nezkoušel z dějepisu. Marii…

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic lepšího si od parlamentu nemůžeme přát

Sněmovna za dva měsíce schválila jediný zákon. Nic…

Češi a Moravané jsou zpravidla věčně naštvaní, alespoň co se politiky týče. Slovy klasika někdo je z posledních…