TEST Kia Carens 1.7 CRDi vs. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi
Rodinná MPV mají být hlavně praktická, což však může přinášet jisté ústupky v designu. Zatímco Kia se držela zaběhnutých konvencí a navrhla jednoprostorovou karoserii bez jakýchkoliv výstřelků, Citroën na to šel z úplně opačné strany. Vyjma koncových světel (s trubicovými diodami) a zrcátek totiž na autě nenajdete prakticky nic konvenčního.
Zajímavě vypadá srovnání základních modelů. Na první pohled vypadá Kia Carens jednoznačně větší, ve skutečnosti vítězí ale pouze jen v celkové délce. Paradoxní však je, že Korejci nedokázali z této výhody vytěžit opravdu maximum. Pětimístné provedení Carensu má totiž dokonce menší zavazadlový prostor než C4 Picasso, což můžeme přisuzovat jeho mělkému dnu. Francouzskému MPV navíc nahrává i delší rozvor náprav, který by se měl projevit ve větším množství prostoru pro cestující v druhé řadě sedadel. Je tomu tak?
Kia Carens vs. Citroën C4 Picasso: Srovnání rozměrů | ||
Model | Kia Carens | Citroën C4 Picasso |
Délka [mm] | 4525 | 4428 |
Šířka [mm] | 1805 | 1826 |
Výška [mm] | 1605 | 1610 |
Rozvor [mm] | 2750 | 2785 |
Rozchod vpředu [mm] | 1573 | 1573 |
Rozchod vzadu [mm] | 1586 | 1576 |
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l] | 536 / 1694 | 537 / 1709 |
Interiér – Dva světy
Jaké jsou testované vozy na povrchu, tak vypadají i uvnitř. Kia vsadila na osvědčenou koncepci analogových budíků, trochu přetlačítkovanou, leč přehlednou středovou konzolu a klasickou parkovací brzdu. Zato Citroën sáhnul o regál výš. Mezi hlavními ovládacími prvky totiž vyjma startovacího tlačítka a zapínaní rádia nenarazíte na nic konvenčního. Na palubě panují skoro až prémiové materiály a příkladné zpracování, což vozu přidává na exkluzivitě, jestě víc ale zaujmou rozměrné displeje uprostřed kokpitu. To ovšem neznamená, že byste si v Kie připadat jako v levné plastové hračce. Nesmíme ale zapomínat, že byla testovaná C4 Picasso naložena výbavou až po strop, zatímco testovaný Carens se pohyboval v polovině nabídky. Je však změť displejů a hi-tech technologií výrazně prospěšnější?
Kia Carens vs. Citroën C4 Picasso - srovnání cen a výbav | ||
Model | Kia Carens | Citroën C4 Pisasso |
Motor | 1.7 CRDi/85 kW | 1.6 e-Hdi 85 kW |
Výbava | Comfort Plus | Exclusive |
Základní cena [Kč] | 499.980,- | 554.900,- |
Bluetooth hands-free | S | S |
Dvouzónová klimatizace | S | S |
Litá kola R16 | S | - |
Litá kola R17 | 7000,- | S |
Metalický lak | 14.000,- | 14.900,- |
Navigace | 48.000,- | S |
Parkovací kamera | Paket Parking - 8000,- | S |
Parkovací senzory | S | S |
Přední mlhovky | S | S |
Tempomat | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | Paket Winter - 10.000,- | 9.000,- |
Vyhřívaný volant | Paket Winter - 10.000,- | - |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 586.980,- | 578.800,- |
Kdepak. Je zde sice velký předpoklad, že po obou testovaných vozech sáhnou spíše mladší lidé, kteří jsou více učenliví, osobně se nám však více zamlouvala stará škola v podání Carensu. Jednak již při prvním pohledu na přístrojovou desku víte, kam máte sáhnout, ale přísně digitální rozhranní bude rovněž náchylnější na poškození. Kolikrát se nám také stalo, že jsme v obsáhlém menu palubních systémů Citroënu hledali určité položky nebezpečně dlouho, což odvádí pozornost od dění před vozidlem. Pozice za volantem se nám více zamlouvala u korejského vozu, lepší výhled ven ale nabízí Picasso.
Velký a velký
Oba vozy disponují stejnou, čtěte nadprůměrnou, šířkou interiéru, v nejnižším nastavení sedačky řidiče jsou však znatelné rozdíly v prostoru nad hlavou. Citroën za úbytek „vděčí“ instalaci příplatkové panoramatické střechy, i bez ní by však byla dominance Carensu znatelná. V podélném směru si na nedostatek prostoru nebudete stěžovat ani v jednom z testovaných MPV, pohodlněji jsme se však cítili v Kii. Míru pohodlí ovlivňuje také útulnost kokpitu. C4 Picasso sice disponuje díky nesrovnatelně vyšší výbavě kvalitnějšími materiály, je zde však hodně prvků, které ovlivňují řidičovu pozornost. Nedostatkem odkládacích prostor netrpí ani jeden z vozů, což je v dané třídě velké plus.
Francouzskou dominanci v rozvoru náprav vzadu takřka nepoznáte. Při seřízení přední sedačky na naši výšku a následném přesunu do druhé řady jsme registrovali celkem značný rozdíl v množství prostoru před koleny ve prospěch Kie Carens. Citroën se sice snaží z dané koncepce vytěžit maximum (např. značným vybráním opěradel předních sedadel a umístěním sklopného stolečku výše), cenné centimetry před koleny však chybí. Podobné je to i s prostorem nad hlavou, který C4 Picasso ztrácí vinou linie střechy.
citroen kia testy mpv srovnavacitesty
V obou vozech si však užijete široké možnosti variability. Zadní lavice totiž tvoří samostatné sedačky, které se dají libovolně posouvat a jejich naklápět opěradla. Ovládání je navíc tak jednoduché, že jej zvládne i dítě. Jak v korejském, tak francouzském voze dosáhnete po složení opěradel zadních sedadel zcela rovné plochy.
Motory – Deci sem, litr tam
Obě testované MPV měly pod kapotou přeplňované naftové čtyřválce. Korejský agregát CRDi má objem 1,7 litru a výkon 85 kW v 4000 min-1. Šestnáctistovka koncernu PSA je na tom výkonově stejně, na vrchol však dosáhne o 400 otáček za minutu dříve. Oba vozy disponovaly šestistupňovými manuálními převodovkami a pohonem předních kol. Přestože přesnost skříní má hlavně při přechodu přes neutrální pohodu k ideálu daleko, Kia vykazuje lepší výsledek. A to rovněž v oblasti zpřevodování. Kde má Citroën na čtvrtý rychlostní stupeň při rychlosti 50 km/h tendence motor dusit, Carens má stále dostatek točivého momentu k plynulému zrychlování.
citroen kia testy mpv srovnavacitesty
Hledat rozdíly v kultivovanosti a projevu motorů by zabralo snad celé odpoledne. Ani jeden z agregátů se neprojevuje nepřekonatelně zápornými vlastnostmi vyjma nevýraznosti ve vyšších otáčkách. Ve srovnání si však lépe vede Kia, jejíž točivý moment 260 N.m je dostupný od 1250 do 2750 otáček za minutu. Motor 1.6 e-HDi pod kapotou Citroënu sice má o 10 N.m více, má ale výraznější turboefekt a jeho tak upadá ještě před dosažením 3000 otáček.
Rozdíly však najdeme ve spotřebě paliva. Šestnáctistovka překonává korejský agregát především ve městě díky mikrohybridní technogii spojené se systémem Stop/Start. Zatímco Citroën motor vypínal již při rychlostech pod 20 km/h, agregát testované Kie běžel dál. Litrový rozdíl v odběru nafty se nakonec projevil i v dalších režimech jízdy. Při dálničním provozu Citroënu hrála do karet lepší aerodynamika karoserie a delší šestka.
Kia Carens 1.7 CRDI vs. Citroën C4 Picasso 1.6 HDi - Srovnání parametrů motorů | ||
Model | Kia Carens | Citroën C4 Picasso |
Motor | 1.7 CRDi | 1.6 e-HDi |
Převodovka | 6 MT | 6 MT |
Výkon [kW/min-1] | 85 | 85 |
Točivý moment [Nm/min-1] | 260/1250 - 2750 | 270/1750 |
Max. rychlost [km/h] | 181 | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13 | 11,8 |
Kombinovaná spotřeba [l] | 4,9 | 4,0 |
Jízda – Houpačka ve dvojím podání
V prvé řadě je třeba si uvědomit, co od jízdních vlastností rodinných MPV vlastně očekáváte. Hned ze startu uvedeme, že vyjma Fordu S-Max nebude auto této kategorie nikdy hvězdou zatáček a s takovou myšlenkou je třeba k jízdě přistupovat.
Při jízdě mimo obec testované vozy zcela naplnily naše očekávání. Na obou frontách se dočkáte pohodlného proplouvání zatáčkami ve stylu velkých amerických limuzín, je však třeba počítat s většími náklony karoserie. Citroën poskytuje nižší míru akustického hluku, v oblouku si na vnější přední kolo zakleká podobně jako Korejec. Francouzský podvozek však strádá v oblasti pohlcování nerovností. Na vině je použití vlečené zadní nápravy s torzní příčkou, stejným řešením ale disponuje také Kia. Picasso je kvůli tužším tlumičům mnohdy až moc uskákané, což nepovažujeme za ideální hlavně u dražších verzí. Obecně však platí, že aby se tento neduh projevil, musíte s autem jezdit skutečně ostře. Toho se většina zákazníků s celou rodinou na palubě moc často nedočká.
Oba testované vozy byly vybaveny elektrickým posilovačem řízení, v případě Kie dokonce s nastavitelným účinkem. Z řízení se tímto sice vytratil veškerý cit, to už ale není u dnešních vozidel nic neobvyklého. Rozdíl však poznáte v oblasti směrové stability při vyšších rychlostech. Citroën si díky menší boční ploše poradí s nápory větru o poznání lépe, ochotněji také reaguje na změny směru. U Kie je třeba si dávat při rychlosti nad 140 km/h bedlivý pozor. Auto sebou nepříjemně cuká a je třeba provádět citelnější korekce volantem.
citroen kia testy mpv srovnavacitesty
Závěr – Méně je někdy více
Zvolit vítěze srovnávacího testu nebylo vzhledem k výše zmíněným poznatkům jednoduché. Ani jedno z testovaných vozidel není bez chyby, každé však v rozdílných oblastech. Moc toho nenapoví ani základní ceny s testovanými motorizacemi – Kia Carens je totiž dražší jen o zanedbatelných 80 korun a pokud sestavíme podobnou konfiguraci výbav, stále není rozdíl až tak markantní. Trochu však zarazí skoro padesátitisícový příplatek za navigační systém, který má Citroën ve standardu u dvou nejvyšších výbav.
Obecně vzato neexistuje žádný vážnější důvod, pro který bychom se měli striktně rozhodnout pro jeden z testovaných vozů. Kia Carens sází na osvědčenou starou školu, C4 Picasso naopak představuje moderní design a obrovskou míru digitalizace. To může být pro většinu mladých rodin atraktivní, nám však nakonec více vyhovoval Carens i díky možnosti příplatku za třetí řadu sedadel. O chlup, ale přece.
1. Kia Carens 1.7 CRDi
První cena vozu | 399.980,- Kč (1.6 GDI Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 464.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 499.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 523.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort Plus) |
Plusy
- Úsporný a kultivovaný motor
- Vnitřní prostor
- Variabilita interiéru
- Základní cena
- Jízdní komfort
Minusy
- Řízení bez zpětné vazby
- Mělký zavazadlový prostor
- Vůle v řízení okolo středové polohy
- Citlivost na boční vítr
2. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi
První cena vozu | 399.900,- Kč (1.6 VTi 120) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 464.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Attraction) |
Základní cena testovaného vozu | 599.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 731.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive) |
Plusy
- Kultivovaný naftový motor
- Nízká spotřeba paliva
- Skvělý výběr materiálů
- Vnitřní zpracování
- Variabilita
Minusy
- Hrubý chod řadicí páky
- Chování vozu na horším povrchu
- Méně přehledný tvar přední části karoserie
- Pestrobarevné displeje mimo zorné pole řidiče mohou odpoutávat pozornost
Foto: Petr Homolka