Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Carens 1.7 CRDi vs. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

Jan Mička Jan Mička 18. 9. 2013 • 01:21
15
89
Zobrazit náhledy (15)
Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens Kia Carens
Segment MPV se stále těší značné oblibě. Do srovnávacího testu jsme proto přizvali dvě novinky, Kiu Carens a extravagantní Citroën C4 Picasso. Kdo bude lepší?

Rodinná MPV mají být hlavně praktická, což však může přinášet jisté ústupky v designu. Zatímco Kia se držela zaběhnutých konvencí a navrhla jednoprostorovou karoserii bez jakýchkoliv výstřelků, Citroën na to šel z úplně opačné strany. Vyjma koncových světel (s trubicovými diodami) a zrcátek totiž na autě nenajdete prakticky nic konvenčního.

Zajímavě vypadá srovnání základních modelů. Na první pohled vypadá Kia Carens jednoznačně větší, ve skutečnosti vítězí ale pouze jen v celkové délce. Paradoxní však je, že Korejci nedokázali z této výhody vytěžit opravdu maximum. Pětimístné provedení Carensu má totiž dokonce menší zavazadlový prostor než C4 Picasso, což můžeme přisuzovat jeho mělkému dnu. Francouzskému MPV navíc nahrává i delší rozvor náprav, který by se měl projevit ve větším množství prostoru pro cestující v druhé řadě sedadel. Je tomu tak?

Kia Carens vs. Citroën C4 Picasso: Srovnání rozměrů
Model Kia Carens Citroën C4 Picasso
Délka [mm] 4525 4428
Šířka [mm] 1805 1826
Výška [mm] 1605 1610
Rozvor [mm] 2750 2785
Rozchod vpředu [mm] 1573 1573
Rozchod vzadu [mm] 1586 1576
Objem zavazadelníku - sedadla/sklopena [l] 536 / 1694 537 / 1709

Interiér – Dva světy

Jaké jsou testované vozy na povrchu, tak vypadají i uvnitř. Kia vsadila na osvědčenou koncepci analogových budíků, trochu přetlačítkovanou, leč přehlednou středovou konzolu a klasickou parkovací brzdu. Zato Citroën sáhnul o regál výš. Mezi hlavními ovládacími prvky totiž vyjma startovacího tlačítka a zapínaní rádia nenarazíte na nic konvenčního. Na palubě panují skoro až prémiové materiály a příkladné zpracování, což vozu přidává na exkluzivitě, jestě víc ale zaujmou rozměrné displeje uprostřed kokpitu. To ovšem neznamená, že byste si v Kie připadat jako v levné plastové hračce. Nesmíme ale zapomínat, že byla testovaná C4 Picasso naložena výbavou až po strop, zatímco testovaný Carens se pohyboval v polovině nabídky. Je však změť displejů a hi-tech technologií výrazně prospěšnější?

Kia Carens vs. Citroën C4 Picasso - srovnání cen a výbav
Model Kia Carens Citroën C4 Pisasso
Motor 1.7 CRDi/85 kW 1.6 e-Hdi 85 kW
Výbava Comfort Plus Exclusive
Základní cena [Kč] 499.980,- 554.900,-
Bluetooth hands-free S S
Dvouzónová klimatizace S S
Litá kola R16 S -
Litá kola R17 7000,- S
Metalický lak 14.000,- 14.900,-
Navigace 48.000,- S
Parkovací kamera Paket Parking - 8000,- S
Parkovací senzory S S
Přední mlhovky S S
Tempomat S S
Vyhřívání předních sedadel Paket Winter - 10.000,- 9.000,-
Vyhřívaný volant Paket Winter - 10.000,- -
Cena při shodné výbavě [Kč] 586.980,- 578.800,-

Kdepak. Je zde sice velký předpoklad, že po obou testovaných vozech sáhnou spíše mladší lidé, kteří jsou více učenliví, osobně se nám však více zamlouvala stará škola v podání Carensu. Jednak již při prvním pohledu na přístrojovou desku víte, kam máte sáhnout, ale přísně digitální rozhranní bude rovněž náchylnější na poškození. Kolikrát se nám také stalo, že jsme v obsáhlém menu palubních systémů Citroënu hledali určité položky nebezpečně dlouho, což odvádí pozornost od dění před vozidlem. Pozice za volantem se nám více zamlouvala u korejského vozu, lepší výhled ven ale nabízí Picasso.

Velký a velký

Oba vozy disponují stejnou, čtěte nadprůměrnou, šířkou interiéru, v nejnižším nastavení sedačky řidiče jsou však znatelné rozdíly v prostoru nad hlavou. Citroën za úbytek „vděčí“ instalaci příplatkové panoramatické střechy, i bez ní by však byla dominance Carensu znatelná. V podélném směru si na nedostatek prostoru nebudete stěžovat ani v jednom z testovaných MPV, pohodlněji jsme se však cítili v Kii. Míru pohodlí ovlivňuje také útulnost kokpitu. C4 Picasso sice disponuje díky nesrovnatelně vyšší výbavě kvalitnějšími materiály, je zde však hodně prvků, které ovlivňují řidičovu pozornost. Nedostatkem odkládacích prostor netrpí ani jeden z vozů, což je v dané třídě velké plus.

Francouzskou dominanci v rozvoru náprav vzadu takřka nepoznáte. Při seřízení přední sedačky na naši výšku a následném přesunu do druhé řady jsme registrovali celkem značný rozdíl v množství prostoru před koleny ve prospěch Kie Carens. Citroën se sice snaží z dané koncepce vytěžit maximum (např. značným vybráním opěradel předních sedadel a umístěním sklopného stolečku výše), cenné centimetry před koleny však chybí. Podobné je to i s prostorem nad hlavou, který C4 Picasso ztrácí vinou linie střechy.

citroen kia testy mpv srovnavacitesty citroen kia testy mpv srovnavacitesty  

V obou vozech si však užijete široké možnosti variability. Zadní lavice totiž tvoří samostatné sedačky, které se dají libovolně posouvat a jejich naklápět opěradla. Ovládání je navíc tak jednoduché, že jej zvládne i dítě. Jak v korejském, tak francouzském voze dosáhnete po složení opěradel zadních sedadel zcela rovné plochy.

Motory – Deci sem, litr tam

Obě testované MPV měly pod kapotou přeplňované naftové čtyřválce. Korejský agregát CRDi má objem 1,7 litru a výkon 85 kW v 4000 min-1. Šestnáctistovka koncernu PSA je na tom výkonově stejně, na vrchol však dosáhne o 400 otáček za minutu dříve. Oba vozy disponovaly šestistupňovými manuálními převodovkami a pohonem předních kol. Přestože přesnost skříní má hlavně při přechodu přes neutrální pohodu k ideálu daleko, Kia vykazuje lepší výsledek. A to rovněž v oblasti zpřevodování. Kde má Citroën na čtvrtý rychlostní stupeň při rychlosti 50 km/h tendence motor dusit, Carens má stále dostatek točivého momentu k plynulému zrychlování.

citroen kia testy mpv srovnavacitesty citroen kia testy mpv srovnavacitesty  

Hledat rozdíly v kultivovanosti a projevu motorů by zabralo snad celé odpoledne. Ani jeden z agregátů se neprojevuje nepřekonatelně zápornými vlastnostmi vyjma nevýraznosti ve vyšších otáčkách. Ve srovnání si však lépe vede Kia, jejíž točivý moment 260 N.m je dostupný od 1250 do 2750 otáček za minutu. Motor 1.6 e-HDi pod kapotou Citroënu sice má o 10 N.m více, má ale výraznější turboefekt a jeho tak upadá ještě před dosažením 3000 otáček.

Rozdíly však najdeme ve spotřebě paliva. Šestnáctistovka překonává korejský agregát především ve městě díky mikrohybridní technogii spojené se systémem Stop/Start. Zatímco Citroën motor vypínal již při rychlostech pod 20 km/h, agregát testované Kie běžel dál. Litrový rozdíl v odběru nafty se nakonec projevil i v dalších režimech jízdy. Při dálničním provozu Citroënu hrála do karet lepší aerodynamika karoserie a delší šestka.

Kia Carens 1.7 CRDI vs. Citroën C4 Picasso 1.6 HDi - Srovnání parametrů motorů
Model Kia Carens Citroën C4 Picasso
Motor 1.7 CRDi 1.6 e-HDi
Převodovka 6 MT 6 MT
Výkon [kW/min-1] 85 85
Točivý moment [Nm/min-1] 260/1250 - 2750 270/1750
Max. rychlost [km/h] 181 189
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13 11,8
Kombinovaná spotřeba [l] 4,9 4,0

Jízda – Houpačka ve dvojím podání

V prvé řadě je třeba si uvědomit, co od jízdních vlastností rodinných MPV vlastně očekáváte. Hned ze startu uvedeme, že vyjma Fordu S-Max nebude auto této kategorie nikdy hvězdou zatáček a s takovou myšlenkou je třeba k jízdě přistupovat.

Při jízdě mimo obec testované vozy zcela naplnily naše očekávání. Na obou frontách se dočkáte pohodlného proplouvání zatáčkami ve stylu velkých amerických limuzín, je však třeba počítat s většími náklony karoserie. Citroën poskytuje nižší míru akustického hluku, v oblouku si na vnější přední kolo zakleká podobně jako Korejec. Francouzský podvozek však strádá v oblasti pohlcování nerovností. Na vině je použití vlečené zadní nápravy s torzní příčkou, stejným řešením ale disponuje také Kia. Picasso je kvůli tužším tlumičům mnohdy až moc uskákané, což nepovažujeme za ideální hlavně u dražších verzí. Obecně však platí, že aby se tento neduh projevil, musíte s autem jezdit skutečně ostře. Toho se většina zákazníků s celou rodinou na palubě moc často nedočká.

Oba testované vozy byly vybaveny elektrickým posilovačem řízení, v případě Kie dokonce s nastavitelným účinkem. Z řízení se tímto sice vytratil veškerý cit, to už ale není u dnešních vozidel nic neobvyklého. Rozdíl však poznáte v oblasti směrové stability při vyšších rychlostech. Citroën si díky menší boční ploše poradí s nápory větru o poznání lépe, ochotněji také reaguje na změny směru. U Kie je třeba si dávat při rychlosti nad 140 km/h bedlivý pozor. Auto sebou nepříjemně cuká a je třeba provádět citelnější korekce volantem.

citroen kia testy mpv srovnavacitesty citroen kia testy mpv srovnavacitesty  

Závěr – Méně je někdy více

Zvolit vítěze srovnávacího testu nebylo vzhledem k výše zmíněným poznatkům jednoduché. Ani jedno z testovaných vozidel není bez chyby, každé však v rozdílných oblastech. Moc toho nenapoví ani základní ceny s testovanými motorizacemi – Kia Carens je totiž dražší jen o zanedbatelných 80 korun a pokud sestavíme podobnou konfiguraci výbav, stále není rozdíl až tak markantní. Trochu však zarazí skoro padesátitisícový příplatek za navigační systém, který má Citroën ve standardu u dvou nejvyšších výbav.

Obecně vzato neexistuje žádný vážnější důvod, pro který bychom se měli striktně rozhodnout pro jeden z testovaných vozů. Kia Carens sází na osvědčenou starou školu, C4 Picasso naopak představuje moderní design a obrovskou míru digitalizace. To může být pro většinu mladých rodin atraktivní, nám však nakonec více vyhovoval Carens i díky možnosti příplatku za třetí řadu sedadel. O chlup, ale přece.

1. Kia Carens 1.7 CRDi

První cena vozu 399.980,- Kč (1.6 GDI Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 464.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort)
Základní cena testovaného vozu 499.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 523.980,- Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort Plus)

Plusy

  • Úsporný a kultivovaný motor
  • Vnitřní prostor
  • Variabilita interiéru
  • Základní cena
  • Jízdní komfort

Minusy

  • Řízení bez zpětné vazby
  • Mělký zavazadlový prostor
  • Vůle v řízení okolo středové polohy
  • Citlivost na boční vítr

2. Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi

První cena vozu 399.900,- Kč (1.6 VTi 120)
První cena vozu s testovanou motorizací 464.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Attraction)
Základní cena testovaného vozu 599.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 731.900,- Kč (1.6 e-HDi 115 Exclusive)

Plusy

  • Kultivovaný naftový motor
  • Nízká spotřeba paliva
  • Skvělý výběr materiálů
  • Vnitřní zpracování
  • Variabilita

Minusy

  • Hrubý chod řadicí páky
  • Chování vozu na horším povrchu
  • Méně přehledný tvar přední části karoserie
  • Pestrobarevné displeje mimo zorné pole řidiče mohou odpoutávat pozornost

Foto: Petr Homolka

Související články

Témata
Model Kia Carens 1.7 CRDi Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi
Cena základní sestavy 499 980 Kč 599 900 Kč
Cena testované sestavy 523 980 Kč 731 900 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1685 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000 85 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1250 - 2750 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13 11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.3 / 4.9 4.5 / 3.8 / 4
Emise CO2: 129 105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 536 / 1694 537 / 1709
Objem nádrže (l): 58 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1557 / 428 1480 / 460
Rozměr pneu: 205/55 R16 205/55 R17
Kia Carens 1.7 CRDi
Citroën C4 Picasso 1.6 e-HDi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4525 4428
b) šířka (mm): 1805 1826
c) výška (mm): 1605 1610
d) rozvor (mm): 2750 2785
e) rozchod vpředu (mm): 1573 1573
f) rozchod vzadu (mm): 1586 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060 850 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1050 / 860 630 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950 890
k) šířka vpředu (mm): 1500 1500
l) šířka vzadu (mm): 1500 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480 480
délka sedáku vzadu (mm): 470 0
výška opěradla vpředu (mm): 660 0
výška opěradla vzadu (mm): 640 0
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 9. 2013 22:56
test
ten citroen sa mi paci vpredu to je v pohode a aj ked mam 52 rokov tak technicky aj digitalne som bol spokojny s technikou ,bol som na skusobnej jazde a vobec sa mi nezdalo ze to radenie je zle podla testu ,rozhodne pokrok a vyrazny oproti minulej generacii ,lenze ked som si sadol do zadu tak som ihned vystupil pretoze sa mi do zadku zaryli kotvy na b.pasy,ta sedacka je pre deti ,urcite by som si ho preto nekupil,taka zasadna vec ako sedenie v aute sa velmi podcenila,preto setrim na H-Santa Fe ,doporucujem si aspon sadnut ,ludia to je neuveritelne pohodlne sedenie a aj v zadu,asi uz starnem...
24. 9. 2013 13:32
Re: Kia, v tomto duelu jest
Treba si sadnut do oboch aut...ja som si otestoval = nie 5min ale minimalne 2-3hodiny...a uprimne, sanka mi nepadla ani v jednom,ale Kia aj ked mi nebola sympaticka,je jednoducho skoro lepsia vo vsetkom podstatnom,jedine citroen ponuka viac luxusnych prvkov znamich skorej z premii...ale spracovanie plastov ma Kia o dve triedy lepsie. Koza v citroene je skvela...pohodlna,ale ta palubovka, volant, ovladanie vsetkeho je lepsie u korejca. Kufor vacsi takisto...ako aj viac miesta vzadu.
Motor neriesim,podla mna dynamicky podobné...ale na MPV dostacujuce obe. 1,6e-HDi vs 100kW CRDi
24. 9. 2013 10:02
Re: v MPV...
No já to tedy používám celkem pravidelně. Hlavně v létě, děti u babičky a já konečně mohu naložit to, co se normálně do auta nevejde, takže tam s nákladem, zpět s dětma. V našem případě je to často využívané (včetně "nouzových " dvou sedadel v kufru). Přesně to mi vadilo v Sharanu, když jsem tam měl sedadla, byl kufr hrozně nevariabilní (neříkám malý, ale ta sedadla prostě překážela) a když jsem je vyndal, vždycky došlo na to, že by se hodila. Varianta s dvěma sedadly pod podlážkou jako nouzovka mi docela vyhovuje. Jinak souhlas, Carens má kufr hodně podprůměrnej a pokud bych teď vybíral, byl by mým favoritem nový C4GP (počkal bych na ten větší ;-) ).
23. 9. 2013 17:02
Re: Zadní světla
Jsou tam světla, která přebírají funkci těch na zavazadelníku v případě rozsvícených předních :-) Přebírají i funkci "čtyřblinkru".
Avatar - Jaros71
23. 9. 2013 12:54
Re: v MPV...
To je nepravděpodobné..pokud vezu ten náklad tak ho někde vyložím..
Děti ve skladišti nenakládám..a ani by tam pro ně nebyly autosedačky!
Ale jinak chápu , že každý má jiné priotrity..
Ale Touran alespon' nějaký náklad odveze..do Carensu se toho moc nevleze. ;-)
Články odjinud