Citroën C5 1.8 16V - pohodlí až v první řadě

Citroën C5 1.8 16V - pohodlí až v první řadě

 
 

Facelift - motoristický termín označující chirurgický zákrok, jemuž se nevyhne prakticky žádný automobil. Veřejnosti se facelifty představují většinou v tří až čtyřletých periodách, samotný výrobce má však o vylepšeních často jasno už v době uvádění...

Facelift - motoristický termín označující chirurgický zákrok, jemuž se nevyhne prakticky žádný automobil. Veřejnosti se facelifty představují většinou v tří až čtyřletých periodách, samotný výrobce má však o vylepšeních často jasno už v době uvádění novinky na trh. Facelift může modelu pomoci odrazit se ode dna a zamířit na automobilový Olymp, stejně tak může relativně úspěšný automobil srazit na kolena, pouze prodloužit jeho agónii nebo dokonce ještě prohloubit krizi.

Facelifty lze rozdělit do několika kategorií, na přínosné, špatné a zbytečné. Když Citroën představoval nového zástupce střední třídy jménem C5, jistě tušil, že se nebude líbit každému. Přední část s kapkovitými světlomety kontrastujícími s tradiční mřížkou chladiče a nárazníkem vyvolávala zpočátku rozporuplné reakce, záď na tom nebyla o mnoho lépe. Přesto si C5 našla i v první etapě života dostatek obdivovatelů a pevně zakotvila na evropských silnicích.

Po třech letech přišel čas na facelift a pro francouzskou automobilku velká příležitost. Nabízely se dvě možnosti: Ponechat limuzíně stejnou vizáž a spoléhat na to, že se najde dostatek nových zákazníků, kteří jí přijdou na chuť, nebo darovat vozu novou identitu a přiblížit její styling mladším sourozencům. Citroën zvolil druhou možnost a udělal dobře. C5 omládla a proměnila se z výstředního rebela na prahu důchodu ve vitálního elegána, který rozhodně nepatří do starého železa.

obrázek [300 x 211] Příď vymodelovanou podle aktuální design manuálu Citroënu ozdobily rozměrné světlomety ve tvaru bumerangu, chromovaný dvojitý šíp se už nekrčí uprostřed mřížky chladiče, ale roztáhnul svá ramena do stran, takže se dotýká pravého i levého světlometu. Také vzadu designéři využili motiv bumerangu, zadní svítilny zabírají podstatně větší plochu než u předchůdce a podtrhují dynamický charakter auta. Celkově vzato C5 plastická operace velmi pomohla, ty tam jsou podivné tvary, místo nich nastoupily svěží a lehce stravitelné křivky.

Nejdřív práce, potom zábava

Interiér se Citroënu docela povedl už na první pokus, a tak nebyl důvod vymýšlet od základu nové tvary či přeskupovat veškeré ovladače. Zaoblená palubní deska vypadá stále hezky, dlouhá kaplička zakrývá zcela přepracovanou přístrojovou desku. Nová grafika budíků má šťávu, škoda že grafici zapomněli naznačit u otáčkoměru červené pole zásahu omezovače. Takto máte dojem, že motor vytočíte do 7000. To samozřejmě nejde.

Mírnou úpravou prošla i středová konzola. Tvar konzoly zůstal stejný i kaplička přístrojové desky se postupně vytrácí nad výdechy ventilace, na rozlehlé ploše konzoly se však značně rozmnožila tlačítka. Má to na svědomí nový audiosystém a ovladače klimatizace. Vyznat se v změti tlačítek není zpočátku jednoduché, určitě se nejednou přehmátnete a budete muset věnovat ovládání mnohem větší pozornost, než vyžadovalo předchozí provedení, ale časem si zvyknete.

Naopak výrazného zlepšení doznal způsob zobrazování informací z palubního počítače, audiosystému a klimatizace na centrálně umístěním displeji. Citroën zvolil jednoduší a logičtější uspořádání informací, za což si zaslouží pochvalu. V ostatních partiích zůstala C5 věrná původnímu konceptu, těšit se proto stále můžete na velké množství odkládacích prostor nebo komfortní sedadla s dlouhým sedákem i opěradlem, avšak s velmi nevýraznými bočním vedením. V zatáčkách proto s výraznou oporou nepočítejte.

Silnou zbraní Citroënu C5 zůstává charakter francouzské limuzíny s pneumatickým odpružením Hydractive třetí generace a velkým vnitřním prostorem. Vzadu zbývá v oblasti kolen slušná rezerva i za 190 cm vysokým řidičem, dostatek místa poskytuje C5 rovněž v oblasti hlavy a ramen. Zvláště šířka vozu vypadá zevnitř pozoruhodně, zpočátku jsem měl skoro pocit, že spolujezdec sedí v druhém jízdním pruhu. C5 kromě manažerských povinností dokonale zvládá úlohu rodinného vozu.

obrázek [300 x 204] Zavazadlový prostor se základním objemem 471 litrů dostačuje na převážení větších zavazadel, nakládací hrana leží sice vysoko, ale koncepce liftbacku s vysoko otevíratelnými zadními dveřmi a velkým vstupním otvorem nakládání těžších předmětů ulehčuje. Trochu mi vadila malá vnější zpětná zrcátka, ve kterých se obraz za vozem trochu ztrácel, kompenzaci nabídlo alespoň dostatečně velké zadní sklo, byť výhled vzad omezuje tradičně vysoko posazená záď.

Pohoda, klídek

Motorovou paletu Citroënu C5 tvoří pětice motorů, z čehož tři spalují benzín a dva naftu. Námi testovaný zážehový čtyřválec s objemem 1.8 litru, čtyřventilovou technikou, výkonem 92 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 170 Nm při 3250 otáčkách stojí na samém počátku nabídky, plní tedy společně s 1.6 HDI (doporučujeme srovnávací test s Peugeotem 407 se stejným motorem) úlohu základní pohonné jednotky. Citroënova 1.8 16V není ve vozech PSA žádnou novinkou, spíše jde o ostříleného matadora.

Hodnoty výkonu a točivého momentu neoslní, v kontextu s pohotovostní hmotností 1377 kg ani nelze očekávat zázračné dynamické parametry. Z 0 na 100 km/h C5 1.8 16V zrychlí za 10 sekund, maximální rychlost dosahuje 201 km/h. Na výbušné reakce a zaboření zádě do země opravdu zapomeňte, tento motor se ideálně hodí na pojížďky ve městě a relativně svižnou mimo městskou jízdu. I na dálnici splní 1.8 16V svou úlohu poměrně dobře, když čtyřválec vytočíte, jede pěkně.

Sílu jako klasický atmosférický benzínový čtyřválec nabírá postupně, chcete-li rychle předjíždět nebo prudce akcelerovat, musíte otáčky vyhnat nad 4000. Zde agregát poskytne nejlepší výsledky a promění C5 v celkem svižnou limuzínu. Nízké a střední otáčky jsou určeny na poklidnou a velmi tichou jízdu mimo město nebo příjemné popojíždění ve městě. Do 3000 otáček motor téměř neslyšíte, mezi 1600 - 2500 otáčkami o jednotce skutečně vůbec nevíte.

Vynikající kultivovanost přetrvává do 4000 otáček, kolem 4500 otáček se začne z motorového prostoru linout charakteristické ryčení dvoulitru, jako ostatní zážehové motory koncernu PSA ovšem ani osmnáctistovka ve vysokých otáčkách neobtěžuje. Klidně se proto můžete vydat zkoumat nepoznané, aniž byste přišli o uši. Spotřeba se pohybuje na úrovni typické pro tuto objemovou kategorii, výrobce udává kombinovanou spotřebu 7,6 litru, já jsem zakončil testování se spotřebou o litr vyšší.

obrázek [450 x 232]

Větší podíl jízdy ve městě spotřebu zvýší až na 10 litrů, cestování po okresních silnicích či dálnici s průměrnou rychlostí okolo 100 km/h spotřebu srazí pod hodnotu udávanou Citroënem. Dlouhodobě můžete klidně jezdit za 8 – 8,3 litrů.

Komfort až v první řadě

Citroëny kdysi bývaly extrémně měkké, z nerovností si nedělaly hlavu, ale v zatáčkách se někdy naklonily tak, až se z toho člověku zatočila hlava. Na zvlněné cestě se potom pohupovaly jako plachetnice na moři. To už dávno neplatí. Nové modely stojí na podvozku spíše se sportovní charakteristikou a v zatáčkách sedí výborně. Pověstný komfort sice trochu utrpěl, ale člověk nemůže mít všechno. Chcete-li typického houpavého Francouze, máte stále možnost s C5.

Na podvozku C5 pracuje odpružení Hydractive třetí generace, které pomáhá dokonale vyžehlit dlouhé podélné nerovnosti, avšak trochu bojuje s krátkými příčnými nerovnostmi. Po většinu jízdy přesto o zoufalém stavu českých vozovek na sklonku zimy prakticky nevíte, dokonce i velké výtluky se dovnitř v podobě hlasitého rázu nepropracují. Jízda zůstává houpavá, na zvlněném povrchu se ale C5 naklání méně, za což budete vděční.

V prudkých zatáčkách se limuzína nakládání, ale zůstává i v kritických situacích ovladatelná. Příčný směr automobil drží výborně, na boční vítr reaguje minimálně, aerodynamické odhlučnění nemohu hodnotit jinou známkou než výborně. U řízení takto velkorysý nebudu. Je také typicky francouzské, velmi měkké a tím pádem docela odtažité.

Informace z vnějšího světa, které řízení podává, jsou kusé a hodně zkreslené, o příkladné komunikaci nemůže být řeč. Brzdy nastupují pozvolna, ale mají dostatečnou sílu, reakce na plynový pedál odpovídají komfortnímu charakteru vozu. Řazení se Citroënu stále nepodařilo naladit tak, abych mohl zalovit v zásuvce se superlativy typu báječný či excelentní, spíše jde o řazení průměrné, poněkud gumové.

Pohoda, klídek

Citroën C5 obdařený faceliftem vypadá podle mého názoru o hodně lépe, má šmrnc a konečně skvěle zapadá do současného portfolia francouzského výrobce. Uvnitř vás čeká královský prostor, přehlednější displej, hezká přístrojová deska, ale slabší ergonomie daná velkým množstvím tlačítek na středové konzole. Na cestě vás C5 zahrne houpavým komfortem „starých dobrých“ francouzských limuzín, takže pokud vám jde hlavně o pohodlnou a tichou jízdu, dostanete přesně to, co chcete. Chcete-li však, aby s vámi auto přednostně komunikovalo a teprve až potom řešíte, zda vás na nerovnostech natřese více nebo méně, Citroën C5 nebude pro vás.

Plusy

  • velký vnitřní prostor
  • povedený facelift
  • kultivovaný motor
  • komfortně naladěný podvozek
  • dobře přístupný a dostatečně velký zavazadelník
  • dobré aerodynamické odhlučnění

Minusy

  • příliš účinný posilovač řízení
  • mnoho tlačítek na středové konzole
  • nevýrazné boční vedení sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

Citroën C5 1.8 16V

Cena v základní výbavě: 682 000 Kč Cena v testované výbavě: 716 500 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu a vzadu, kolenní airbag řidiče, automatické zamykání dveří za jízdy, elektronický imobilizér, ESP + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém zabrždění, variabilní posilovač řízení, inteligentní odpružení Hydractive 3, automatické vyrovnání světlé výšky vozu, palubní počítač, šestistupňová manuální převodovka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově a podélně nastavitelný volant potažený kůží, tónovaná skla, automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+14.500,-), autorádio s CD přehrávačem a dálkovým ovládáním pod volantem (+20.000,-)

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Citroën C5 1.8 16V
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1749
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 170 / 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 5.9 / 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 315 / 471
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1377 / 520
Rozměr pneu:255/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4745
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1475
d) rozvor (mm): 2750
e) rozchod vpředu (mm): 1528
f) rozchod vzadu (mm): 1495
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Citroën C5 1.8 16V
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Ojetý Citroën C5 2.0 HDi: S naftou chybu neuděláte Ojetý Citroën C5 2.0 HDi: S naftou chybu neuděláte

První generace Citroënu C5 je proslulá komfortním…

Citroën C5 (2000-2007) – Pohodlí na pátou Citroën C5 (2000-2007) – Pohodlí na pátou

Velké Citroëny znamenají komfort a extravaganci. Ani…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…