Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtyřlitrový turbodiesel pro Audi A8

Martin Šidlák
Diskuze (14)
Čtyřlitrový turbodiesel s výkonem 202 kW/275 koní rozšíříl nabídku motorů pro luxusní Audi A8. Osmiválec V8 s přímým vstřikováním TDI a přeplňovaný dvojicí turbodmychadel umí tuto limuzínu rozjet z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy...

Čtyřlitrový turbodiesel s výkonem 202 kW/275 koní rozšíříl nabídku motorů pro luxusní Audi A8. Osmiválec V8 s přímým vstřikováním TDI a přeplňovaný dvojicí turbodmychadel umí tuto limuzínu rozjet z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy při průměrné spotřebě 9,6 litrů nafty na 100 km. Český zákazník si vůz Audi A8 4.0 TDI quattro může pořídit od 2.610.000 Kč.

Vidlicový motor o objemu 3936 cm3 se čtyřmi ventily na válec těží především z mohutného točivého momentu – jeho nejvyšší hodnota je 650 Nm. Vysokého točivého momentu už od nízkých otáček dosahuje především díky přeplňování dvojicí turbodmychadel s proměnnou geometrií. Jejich lopatky se nastavují elektromechanicky, okamžitá reakce a přesnější nastavování zaručují rychlejší náběh plnicího tlaku především při nízkých otáčkách. Díky tomu je odezva motoru mnohem bezprostřednější a odpadá známá „turbodíra“, tedy prodleva v náběhu výkonu a točivého momentu při prudkém sešlápnutí plynového pedálu.

Zajímavý je údaj o váze motoru – činí jen 270 kilogramů. Je totiž vyroben ze speciální uhlíkové litiny, která je přibližně dvakrát pevnější než konvenční šedá litina a je zároveň o 15 procent lehčí.

Zrychlení jsme už zmínili, maximální rychlost je tradičně elektronicky omezena na 250 km/h. Při spotřebě 9,6 litrů na 100 kilometrů musíte k čerpací stanici zajet teprve každých 940 kilometrů. Výkon se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové samočinné převodovky tiptronic, která je vybavená systémem dynamického řazení DSP a sportovním programem. Ruční řazení je možné pomocí páky voliče na středovém tunelu, případně páčkami na multifunkčním volantu.

Martin Šidlák
Diskuze (14)