Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia 1300
Dacia 1300
Dacia 1300
Dacia 1300
44 Fotogalerie

Dacia chystá tovární muzeum, bude otevřeno za tři roky

Aleš Dragoun
Dacia už je jinde než za časů výroby licenčního Renaultu 12. Překvapivě ale stále nemá své tovární muzeum. To se v blízké budoucnosti určitě změní.

Před rokem 1989 byly rumunské dacie jedny z nejkvalitnějších vozů, jaké šlo v tehdejší ČSSR běžně koupit. Pokud samozřejmě pomineme západní produkci, ta byla dostupná jen ve velmi omezené míře. Pamětníci tvrdí, že úplně nejlepší byly první kusy smontované ještě z francouzských dílů. Pak se z ní stala vysmívaná značka, která chrlila další a další verze původně licenčně vyráběného Renaultu 12. Ten vyjížděl z bran automobilky v Colibasi (dnes Mioveni) od srpna 1969 až do prosince 2006! Zprvu pouze coby sedan a následně kombi, později se objevila vzácná dvoudveřová verze Sport, hatchbacky a několik variant pick-upů s krátkými i prodlouženými kabinami. Ty se v devadesátých letech po pauze začaly dovážet také k nám a na výrobních linkách vydržely ze všech nejdéle.

Dacia, původně Uzina de Autoturisme Pitești (UAP), ovšem začínala produkcí Renaultu 8, který vyráběla v letech 1968-1971. Pak přišla ona řada 1300/1310/1410 s dvouventilovými čtyřválci OHV 1,3, 1,4 a 1,56 l, existovala však i s dvanáctistovkou a hrstka vozů byla vybavena dieselem 1,6 l od Volkswagenu. Do pick-upů se montovaly i naftové devatenáctistovky. Hlavně pro domácí Rumuny jsou tato auta dodnes srdeční záležitostí. Automobilka se pokusila vyvinout i vlastní minivůz, ale 500 Lăstun (jiřička) se vzduchem chlazeným půllitrovým dvouválcem neuspěl, u Tehnometalu v Temešváru jich vzniklo jen 6,5 tisíce.

Svébytnou konstrukci reprezentovala od roku 1996 i řada Nova, po modernizaci pojmenovaná SupeRNova. Liftbacky však svým vzhledem i technikou spadaly spíše do 80. let minulého věku.

Ale to už se začala psát úplně nová kapitola rumunské značky. V roce 1999 se vrátil francouzský Renault, který koupil nadpoloviční většinu akcií firmy a v dalším období svůj podíl navyšoval. Radikální modernizace SupeRNovy nazvaná Solenza byla jen mezitypem, chystal se úplně nový model levného vozu pro rozvojové trhy. Hranatý Logan nakonec uspěl nejen v bývalých socialistických zemích, v Asii, Africe a Latinské Americe, ale i ve vyspělé západní Evropě. Ne každý totiž potřebuje nové auto s výbavou, kterou ani nevyužije,stačí mu praktické vozidlo na běžné ježdění...

Začala nová éra, Dacia dnes nabízí moderní vozy s koncernovou technikou Renaultu včetně malých benzinových turbomotorů a dotykového palubního systému, přitom za velmi rozumné peníze. O úspěchu SUV Duster netřeba pochybovat, coby ojetina si stále skvěle drží cenu. Kdo by to byl před deseti lety řekl? Jenže Rumunům chybí jedna zásadní věc: tovární muzeum. A že by se neměli za skoro půlstoletí existence čím pochlubit, to rozhodně nehrozí. Doufejme, že celá řada postavených prototypů nejen klasických třináctistovek, ale i pozdějších modelů stále existuje a neskončila ve šrotu. Určitě se mezi nimi najde spousta těch, které normální smrtelník ani nezná.

Muzeum vznikne přímo v Mioveni nedaleko Pitesti. Návrhy, jak by měla budova vypadat, jsou také vytvořeny, jde o celkem futuristickou moderní stavbu. Informaci potvrdil už i starosta města, jen přesné místo dosud nebylo vybráno. Několik prototypů Dusteru najdeme v současnosti třeba v technickém středisku Centrul Renault Technologie Roumaine. Včetně vojenské verze, sanitky s vysokou střechou, šestikolového pick-upu Dustruck nebo prodloužené „limuzíny“. Určitě se do nové sbírky přesunou. Má být otevřena k 50. výročí zahájení výroby modelu 1100, tedy za tři roky.