Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia slaví 50 let: Připomeňte si její cestu k úspěchu

Ondřej Lilling
Diskuze (15)
Za půlstoletí se z rumunské automobilky stala naprosto moderní evropská značka, která dnes v prodejích drtí mnohé věhlasnější automobilky.

Dříve narozeným se to bude zdát neuvěřitelné, ale značka Dacia je tu s námi už dlouhých padesát let. Historie se začala psát v roce 1965, kdy rumunská vláda naplánovala založení vlastní automobilky. Vzhledem k nedostatku zkušeností se tehdy mladá značka rozhodla využít zkušeností některého ze západních výrobců produkcí licenčních vozů. Z výběrového řízení nakonec vzešel vítězně Renault s modelem 12.

Továrna byla připravena, výroba Renaultu 12 však nikoli. Bylo tak zapotřebí zvolit jiný typ, který bude Dacia přechodnou dobu produkovat. Rumunsko preferovalo Renault 16, nakonec však byl zvolen Renault 8 – především kvůli tomu, že bude pro zákazníky mnohem dostupnější. A skutečně, Dacii 1100, jak se licenční model označoval, si za tři roky produkce pořídilo více než 37.000 lidí. V roce 1969 se výroba rozšířila o Dacii 1300, což byl již zmiňovaný Renault 12. Model byl velmi populární jak v Rumunsku, tak na východních trzích, kam se vyvážel roku 1971.

Skutečně zásadní změnu přinesl v životě Dacie rok 1999. Došlo k dohodě se skupinou Renault, která v rumunské automobilce zakoupila většinový podíl a zavázala se k velkým investicím. Zmodernizovaná továrna zvýšila kvalitu a rychlost produkce. První plody akvizice přinesl rok 2000, kdy se představila Dacia SupeRNova. Měla moderní pohonnou jednotku Renaultu a do roku 2003 se vyrobilo přes 60.000 exemplářů.

Dacia však měla mnohem ambicióznější plány. Cílem bylo auto za pět tisíc eur, které si budou moci dovolit široké vrstvy zákazníků místo ojetin ze Západu. To bylo možné jedině díky synergii s mateřským Renaultem. Automobilka mohla čerpat z dlouholetých zkušeností, využívat zázemí společnosti a také technologie. Do modelů Dacie se ovšem technika dostává až tehdy, kdy je časem prověřena a vývoj komponentů zaplacen. Právě díky tomu může být cena pro zákazníka tak příznivá.

Výsledkem byla první generace modelu Logan z roku 2004. Už první rok produkce překonaly prodeje původní očekávání, na základě toho se mateřský Renault rozhodl dacie prodávat také v západní Evropě. Velmi záhy vznikla řada modifikací modelu Logan, které byly ušité na míru specifickým potřebám. Ať už šlo o pěti-, či sedmimístný model Logan MCV, užitkový Logan Van, nebo Logan Pick-Up. Odbyt potvrdil, že sázka na dostupné vozy s vysokou užitnou hodnotou byla správná. V roce 2008 se proto představila první generace typu Sandero. Trefou do černého bylo také kompaktní SUV Duster, které automobilka odhalila v roce 2010. Jeho oblibu potvrzuje i skutečnost, že se stalo prvním modelem rumunské automobilky s prodeji překonávajícími metu milionu kusů.

Vývoj v Rumunsku

Přestože Dacia s mateřským Renaultem spolupracuje velmi intenzivně, kompletní design, vývoj i testování probíhá v Rumunsku. Technologické centrum se nachází ve městě Titu. Vzniklo podle standardů značky Renault, takže vás při návštěvě nepřekvapí podobné zázemí jako u jiných moderních evropských automobilek.

Měli jsme příležitost navštívit akustickou komoru, kde vývojáři testují odhlučnění interiéru, či místnost, která simuluje intenzivní sluneční záření. Vedle toho zde automobilka může uskutečňovat mnoho dalších testů. Auto může být vystaveno intenzivnímu dešti, hlubokým mrazům nebo vysokým teplotám. Testům se nevyhne například ani odpružení, které během naší návštěvy procházelo zkouškou při velmi nízkých teplotách v solné lázni, či intenzivní testy zavírání a otevírání dveří. Jedině tak si mohou být vývojáři jisti, že třeba klika dveří vydrží řadu let.

Prakticky hned vedle vývojového centra se nachází zkušební polygon, který vedle Dacie využívá pro testování nových modelů i mateřský Renault. Areál má celkem 32 kilometrů, nechybí zde vysokorychlostní okruh, vodní tunely ani prašné tunely pro testování funkce vzduchových a kabinových filtrů. Speciální sekce je věnována také provozu ve městě, takže zde naleznete dlažební kostky a další nástrahy, kterým automobily čelí v každodenním provozu. Takto intenzivní testování pak dokáže za zlomek času nasimulovat provoz auta během několika let.

Výroba

Hlavní závod automobilky stojí poblíž města Pitesti a po nedávné modernizaci vypadá jako jiné evropské závody. Výroba je do značné míry automatizovaná, o což se stará více než 800 robotů. Každých 54 sekund z linky sjíždí hotové auto – vznikají zde modely Logan, Logan MCV, Sandero, nový Duster a Renault Symbol. V roce 2017 výrobní závod v Rumunsku opustilo 313 883 aut, z toho drtivá většina jde na export. Proto také z bran továrny vyjíždí každý týden 570 nákladních vozů a 15 vlaků. Výrobních závodů je po celém světě deset, v některých oblastech však modely najdete s logem Renaultu. Týká se to například Jižní Ameriky nebo Ruska. Od roku 2004 se prodalo přes 10 milionů aut, cílem je dosáhnout dvou milionů vozu ročně do období 2020.

Dacia dnes a v budoucnu

Automobilka Dacia dnes nabízí sedm modelů od kompaktního sandera přes oblíbený logan a jeho praktické verze MCV po úspěšný duster, který se před nedávnem dočkal nové generace. Rodinné vozy zastupují lodgy a dokker společně s užitkovou verzí Dokker Van. Zeptali jsme se, zda můžeme v budoucnu očekávat příchod sedmimístného dusteru, o němž se v minulosti hodně hovořilo. Z úst zástupců automobilky jsme však dostali zamítavou odpověď. Důvodem je fakt, že sedmimístné modely už v nabídce automobilky najdeme. Jejich prostornosti by sedmimístný duster nedokázal konkurovat. V budoucnu se však od rumunské značky Dacia zcela jistě dočkáme elektromobilu. Technika je připravená, automobilka prý momentálně čeká na příznivější ceny akumulátorů, aby mohla opět naplnit svoji filozofii o dostupném autě pro masy.

Ondřej Lilling
Diskuze (15)

Doporučujeme

24. 7. 2018 14:15
Re: Logan vs. Rapid
Jestli to v Cliu dunělo to netuším, nám ten motor v Loganu neduní, je fakt že celkové odhlučnění auto stojí stejně za prd jako třeba v jedničkové Fabii, ale je to určitě lepší než ve Feldě, kterou jsme měli před tím. Kdy je motor opravdu hlučný tak to je na dálnici, od 110 Km/h+. Výkon motoru byl prvních 2000 km celkem slabý hlavně v kopcích, ale přibližně po odjetí 2000 km se celkem rozchodil a šlape opravdu dobře, dokonce mi to ze začátku přišlo jak kdyby plyn byl jen on/off, i to se po 2000 km srovnalo. Osobně si ale myslím, že kdybychom měli kombíka (žádný se mi moc nelíbí, preferuji sedan nebo liftback) tak by to chtělo asi silnější motor, kdyby byl plně naložený, ale na ten sedan je to ok.
23. 7. 2018 18:11
Re: Logan vs. Rapid
Aha, no je to turbomotor, stejně jako tdi, takže na krouťáku prostě vystřelí a jede. Než jsem koupil Ibizu s tsi tak jsem projížděl i clio s vaším atmo motorem a byl to děs, nejel a ve středních otáčkách duněl až zaléhali uši. Upřímně nechtěl bych s tím jet ani v prázdném, natož naloženém kombíku. Ještě jsem projížděl turbolitr v Dacii a ten byl o dost lepší i když odhlučnění nic moc. Jinak Dacii fandím a Logan v kombíku i nový Duster se mi líbí.
23. 7. 2018 16:40
Re: Logan vs. Rapid
V nizsich otackach to bylo bez problemu, ve strednich bylo vzdy misto, kdy motor zacal neadekvatne zrychlovat a chod tak nebyl plne kontinualni, osobne mi to vadilo, protoze jsem to pred timtemer nezazil, podobne to bylo jen u motoru TDi, ale s tim bych se asi naucil fungovat.
23. 7. 2018 16:33
Re: Logan vs. Rapid
Můžu se zeptat co myslíte tím 'nevyvážený chod' motoru' tsi?
23. 7. 2018 15:51
Logan vs. Rapid
My před rokem stáli před volbou jaké koupit auto, když se nám narodil prcek a jelikož Felicie absolutně už nezaručovala jakoukoliv možnost pohodlné přepravy ani dostatečné kapacity na kočárek a cestovní tašky. Logicky jsme se dívali jaká Škoda by se nám hodila, Fabia combi má moc malý vnitřní prostor, ta vypadla hned na začátku výběru, pak jsme došli k Rapidu, jehož liftbacková verze by nám celkem vyhovovala, navíc jsme ji dobře znali, protože ji mají rodiče manželky, ale zase problém byl cena, která se v potřebné konfiguraci pohybovala okolo 350 000 Kč, tak jsme se dívali na nějaké ojeté kusy, ale cenově dostupné pod 250 000 byla auta s nájezdem přes 100 000 km. Náhodou jsme narazili na Logana po faceliftu, kde kromě úpravy vizáže předělali několik pitomostí v interiréru, které znepříjemňovali život nový majitelům, čili tato verze již má klakson na volantu, stahování okýnek na dveřích, ve cloně u řidiče není zrcátko, nastavování výšky volantu pomocí platového držátka a ne tahaním za ocelové lanko. Toto auto jsme si hned po zkoušce koupili, protože a) je pohodlnější (vnitřní prostor je trochu širší, ale zase trochu kratší než v Rapidu, každopádně už člověk za řidičem nemá vraženou sedačku mezi nohy jako ve Fabii) b) podstatně vyšší auto, čili se do něj líp nastupuje a je lepší výhled c) plynulý chod motoru (atmosféra 1.2 l) a ne jako nevyvážený chod TSI, který nám trochu vadil. Do kufru se nám vejde kočárek 2 - 3 cestovky, cestovní postýlka + několik malých tašek. Rapid má kufr o trochu větší cca. 40 litrů a tím že je liftback i lépe přístupný, ale rozdíl v ceně 150 000 Kč je fakt jenom kvůli kufru hodně. Auto máme rok a jsme absolutně spokojeni, tchán si Logana rád půjčuje protože se mu s tím jezdí dobře, ale říká, že Rapid je o něco rychlejší.