Test Auto.cz

Dacia Dokker 1.5 dCi – Levná pracovní síla

10.6. 2013
Verdikt
 

Z marocké továrny Dacie přichází další novinka, bezkonkurenčně levný užitkový automobil Dokker.

Před rokem Dacia obsadila další segment, do prodeje se dostal Lodgy, nejlevnější sedmimístné auto na trhu. Nyní přichází něco ještě zajímavějšího, jeho příbuzný Dokker. Sice nabízí pouze pět míst (tedy pokud nezvolíte dvoumístnou skříňovou dodávku Dokker Van), ale podle konkrétní verze je o 10.000 až 20.000 levnější, má kratší karoserii, objemnější prostor pro zavazadla a na bocích praktické posuvné dveře.

Jak je u Dacie zvykem, základní cena je šokující. Takové auto vyjde na 199.900 korun, jestliže se spokojíte se základním motorem, posuvnými dveřmi jenom na jedné straně a výbava se omezí na čtyři airbagy a posilovač řízení. V praxi má smysl uvažovat až o nejvyšší výbavě Arctica, ta může být vaše od 244.900 Kč. Nechybí jí klimatizace, palubní počítač, mlhovky, elektrická okna a zrcátka nebo střešní ližiny. Za autorádio je potřeba připlatit, vyplatí se ale rovnou investovat 11.500 Kč do zařízení Media Nav – obsahuje rádio, navigaci, bluetooth a USB.

obrázek [600 x 304]  

Levný přitom není jenom základní motor, i příplatky za další pohonné jednotky patří k těm nejnižším na trhu. Za turbodieselový motor se připlácí 45.000 korun, oproti modernímu benzinovému turbomotoru 1.2 TCe je ale cenový rozdíl pouze desetitisícový. Silnější dCi, které jsme testovali my, stojí dalších 15 000 korun navíc.

Vnější design je jakousi syntézou Lodgy a první generace Loganu MCV. První více než inspirovala přední část vozu, liší se jenom detaily, jako například design nárazníku – a ten je u Dokkeru o kousek pohlednější než u Lodgy. Zadní část je zase tvarově i koncepčně odvozena od prvního rumunského kombi, a to včetně do stran otevíraných pátých dveří.

Citroën Berlingo XTR 1.6 HDi – O centimetr navíc

Interiér je shodný s Lodgy, což rozhodně není na škodu. Design je svěží a na nic si nehraje, přesto vypadá moderně. Funkční výbava i ergonomie jsou na obstojné úrovni. Dojem z dostatku odkládacích prostorů kazí jenom malé kapsy ve dveřích a minimalistické přihrádky na středovém tunelu. Díky zvýšené střeše se nad předními sedadly nachází odkládací police, jak bývá u dodávek zvykem.

obrázek [600 x 310]  

Přístup do druhé řady sedadel je ukázkově jednoduchý. Posuvné dveře mají přiměřeně dlouhý a královsky vysoký vstupní otvor. Vzadu se nacházejí tři rovnocenná místa, využití pěti pasažéry usnadňuje plochá podlaha. Bohužel některé „samozřejmosti“ jako výškově nastavitelný volant (podélně posouvat nelze) nebo dělená zadní sedadla jsou privilegiem až těch nejdražších verzí Dokkeru.

A právě manipulace s dělenými sedadly je největší slabinou vozu. Dacia se nepoučila z chyb Lodgy, a tak i v Dokkeru musíte vozit zadní řadu neustále s sebou. Bez nářadí nezbytného pro jejich poloodbornou demontáž totiž zůstávají přiklopená k opěradlům předních sedadel. Ne že by maximálně dosažitelných 3000 litrů nákladového prostoru bylo málo, ale dvoumístný Dokker Van uveze ještě o 300 litrů více, protože není okraden o 330 milimetrů ložné plochy.

obrázek [600 x 400]  

I v dalších věcech se šetřilo až příliš – kabinu „zdobí“ odhalené plechy, vodící kolejnice výškového nastavení pásů nemají zakrytování, auto není vybavené vnějším teploměrem a materiály při delším stání na slunci zaplní kabinu ne zrovna příjemným pachem… Naopak kapotu zvedá plynová vzpěra a vnitřní osvětlení je doplněné zpožďovačem, takže v některých oblastech je Dacia naopak nečekaně štědrá.

VW Caddy 2.0 TDI – Das dodávka

Turbodiesel 1.5 dCi je v testech na Auto.cz častým návštěvníkem, nedávno jsme ho testovali například v Dacii Sandero Stepway nebo Renaultu Captur. Stejný agregát dostanete i do Lodgy, Dokker se ale musí spokojit se slabší verzí o výkonu 66 kW. Překvapivě to ničemu nevadí, naopak ve srovnání s 79kW variantou řidiče netrápí turboefektem.

obrázek [600 x 365]  

Ve spojení s kratšími převody pětistupňového manuálu je naftová Dacia nečekaně živá a přesto stále úsporná. Při 130 km/h točí 2750 min-1 a vykazuje průměrnou spotřebu 6,0 l na 100 km. K automobilu jako je Dokker se ale hodí volnější tempo a pak se daří spotřebu spolehlivě držet mezi pěti a šesti litry, a to i v městském provozu.

Podvozek je shodný s Lodgy a i přes mírně upravené proporce karoserie nabízí stejné jízdní vlastnosti. Ovladatelnosti příliš nesvědčí nepřesné řízení, ale Dokker je navzdory vyšší karoserii stabilní v zatáčkách i v přímém směru. Napomáhá tomu mimo jiné dlouhý rozvor 2,81 metru. Komfort odpružení patří mezi dodávkami k průměru, kola Dokkeru neodskakují, jízdu jenom provází hluk náprav na rozbitém povrchu.

Dacia Dokker - srovnání s naftovou konkurencí
ModelDacia DokkerCitroën BerlingoFiat DobloPeugeot PartnerŠkoda Roomster
Motor1.5 dCi/66 kW1.6 HDi/68 kW1.6 JTD/66 kW1.6 HDi/68 kW1.6 TDI/66 kW
VýbavaArcticaSelectionPlusActive+Ambition Plus
Základní cena [Kč]304.900,-367.900,-384.900,-375.000,-428.800,-
Centrální zamykání s DOSSSSS
El. stahování oken vpředuSSSSS
Klimatizace manuálníSSSSS
Lak metalický12.500,-12.000,-11.800,-12.000,-10.100,-
Litá kola9.000,--5.400,-SS
Multimédia - Bluetooth11.500,-7.000,-8.500,-7.000,-9.600,-
Multimédia - navigace---*-
Palubní počítačSSSSS
Parkovací senzory6.000,-S8.500,-SS
Přední mlhovkySS4.400,-SS
Stabilizační systém8.000,-15.000,-SSS
Střešní ližinySS6.400,-S5.600,-
Cena při shodné výbavě [Kč]351.900,-401.900,-429.900,-394.000,-454.100,-
* integrovaná navigace za 20.000,- obsahuje i Bluetooth

Závěr je jednoduchý: Dokker jako takový je vzhledem ke svému zaměření povedeným automobilem. Jednoduchým, až na pár detailů dobře vymyšleným a levným na provoz. Přidejte k tomu pořizovací cenu, která je bezkonkurenční – tam, kde Dokker končí, ceníky mnoha konkurentů teprve začínají. Nejlevnější alternativou s turbodieselovým motorem je Peugeot Partner a i ten vychází ve srovnatelné výbavě téměř o 50.000 korun dráž.

obrázek [600 x 362]  

První cena vozu199.900 Kč (1.6 8V/61 kW Access)
První cena vozu s testovanou motorizací304.900 Kč (1.5 dCi/66 kW Arctica)
Základní cena testovaného vozu304.900 Kč (1.5 dCi/66 kW Arctica)
Cena testovaného vozu vč. příplatků351.800 Kč (1.5 dCi/66 kW Arctica)

Video

Plusy

  • Bezkonkurenčně nízká cena
  • Úsporný motor s adekvátním výkonem
  • Snadný přístup do interiéru
  • Výhled z automobilu

Minusy

  • Zadní sedadla nelze vyjmout
  • Některé „samozřejmosti“ za příplatek (autorádio, ESP)
  • Poměrně nepřesné řazení
  • Omezená paleta nabízených verzí
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Dokker 1.5 dCi

Základní výbava:Čtyři airbagy, manuální klimatizace, elektrické stahování předních oken, elektricky nastavitelná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, střešní ližiny, boční posuvné dveře na obou stranách, krycí roletka zavazadlového prostoru, přední mlhovky, palubní počítač a další.

Výbava testovaného vozu:Metalíza (+12.500,-), litá kola (+9.000,-), stabilizační systém (+8.000,-), parkovací čidla vzadu (+6.000,-), Media Nav – autorádio s USB, bluetooth a navigací (+11.500,-).

OPEC se dohodl na prodloužení omezení těžby OPEC se dohodl na prodloužení omezení těžby

Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se rozhodla…

Policie v Manchesteru zasahuje v jedné z ulic Policie v Manchesteru zasahuje v jedné z ulic

Manchesterská policie na twitteru oznámila, že na jedné z…

ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy ČSSD chce Babišův návrh rozpočtu upravit, chybí v něm miliardy

Návrh rozpočtu, jak ho připravil bývalý ministr financí…

Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post Egypt zablokoval 21 webů, včetně Al-Džazíry a Huffington Post

Egypt zablokoval 21 webových stránek, včetně té, která…

 

Štítky Dacia Testy MPV

Technické údaje
Motor Dacia Dokker 1.5 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.2 / 4.1 / 4.5
Emise CO2:118
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 800 / 3000
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 613
Rozměr pneu:185/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4363
b) šířka (mm): 1751
c) výška (mm): 1852
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1490
f) rozchod vzadu (mm): 1478
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1120
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1130
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Dacia Dokker 1.5 dCi – Levná pracovní síla







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo? Také Dacia Dokker se dočkala modernizace. Co se změnilo?

Dacia pokračuje v modernizaci své modelové řady. Nyní…

Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři Dacia Dokker Van 1.5 DCI/66 kW: Tři plus tři

Dacia Dokker s nákladovým objemem 3,3 m3 je levným vozem…

 



 
Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Dnes 10:51

SUV Karoq prý cílí na trochu jinou klientelu, než dosavadní yeti. A co by jeho majitelé říkali na stylovější variantu s klesající zádí?




Blesk.cz

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Kuchař Ridi potí krev kvůli Hunčárové: Tvrdě dře v ringu

Udělal by pro ni snad úplně všechno. Poblázněný Emanuele Ridi (43) nerozmazluje Lucii Hunčárovou (31) jen…

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony, řidič je v kritickém stavu

Hrůzná nehoda na D1: Dodávku sešrotovaly kamiony,…

Nehoda pěti nákladních automobilů na prvním kilometru dálnice D1 směrem do centra zastavila veškerou dopravu. Na…

 

iSport.cz

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho se smál kritice

Triumf United! Zlatana zaujal vtipný vzkaz, Mourinho…

Tohle si pořádně užili! Fotbalisté Manchesteru United porazili Ajax 2:0 a vyhráli Evropskou ligu. Nadšení byli…

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je sparťan Čermák

Plzeň na lovu! Z Brna získá Řezníčka, prioritou je…

Plzeň je stále v boji o titul, mužstvo se chystá na sobotní ligové finále proti Jihlavě. Klubové kanceláře ve…

 

Reflex.cz

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do Cannes zabít nudu. A nikdo ji nepoznal

Pamela Andersonová: Bývalá sexy plavčice přijela do…

Nebýt médií, která u červených koberců dostávají nápovědu v podobě fotek se jmény hvězd, prošla by Pamela…

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův čtyřkilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…