Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler a Ford budou vyvíjet palivové články do aut společně

Václav Pavlečka
Diskuze (16)
Automobilky koupily od společnosti Ballard Power Systems její divizi vývoje palivových článků pro auta.

Vozidla Fordu a Daimleru poháněná elektřinou získanou z vodíku jsou zase o něco blíž k zákazníkům. Automobilky koupily od společnosti Ballard Power Systems její divizi vývoje palivových článků pro auta. Ford, Daimler i Ballard zakládají nový společný podnik a usilují o co nejrychlejší přesun ke komerční výrobě aut s nulovými emisemi, která by využívala právě palivových článků.

Vývoj rozjedeme plnou parou!

To si alespoň od koupě divize Ballardu slibuje Herbert Kohler, který je v Daimleru odpovědným představitelem za vývoj vozidel s pokročilou technikou pohonu, mezi která samozřejmě spadají auta s palivovými články. A že to myslí vážně dokládají i zkušenosti společnosti s vývojem vozů s palivovými články. Společnost představila první vůz na tento pohon už v roce 1994 a v současnosti disponuje zřejmě velkou flotilou více než 100 aut. Ford naproti tomu testuje 30 Focusů, které od roku 2005 najezdily po celém světě 965.000 kilometrů.

Výhoda vozidel využívajících palivové články spočívá v nulových emisích škodlivin. Články přeměňují vodík na elektrickou energii. Jedinou „odpadní“ látkou je voda. Naopak nevýhodou, která brání rozšíření technologie, je skladování vodíku. Ten je totiž ve směsi se vzduchem vysoce výbušný. V současnosti prozatím využívá palivové články například armáda v ponorkách, nebo NASA při výzkumu vesmíru ve svých raketoplánech.

Vodíková éra nastupuje

Vozidla poháněná elektrickou energií získanou z vodíku však už buší na dveře. Automobilky jejich prototypy již pilně testují. V Las Vegas už dokonce jezdí dva autobusy Fordu na tento pohon. Daimler hodlá vyrábět menší série Mercedesu třídy B už v roce 2010. Mezi lety 2012 a 2015 se pak očekává širší škála modelů produkovaných ve velkých sériích na bázi vodíkového pohonu. Oba koncerny však mají velké rivaly v automobilkách ze země vycházejícího slunce.

Podporu vodíkovému pohonu poskytne i EU, která dá na její vývoj 470 milionů eur pro urychlení využití vodíkových technologií ke komerčním účelům.

Ballard potřeboval partnera

Pro Ballard Power Systems byl důvod prodeje této části podniku především nákladný vývoj a příliš pomalý nástup těchto technologií do praxe. V nově ustanovené společnosti Automotive Fuel Cell Corportaion bude mít většinu právě Daimler s 50,1 %. 30 procent bude vlastnit Ford a zbytek (tedy 19,9 %) připadne Ballardu.

K Fordu a Daimleru zamíří 113 zaměstnanců (tedy zhruba 20 procent veškerých pracovníků Ballard Power Systems) a veškerý duchovní majetek (zejména patenty a výrobní postupy) související s vývojem palivových článků pro automobily. Nová společnost bude mít celkem 150 specialistů.

Společnost Ballard Power Systems se bude po odprodeji své divize dále soustředit na vývoj palivových článků pro ostatní odvětví trhu.

Václav Pavlečka
Diskuze (16)
13. 11. 2007 15:58
Re: Vodik mi dava trochu smysl
Vodikove hospodarstvi muze byt UZAVRENY cyklus. Z vody vyrobis H2 a O2, na konci je opet voda. Pokud vymyslis, jak uzavrit baterkovy cyklus, tak zjistis, ze je to vlastne neco jako palivove clanky. Ony se totiz stare baterky budou muset nejak recyklovat a nejakym procesem z nich delat zase nove -- a na to jsi asi zapomnel. Takze tak jednoduche, jak to podavas, to neni.
13. 11. 2007 15:53
Re: Vodikova propaganda opet na plne obratky..
Podle me asi neni tak jednoduche vyrobit a pak recyklovat tolik baterii pro miliony aut, zvlast, kdyz maji omezenou zivotnost a jsou vyrabeny z dost toxickych a drahych materialu. U vodiku tento problem (snad) neni tak velky, ten se proste promeni ve vodni paru. Pokud by na svete jezdilo 10 aut, nebyl by problem pohanet je jakymkoliv myslitelnym zpusobem. Co je ale desive je objem dopravy, pocet aut a jejich souhrnny vykon. Auta pohybujici se po Zemekouli predstavuji ohromny hmotnostni a energeticky tok, ktery neni vubec snadne uzivit.
13. 11. 2007 06:10
Re: Vodikova propaganda opet na plne obratky..
Isteže, ak by všetko prešlo pod nadvládu elektriny, tak je celý petrochemický priemysel v keli. Vodík je ich záchranné lano a nádej na zachovanie majetku. Síce budú musieť markantne zmeniť technológie, ale stále budú platnými hráčmi, kdežto v prípade čistých elektromobilov by prišli o všetko. Takže je jasné, odkiaľ vietor fúka.
12. 11. 2007 20:39
No,je to vize....
..ale az si budem moct pres usb(nebo co to za ty leta bude)do auta napichnout mobil a na jeho baterku dojet 500km..budu spokojenej ;-)