10.12. 2013 Jakub Sochor

Design Audi: Po stopách single frame

Design Audi: Po stopách single frame

Každá automobilka má své unikátní rysy. Audi patří mezi ty, které je nalezly poměrně nedávno – zato však s nimi naložilo velkolepě a s respektem k tradičním karosářským variantám.

Modelové řady Audi posledních zhruba deseti let vykazují mnoho společných rysů, přičemž tím nejvýraznějším je rozměrná maska chladiče s označením single frame. Tento osobitý znak tvoří stěžejní část přídě každého modelu firmy, což vede k nejednomu kritickému názoru, který je založen na domnělé monotónnosti designu vozidel Audi. Je tomu skutečně tak? Je unifikovaný vzhled projevem nedostatečné nápaditosti, nebo jde o nedílnou součást tvorby identity značky?

Pokusme se na tyto otázky odpovědět tím, že zmapujeme významné milníky v designu moderních Audi a zkusíme mezi nimi nalézt kontinuitu – to vše s důrazem na vznik a vývoj prvku single frame. Nejprve se zaměřme na design, který byl formován v devadesátých letech minulého století. Dobové tvary se dočkaly průběžných modernizací, které vedly ke konceptům Steppenwolf (2000) a Avantissimo – originálním kreacím z doby, jíž můžeme vnímat jako přelomové období v designu Audi. Dochází zde totiž k vytvoření ideálních podmínek pro vznik charakteristického rysu v podobě již zmíněné jednotné masky, jejíž originalita a tvarová srozumitelnost vedly k postupné unifikaci všech modelových řad. Tomuto procesu, který patří mezi časté jevy při tvorbě identity značky, věnujme třetí část článku. Jakmile se však stanou nové prvky hlavním poznávacím znamením, nastává ideální doba na posilování svébytnosti každé modelové řady – s tím souvisí také modernizace single frame a její četné úpravy (v souvislosti s tou kterou modelovou řadou), čemuž se věnujeme na konci.

Design 90. let – Formování jednoduché masky a broušení hran

Hovoříme-li o současném designu Audi, musíme se na chvíli vrátit do devadesátých let minulého století. Tehdejší vozy ingolstadtské značky se vyznačovaly designem, který kladl důraz na klasické proporce osvědčených karoserií. Celoplošná maska chladiče, kterou známe z osmdesátých let (například z modelu Quattro), byla zmenšena a důkladně modernizována. Předvojem nového tvarového směru, jenž ovlivnil vzhled první generace limuzíny A8 (1994), je studie Avus z roku 1991. Právě na tomto odvážně tvarovaném kupé se setkáváme s měkkými přechody mezi plochami, jež spolupracují s maskou bez výrazného okraje a liniemi profilu, které jsou citlivě obroušené – opouštějí tak ostré hrany předchozích let, což se plně projevuje na karoserii již zmíněného sedanu A8, nástupce modelu V8 z let 1988 až 1993.

První polovina devadesátých let je u Audi spojena s maskou chladiče, která se sice nachází v tradiční pozici, není ale již dominantním prvkem čelní části vozu – jak tomu bylo v osmdesátých letech. Typickým příkladem je minimalistické kupé TT, jehož koncepční podoba byla představena v roce 1995 na autosalonu ve Frankfurtu. V případě TT hovoříme o masce se zaoblenými rohy, které kontrastují s ostře tvarovanými světly – podobný styl masky se objevuje již v roce 1991, kdy byl na tomtéž místě představen prototyp Quattro Spyder. V roce 1997 dostává kulacení formy nový rozměr, a sice v podobě druhé generace sedanu A6, na jehož exteriéru se začíná projevovat tvarová souvislost mezi maskou chladiče a nasávačem v ploše nárazníku. Dochází také k výraznému zakulacení střešní linky, které má za následek elegantní okenní linii, zušlechtěnou chromovou linkou.


Design 90. let
 

Přechodné období – Kreace Steppenwolf a Avantissimo

Jev, s nímž se setkáváme na modelech Audi druhé poloviny devadesátých let (zejména výše uvedeném sedanu A6), se projevuje na exteriéru studií, které jsou zároveň posledními výstavními koncepty bez masky single frame. Jde o koncept crossoveru s názvem Steppenwolf (2000), který byl o rok později následován reprezentativním kombi s označením Avantissimo. U obou návrhů se setkáváme s maskou, která zasahuje – ať už fakticky, nebo spíše symbolicky v podobě dolů protažených linek – do nárazníku a ovlivňuje tak architekturu přídě jako celku.

Model Steppenwolf využívá zkušeností s designem kupé TT – má podobně koncipovanou příď, pracuje však s maskou, která je ve svých spodních partiích zakončena přímkou. Ostře zakončený nasávací otvor dává vyniknout ploše s registrační značkou, jíž ohraničují prolisy vedené po bočních stranách. Obdobně laděné čelní partie známe z prototypu Avantissimo – v jeho případě však chybí k vytvoření masky se souvislým okrajem málo, prakticky jen stylingové drobnosti a dotažení bočních linek obou nasávacích otvorů.


Přechodné období
 

Nová éra designu – Single frame jako symbol identity

Předchozí etapa designu Audi byla obdobím hledání nové identity, jejíž součástí by byl zřetelný identifikační znak, díky němuž by se daly ingolstadtské vozy rozpoznat již z dálky. Z hlediska image je průlomovým modelem koncept Nuvolari z roku 2003, který jako první přišel s maskou chladiče s notoricky známým označením single frame – myšlenka dvoudílné masky, jejíž nasávací otvory propojuje souvislý chromový rám, zaujala pozorovatele a vedla k úvahám o budoucnosti designu německé značky. Změny však nepostihly jen příď – díky studii Nuvolari se opět začalo hovořit o dvoudílných zadních svítilnách (v novém stylu), popularizována byla také střešní linka ve tvaru křivky. Ta se sice objevuje již na druhé generaci A6 a kupé TT, zde je však provedena energičtěji a v kontrastu se štíhlým sloupkem C.

Nový design masky se bez problémů ujal v sériové výrobě. Poprvé jsme ho mohli spatřit na třetí generaci sedanu A6 (2004), který od Nuvolari přebírá také uspořádání přístrojové desky a uhlazenost pontonu. Díky single frame nalezla automobilka po letech experimentování prvek, který se stal neodmyslitelnou součástí tvarosloví nových vozidel. Jakmile se tak stalo, byl nový tvarový styl přídě použit i na ostatních řadách – buď šlo o harmonicky provedené modernizace již vyráběných vozidel (například druhé generace hatchbacku A3, k jehož omlazení došlo v roce 2005) nebo o zcela nové automobily, kupříkladu SUV Q7 z roku 2007, které je realizací konceptu Pikes Peak (2003). Postupem let se rovněž ukázalo, že single frame je velmi flexibilní – lze jej zpracovat na mnoho způsobů, mezi něž patří i jednoduché provedení masky s tenkým okrajem (což je typické pro R8).


Nová éra designu
 

Současnost – Diferenciace designu a evoluce single frame

Skutečnost, že každé nové Audi zdobila rozměrná maska a podobné uskupení nasávacích otvorů v nárazníku, vedla k úvahám nad mírou nápaditosti té které řady. I přes to, že každý model značky byl originálem, pozorovatelé měli problém akceptovat unifikovaný vzhled – ten byl však nutností pro vybudování nezaměnitelného stylu, který se úspěšně etabloval. Jakmile se tak stalo, nastaly ideální podmínky pro posílení osobitosti každé vyráběné řady – od malé A1 až po mohutné Q7. Souběžně s tím se dočkal modernizace i klíčový rys vnějších tvarů Audi – při navrhování masky designéři opustili tvar čtyřúhelníku se zaoblenými rohy a přiostřili horní partie chromového okraje. Stalo se tak prostřednictvím ostře zalomených rohů masky, což odpovídalo změně postoje tvůrců ke světlometům – namísto jednoduchých krytů u předchozích Audi začali navrhovat komplikovanější celky se subtilními výběžky směrem doprostřed přídě. Postupem let se z toho stal další trend, který má podíl na atraktivitě exteriéru konceptů Sportback (2009), A2 Concept (2011) či aktuální generace sériové A6 (2011).

Diferenciace designu probíhá nejen prostřednictvím různých provedení masek, ale také světelné optiky. Typickým příkladem toho, jak může uskupení diod přispět nezaměnitelnosti v rámci modelové palety výrobce, je limuzína A8 v provedení před faceliftem (2010) – ostře zalomený pás bodově rozmístěných diod zaručuje sedanu svébytnost, jíž umocňuje horní okraj masky, který přesahuje linii krytů světlometů. Posílení různorodosti zajistí také realizace projektu Nanuk, unikátní kombinace SUV a sportovního kupé, jehož single frame tvoří štíhlý chromový okraj a členitá plastová mřížka. I přes rafinovanost provedení však maska kreace Nanuk neopouští to, co jsme dosud viděli – sondou do blízké budoucnosti je v tomto ohledu loňská vize Crosslane Coupé s čelními partiemi, které jsou patrně tím nejčlenitějším, co značka Audi během uplynulých let navrhla. Zatímco rám masky zaujme vcelku jednoduchým tvarem, její proklad je tvořen pěti horizontálními lamelami, jež protínají dvě šikmo vedené linky. Horní část masky pak vyplňuje jiný motiv, což – spolu s dekorativní světelnou optikou – znásobuje výraznost čelní část studie.


Evoluce single frame
 

Audi chystá více designových rozdílů mezi modely

Spolupracujeme s TipCars.com
Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni Vojtěch Filip obhájil post předsedy KSČM. Konečnou by chtěl za místopředsedkyni

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch…

Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let Slavná Lada 2101 slaví 48 narozeniny. Populární vůz se vyráběl osmnáct let

Legendární model Lada 2101 byl v roce 1970 prvním…

Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti Dbalému může přitížit podmínka za řízení v opilosti

Lékař Vladimír Dbalý, který čelí obžalobě z korupce v…

Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční Objem obchodování s kryptoměnami je oproti konci roku poloviční

Denní objem aktivit na kryptoměnových burzách je oproti…

 

Štítky Audi Design

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Jak řídí Veronika Vítková: Nejraději jezdím v horách

Dnes 15:22

Nejlepší česká biatlonistka roku 2018 Veronika Vítková začala s auty přesně v době, kdy se stala juniorskou mistryní světa. Za dvanáct let se prosadila mezi dospělými na lyžích i za volantem.




Blesk.cz

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková? Policie: Vše si vymyslela!

Napadená a okradená hvězda Ulice Šafránková?…

Na sociální síti ze sebe udělala chudinku, když si o Velikonocích postěžovala, jak ji v noční Praze napadl a…

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy, výhru vystřelil Nestrašil

Česko - Švédsko 3:1. Hokejisté vyzráli na Švédy,…

Čeští hokejisté vyhráli i druhé utkání na Carlson Hockey Games v Pardubicích. Švédsko porazili 3:1 a dostali se…

 

Reflex.cz

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního návrháře. Podívejte se, jak vypadá Versaceho vila

Luxusní sídlo, na jehož schodech zastřelili módního…

Nová řada seriálu American Crime Story s podnázvem Versace, kterou Prima KRIMI vysílá od 7. dubna vždy v sobotu…