Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design po generacích: Mercedes-Benz 190 a C-Klasse – Hvězda střední velikosti

Jakub Sochor
Diskuze (49)
Německý sedan je pojítkem střední třídy a nejvyššího segmentu F.

Tříprostorový vůz je jednou z domén prémiových automobilek a jako takový bývá velmi často konfrontován s konkurencí. Nic na tom nemění fakt, že se jedná o segment D, který je v rámci automobilky Mercedes-Benz (s přihlédnutím k její historii) stále poměrně nový.

Při pohledu na všechny srovnávané modely je zřejmé, že každá generace vozu střední třídy německé firmy přinesla nová řešení a přirozeně reflektovala dobové trendy svého producenta. Z hlediska jednotlivých pojetí se pak může zdát, že modelem W204 se pomyslný kruh uzavírá a vůz se vrací k osvědčenému konzervativnímu pojetí.

Mercedes-Benz střední třídy - srovnání rozměrů
Rozměr [mm] W201 W202 W203 W204
Délka [mm] 4448 4487 4526 4591
Šířka [mm] 1679 1720 1728 1770
Výška [mm] 1389 1414 1426 1447
Rozvor [mm] 2664 2690 2715 2760


190/W201 (1982-1993) – Baby-Benz

Tradiční sedan 190 lze považovat za jeden z typicky konzervativních automobilů. Jde totiž o produkt s úctou k etablovaným tvarovým postupům a řešením, jež stárnou velmi pomalu.

Design vozu, který je průkopníkem značky v segmentu D, vznikl pod vedení italského designera Bruna Sacca. Pro automobilku šlo o krok do dosud neznámého prostředí. Čelní pohled upoutá rozměrnou maskou, jež představuje jeden z neoddiskutovatelných symbolů designu německého producenta. Tento útvar úzce spolupracuje se středem kapoty, který má vystouplý reliéf. Tím je kapota rozčleněna na několik sladěných ploch.

V profilu netřeba pátrat po výrazných experimentech, které by tuto část exteriéru ozvláštnily. Tři klasické, za sebou řazené karosářské prostory tvoří dohromady esteticky vyvážený celek, který zdárně odolává stárnutí. Relativně nízký ponton a výraznější prosklení jakoby odkazovaly na metody designera Paula Bracqa, který u firmy Mercedes-Benz zanechal velmi intenzivní stopu v podobě modelů 600.

Hranatou formu přístrojové desky, výplní dveří a dalších částí kabiny diktovala móda osmdesátých let. Dekory byly používány v menší míře, než v následujících generacích. Co se týká samostatných ploch, přednost byla dána minimalismu a menší členitosti.


W202 (1993-2000) – První C-Klasse

První generační vydání sedanu střední velikosti zaznamenalo úspěch nejen z prodejního hlediska. Jeho následovník pokračoval v podobných postupech, avšak s rozměrovou redukcí řady prvků.

Světlomety získaly sportovnější tvar, který byl podporován živějším zkosením celku. Dynamičtěji působí také maska s menší mírou chromování po jejím obvodu – i zde lze vysledovat apel na sportovnější linie, které jsou stvrzeny blinkry odkazující na dobový roadster SL.

Nosné prvky, mezi které patří základní proporčnost či uspořádání horní poloviny karoserie, věrně rozvíjí design vozu 190. Přirozenou součástí designové evoluce je však celkové zaoblení exteriéru (nevyjímaje podběhů kol) včetně výrazného zjemnění.

Mezi zádí W201 a W202 nepanují žádné viditelné souvislosti – horizontální lampy jsou nahrazeny novými s náběhem na vertikální polohu, vrstvení a prohlubně jejich krytu jsou jemnější a méně intenzivní. Plocha nad registrační značkou je navíc menší, což umocňuje sportovnost.

Přístrojová deska pozměnila orientaci nosných linek z horizontálních na spíše vertikální. Je to dáno přepracováním středového panelu, který byl opticky ucelen a sjednocen, což dodalo na dojmu masivnosti. Taktéž volant byl opatřen modernějšími a z dnešního pohledu mnohem více nadčasovými tvary.


W203 (2000-2007) – Experimentování s kruhy

První radikální odklon od dosud praktikovaných postupů nastává příchodem modelu W203, který byl součástí tvarové proměny portfolia značky. Ve snaze o originální design došlo k výraznému zakulacení nosných elementů exteriéru.

Svažující se tvar kapoty zůstal zachován, její formování a členitost však doznala kompletního přepracování. Tuto plochu výrazně ovlivnilo použití zcela nových světlometů, které vznikly propojením dvou elips. Smělé designerské řešení vyvolalo menší kontroverzi, což je vzhledem k míře originality (bráno v kontextu třídní konkurence) zcela přirozené.

Nedílnou součástí módy počátku nového tisíciletí bylo intenzivní kulacení. To postihlo i C-Klasse, jejíž profil nahradil dříve populární hrany a převážně staticky zející linky křivkami a mírným zkosením okenní linie. Také střešní linka působila sportovněji.

Ve srovnání s mezigeneračními rozdíly ve ztvárnění zádí W201 a W202 jsou zadní partie W203 spíše jemnou a citlivě provedenou evolucí minulého vydání. Pomineme-li na okamžik sekundární prvky, které jsou ovlivněny dobovými zvyklostmi (optika svítilen, míra aplikace křivek či členitost hmoty víka zavazadlového prostoru), podstata této části karoserie je u modelů W202 a W203 příbuzná.

V kabině se plně odráží transformace pojetí vnějšího tvarosloví – přístrojová deska sice pokračuje ve filozofii sjednocení středového panelu, vše je však oblejší a vizuálně měkčí.


W204 (2007-dosud) – Po stopách třídy S

Čtvrtá generace vozu segmentu D přišla v době, kdy se v myšlenkovém souboru tvarosloví Mercedes-Benz zabydlovaly tvary největšího modelu s označením S. To ovlivnilo celkový design vozu, který v době uvedení upoutal dojmem určitého majestátu.

Světelný design byl zcela přepracován. Světlomety dostaly nový tvar, který pomyslně vrátil značku do dříve zajetých kolejí. Nutno připomenout, že řada lidí tento krok uvítala. Vzhled vozu velmi ovlivňuje umístění loga – zatímco vztyčení trojcípé hvězdy na kapotě dodává exteriéru na impozantnosti, znak zakomponovaný do masky vytváří sportovně zející kompozici.

Dříve velmi klidnou a hladkou plochu boční části karoserie začaly u W204 protínat dynamické prolisy, které jsou rozhodujícím faktorem pro zdynamičtění statického a dříve oblého pontonu. Menší C-sloupek vozidlo opticky zlehčil a dodal mu na kompaktnosti.

Obliny jsou zapovězeny, neboť je plně nahradily hrany a křivky s pomalým náběhem na vyloženě oblé tvary. Přepracován byl nejen tvar lamp, ale také jejich optika a rozčlenění světelných segmentů. Výrazná linka v horní části víka zavazadlového prostoru je pozůstatkem z W203, přesto jde však o opticky nový celek, který sekunduje rafinovanosti karoserie.

Kontinuita tvarového vývoje přístrojových desek sedanu střední třídy je v momentě představení W204 zcela překopána. Konvenční provedení přístrojové desky bylo nahrazeno inovativnějšími řešeními, které, ač ve výsledku mohou působit konformním dojmem, jsou originální a svébytné. Jde především o velký horní díl desky, který zastiňuje ten spodní a výrazně ovlivňuje tvar středového panelu. Ten již není ucelený, auru luxusu zde zpestřuje sportovnější uspořádání prvků.

Loni provedená modernizace plyne na vlně aktuálního směřování designu. Zatímco záď zůstala prakticky beze změn, příď byla zvýrazněna novými světlomety vybíhajícími do stran – ty jsou zjevně inspirovány modernizací vozidla CL.


Jakub Sochor
Diskuze (49)
Avatar - Jáchym
14. 2. 2012 03:38
Anketa
Proč už u těchto - jinak velmi zajímavých - článků není anketa?
Avatar - pumpkin
13. 2. 2012 19:20
Re: terajsie C-cko
A čo by sa na základnom tvare malo meniť? Máš pocit že pri iných značkách je to inak? (Toledo vynechajme...). Práveže na tomto prehľade vidno ako šiel Mercedes s dobou a vždy bol "in". A áno, posúva sa niekam. Je to dynamická evolúcia ktorá príde vždy s niečim kompletne novým a nepotrebuje facelift nazývať novou generáciou...
Avatar - CHerokee
13. 2. 2012 11:23
Re: Mercedes
To je smutná zkušenost, ale i pozitivní. Mercedes asistenční služba = auto na své náklady odtáhnou, opraví, dají náhradní vůz, zaplatí hotel nebo i letenku domů. A žvást to není, náhradní vůz jsem měl a to i když jsem s poruchou dojel do servisu sám.
13. 2. 2012 10:45
Re: terajsie C-cko
Prosimte proc sem motas Hitlera a Geblse?? Ja tohle uplne nesnasim, takovyhle vykriky do tmy. Evidentne si Fiat maniak a s takovymi se neda bavit o necem jinym. Kup si mercedes novej mercedes, chvili s nim jezdi a pak si popovidame ;-)
13. 2. 2012 10:35
Re: C-klasse
Krása je relativní. To jsi nevěděl? Co se líbí tobě, nemusí se líbit mě. Viz různě kýčovitě oblečení lidé, či jejich příbytky apod.