24.11. 2012 Jakub Sochor

Design po generacích: Volkswagen Passat

Design po generacích: Volkswagen Passat

V historii designu německého modelu najdeme sportovní i střídmé tvary, designéry věhlasného jména a experimentování s karoseriemi.

Nejnovější, v pořadí již sedmá generace Passatu reflektuje aktuální designové zásady značky, jimiž modernizuje estetický základ minulé generace.

Vliv předchůdce na současný model je nesporný – mezigenerační návaznost je nejvýraznější při pohledu na boční část karoserie a v kabině. Avšak podíváme-li se do historie modelové řady Passat, spatříme střídání výrazných mezigeneračních skoků a relativně úzkých vazeb mezi jednotlivými generacemi.

Design po generacích – Speciální příloha Auto.cz


Srovnání
 

1. gen. (1973-1980) – S italskými svršky

Model s kódovým označením B1 byl navržen Giorgettem Giugiarem. Rukopis italského tvůrce je na karoserii německého vozu velmi patrný. Předně jde o hranaté tvary s mírně dynamickými proporcemi, jejichž součástí jsou prvky, které se pro Volkswageny sedmdesátých let staly charakteristickými - jedná o strmou příď (v tomto případě osazenou obdélníkovými světlomety), čisté plochy a ostré rysy, jež zajistily vozu nadčasovost.

Nabídku tvořila dvoudveřová (se sportovně se svažující zádí) a čtyřdveřová varianta, které byly v říjnu téhož roku doplněny verzí kombi zvanou Variant s vertikálními zadními svítilnami. Během let došlo k lehkým modernizačním krokům, mezi něž patří výměna obdélníkových světel za kruhová (díky čemuž Passat lépe ladil s Golfem, v rámci vizuální ucelenosti modelové palety výrobce) či vybavení nárazníku plastovými koncovkami. Jmenujme také přepracování a zvětšení víka zavazadlového prostoru (1975) a v neposlední řadě první výrazný facelift (1977), který reagoval na změny dobové módy – chromované nárazníky byly nahrazeny celoplastovými, na omlazenou příď se vrátily obdélníkové světlomety, s nimiž sousedila rozměrnější směrová světla.

Pohledy do historie - Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (1.díl)

Dodejme, že Giorgetto Giugiaro stál u zrodu dalších dobových Volkswagenů – v roce 1974 byly uvedeny vozy Scirocco a Golf, které sdílely s Passatem řadu estetických řešení. Nelze také opomenout Audi 80 (dílo téhož autora), jež má na design první generace Passatu nemalý vliv. Z dobových studií jmenujme hatchback Chicco (1975), navržený Herbertem Schäferem, hlavním projektantem Volkswagenu v letech 1972 až 1993.


B1
 

2. gen. (1980-1988) – Mezi dvěma pojetími

Druhá generace navazovala na Giugiarův návrh, což se projevovalo na obdobném rozvržení proporcí. Model však pracuje s novými prvky, díky nimž získává italský design předchůdce jinou – celkově vzato členitější, mohutnější a méně dynamickou – podobu. Příď byla osazena většími světlomety, které již netvořily souvislou plochu s maskou – vozidlo se tak stalo svébytnějším a modernějším. Obohacením nabídky (jíž tvořil třídveřový a pětidveřový model spolu s kombi) se stala tříprostorová varianta (1981) s názvem Santana, v USA známá jako Quantum. V roce 1985 proběhl facelift, který přinesl mohutnější nárazníky či estetické úpravy masky chladiče (v podobě změny prokladu jednotlivých linek).


B2
 

3. gen. (1988-1993) – Revoluční změny

Třetí generace, představená roku 1988 v Ženevě, přinesla zásadní změny z hlediska karosářských variant – nabídka byla redukována na sedan (na který se od nynějška zaměřme) a kombi, přičemž oba získaly zcela nový design. Mezigenerační skok byl z hlediska tvarů velmi výrazný – automobil se stal nejen mohutnějším a zaoblenějším, ale vyznačoval se také jiným uspořádáním prvků. Citelnou změnou byla absence klasické masky chladiče, která vozidlu propůjčila uhlazený a vcelku neobvyklý výraz (s velkým logem výrobce, které je, podobně jako u Volkswagenů 70. let, jednou z dominant přední části). Třetí generace přinesla objemnější nárazníky, díky jejichž velikosti a vzájemnému propojení prostřednictvím lišty na bočních dveřích působila karoserie ucelenějším dojmem.

Mohutnější záď získala větší svítilny, které byly začleněny do jedné plochy s prostorem pro registrační značku, nad kterou se nacházelo logo výrobce. Oproti předchozím generacím poukažme na relativně velkou čistou plochu nad tímto celkem, která dodávala zádi na optické masivnosti.

Souběžně s exteriérem prošla revolučními změnami kabina, jejíž součástí se staly plnější tvary, jinak zpracovaný volant (s charakteristickým designem jeho středu, který je oproti dnešním zvyklostem mohutnější) a provedení přístrojové desky, jež měla společný tvarový základ se třetí generací kompaktního Golfu.


B3
 

4. gen. (1993-1996) – Uhlazení moderního vozu

Další generace nepřinesla tak výrazné změny jako její předchůdce. Jejím úkolem byla spíše kultivace inovativních a neobvyklých řešení, jež přinesla třetí generace. Na příď se vrátila konvenční podoba masky chladiče (které se přezdívalo „happy face“), díky čemuž vůz působil klasičtějším dojmem. Součástí mezigeneračních úprav bylo celkové uhlazení karoserie, například v podobě nahrazení některých prolisů jemnými přechody mezi plochami. Úpravy postihly také interiér – jednou z nejvýraznějších je nový volant se čtyřmi rameny s modernějším tvarovým pojetím.

Volkswagen Passat – svěží vítr od Emdenu (2.díl)

Byla-li řeč o masce, je třeba připomenout, že v druhé polovině devadesátých let byla maska předmětem důkladného rozpracování, které přineslo několik jejich rozličných variant. Krom konvenční a v sériové výrobě úspěšně etablované podoby, jíž prezentovala studie CJ (1997), vznikla její progresivnější stylizace, kterou představila frankfurtská studie Noah (1995)


B4
 

5. gen. (1996-2005) – Zlomový model

Páté generační vydání, představené v roce 1996 v Paříži, bylo zlomovým automobilem, který přehodnotil mnohé tvarové zásady a inspiroval nejen budoucí Volkswageny, ale i střední třídu obecně. Lze také říci, že vytvořil podmínky pro vznik významného designového směru, ze kterého vychází (do jisté míry) ten současný.

Design vozidla je od základů nový. Změnila se celková architektura karoserie, jež přinesla novou proporčnost s vyváženějšími karosářskými prostory a celkově uhlazenější vzhled. Méně zaoblená maska se zvětšila a lépe korespondovala se změněnými proporcemi.

VW Passat 1,8T - Nadšení z lidového vozu

Pozoruhodnou částí je střešní linka, kterou tvoří elegantní napojení A-sloupku na střechu, jež se (na poměry karoserie sedan) plynulou křivkou svažuje směrem k zádi. Experimenty s vedením střešní linie nejsou Volkswagenu cizí – v roce 1994 byl na autosalonu v Tokyu uveden Concept One, jehož sloupky jsou propojeny v oblouk. Dále jmenujme větší důraz na ponton a jeho intenzivnější sladění s přídí a zádí, jejíž horní linka – stále z bočního pohledu – změnila svůj sklon.

Přístrojová deska opustila dřívější propojení středového panelu s výdechem ventilace v levé části desky a zvolila aktuálnější tvarové uspořádání s výrazným středovým panelem a horizontálním dělením celku na dvě části. Pařížský autosalon v roce 2000 přinesl výraznou modernizaci karoserie. Proporčnost se příliš nezměnila, jednotlivá řešení ano – patří mezi ně sklon přídě, maska, světlomety a zadní svítilny. Vůz se stal základem pro minulou generaci modelu Superb, který se i přes nesporné vazby na Passat vyznačoval osobitým zevnějškem.


B5
 

6. gen. (2005-2010) – Výrazná transformace

Šestá generace přinesla nový design, který se výrazně odlišil od svého předchůdce. Passat, představený roku 2005 v Ženevě, byl jedním z prvních Volkswagenů nového trendu (na který úzce navazuje ten současný), který se vyznačoval experimentováním s jednotlivými rysy a díly – například maskou, jejíž okraje byly protaženy až ke spodní hraně nárazníku. Maska si však ponechala, na rozdíl od Audi a prvku Single frame, své, pro Volkswagen tradiční, místo. Čelní část zdobil chrom, jenž se stal součástí nového uspořádání, které předznamenal Concept R (2003). Přístrojová deska získala zcela nové pojetí včetně nových materiálů a dekorů.

Volkswagen Passat – šestý vévoda z Emdenu

S dynamičtějším profilem a pozměněnými proporcemi souvisí záď s atypickým zakončením horní hrany víka zavazadelníku. Pokrokovou záležitost představovaly diodové svítilny s orientací na motiv kruhu, který se vyskytuje i na předních světlometech (jedná se o výrazný rys tehdejších Volkswagenů, jenž se hojně vyskytuje v oblasti konceptů, kam patří krom zmíněného Conceptu R také Concepty C a Concept A).


B6
 

7. gen. (2010-) – Cizelování formy

Nejnovější generace nepředstavuje nijak výrazné změny – jen pečlivě cizeluje šestou generaci, kterou zároveň přizpůsobuje nejnovějším designovým trendům. Zásadní je pro design nového Passatu odklon od motivu kruhu, který byl naposledy použit na karoserii modelu Passat CCsedmá generace volí hranatější tvary a méně sportovní řešení. S tím souvisí přepracování zádě, kde již nenajdeme horní klenutí, ale zakončení v podobě samostatné plochy, díky které je profil více zaměřen na eleganci (oproti sportovnější vizáži předchůdce).

VW Passat 2,0 TDI DSG - Evergreen číslo sedm

Výše uvedený vůz CC je zdrojem mnoha prvků pro kabinu nového Passatu. V mezigeneračním srovnání je důležité zmínit nové pojetí výplní dveří, které jsou členitější a mohutnější. Tvarová podstata desky se však příliš nemění.


B7
 
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany Gauck: Německo potřebuje demokracii schopnou boje i obrany

Demokracii schopnou obrany i boje požadoval v proslovu na…

Jedna z největších stavebních firem v Česku propouští. Zpackala zahraniční expanzi Jedna z největších stavebních firem v Česku propouští. Zpackala zahraniční expanzi

Brněnská stavební společnost OHL ŽS, který byla v roce…

Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele Češi a Slováci urvali historický rekord, jsou největšími výrobci aut v přepočtu na obyvatele

Historický rekord ve výrobě aut hlásí Česká republika i…

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011…

 
 

Přidat názorDiskuse: Design po generacích: Volkswagen Passat










Blesk.cz

Trafikantka Iveta (46) z Robinsonova ostrova: Náhle ovdověla a zhroutila se

Trafikantka Iveta (46) z Robinsonova ostrova: Náhle…

Trafikantka Iveta Stará (46) je nejstarší ženou v reality show Robinsonův ostrov. Osud se s ní nemazlil. Iveta…

Zloděj odešel naštvaný a s prázdnou: Jeho amatérské počínání natočila kamera

Zloděj odešel naštvaný a s prázdnou: Jeho amatérské…

Po nešikovném „zloději“ pátrá policie. Neznámý muž se vloupal do domu v Hevlínské ulici na Zličíně. Přitom…

 

iSport.cz

Všechno je jinak! Nekončím, řekl Van Gaal. V létě uvidí, co dál

Všechno je jinak! Nekončím, řekl Van Gaal. V létě…

Fotbalový kouč Louis van Gaal popřel úterní informace o tom, že by ukončil trenérskou kariéru. Pětašedesátiletý…

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci dávají ruce pryč

Nový znak Juventusu? Nedvěd se zamiloval, fanoušci…

Fotbalisté Juventusu Turín usilují v Serii A už o šestý titul v řadě. Mnohem větší poprask než na hřišti…

 

Reflex.cz

Opuštěné paláce Saddáma Husajna: Podívejte se, v jakém luxusu žil irácký diktátor

Opuštěné paláce Saddáma Husajna: Podívejte se, v…

U moci se držel takřka 24 let a za tu dobu stihl postavit odhadem až 100 opulentních rezidencí. V každém…

Britové učí Čechy chránit kulturní dědictví

Britové učí Čechy chránit kulturní dědictví

Britská premiérka Theresa Mayová nedávno ocenila celoživotní práci historičky architektury Barbary Peacockové,…