11.11. 2012 Jakub Sochor

Designový duel: Maserati Quattroporte vs. Mercedes-Benz CLS

Designový duel: Maserati Quattroporte vs. Mercedes-Benz CLS

Šestá generace italského vozu přináší mezi sedany vyšší třídy nová estetická řešení. Jak obstojí v konfrontaci s německým pokračovatelem průkopníka moderních čtyřdveřových kupé?

Úvodem poukažme na výrazný společný znak obou automobilů, kterým je alternativní pohled na tradiční sedan. I přes skutečnost, že se na podstatě tříprostorové karoserie příliš věcí nemění, jsou oba modely vyvedeny dynamičtěji, než jejich konkurenti z řad luxusních sedanů – i při zachování tradičních atributů designu té které značky jsou oproti klasicky střiženým sedanům pojaty sportovněji a značně originálněji.

V případě německého vozu je to způsobeno faktem, že jde o pokračovatele modelu, který v praxi obnovil filozofii čtyřdveřového kupé, čímž představil světu zcela svébytný automobil s osobitým stylem. Ten nejenže rozšiřuje kategorii kupé o nový druh karoserie, ale zároveň prezentuje alternativu ke klasické limuzíně, jež má stále početnější a bohatší (z hlediska nabízených karoserií a neobvyklých variací na klasické tvary, čehož je první generace CLS typickým příkladem) konkurenci.

Srovnání
 

Maserati Quattroporte – Čtyřdveřový trojzubec pošesté

Nová, v pořadí již šestá generace modelu Quattroporte se řídí aktuálními tvarovými zásadami Maserati, které pracují s tradičními rysy vozidel značky (mohutná maska chladiče s charakteristickým tvarem, plynulý a uhlazený profil) jež jsou kombinovány s moderními prvky v dynamickém designu. To je patrné zejména na předních světlometech, které mají sportovní a v porovnání s minulou generací o poznání komplikovanější tvar. Podíváme-li se na příď jako na celek, lze spatřit tvarové souvislosti s provedením čelní částí sportovně-užitkové kreace Kubang z loňského roku - zvláště v oblasti rozvržení jednotlivých částí včetně jejich hrubého tvaru.

Oficiální fotografie znázorňují dynamický profil, který je v porovnání s minulou generací vozu dynamičtější. Zároveň také prošel citelným zostřením jednotlivých linek včetně té stěžejní, jež pramení v zadních svítilnách a ústí v oblasti lemu předního podběhu. U nové generace je patrný důraz na výrazné linky, které i přes provedené úpravy navazují na předchůdce. Totéž lze říci o rozvržení muskulatury boční části karoserie.

Maserati Quattroporte – čtyři dveře popáté (1. část)

Zmíněný profil do určité míry ovlivňuje úprava architektury zádě, která spočívá v přeměně tvaru víka zavazadlového prostoru, jehož horní část oživuje negativní klenutí. Tento prvek je zvláště v posledních letech vcelku frekventovaným jevem v automobilovém designu, se kterým v hojné míře pracovalo BMW v době nástupu nových generací vozidel, vyvedených v designu Chrise Bangla (dodejme, že se obdobou tohoto rysu vyznačovalo již v roce 1991 Audi Avus). Nové Quattroporte volí horizontálně vedené svítilny, čímž se odlišuje od předchůdce a jeho jednodušších lamp, zasazených do opticky uhlazenější zádě - novinka je v tomto ohledu členitější a více pracuje s detaily. Výrazné mezigenerační změny panují v kabině, kde dochází k transformaci původního středového panelu. Ten dostává zcela jinou podobu, která je přizpůsobena použití masivnějších dekorů přístrojové desky.

Maserati Quattroporte – čtyři dveře popáté (2. část)

Maserati Quattroporte
 

Mercedes-Benz CLS – Tradiční hodnoty v moderním balení

Druhé generační vydání CLS debutovalo roku 2010 v Paříži. Jak již bylo řečeno, jedná se o nástupce automobilu, který sice nebyl zcela prvním čtyřdveřovým kupé (v historii nalezneme například Rover P5 Coupé z roku 1962 či Porsche 989 z roku 1988), stal se však průkopníkem jeho moderní podoby, která se později rozšířila do několika segmentů. Aktuální generace modelu pokračuje v nastolených hodnotách, které přizpůsobuje současnému designovému směřování značky.

I přes inovativní charakter pracuje příď CLS s tradičními prvky, mezi které patří rozměrná maska. Ta není tak sportovní jako v případě Quattroporte, což svědčí o odlišném zaměření obou karoserií. I přes to však oba vozy spojuje důležitý jev, a sice aplikace výrazných sportovních doplňků na čelní část luxusní limuzíny. Mercedes-Benz je opatřen jednoduššími světlomety a relativně členitějším nárazníkem, přičemž jeho příď protíná větší množství ostrých linek.

Představujeme: Mercedes-Benz CLS – Německé quattroporte

Pro čtyřdveřové kupé je zřejmě nejdůležitější částí karoserie profil, kde vynikají všechny důležité znaky takto navrženého automobilu. Zde lze již vypozorovat více společných znaků mezi duelanty, například použití výrazné křivky jako opěrného bodu pro ostatní prvky boční části exteriéru. U CLS jde o jednodušší útvar, který se, na rozdíl od Quattroporte, směrem dozadu plynule svažuje. Hrubý obrys karoserie a oblá horní okenní linka jsou viditelné odkazy na předchůdce a zároveň hlavní identifikační znaky modelu, díky kterým je profil německého vozidla svižnější a sportovnější, než opticky statičtější boční část u Maserati.

Porovnání zádí poodhaluje citelné rozdíly mezi oběma koncepcemi designu. Zatímco Maserati volí poměrně jednoduché svítilny propojené chromovou lištou, Mercedes-Benz je méně komplikovaný a opticky ucelenější – obrys jeho svítilen tvoří plynulá křivka, která je souvisle napojena na hranu víka zavazadlového prostoru. Srovnáváme-li zádě, zmiňme zřejmě zásadní rozdíl, který mezi nimi panuje - zadní část Quattroporte na svého předchůdce nenavazuje, kdežto CLS (i přes nové prvky) věrně pokračuje v pojetí starší generace.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic – Nepodceňuj ocel

CLS, podobně jako jeho italský rival, zušlechťuje kabinu dekory a masivními lištami. V interiéru je vidět inspirace jinými – celkově konzervativnějšími - vozy značky, což však nijak nenarušuje sportovní atmosféru, kombinující klasickou eleganci se sportovní vizáží.

Mercedes-Benz CLS
 

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové Další komplikace pro novou vládu. KSČM i část ČSSD má výhrady k Malé a Novákové

Komunisté i část ČSSD má výhrady k poslankyni Taťáně…

Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš Zeman novou vládu jmenuje ve středu, uvedl Babiš

Novou vládu by měl prezident Miloš Zeman jmenovat ve…

Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie Praha jako vzorové město. Má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí, říká studie

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

 
 












Blesk.cz

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do Itálii, ani na Maltu

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do…

Už čtvrtý den pokračuje praktická blokáda lodě Lifeline s přibližně 230 migranty na palubě ze strany Itálie a…

Otřesné záběry smrtelné nehody na Děčínsku: Osobák to napálil do kamionu

Otřesné záběry smrtelné nehody na Děčínsku: Osobák…

Hrůzné video zachycující smrtelnou nehodu na Děčínsku se šíří sociálními sítěmi. Nahrávka pochází z kabiny…

 

iSport.cz

Hokejisté bavili na hřišti, Pastrňák byl jako Marcelo. Vybralo se přes milion

Hokejisté bavili na hřišti, Pastrňák byl jako…

Pobavili lidi fotbalovým uměním. Rozdali jim podpisy. I radost. A to hlavní: Pomohli vybrat více než milion…

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu fanoušků i Tour

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu…

Peter Sagan ukázal na společném mistrovství silničních cyklistů České republiky a Slovenska svou extratřídu.…

 

Reflex.cz

Diskuse o Pochem byla nesmyslná, českou zahraniční politiku dnes i tak řídí Babiš

Diskuse o Pochem byla nesmyslná, českou zahraniční…

Všimli jste si, že naši zahraniční politiku od 6. prosince minulého roku, kdy byl jmenován premiérem, řídí…

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…