11.11. 2012 Jakub Sochor

Designový duel: Maserati Quattroporte vs. Mercedes-Benz CLS

Designový duel: Maserati Quattroporte vs. Mercedes-Benz CLS

Šestá generace italského vozu přináší mezi sedany vyšší třídy nová estetická řešení. Jak obstojí v konfrontaci s německým pokračovatelem průkopníka moderních čtyřdveřových kupé?

Úvodem poukažme na výrazný společný znak obou automobilů, kterým je alternativní pohled na tradiční sedan. I přes skutečnost, že se na podstatě tříprostorové karoserie příliš věcí nemění, jsou oba modely vyvedeny dynamičtěji, než jejich konkurenti z řad luxusních sedanů – i při zachování tradičních atributů designu té které značky jsou oproti klasicky střiženým sedanům pojaty sportovněji a značně originálněji.

V případě německého vozu je to způsobeno faktem, že jde o pokračovatele modelu, který v praxi obnovil filozofii čtyřdveřového kupé, čímž představil světu zcela svébytný automobil s osobitým stylem. Ten nejenže rozšiřuje kategorii kupé o nový druh karoserie, ale zároveň prezentuje alternativu ke klasické limuzíně, jež má stále početnější a bohatší (z hlediska nabízených karoserií a neobvyklých variací na klasické tvary, čehož je první generace CLS typickým příkladem) konkurenci.

Srovnání
 

Maserati Quattroporte – Čtyřdveřový trojzubec pošesté

Nová, v pořadí již šestá generace modelu Quattroporte se řídí aktuálními tvarovými zásadami Maserati, které pracují s tradičními rysy vozidel značky (mohutná maska chladiče s charakteristickým tvarem, plynulý a uhlazený profil) jež jsou kombinovány s moderními prvky v dynamickém designu. To je patrné zejména na předních světlometech, které mají sportovní a v porovnání s minulou generací o poznání komplikovanější tvar. Podíváme-li se na příď jako na celek, lze spatřit tvarové souvislosti s provedením čelní částí sportovně-užitkové kreace Kubang z loňského roku - zvláště v oblasti rozvržení jednotlivých částí včetně jejich hrubého tvaru.

Oficiální fotografie znázorňují dynamický profil, který je v porovnání s minulou generací vozu dynamičtější. Zároveň také prošel citelným zostřením jednotlivých linek včetně té stěžejní, jež pramení v zadních svítilnách a ústí v oblasti lemu předního podběhu. U nové generace je patrný důraz na výrazné linky, které i přes provedené úpravy navazují na předchůdce. Totéž lze říci o rozvržení muskulatury boční části karoserie.

Maserati Quattroporte – čtyři dveře popáté (1. část)

Zmíněný profil do určité míry ovlivňuje úprava architektury zádě, která spočívá v přeměně tvaru víka zavazadlového prostoru, jehož horní část oživuje negativní klenutí. Tento prvek je zvláště v posledních letech vcelku frekventovaným jevem v automobilovém designu, se kterým v hojné míře pracovalo BMW v době nástupu nových generací vozidel, vyvedených v designu Chrise Bangla (dodejme, že se obdobou tohoto rysu vyznačovalo již v roce 1991 Audi Avus). Nové Quattroporte volí horizontálně vedené svítilny, čímž se odlišuje od předchůdce a jeho jednodušších lamp, zasazených do opticky uhlazenější zádě - novinka je v tomto ohledu členitější a více pracuje s detaily. Výrazné mezigenerační změny panují v kabině, kde dochází k transformaci původního středového panelu. Ten dostává zcela jinou podobu, která je přizpůsobena použití masivnějších dekorů přístrojové desky.

Maserati Quattroporte – čtyři dveře popáté (2. část)

Maserati Quattroporte
 

Mercedes-Benz CLS – Tradiční hodnoty v moderním balení

Druhé generační vydání CLS debutovalo roku 2010 v Paříži. Jak již bylo řečeno, jedná se o nástupce automobilu, který sice nebyl zcela prvním čtyřdveřovým kupé (v historii nalezneme například Rover P5 Coupé z roku 1962 či Porsche 989 z roku 1988), stal se však průkopníkem jeho moderní podoby, která se později rozšířila do několika segmentů. Aktuální generace modelu pokračuje v nastolených hodnotách, které přizpůsobuje současnému designovému směřování značky.

I přes inovativní charakter pracuje příď CLS s tradičními prvky, mezi které patří rozměrná maska. Ta není tak sportovní jako v případě Quattroporte, což svědčí o odlišném zaměření obou karoserií. I přes to však oba vozy spojuje důležitý jev, a sice aplikace výrazných sportovních doplňků na čelní část luxusní limuzíny. Mercedes-Benz je opatřen jednoduššími světlomety a relativně členitějším nárazníkem, přičemž jeho příď protíná větší množství ostrých linek.

Představujeme: Mercedes-Benz CLS – Německé quattroporte

Pro čtyřdveřové kupé je zřejmě nejdůležitější částí karoserie profil, kde vynikají všechny důležité znaky takto navrženého automobilu. Zde lze již vypozorovat více společných znaků mezi duelanty, například použití výrazné křivky jako opěrného bodu pro ostatní prvky boční části exteriéru. U CLS jde o jednodušší útvar, který se, na rozdíl od Quattroporte, směrem dozadu plynule svažuje. Hrubý obrys karoserie a oblá horní okenní linka jsou viditelné odkazy na předchůdce a zároveň hlavní identifikační znaky modelu, díky kterým je profil německého vozidla svižnější a sportovnější, než opticky statičtější boční část u Maserati.

Porovnání zádí poodhaluje citelné rozdíly mezi oběma koncepcemi designu. Zatímco Maserati volí poměrně jednoduché svítilny propojené chromovou lištou, Mercedes-Benz je méně komplikovaný a opticky ucelenější – obrys jeho svítilen tvoří plynulá křivka, která je souvisle napojena na hranu víka zavazadlového prostoru. Srovnáváme-li zádě, zmiňme zřejmě zásadní rozdíl, který mezi nimi panuje - zadní část Quattroporte na svého předchůdce nenavazuje, kdežto CLS (i přes nové prvky) věrně pokračuje v pojetí starší generace.

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic – Nepodceňuj ocel

CLS, podobně jako jeho italský rival, zušlechťuje kabinu dekory a masivními lištami. V interiéru je vidět inspirace jinými – celkově konzervativnějšími - vozy značky, což však nijak nenarušuje sportovní atmosféru, kombinující klasickou eleganci se sportovní vizáží.

Mercedes-Benz CLS
 

Designové duely – Speciální příloha Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 













Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…