Dieselgate v Evropě vyřeší usměrňovač vzduchu, v USA nový katalyzátor
Německá automobilka Volkswagen plánuje tento týden představit americkým úřadům úpravu vozů s naftovým motorem, u kterých bylo možné falšování emisí. Generální ředitel Matthias Müller na autosalonu v Detroitu uvedl, že 430.000 vozů by mohlo být vybaveno novým katalyzátorem.
Müller se má ve středu setkat se zástupci americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), jimž tento návrh předloží. Müller věří, že po nainstalování nového katalyzátoru budou automobily plnit emisní standardy. Vyjádřil rovněž naději, že automobilka i EPA budou schopné překonat případné rozdíly.
Použití katalyzátoru znamená, že v USA bude Volkswagen skandál s měřením emisí řešit jinak než v Evropě. U postižených jednotek 1.2 TDI a 2.0 TDI bude v případě vozů v EU pouze nahrán jiný software. V 1.6 TDI se pak kromě softwaru objeví i jakási síťka, které Volkswagen říká usměrňovač proudu vzduchu. Toto zařízení zklidní víření před senzorem hmotnosti nasávaného vzduchu (váha vzduchu) a tím zpřesní jeho funkci. Zároveň ale omezí proudění průsvit sání.
Součástí návrhu bude také to, že Volkswagen odkoupí zpět některé vozy v USA, kterých se týká emisní skandál, potvrdil Müller. Odmítl však poskytnout bližší podrobnosti. Německý list Süddeutsche Zeitung minulý týden uvedl, že Volkswagen bude muset odkoupit v USA 115.000 vozů.
Müller je na své první návštěvě Spojených států od nástupu na nejvyšší post ve Volkswagenu. Mimo jiné tam řekl, že automobilka učinila obrovskou chybu, když podváděla s emisními testy v USA. Veškeré kroky, které musí automobilka učinit k překonání krize, musí podle něj zahrnovat také snahu o lepší pochopení amerického trhu, který je druhý největší na světě, napsala agentura Reuters.
Americké ministerstvo spravedlnosti minulý týden podalo na Volkswagen civilní žalobu kvůli tomu, že do téměř 600.000 naftových vozů v USA instaloval zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen již dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s emisními testy instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
Volkswagen zaznamenal loni první pokles prodeje od roku 2002. Odbyt vozů skupiny se z předloňského rekordu 10,14 milionu snížil o dvě procenta na 9,93 milionu. Vedle emisního skandálu, který se odrazil na některých trzích v závěru roku, za to může slabá poptávka v Číně a propad trhů v některých dalších rozvíjejících se zemích světa.