Ekotest ADAC: Mazda 3 měla jako jediná nižší než udávanou spotřebu
Německý autoklub ADAC provádí od letošního března svůj Ekotest podle nových pravidel. Těchto testů se zatím zúčastnilo devět vozidel, pouze u Mazdy 3 byla změřena nižší kombinovaná spotřeba paliva, než jakou uvádí výrobce auta.
Testu se zúčastnila Mazda 3 s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW. Automobilka u tohoto vozu říká, že jeho kombinovaná spotřeba paliva podle evropského normovaného cyklu činí 6,4 l/100 km. V Ekotestu ADACu však tato Mazda dosáhla spotřeby 6,3 l/100 km.
V celkovém hodnocení Mazda 3 získala 69 bodů, což odpovídá třem hvězdičkám z pěti možných.
Hlavní výhodou nového způsobu měření je podle ADACu ten, že umožňuje přímé porovnání elektromobilů s automobily spalujícími plyn, naftu, nebo benzin. U emisí CO2 je nyní například vzato v úvahu, kolik CO2 vznikne během výroby paliva. Také se změnil počet bodů nutných k zisku daného počtu hvězd v celkovém hodnocení.
Během laboratorních testů je měřeno, kolik znečišťujících látek (oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého, uhlovodíků, oxidů dusíku a drobných částic) auta vypouštějí, a to ve třech cyklech. Prvním je takzvaný
NEFC, druhým WLTP, třetím pak Autobahn driving cycle, jehož pravidla určil sám ADAC.
NEFC se skládá ze dvou částí, které dohromady trvají asi 20 minut. První má reprezentovat jízdu po městě, druhá jízdu mimo město s maximální rychlostí 120 km/h. Součástí WLTP jsou čtyři části, které mají reprezentovat to, jak jsou vozy opravdu využívány, jednotlivé části jsou dlouhé asi tři, pět, sedm a 7,7 kilometru. Součástí Autobahn driving cycle je prudké zrychlování nebo jízda rychlostí 130 km/h, trať je v tomto případě dlouhá zhruba 10 km.
U ostatních vozidel, která se Ekotestu s novými pravidly zúčastnily, se spotřeba naměřená ADACem v mnohém lišila od spotřeb udávaných výrobcem. U BMW X1 sDrive20d Efficient Dynamics je udávaná kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, zatímco ADAC naměřil 5,8 l/100 km. BMW 328i má udávanou kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, německý autoklub mu přitom naměřil 7,1 l/100 km. Obě BMW získala v celkovém hodnocení 64 bodů, což stačilo ke třem hvězdám.
Z elektromobilů ADAC otestoval Volvo C30 Electric a Renault Fluence Z.E., prvně jmenovaný získal v celkovém hodnocení 79 bodů, druhý pak 84 bodů, což oběma stačilo na čtyři hvězdy.
Volvo podle ADACu spotřebuje 28,3 kWh na 100 km (podle výrobce je kombinovaná spotřeba 14,7 kWh/100 km), Renault pak 25,7 kWh na 100 km (kombinovaná spotřeba podle automobilky činí 14 kWh/100 km).