Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekotest ADAC: Mazda 3 měla jako jediná nižší než udávanou spotřebu

David Bureš
Diskuze (21)
Mazda 3 sice v Ekotestu ADACu dosáhla nižší spotřeby paliva, než jakou udává výrobce, v celkovém hodnocení však příliš nezazářila.

Německý autoklub ADAC provádí od letošního března svůj Ekotest podle nových pravidel. Těchto testů se zatím zúčastnilo devět vozidel, pouze u Mazdy 3 byla změřena nižší kombinovaná spotřeba paliva, než jakou uvádí výrobce auta.

Testu se zúčastnila Mazda 3 s benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 77 kW. Automobilka u tohoto vozu říká, že jeho kombinovaná spotřeba paliva podle evropského normovaného cyklu činí 6,4 l/100 km. V Ekotestu ADACu však tato Mazda dosáhla spotřeby 6,3 l/100 km.

V celkovém hodnocení Mazda 3 získala 69 bodů, což odpovídá třem hvězdičkám z pěti možných.

Hlavní výhodou nového způsobu měření je podle ADACu ten, že umožňuje přímé porovnání elektromobilů s automobily spalujícími plyn, naftu, nebo benzin. U emisí CO2 je nyní například vzato v úvahu, kolik CO2 vznikne během výroby paliva. Také se změnil počet bodů nutných k zisku daného počtu hvězd v celkovém hodnocení.

Během laboratorních testů je měřeno, kolik znečišťujících látek (oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého, uhlovodíků, oxidů dusíku a drobných částic) auta vypouštějí, a to ve třech cyklech. Prvním je takzvaný

NEFC, druhým WLTP, třetím pak Autobahn driving cycle, jehož pravidla určil sám ADAC.

NEFC se skládá ze dvou částí, které dohromady trvají asi 20 minut. První má reprezentovat jízdu po městě, druhá jízdu mimo město s maximální rychlostí 120 km/h. Součástí WLTP jsou čtyři části, které mají reprezentovat to, jak jsou vozy opravdu využívány, jednotlivé části jsou dlouhé asi tři, pět, sedm a 7,7 kilometru. Součástí Autobahn driving cycle je prudké zrychlování nebo jízda rychlostí 130 km/h, trať je v tomto případě dlouhá zhruba 10 km.

U ostatních vozidel, která se Ekotestu s novými pravidly zúčastnily, se spotřeba naměřená ADACem v mnohém lišila od spotřeb udávaných výrobcem. U BMW X1 sDrive20d Efficient Dynamics je udávaná kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km, zatímco ADAC naměřil 5,8 l/100 km. BMW 328i má udávanou kombinovanou spotřebu 6,3 l/100 km, německý autoklub mu přitom naměřil 7,1 l/100 km. Obě BMW získala v celkovém hodnocení 64 bodů, což stačilo ke třem hvězdám.

Z elektromobilů ADAC otestoval Volvo C30 Electric a Renault Fluence Z.E., prvně jmenovaný získal v celkovém hodnocení 79 bodů, druhý pak 84 bodů, což oběma stačilo na čtyři hvězdy.

Volvo podle ADACu spotřebuje 28,3 kWh na 100 km (podle výrobce je kombinovaná spotřeba 14,7 kWh/100 km), Renault pak 25,7 kWh na 100 km (kombinovaná spotřeba podle automobilky činí 14 kWh/100 km).

David Bureš
Diskuze (21)
Avatar - ZaklinacTristan
20. 3. 2012 15:29
Skyactiv
Prve spravy od majitelov CX-5ky so Skyactiv benzinom su vsetky v duchu: "...I´m getting incredible gas mileage!" No prevelice som zvedavy.
Avatar - eLzyx
20. 3. 2012 01:22
Re: Skutečné spotřeby
takže zcela srovnatelné s tím, co se děje se služebními auty. Případně co se děje s "našimi" auty, pokud je svěříme své drahé polovičce, případně svému dítku řidičák čerstvě vlastnícímu.
Avatar - Ada je zase tady
19. 3. 2012 22:33
Slabé
Nic moc, bizarní palubka, ohavné kelímky okolo přístrojů, žravý benzínový motor. Průměr.

Zajímavější je propad elektrického rendlíku, což mne potěšilo. ;-)
Avatar - Special-line
19. 3. 2012 20:06
Re: Mazda
Optimalizace na normy. To je podle mě hlavní úskalí a to i v crash testech. Hlavní problém je to u emisních norem (s tím související pokuty - takže se problematika šroubuje do absurdních vrstev), hlavně když se chladí katalyzátor bohatou směsí. Ekologie ano, ale ne postavená na hlavu.

Normy jsou vždy umělé a zkreslující, ale na druhou stranu jak pak jednotlivé automobily v jednotlivých parametrech porovnávat. To by si tam už tuplem mohl každej psát co chtěl.
19. 3. 2012 19:41
Re: Mazda
Podle mne jde o to, že pro japonské automobilky není EU nejdůležitější trh. Neoptimalizují tolik na naše normy. Vem si SLK 350 a nový Boxster S, oboje s automatem. Porsche má kombinovanou spotřebu o 2,5 litru vyšší (v případě manuálu u Boxsteru - SLK 350 ho mít nemůže - je rozdíl dokonce 3,3 litru) a to je ještě o 115 kg lehčí (v případě manuálu o 145 kg). 350 od Mercedesu patří mezi nejúspornější šestiválce na trhu, ale je asi jasné, který motor je spíš stavěný na rychlou jízdu.

Evropské automobilky tu mají mnohem větší podíly a prakticky každá desetinka fleetového průměru je pro ně důležitá. Takže jsou víc tlačené ke snižování, což často znamená optimalizaci na normu. Vem si start-stop. On funguje i v běžném životě, ale v normovaném testu ušetří mnohem víc. Nemluvě o tom, že musí být kvalitně navržen, aby nesnižoval životnost motoru, a že za určitých okolností naopak zatíží životní prostředí víc.

Jinak auta prodaná v EU musí mít v TP spotřebu změřenou podle evropských norem. Ta je také základem pro výpočet pokuty. Nicméně v reklamních materiálech mohou používat spotřeby jaké chtějí. Mohou klidně použít realističtější metodiku. Vím, že v Rakousku se to dělalo.