Elektrický Saab 9-3 už jezdí, budou jej testovat v Číně
První stříbrný prototyp Saabu 9-3 Aero pod hlavičkou NEVS opustil továrnu v Trollhättanu 18. září 2013, kusová produkce byla spuštěna 2. prosince. Nové sedany 9-3 mají na přídi jen nápis a nad ním textové logo v kruhu, neboť současný vlastník značky postrádá právo na původní emblém. Veškeré smlouvy s General Motors jsou historií, karoserie tedy vznikají u Ruukki ve Finsku.
NEVS (National Electric Vehicle Sweden) sliboval logicky kromě benzinové verze také elektromobil. První prototyp už jezdí, byť nám ho firma na oficiálních fotografiích dosud neukázala. Elektrické komponenty údajně zajistili čínští dodavatelé, do Říše středu také vůz zamíří na testování. Technické údaje zatím zůstávají v tajnosti kromě dojezdu, který činí zhruba 200 km. U dalších aut se ještě zvýší, protože vývojové práce na bateriích v Pekingu pokračují. Akumulátory jsou umístěny v podlaze velmi nízko kvůli těžišti.
NEVS chce do Číny vyslat celkem 200 vozů zkušební série, které ještě neexistují. Jsou určeny pro zástupce města Quingdao, které vlastní podíl ve společnosti. Podle SverigesRadio se tato auta mají stylisticky lišit a aktuálně existuje několik dalších ručně postavených kusů. Současné benzinové 9-3 vypadají úplně stejně jako ty, které se vyráběly do dubna 2011. Připomeňme, že Saab zbankrotoval na konci téhož roku, přesně 19. prosince.
Masovější produkce elektrických Saabů (pokud o ní lze v tuto chvíli vůbec hovořit) se dle plánů rozjede ještě letos na podzim a prodávat se začnou v příštím roce, pochopitelně doma ve Švédsku, v Číně, ale také jinde v Evropě. Skutečnost oznámil šéf komunikace Michael Östlund. Potvrdil také, že kapitál na další vývoj a výrobu NEVS má. Orientace na největší automobilový trh světa je vzhledem k vlastnické struktuře jasná, ale tisícové série určitě určitě nečekejme.