Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2011: Opel Astra GTC – Pět hvězd, ale jen letos

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Astra GTC získala od Euro NCAP pět hvězd, přesto je třeba zlepšit ochranu řidiče a hlavně ochranu chodců.

Opel Astra GTC při testech Euro NCAP dosáhl velmi dobrých výsledků v ochraně posádky při čelním nárazu. Při bočním nárazu je ochrana hrudníku řidiče označena pouze jako mezní.

Tradiční achilovou patou většiny nových vozů je podle Euro NCAP ochrana chodců a nejinak je tomu i u Astry GTC. Jejích 50 % bodového maxima stačí na 5 hvězd v letošním roce, ale v příštím roce, kdy bude potřeba v této kategorii získat 60 %, by si tento Opel odvezl jen čtyři hvězdy.

Předmětem testu byl Opel Astra GTC 1,4 l Sport s karoserií třídveřový hatchback, s pohotovostní hmotností 1437 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu simulující 18měsíční dítě instalována po směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) autosedačka Britax Römer Duo plus, pro figurínu představující 3leté dítě pak stejná autosedačka instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a top tether a orientovaná ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami prokázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.

Opel ukázal, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení.

crashtest opel euroncap nizsistredni crashtest opel euroncap nizsistredni

Při bočním nárazu i nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako mezní.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla dobrá.

Ochrana dětí

Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v autosedačce s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Při bočním nárazu byly obě figuríny dostatečně obklopeny sedačkou, což minimalizovalo riziko úrazu hlavy.

Stav airbagu spolujezdce není dostatečně zřejmý.

Na nebezpečí umístění dětské sedačky na sedadlo spolujezdce bez vypnutí airbagu je upozorněno permanentním štítkem na sluneční cloně.

Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých

TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkemJednotkybody%body%body%body%body%Ochrana dospělých15,194%7,189%7,290%3,485%3391%Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětíTestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkemJednotkybody%body%body%--body%18 měsíční1083%4100%2100%1689%--36 měsíční10,890%4100%2100%16,893%--Vozidlo-648%Ochrana dětí-3979%

Ochrana chodců

Ochrana ve všechny oblastech možného nárazu hlavy dospělého byla špatná a nezískala žádné body.

Naproti tomu oblasti možného nárazu dětské hlavy poskytují dobrou ochranu a vůz za tuto část testu získal maximální počet bodů.

Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla dobrá.

Hrana kapoty naopak poskytuje špatnou ochranu.

      

Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1250%00%6100%1850%

Asistenční systémy

Opel Astra splňuje požadavky Euro NCAP elektronickým stabilizačním systémem v základní výbavě. Dále je vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.

Omezovač rychlosti je však pouze za příplatek, čímž vůz nesplňuje nároky Euro NCAP.

Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Opel Astra získal v testech EuroNCAP celkem maximální počet hvězd. V ochraně hrudníku řidiče a v ochraně chodců je ale stále co zdokonalovat.

Tradiční achilovou patou většiny nových vozů je podle Euro NCAP ochrana chodců a nejinak je tomu i u Astry GTC. Jejích 50 % bodového maxima stačí na 5 hvězd v letošním roce, ale v příštím roce, kdy bude potřeba v této kategorii získat 60 %, by si tento Opel odvezl jen čtyři hvězdy.

Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3391%3979%1850%571%78%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011)
2011Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%40%60%75%
Pro ****65%60%25%40%60%
Pro ***35%30%15%25%50%
Pro **30%25%10%15%35%
Pro *20%15%5%5%25%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)