Euro NCAP 2011: Opel Astra GTC – Pět hvězd, ale jen letos
Opel Astra GTC při testech Euro NCAP dosáhl velmi dobrých výsledků v ochraně posádky při čelním nárazu. Při bočním nárazu je ochrana hrudníku řidiče označena pouze jako mezní.
Tradiční achilovou patou většiny nových vozů je podle Euro NCAP ochrana chodců a nejinak je tomu i u Astry GTC. Jejích 50 % bodového maxima stačí na 5 hvězd v letošním roce, ale v příštím roce, kdy bude potřeba v této kategorii získat 60 %, by si tento Opel odvezl jen čtyři hvězdy.
Předmětem testu byl Opel Astra GTC 1,4 l Sport s karoserií třídveřový hatchback, s pohotovostní hmotností 1437 kg a s volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného modelu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a ESC. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu simulující 18měsíční dítě instalována po směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a top tether) autosedačka Britax Römer Duo plus, pro figurínu představující 3leté dítě pak stejná autosedačka instalovaná pomocí úchytů ISOFIX a top tether a orientovaná ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami prokázaly dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce.
Opel ukázal, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení.
crashtest opel euroncap nizsistredni
Při bočním nárazu i nárazu na sloup byla zaznamenána komprese žeber a ochrana hrudníku tak byla vyhodnocena jako mezní.
Ochrana krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) byla dobrá.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých |
Ochrana chodců
Ochrana ve všechny oblastech možného nárazu hlavy dospělého byla špatná a nezískala žádné body.
Naproti tomu oblasti možného nárazu dětské hlavy poskytují dobrou ochranu a vůz za tuto část testu získal maximální počet bodů.
Ochrana nohou chodců v oblasti nárazníku byla dobrá.
Hrana kapoty naopak poskytuje špatnou ochranu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12 | 50% | 0 | 0% | 6 | 100% | 18 | 50% |
Asistenční systémy
Opel Astra splňuje požadavky Euro NCAP elektronickým stabilizačním systémem v základní výbavě. Dále je vůz vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Omezovač rychlosti je však pouze za příplatek, čímž vůz nesplňuje nároky Euro NCAP.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Opel Astra získal v testech EuroNCAP celkem maximální počet hvězd. V ochraně hrudníku řidiče a v ochraně chodců je ale stále co zdokonalovat.
Tradiční achilovou patou většiny nových vozů je podle Euro NCAP ochrana chodců a nejinak je tomu i u Astry GTC. Jejích 50 % bodového maxima stačí na 5 hvězd v letošním roce, ale v příštím roce, kdy bude potřeba v této kategorii získat 60 %, by si tento Opel odvezl jen čtyři hvězdy.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 39 | 79% | 18 | 50% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |