Euro NCAP 2014: Opel Corsa má tentokrát čtyři hvězdy
Pátá generace Opelu Corsa bude již příští týden oficiálně uvedena na český trh. Ještě předtím však tento malý hatchback prošel crash testy Euro NCAP, v nichž obdržel čtyři hvězdy. Výsledek Corsy E ovlivnilo hodnocení ochrany posádky a nabídky bezpečnostních asistentů.
V čelním a bočním nárazu si Corsa vedla dobře, jen ochrana posádky v oblasti hrudníku byla při bočním nárazu ohodnocena jen jako adekvátní. Hůře už Corsa dopadla v náročnějším bočním nárazu do sloupu, při kterém se ukázala slabší úroveň ochrany posádky v oblasti hrudníku. Stejně tak se projevila horší ochrana krční páteře spolujezdců na zadních sedadlech při nárazu zezadu.
crashtest mini opel smart euroncap novemodely
Děti jsou podle Euro NCAP v nové Corse v bezpečí. V ochraně dítěte starého 1,5 roku auto dosáhlo maximálního počtu bodů, u ochrany tříletého dítěte byla pouze naměřena vyšší síla působící na jeho krk. Pracovníci Euro NCAP si dále všimli, že do úchytů Isofix se jedna z testovaných autosedaček (Britax-Römer Duo Plus) špatně upevňuje.
V ochraně chodců Corsa boduje, 71 % je v této kategorii nejvyšší výsledek z naposledy testovaných automobilů. Dobrého výsledku dosáhl přední nárazník, čelní hrana kapoty i kapota.
Euro NCAP 2014 – Opel Corsa E | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 30 | 79% | 38 | 77% | 26 | 71% | 7 | 56% | 75% |
Počet hvězd | **** |
Další vozy se čtyřmi hvězdami
V poslední sérii zveřejněných testů Euro NCAP bylo hodnoceno celkem 12 automobilů. Sedm z nich dosáhlo plného pětihvězdičkového ohodnocení, čtyři vozy dostaly hvězdy čtyři. Vedle Opelu Corsa E to byly ještě Mini 3D a duo Smart Fortwo/Forfour.
Také Mini si proti předchůdci pohoršilo o jednu hvězdu. Při bočním nárazu na hruď a břicho posádky působila velká síla, ochrana těchto částí těla tak byla u tohoto vozu hodnocena pouze jako marginální. V oblasti ochrany dětí si pracovníci Euro NCAP všimli, že auto nijak nevaruje, že je airbag spolujezdce zapnutý a je tak nebezpečný pro dítě v sedačce orientované proti směru jízdy. Montáž dětské sedačky na zadní sedadla se pak ukázala jako náročná.
Fortwo a Forfour se zdají být jako prakticky stejné vozy, výsledky obou provedení se ale lišily. Jako vítěz ze značkového duelu vyšel menší Fortwo, který podle Euro NCAP chrání lépe dospělé i děti. V případě dvoumístného Fortwo ale nebyly provedeny dynamické testy ochrany dětí. Hodnocení bylo v tomto případě založeno na snadnosti montáže autosedačky a možnostech přepravy dětí.
V případě bočního nárazu do sloupu se u obou modelů vyjevila slabá ochrana posádky. U Fortwo si pracovníci Euro NCAP povšimli, že boční airbagy posádku méně chrání, což Daimler slíbil napravit do poloviny příštího roku. Pevná karoserie se pak projevila v ochraně chodců, která je u Fortwo i Forfour vcelku slabá.
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |