Euro NCAP 2015: Audi A4 – Pět hvězd i pro novou generaci
Audi A4 může posloužit jako ukázkový příklad postupného zlepšování bezpečnosti cestujících i ostatních účastníků provozu s příchodem každé nové generace. V roce 1997 tehdejší zástupce řady A4 získal jen dvě hvězdy za ochranu dospělých cestujících, zatímco v roce 2001 to již byly čtyři hvězdy a rok 2009 znamenal plný počet hvězd.
Nová generace oproti svému předchůdci předvedla především významné zlepšení v oblasti ochrany chodců, ale dobrých výsledků dosáhla i v ostatních kategoriích.
Předmětem testu bylo Audi A4 2.0 TDI S tronic s karosérií čtyřdvéřový sedan a pohotovostní hmotností 1564 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven systémy ESC, AEB City i Inter – Urban, aktivní kapotou a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro 18 měsíční dítě i pro tříleté dítě instalována proti směru jízdy autosedačka Audi ISOFIX basis + .
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce. Audi ukázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při čelním nárazu celou šířkou vozu byla kromě hrudníku ochrana všech důležitých částí těla řidiče dobrá. Ochrana cestujících na zadních sedadlech byla dobrá, jen ochrana hrudníku byla mezní.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a Audi získalo plný počet bodů. Při testu bočního nárazu na sloup ukázaly údaje z figurín zvýšenou kompresi hrudníku a ochrana této části těla byla vyhodnocena jako mezní.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje také na dobrou ochranu při tomto druhu nárazu.
Standardně dodávaný systém autonomního brždění dobře funguje od nižších rychlostí běžných ve městech, při kterých nejčastěji k těmto nárazům dochází, a byl hodnocen jako dobrý.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 7,1 | 7 | 15 | 2,4 | 3 | 75% | 34,5 | 90% |
crashtest audi euroncap novemodely video strednitrida
Ochrana dětí
Při testu v Audi A4 seděli obě dětské figuríny otočené proti směru jízdy. Vůz dosáhl maximálního počtu bodů za ochranu 18 měsíčního i 3 letého dítěte při čelním a bočním nárazu.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 12 | 12 | 7 | 12 | 43,0 | 87% |
Ochrana chodců
Audi A4 má aktivní kapotu, takže když senzory v nárazníku detekují srážku s chodcem automobil nadzdvihne kapotu, aby zvětšil odstup od tvrdých částí motoru. Audi prokázalo, že systém funguje v rámci široké škály rychlostí a typů postav chodců. Výsledky testů kapoty byly převážně dobré nebo dostatečné.
Ochrana pánevní oblasti a nohou chodců se pohybovala od mezní po dobrou.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 16,6 | 5,5 | 5,3 | 27,4 | 75% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Audi A4 je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla. Systém autonomního brzdění je standardním vybavením a byl hodnocen jako dobrý i při vysokých rychlostech typických pro dálnice.
Řidičem nastavitelný omezovač rychlosti je také standardním vybavením, ale funkce rozpoznávání místních rychlostních omezení je za příplatek a nepředpokládají se u ní vysoké prodeje, proto nebyl hodnocen.
Podobně se nepočítá ani s vysokým prodejem příplatkového systému varování před vyjetím z jízdního pruhu, který také nebyl hodnocen.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 0 | 2,5 | 9,8 | 75% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Audi A4 předvedlo v letošních testech Euro NCAP velmi dobré výsledky v ochraně dospělých i dětských cestujících a dobrého hodnocení dosáhl i v kategoriích asistenčních systémů a ochrany chodců, i když zde má podobě jako většina současných vozů nejvíce prostoru pro zlepšení.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 90% | 43 | 87% | 27 | 75% | 10 | 75% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |