Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EuroNCAP 2017: Volvo S90 a V90 – Pět hvězd podle očekávání

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Švédská značka Volvo si na bezpečnosti svých vozů vybudovala pověst, kterou nový sedan S90 a kombi V90 jen upevňují.

Organizace Euro NCAP do prvního kola svých letošních testů zařadilo vedle nešťastného modelu Ford Mustang i dvojici vrcholných zástupců značky Volvo, jimiž jsou modely S90 a V90, jejichž výsledky plně odpovídají očekáváním spojeným s pověstí švédské automobilky.

Předmětem testu byl Volvo S90 D4 'Momentum', s karosérií čtyřdveřový sedan a pohotovostní hmotností 1828 kg. Volvo V90 je combi verze sedanu S90, Euro NCAP potvrdil, že výsledky Volva V90 by byly stejně dobré nebo lepší než S90 a proto výsledky S90 mohou být aplikovány na V90.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven aktivní kapotou, AEB systémy pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem upozorňujícím na vyjetí z jízdního pruhu.

Pro testy ochrany dětí byla pro obě věkové kategorie instalována autosedačka Volvo Integrated Booster Cushion.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Volvo prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při testu čelního nárazu celou šíří byla ochrana téměř všech částí těla řidiče dobrá. Ochrana hrudníku osoby na zadním sedadle byla mezní, ochrana ostatních částí dobrá nebo dostatečná.

crashtest volvo euroncap novemodely video crashtest volvo euroncap novemodely video

V obou testu bočního nárazu získal vůz maximální počet bodů za ochranu všech důležitých částí těla. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku vyhodnocena jako dostatečná, ochrana ostatních částí dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech a na základě geometrie se předpokládá stejný stupeň ochrany i na zadních sedadlech.

Volvo S90 je vybaveno systémem autonomního brzdění „City Safety“. Při testování v rychlostech typických pro město zabránil systém všem kolizím a získal maximální počet bodů.

Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,67,515,42,8336,295%

Ochrana dětí

Při čelním nárazu získal vůz maximum bodů za ochranu desetiletého dítěte, ochrana hrudníku šestiletého dítěte byla dobrá nebo dostatečná kromě hrudníku, jehož měření při zpomalení ukázalo mezní hodnoty. Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá a vůz získal maximum bodů.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Na zadní sedadla lze správně umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.

Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14,3851239,380%

Ochrana chodců

Volvo S90 a V90 je vybaveno aktivní kapotou, ta se v případě, že senzory v nárazníku detekují kontakt s chodcem, zvedne, aby zvětšila prostor mezi svým povrchem a motorem a zabránila tak kontaktu hlavy chodce s motorem. Systém prokazatelně funguje v široké škále situací. Výsledky testu byly téměř vždy dobré.

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Ochrana pánevní oblasti byla téměř ve všech případech špatná.

Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech Euro NCAP získal maximum bodů za zabránění kolizi ve všech testovacích scénářích ve všech rychlostech.

Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců19,80,56632,376%

Asistenční systémy

Test systému autonomního brzdění „City Safety“ získal plný počet bodů i při testech ve vysokých rychlostech, při kterých vždy zabránil srážce.

Vůz je vybaven omezovačem rychlosti, který informuje řidiče o rychlostních omezeních, aby se jim mohl okamžitě přizpůsobit. Systém varování před vyjetím z jízdního pruhu řidiče nejen varuje, ale provádí i drobné korekce směru jízdy.

Standardní výbavou je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a systém varující před vyjetím z jízdního pruhu.

Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy2,532,7311,293%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Modely S90 a V90 značky Volvo vycházejí z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Velmi dobrých výsledků dosahují švédské sedany a kombi v ochraně dospělých i dětských cestujících.

Dobré výsledky pak předvedly tyto modely i v kategorii asistenčních systémů a ochranně chodců, kde je tradičně největším problémem pánevní oblast.

Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3695%39,380%3276%1193%88%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2017?

Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017)
2017Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Avatar - Ham.
27. 1. 2017 13:24
Re: to nemusí nic znamenat
Na první pokus to daly některé modely více výrobců (pravděpodobně ty, kde se už o testu vědělo a ještě nebyly na trhu) ale zároveň většina výrobců měla jeden, dva modely (většinou v době testů už starší), které vybouchly (včetně třeba té Hondy, viz CR-V z roku 2014). Pouze Volvu se podařilo bez ohledu na věk zabodovat se všemi modely bez ztráty kytičky, včetně třeba prastaré XC90, která v době zavedení testu kroutila už snad deset let na trhu a přesto tímto testem prošla na výbornou.
27. 1. 2017 11:50
Re: to nemusí nic znamenat
U IIHS říkali, že tohle i podporovali, pokud to umožní udělat změny rychleji u více modelů. Protože každé auto má řidiče, ale už nemusí mít spolujezdce. Jen je třeba dohlédnout na to, že to časem zmizí. A testy zjistily, že prostá vizuální prohlídka stačit nebude.

Kromě Volva to na první pokus myslím daly i Hondy/ Acury. Honda v té době měla přední strukturu, která měla zajistit větší kompatibilitu mezi vozy, a ta byla vhodná i pro tenhle druh nárazu (alespoň z mého laického pohledu). Starší to možná nedají, ale shodou okolností v té době už bylo na trhu řešení.
Avatar - narona
27. 1. 2017 10:55
Re: to nemusí nic znamenat
Neviděl, ale spíš bych řekl že je z volva vytáhli per partes...
Avatar - Ham.
27. 1. 2017 09:27
Re: to nemusí nic znamenat
V době zavedení testu se small overlap s ním měla problém většina modelů, RAV4 nevyjímaje, viz strana řidiče "POOR".
[odkaz]
Všichni na to reagovali zlepšením konstrukce včetně té A4, ovšem Japonci evidentně tak, že zlepšili jen testovanou stranu a na stranu spolujezdce se vykašlali, Korejci to udělali poctivě na obou stranách. I původní Tucson v době zavedení testu na straně řidiče vyhořel.
[odkaz]
Jediné Volvo nemuselo nic vylepšovat, protože při zavedení testu jeho modely, mnohdy i velmi staré, na small overlap prošly bez ztráty kytičky na první pokus.
[odkaz]
Takže psát v souvislosti s Volvem o tom, že šidí jednu stranu auta a že Japonci to nedělají svědčí o velké neinformovanosti pisatele, je to přesně naopak, Volvo bez ohledu na to, jestli nějaký small overlap někdo dělá bylo připravené na takový druh nárazu, ostatní museli svá auta vylepšit aby testem prošly. Jenom Japíci se to snažili oj€bat a vylepšili jen stranu řidiče v naději, že se na to nepřijde. Přišlo.
Avatar - Blue Sun
27. 1. 2017 07:54
Re: to nemusí nic znamenat
A viděl jsi i posádku toho auta? Taky je možné, že zatímco z Volva odešli po svých, z lanďáku je odvezli rovnou na krchov...