Euro NCAP 2010: VW Amarok – Čtyři hvězdy, slabší ochrana dětí
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval model VW Amarok se vznětovým agregátem o objemu 2,0 litru s karoserií pick-up o hmotnosti 1985 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy (kombinovaný airbag hrudník/hlava). Vůz byl vybaven připomínačem nezapnutých bezpečnostních pásů pouze na místě řidiče.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka Bobsy G0 plus Isofix, pro starší figurínu pak autosedačka Bobsy G0/1 (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce.
Výrobce prokázal, že stejná míra ochrany je zaručena bez ohledu na tělesné parametry cestujících a na jejich pozici při sezení.
Při bočním nárazu se podařilo získat maximum bodů.
Při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku (hodnocená na základě míry stlačení žeber) mezní. Díky nereálnému přenosu sil (který by u skutečného člověka nemohl nastat) došlo k penalizaci, takže ve finále nebyly za oblast hrudníku uděleny vůbec žádné body.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila rovněž známku mezní.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14 | 88% | 8 | 100% | 6 | 75% | 2,8 | 70% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní, i když vertikální zrychlení změřené na hrudníku bylo vyšší než doporučené hodnoty.
Obě figuríny byly rovněž i při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pomocí přepínače a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu airbagu spolujezdce není řidiči dostatečně zřetelně zprostředkována.
Varovná samolepka upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu není výstižná a navíc je i nevhodně umístěná.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 8,5 | 71% | 4 | 100% | 2 | 100% | 3 | 23% | - | - |
36 měsíční | 8 | 67% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 32 | 64% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku byl udělen maximální počet bodů.
Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je ale nedostačující se ziskem nula bodů.
V oblastech kapoty s největší pravděpodobností kontaktu s dětskou hlavou je ochrana nedostatečná.
Ochrana hlavy dospělého chodce je převážně dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 11 | 46% | 0 | 0% | 6 | 100% | 17 | 47% |
Asistenční systémy
VW Amarok je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínačem nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 1 | 33% | 4 | 57% |
Celkový výsledek: 4 hvězdy
VW Amarok podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení pouze 4 hvězdy, zejména kvůli oblasti ochrany dětí a oblasti asistenčních systémů.
Současné 4 hvězdy by v roce 2012 neobhájil kvůli ochraně chodců.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 86% | 32 | 64% | 17 | 47% | 4 | 57% | 71% |
Počet hvězd | * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |