Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ferrari 365 GTB/4 Daytona z roku 1971 stálo čtvrt století v garáži

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Síň RM Auctions chystá prodej unikátního Ferrari Daytona po prvním majiteli. Jedná se navíc o evropskou specifikaci, která jezdila v Kanadě!

Ferrari 365 GTB/4 z přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého věku neřekne už drahně let nikdo jinak než Daytona. Jméno podle slavné floridské závodní trati ale získalo až později a nebylo nikdy oficiální, jedná se o přezdívku. Auta už jsou dnes vysoce ceněna, ač se prakticky jedná o „modernu“. A osobité tvary přídě od Pininfariny inspirovaly i Brity... Bylo to poslední Ferrari s vidlicovým dvanáctiválcem umístěným vpředu, které vzniklo za života zakladatele automobilky.

Agregát s rozvodem DOHC dával z objemu 4390 cm3 výkon 263 kW, také díky šestici karburátorů Weber. Daytona měla pětistupňovou manuální převodovku, nezávisle zavěšená kola spočívala na trojúhelníkových ramenech nestejné délky, vinuté pružiny byly umístěny nad teleskopickými tlumiči a netvořily obvyklý jeden celek. Nápravy od sebe dělilo 2400 mm, příčné zkrutné stabilizátory bychom našli vpředu i vzadu a správnou deceleraci zajišťovala čtveřice kotoučových brzd.

Maximální rychlost 277 km/h pomohla třeba i k rekordu. Bývalý pilot formule 1 a sportovních vozů Dan Gurney a motoristický žurnalista Brock Yates zvládli v roce 1971 cestu od východního pobřeží USA k západnímu, konkrétně z New Yorku do Portofino Inn za 35 hodin a 54 minut. Závod se jel jako pocta Cannonballu Bakerovi. Erwin George Baker podobné kousky předváděl mezi roky 1914-1933 v sedlech svých indianů, ale své rekordy získával také s automobily, a to nejen osobními! Jednou startoval dokonce v Indy 500 (jedenáctý v cíli ročníku 1922).

Roku 1971 se však týká i náš příběh. Kanadský podnikatel Patrick Sinn si byl tehdy zalyžovat ve Francii a čekal v Ženevě na letadlo domů, to ale mělo zpoždění. Jak zabít čas? Byl zrovna březen a konal se tamní autosalon! Na stánku maranellské automobilky mu padla do oka právě Daytona. Místo do Toronta tak nakonec letěl do Milána. Vůz v tmavě červené Bordeaux si objednal přímo v továrně i se sadou náhradních dílů, má tedy evropskou specifikaci. Za exemplář s číslem podvozku 14385, motoru 251 a karoserie 548 tehdy zaplatil 18 tisíc dolarů, což nebylo málo.

Čekal na něj do července, poté s ním cestoval po Evropě, užíval si v Itálii i Švýcarsku. Pak svou Daytonu nalodil v Marseille na loď Queen Elizabeth II a spolu přepluli Atlantik do New Yorku. Problémy pochopitelně nastaly na americko-kanadských hranicích, kam s ní dojel už po ose, nesplňovala tamní předpisy. Ale vše včetně proclení se podařilo vyřešit, i registrační značku PTS 777 nakonec získal. Za osmnáct let s kupátkem najel jen 93.594 km. V roce 1989 však odjel do Asie, původně jen na půl roku, zemřel mu otec a spolu s bratry převzal jeho obchody v Hongkongu. Svůj vzácný kousek nechal odpočívat v jedné torontské podzemní garáži, pochopitelně zajištěný a ukrytý pod plachtou, aby nelákal. Z Hongkongu se vrátil po šesti letech, ale veškerý svůj čas věnoval práci s realitami a kromě toho vlastnil ještě Mercedes SL a forda. Daytona tak na svém místě zůstala celých pětadvacet let, až do 14. listopadu 2014...

Nezapomněl na ni, chodil svého miláčka občas zkontrolovat. Ale když viděl, jak ztrácí lesk, zvažoval buď nákladnou renovaci, nebo jeho prodej. Nakonec se rozhodl pro druhou možnost. Není divu, je mu dnes 77 let a za jeho volant už se vracet nechce, má jiné priority. Nechal zprovoznit mechaniku, Daytona je tedy zase pojízdná. RM Auctions ji nabídne 14. března 2015 na prestižní dražbě v Amelia Islandu. Očekává se, že změní majitele za více než 600 tisíc dolarů (13,4 milionu korun). Pochopitelně se bude dražit tak jak vypadá, neumytá. Má kompletní dokumentaci a v přehrávači dokonce zůstala magnetofonová kazeta! Podle ní se jí říká „Disco Daytona“, dle místa odpočinku zase „Condo Find Daytona“. Zbytek je na případném novém vlastníkovi. Nechat opravit celou mechaniku... a renovovat? Nebo jen umýt a zakonzervovat, aby koník po jediném majiteli neztratil patinu? Toť otázka...

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Norge
12. 12. 2014 14:41
Re: Krásný kousek
.. v r.2013 isla jedna za 700.tis v top stave, ...tato urcte bez problemu okolo 400. az 1/2 mega ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=vH2SaN…
Avatar - Norge
12. 12. 2014 14:31
365 GTB
.. Italka s atmosferickou V12 a s manualom ?! ... mam chut si zajazdit, kde mam tie rukavice :yes:
12. 12. 2014 13:44
Re: Krásný kousek
Moc hezký >:D >:D >:D

Jen když přemýšlím nad svoují zahradou plnou aut a několika garážemi, nemám odvahu kterékoli z vozidel nazvat pilířem.

Je to pěkný kus, ale s ohledem na viditelnou korozi apod, to bez minimálně částečné renovace nepůjde.

12. 12. 2014 13:07
Krásný kousek
a pěkný příběh. U nás bych mu v podzemních garážích dal pod plachtou maximálně tři dny. >:-[] Jinak třetí důchodový pilíř jak vyšitý.
Avatar - Glaukos
12. 12. 2014 13:01
Re: pneu
dnes je divná doba