Ferrari 375 Plus vydraženo v Goodwoodu za 370 milionů korun

 

Ceny některých historických vozů šplhají do opravdu absurdních částek. Obzvláště to platí pro závodní vozy se vzpínajícím se koníkem ve znaku.

Aukční síň Bonhams vydražila na Festivalu rychlosti v Goodwoodu rudé Ferrari 375 Plus ročníku 1954 za neskutečných 10,7 milionu liber, tedy 370,3 milionu korun. Soupeřili spolu o něj dva zájemci.

Ferrari 375 Plus měla pod kapotou vidlicový dvanáctiválec objemu 4,95 l s výkonem 334 koní, tedy 246 kW při 3000 otáčkách. Běžné verze typu 375 včetně kupé a variant MM (Mille Miglia) byly vybaveny menšími čtyřapůllitry, pochopitelně obdobné konfigurace. Nepřeplňovaný dvouventilový agregát Tipo 113 s rozvodem OHC, vrtáním 84 a zdvihem 74,5 mm byl umístěn podélně vpředu a o palivo se starala trojice karburátorů Weber 46 DFC/3. Kompresní poměr pohonné jednotky se šedesátistupňovým úhlem rozevření válců činil 9,3:1. Čtyřstupňová manuální převodovka pocházela stejně jako motor konstrukce Aurelia Lamprediho z monopostů formule 1 a přes vícelamelovou spojku přenášela točivý moment dozadu. Ve F1 už byly ale tyto velké motory zakázány, v letech 1952-1953 se jezdilo s monoposty F2 a od roku 1954 platila nová dvouapůllitrová formule. Proto je Ferrari používalo ve sportovních vozech.

Celkem bylo postaveno jen pět (některé zdroje uvádějí šest, jiné dokonce osm!) speciálů 375 Plus. Dodnes přežila čtveřice. Základ podvozku s rozvorem 2600 mm tvořil klasický rám z ocelových trubek. Zavěšení obstarávaly vpředu dvojité lichoběžníky, vzadu se nacházela náprava typu de Dion. Odpružení měla na starosti ještě příčná listová pera. Brzdy byly pochopitelně bubnové. Šestnáctipalcová kola od sebe dělilo 1325, respektive 1284 mm Hliníkové karoserie dvoumístných otevřených „barchett“ vznikaly u Pininfariny. Závodní speciály vážily 950 kg a rozjely se až na 280 km/h.

S vozem výrobního čísla 0384AM jezdili tovární piloti v sezóně 1954. Legendární „býk z pampy“ José Froilán Gonzalez vyhrál za jeho volantem v Daily Express Trophy v Silverstone. Ano, tenhle Argentinec byl o tři roky dříve prvním mužem, který do Maranella přivezl nejcennější vavříny z Grand Prix F1. Na Ferrari 375 vyhrál VC Německa. Co měly společného monopost F1 a sportovní prototyp? Základ motoru! V roce 1954 startoval popisovaný 375 Plus s Umbertem Magliolim i v Mille Miglia (havaroval) a čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, zde se v něm střídali Maglioli a Paolo Marzotto. Odstoupili po 87 kolech kvůli poškozené zadní nápravě. Gonzalez s Mauricem Trintignantem však tento závod s jiným vozem (0396AM) vyhráli, Maglioli zase dominoval přetěžkému mexickému klání Carrera Panamericana s 375 Plus 0392AM. Palivová nádrž pojala celých 190 l benzinu, čemuž se nelze divit, beztak se palivo během vytrvalostních závodů muselo doplňovat.

Před čtyřmi lety byl dražený exemplář dokonce předmětem právního sporu o vlastnictví mezi bývalým belgickým závodníkem Jacquesem Swatersem, který jej nechal nákladně zrenovovat a Kristi Kleve Lawson. Její otec Karl Kleve unikát koupil v roce 1958 a stěhoval se do USA, kde závodil a byl částečně poškozen požárem. O třicet let později se údajně stal obětí krádeže a po nalezení jej Interpol vydal překvapivě Swatersovi, který s ním startoval na Le Mans Classic 2004. Posledním majitelem byl Jim Kimberly.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 
Zdroj: Bonhams, UCP, WSRP

Štítky Ferrari Formule 1 Supersport Roadster

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…