Fiat Ducato 15 120 Multijet - Silák z trojčat
Vyzkoušeli jsme si představitele přibližně „zlatého středu" co do úrovně rozměrové i výkonnostní.
Slavný italský výrobce Ducato letos inovoval produkci spolu s oběma partnery triumvirátu vysílajícího do světa z jedné montážní linky vozidlo s třemi typovými označeními - Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroen Jumper.
Zastoupení italské automobilky nám poskytlo k obvyklému týdennímu testu atraktivní červený furgon s dlouhým rozvorem a zvýšenou střechou, tedy typ velmi žádaný a v českém provozu rozšířený. Poháněl jej moderní motor typu 120, přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2300 cm3 a největším výkonu 88kW. Při celkové hmotnosti 3300 kg činila v tomto případě užitečná hmotnost 1500 kg, objem skříně pak činil 13,3 m3.
Nové ducato zaujme na první pohled velmi neotřelou tváří, vzhledem přídě, zejména originalitou uspořádání osvětlovací soustavy, na kterou je hrdý tvůrce designu Giugiaro. Ten se v tomto směru údajně inspiroval vzhledem rychlovlaků. Příď má současně hlavní podíl na vynikajícím součiniteli odporu vzduchu, který v případě ducata činí cx 0,31, což je hodnota srovnatelná přibližně s polovinou osobní produkce s podstatně menší čelní plochou!
Po snadném usednutí za volant (schůdek je přiměřeně vysoko a sedadlo řidiče dokonale přístupné) jsme velmi rychle „doma“. Uspořádání, rozložení a čitelnost všech ukazatelů je na výborné úrovni stejně, jako dosažitelnost ovladačů. Bezchybný je i výhled všemi směry a ihned oceňujeme zpětná zrcátka za ideální umístění a vynikající rozměry.
Moderní motor již nezná problémy se spouštěním, takže jeho okamžitá reakce na pár otáček spouštěče je samozřejmostí. Méně už jeho výtečný silový projev, protože ducato vyráží vpřed lépe než polovina běžné automobilové konfekce v pražském provozu.
Jedeme sice bez nákladu, ale oněch 88 kW je velmi příjemně znát. Když využijeme v dalších dnech úplně užitečnou hmotnost a naložíme 1510 kg paletovaného papíru, dynamiky ubude jen nepatrně, ale vynikající jízdní vlastnosti se ještě zlepší.
Podvozek ducata zaslouží ocenění za relativní měkkost i v nezatíženém stavu při výtečné poslušnosti i při hodně dynamické jízdě na hraně pravidel. Stabilita a poslušnost mu zůstávají i po naložení nákladu.
Obvyklé odskakování zadní nápravy při jízdě bez nákladu jsme nezaznamenali prakticky vůbec, stejně jako rozdíl v účinnosti brzdové soustavy (zejména při opakovaném intenzivním brzdění). V našem testovaném vozidle je však systém ABS několikrát aktivován i při jízdě na suchém povrchu, takže intenzita brzdění je více než dobrá.
Záležet jsme si dali na měření spotřeby paliva (byť velmi nepřesně systémem „nádrž po hrdlo“). V kopcovitém terénu Šumavy a Bavorska a bez nákladu hodně ostrým tempem to bylo 9,7 l/100 km, při velmi defenzivní a úsporné jízdě ze Šumavy do Prahy 7,2 l/100 km a při stabilizované rychlosti 100 km/h s plným zatížením po plzeňské dálnici dokonce jen 7,0 l/ /1 00 km. V pražské dopravní džungli 8,5 l/100 km.
Během týdne se za volantem vystřídalo několik řidičů našeho vydavatelství, převážně kolegové z ostatních motoristických titulů a nakonec jsme byli překvapeni shodou názorů na kvality užitkového fiatu. Menší část z nás měla výhradu k páce parkovací brzdy situované vlevo vedle sedadla, jeden z kolegů měl zásadní připomínky k designu, který se mu vůbec nelíbil a jedna z kolegyň si připadala za volantem příliš vysoko...
Dodejme ještě poslední pozitivum zásadní, kterým je prodejní cena. Rozhodně přiměřená, podle našeho názoru velmi výhodná. Ducatu by se na českém trhu mohlo dařit výtečně...
Technické parametry | |
Motor | vznětový řadový čtyřválec |
Rozvod/počet ventilů | DOHC/16 |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem | 2300 cm3 |
Největší výkon | 88 kW/3600 min-1 |
Točivý moment | 320 N.m/2000 min-1 |
Převodovka | šestistupňová |
Brzdy | kotoučové |
Rozvor náprav | 4035 mm |
Vnější rozměry | 5998 x 2050 x 2764 mm |
Výška podlahy | 535 mm |
Boční dveře | 1250 x 1755 mm |
Zadní dveře | 1562 x 1790 mm |
Objem nádrže paliva | 80 l |
Největší rychlost | 159 km/h |
Spotřeba paliva | 9,7 l/100 km |
Cena testovaného kusu | 604 900 Kč bez DPH |
Autor: Ondřej Horský
Foto: Jiří Křenek