Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej v Evropě za rok 2008: Třídu mini ovládá Fiat

Ondřej Láník
Diskuze (51)
Fiaty Panda a 500 drží celkem více než 30% podíl na trhu nejmenších aut v Evropě. Ten se loni meziročně zvětšil o 15 %.

Zatímco se celý trh s osobními automobily loni zmenšil proti roku 2007 o 8 %, zájem o ta nejmenší auta se zvýšil o 15,7 %.

Trend možná podpořila vysoká cena paliv, neoddiskutovatelný je ale vliv ekonomických pobídek, které zavedla už v roce 2008 například Francie. V jejich rámci dostává každý zákazník (bez ohledu na sešrotování nebo nesešrotování původního vozidla) příspěvek na nákup nového auta s nízkou spotřebou v řádu stovek Eur. Vylepšení celkové bilance segmentu je také dílem výrobců, kteří na trh uvedli několik důležitých novinek - Renault Twingo, Opel Agila/Suzuki Splash nebo Hyundai i10.

První v pořadí - Fiat Panda - je stálicí na trhu malých aut. Jeho odbyt sice o desetinu klesl, ale to bylo kompenzováno masivním nástupem lifestylové pětistovky. Fiat 500 se sice začal prodávat už v roce 2007, ale teprve v roce 2008 se mohla ukázat jeho plná síla. 178 tisíc prodaných kusů je jasným důkazem úspěchu dalšího retro-auta na trhu. Fiat také doprodává letité Seicento (loni 19 tisíc prodaných exemplářů), které má na několika evropských trzích roli superlevného vozítka. V Itálii se prodává za ceníkovou cenu 7700 Eur. Všechny malé Fiaty vznikají v Polsku, stejně jako nový Ford Ka.

Vše o novém Fiatu 500 na Auto.cz
PŘEDSTAVUJEME Fiat 500 – návrat italského národního pokladu
Crash test Euro NCAP: Fiat 500 (video)
TEST Fiat 500 1,3 JTD - Minikult (11/2007)
TEST Fiat 500 1,4 16V - oh Chéri Chéri (2/2008)
TEST Fiat 500 1,2 Pop - Populární u slečen (10/2008)

Silnou pozici francouzských automobilek dokládá třetí místo nového Twinga a ani po 4 letech výroby neutuchající zájem o kolínská trojčata. Vklínil se mezi ně ale také Smart ForTwo, jehož nová generace z roku 2007 měla teprve loni celých 12 měsíců na to, aby se prodejně předvedla. Zájem se meziročně zvýšil o více než 12 %. Nevelká očekávání předčil obrovský zájem o Smart v USA a Kanadě, což se pochopitelně v této statistice neprojevuje, ale automobilce možná otevírá cestu ke kýženému zvýšení prodejních objemů.

Chevrolet celkem úspěšně prodává své Sparky, ale ve statistice najdeme i starší Matize. Ty jsou vyráběny v závodech, které po krachu skupiny Daewoo Chevrolet nevzal pod svá křídla.

Opel těží z rozměru své prodejní sítě a dokázal zvětšit prodej Agily více, než kolik Suzuki dokázalo prodat Splashů.

Doporučujeme
Třída mini na českém trhu v roce 2008

Neuvěřitelné úspěchy zažívalo déle než deset let miniaut Ford Ka, další vzestup prodejních čísel se čeká v roce 2009 s novou generací.

4 roky starý VW Fox zaznamenal výrazný propad, stojí však za ním z části nevýhodný kurz, který auto pro Evropu zdražuje.

Třída mini - Prodej v Evropě, Data JATO
poř.Model20082007Rozdíl [ks]Rozdíl [%]Podíl na trhu [%]
1.Fiat PANDA224 465250 692-26 227-10,5%17,1%
2.Fiat 500178 07642 875135 201315,3%13,5%
3.Renault TWINGO129 61587 64241 97347,9%9,9%
4.Citroën C1105 11294 99910 11310,6%8,0%
5.Smart FORTWO103 79092 06211 72812,7%7,9%
6.Toyota AYGO102 202103 216-1 014-1,0%7,8%
7.Peugeot 10799 42699 1812450,2%7,6%
8.Chevrolet SPARK68 61270 806-2 194-3,1%5,2%
9.Hyundai i1056 55635356 203-4,3%
10.Opel AGILA48 13717 26530 872178,8%3,7%
11.Ford KA47 66452 109-4 445-8,5%3,6%
12.Kia PICANTO39 94362 026-22 083-35,6%3,0%
13.Volkswagen FOX34 94961 413-26 464-43,1%2,7%
14.Suzuki SPLASH27 50050726 993-2,1%
15.Fiat Seicento19 00936 487-17 478-47,9%1,4%
16.Daihatsu Cuore12 9028 2504 65256,4%1,0%
17.Hyundai ATOS10 48943 149-32 660-75,7%0,8%
18.GM/Daewoo Matiz6 58613 906-7 320-52,6%0,5%
-Celkem1 315 0331 136 938178 09515,7%100,0%

Údaje firmy JATO zahrnují výsledky trhů zemí Evropské unie, Švýcarska, Švédska a Turecka. Nezahrnují však Rusko. Zahrnuta jsou pouze osobní auta, vozy zaregistrované jako užitkové nejsou započteny.

Ondřej Láník
Diskuze (51)
Avatar - ethicon
18. 3. 2009 22:08
Re: 500 PROPADÁKŮ
niečo k tomu pridám...Mito GTA: "viac ako sto koní do subkompaktu je holý nezmysel"...Polo GTI zatial samozrejme virtuálne "170 CV to bude síla"... >:-[]
Avatar - Plautus
18. 3. 2009 12:09
Re: MINI-ÚSPĚCH
zase naznačuješ, že ten Up! v BA je dosť pravdepodobný? :-) časom možno aj tá A1...to už by bolo slušné výrobné portfólio závodu
18. 3. 2009 11:29
Re: MINI-ÚSPĚCH
Vo VW BA sa horúčkovite chystá miesto na novú linku. Všetci uvažujú, aké autá z nej asi budú schádzať...
18. 3. 2009 09:56
Re: MINI-ÚSPĚCH
To máš sice pravdu, ale každé automobilce se nelíbý když je její auto ztrátové. A to je asi nějaká hovadina s těmi statisicemi. Mi řekni teda jaký plán měl vw že prodá 4000 ročně? Asi si letim objednat foxe bo za 20 let to bude rarita tak to bude mit vysokou hodnotu asi jako gallardo.
18. 3. 2009 09:08
Re: MINI-ÚSPĚCH
Vzhledem k tomu, že to pro VW nebyl stěžejní model a nikdy ho v plánu nebylo prodávat statisíce, tak to zas tak černě nevidím. Každopádně musím dodat, že se těším na Up!. Ten by měl být ryze evropským vozem. :yes: