Prodej v Evropě za rok 2008: Třídu mini ovládá Fiat
Zatímco se celý trh s osobními automobily loni zmenšil proti roku 2007 o 8 %, zájem o ta nejmenší auta se zvýšil o 15,7 %.
Trend možná podpořila vysoká cena paliv, neoddiskutovatelný je ale vliv ekonomických pobídek, které zavedla už v roce 2008 například Francie. V jejich rámci dostává každý zákazník (bez ohledu na sešrotování nebo nesešrotování původního vozidla) příspěvek na nákup nového auta s nízkou spotřebou v řádu stovek Eur. Vylepšení celkové bilance segmentu je také dílem výrobců, kteří na trh uvedli několik důležitých novinek - Renault Twingo, Opel Agila/Suzuki Splash nebo Hyundai i10.
První v pořadí - Fiat Panda - je stálicí na trhu malých aut. Jeho odbyt sice o desetinu klesl, ale to bylo kompenzováno masivním nástupem lifestylové pětistovky. Fiat 500 se sice začal prodávat už v roce 2007, ale teprve v roce 2008 se mohla ukázat jeho plná síla. 178 tisíc prodaných kusů je jasným důkazem úspěchu dalšího retro-auta na trhu. Fiat také doprodává letité Seicento (loni 19 tisíc prodaných exemplářů), které má na několika evropských trzích roli superlevného vozítka. V Itálii se prodává za ceníkovou cenu 7700 Eur. Všechny malé Fiaty vznikají v Polsku, stejně jako nový Ford Ka.
Silnou pozici francouzských automobilek dokládá třetí místo nového Twinga a ani po 4 letech výroby neutuchající zájem o kolínská trojčata. Vklínil se mezi ně ale také Smart ForTwo, jehož nová generace z roku 2007 měla teprve loni celých 12 měsíců na to, aby se prodejně předvedla. Zájem se meziročně zvýšil o více než 12 %. Nevelká očekávání předčil obrovský zájem o Smart v USA a Kanadě, což se pochopitelně v této statistice neprojevuje, ale automobilce možná otevírá cestu ke kýženému zvýšení prodejních objemů.
Chevrolet celkem úspěšně prodává své Sparky, ale ve statistice najdeme i starší Matize. Ty jsou vyráběny v závodech, které po krachu skupiny Daewoo Chevrolet nevzal pod svá křídla.
Opel těží z rozměru své prodejní sítě a dokázal zvětšit prodej Agily více, než kolik Suzuki dokázalo prodat Splashů.
Třída mini na českém trhu v roce 2008 |
Neuvěřitelné úspěchy zažívalo déle než deset let miniaut Ford Ka, další vzestup prodejních čísel se čeká v roce 2009 s novou generací.
4 roky starý VW Fox zaznamenal výrazný propad, stojí však za ním z části nevýhodný kurz, který auto pro Evropu zdražuje.
Třída mini - Prodej v Evropě, Data JATO | ||||||
poř. | Model | 2008 | 2007 | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Fiat PANDA | 224 465 | 250 692 | -26 227 | -10,5% | 17,1% |
2. | Fiat 500 | 178 076 | 42 875 | 135 201 | 315,3% | 13,5% |
3. | Renault TWINGO | 129 615 | 87 642 | 41 973 | 47,9% | 9,9% |
4. | Citroën C1 | 105 112 | 94 999 | 10 113 | 10,6% | 8,0% |
5. | Smart FORTWO | 103 790 | 92 062 | 11 728 | 12,7% | 7,9% |
6. | Toyota AYGO | 102 202 | 103 216 | -1 014 | -1,0% | 7,8% |
7. | Peugeot 107 | 99 426 | 99 181 | 245 | 0,2% | 7,6% |
8. | Chevrolet SPARK | 68 612 | 70 806 | -2 194 | -3,1% | 5,2% |
9. | Hyundai i10 | 56 556 | 353 | 56 203 | - | 4,3% |
10. | Opel AGILA | 48 137 | 17 265 | 30 872 | 178,8% | 3,7% |
11. | Ford KA | 47 664 | 52 109 | -4 445 | -8,5% | 3,6% |
12. | Kia PICANTO | 39 943 | 62 026 | -22 083 | -35,6% | 3,0% |
13. | Volkswagen FOX | 34 949 | 61 413 | -26 464 | -43,1% | 2,7% |
14. | Suzuki SPLASH | 27 500 | 507 | 26 993 | - | 2,1% |
15. | Fiat Seicento | 19 009 | 36 487 | -17 478 | -47,9% | 1,4% |
16. | Daihatsu Cuore | 12 902 | 8 250 | 4 652 | 56,4% | 1,0% |
17. | Hyundai ATOS | 10 489 | 43 149 | -32 660 | -75,7% | 0,8% |
18. | GM/Daewoo Matiz | 6 586 | 13 906 | -7 320 | -52,6% | 0,5% |
- | Celkem | 1 315 033 | 1 136 938 | 178 095 | 15,7% | 100,0% |
Údaje firmy JATO zahrnují výsledky trhů zemí Evropské unie, Švýcarska, Švédska a Turecka. Nezahrnují však Rusko. Zahrnuta jsou pouze osobní auta, vozy zaregistrované jako užitkové nejsou započteny.